kleppen speling (shims)

willem v d

Rookie
6 jan 2015
25
1
veghel
vandaag mijn kleppen geprobeerd te stellen en dit is mij redelijk gelukt.
alle kleppen hadden 0.05mm speling waar dit 0.10-0.15 moet zijn bij de inlaat
en 0.20-0.25 bij de uitlaat kleppen.
nadat ik alles na gemeten had, ging ik even kan kijken welke ik kon over hevelen naar een andere klep.
Van de 8 shims kon ik er maar 2 gebruiken.
Na wat rond bellen ben ik bij een motor garage gekomen die ze had.
Vlug op de fiets en even 30 km retour fietsen voor 6 shims.
Al met al goed gedaan dacht ik....
totdat ik ging controleren
alle nieuwe shims die ik had gehaald geven nu een speling aan van 0.05 mm teveel aan.
dus waar dit 0,10-0.15 moet zijn is dit 0.15-0.20 geworden...
De shims er uit gehaald en opnieuw na meten met m'n digitale schuifmaat...
zijn de shims 0.05 mm dunner als wat de verkoper deed meten (meten werd in mijn bijzijn gedaan).

Nu de tip: als je shims gaat halen altijd je eigen meet ding mee nemen want jou 0 punt kan net iets anders liggen als bij de garage.

en dan nu een vraag: is die 0 tot 0.05 mm meer speling echt te veel of is dit toelaatbaar??
Het gaan hier om een vulcan vn800, als niemand dit weet ga ik de vrijdag terug met de shims voor de juiste maat
 
Om alle kritiek over mijn schuifmaat en meetkunde weg te halen,
heb ik net al mijn nieuwe voellerplaatjes na gemeten van 05 tot 100 (20stuks)
hierbij had ik 2 afwijkingen van +01 en -01(beide 1x)
Dan ga ik er van uit dat mijn schuif in orde is.
maar iig al mijn kleppen spelingen staan nu op de juiste maat.
0.10 past en 0.15 niet meer en iedem voor 0.20-0.25

Dus Nee ik ga geen beugel schroefmaat halen hiervoor, omdat de digital schuif voor mij voldoet

Een digitale schuifmaat mag speling hebben, mitutoyo geeft zelf dit op:
maten kleiner dan 200mm +/- 0.02mm
maten groter dan 200mm +/- 0.03mm

Dus :W naar je nauwkeurig meten van 0.05..

Daarbij heb je bij een digitale schuifmaat (iedere andere schuifmaat ook) het gevaar dat je deze naar de juiste maat gaat duwen. Een schroefmaat kun je niet naar de "juiste" maat duwen.

los daarvan, als het buiten vriest en je neemt je schuifmaat mee op de fiets en die shims liggen op 20 graden dan meet je ook weer iets anders.
 
Laatst bewerkt:
Of je koopt een goedkope schroefmaat en daar zit geen isolatie op zodat de warmte van je hand/vingers op het matriaal overgedragen word.
Meet je ook een afwijking :-)

Dus de gaan allemaal een meetkamer van de garage maken, constante temperatuur en luchtvochtigheid *D

ben zelf van mening dat in dit geval een goedkopere schroefmaat nauwkeuriger is dan een digitale schuifmaat :Y. Mits juist gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Ik werk al jaren op het werk met een digitale schuif waar we soms maar een afwijking van +-0.008 mochten meten.
Meten is meten en niet door duwen.
met zo'n beugel krijg ik het gevoel dat je al harder door duwt als met een schuif.
ook al deed ik 0.05 minder meten als de garage.
Maar wat ik bedoelde met mijn voorbeeld, was dat als we bijde een shim nodig hebben die 0.1 groter is en met de zelfde schuif op meten, kom je ook op de juiste speling uit.
Ook al kan een schuif afwijken, dan is deze nog wel constand
Ik zie daar geen gok in.
 
Je neemt juist een variabele weg, omdat een schroefmaat en rateltje heeft die in vrijloop gaat na de aanslag op het werkstuk, waardoor ze allemaal min of meer even strak staan bij een meting. Desalniettemin kan er op zich prima gemeten worden met een digitale schuifmaat.

Juist bij sterk ingelopen shims wordt de meting met een schuifmaat echter minder betrouwbaar, omdat de platte bek niet mee beweegt in het kuiltje dat door de slijtage ontstaan is waardoor je dikker meet dan de shim is.
 
Een digitale schuifmaat geeft misschien wel honderdsten aan op de display, maar dat is geen meetwaarde. Een schuifmaat meet gewoon in tienden. De enige reden dat er een digitale display op zit, is dat veel mensen moeite hebben met het aflezen van de nonius.
En ze moeten wel, want de chinese concurrent die een halve mm afwijkt geeft ook de honderdsten aan. |(
 
Ik werk al jaren op het werk met een digitale schuif waar we soms maar een afwijking van +-0.008 mochten meten.
Meten is meten en niet door duwen.
met zo'n beugel krijg ik het gevoel dat je al harder door duwt als met een schuif.
ook al deed ik 0.05 minder meten als de garage.
Maar wat ik bedoelde met mijn voorbeeld, was dat als we bijde een shim nodig hebben die 0.1 groter is en met de zelfde schuif op meten, kom je ook op de juiste speling uit.
Ook al kan een schuif afwijken, dan is deze nog wel constand
Ik zie daar geen gok in.

Hoe wil je +/- 0.008mm afwijking meten met een gereedschap wat +/-0.02mm afwijking mag hebben :?
 
Ik werk al jaren op het werk met een digitale schuif waar we soms maar een afwijking van +-0.008 mochten meten.
Meten is meten en niet door duwen.
met zo'n beugel krijg ik het gevoel dat je al harder door duwt als met een schuif.
ook al deed ik 0.05 minder meten als de garage.
Maar wat ik bedoelde met mijn voorbeeld, was dat als we bijde een shim nodig hebben die 0.1 groter is en met de zelfde schuif op meten, kom je ook op de juiste speling uit.
Ook al kan een schuif afwijken, dan is deze nog wel constand
Ik zie daar geen gok in.
Dit soort reacties lees je hier best vaak. Mensen die doen alsof ze verstand hebben van meten, en vervolgens in hun verhaal aangeven er gewoon geen hol van te bakken.

Een beugelmicrometer heeft zijn eigen aanslag die past bij de stijfte van de beugel maar dat wist jij al wel. Een schuifmaat meet shims niet constant omdat hij op de verkeerde plekken meet. Omdat de shim niet perfect vlak is meet je dus hooguit de randen constant. Het kan met een schuifmaat, maar een beugelmicrometer is de juiste manier.

Gebruik je je voelermaten wel op de juiste manier? Daar zit natuurlijk ook nog potentie voor meetfouten.
 
Ach, ik rij mijn motor wel naar knoppen als ik hier alle reactiesch lees.
Ookal word er goed en correct gewerkt.
nu kan het ook in eens aan de voellerplaatjes liggen?
Kom op man! Wanneer is het wel goed?
Gisteren bij de garage zag ik duidelijk dat de moneur ook wel eens de rand deed meten.
Of is dit nu in eens een slechte garage?
heb 2 nieuwe shims gehaald. En alles klopt qua speling en dat is nu het geval.

Een goede tip word blijkbaar vertaald als een fout of onkunde van de tipgever.
dank u allen voor het vertouwen
 
Stel je niet aan man. Als er fout gemeten is door iemand moet je de speling corrigeren door alsnog goed te meten en de goeie shims erin te zetten. Als je dat goed doet, is er niets aan de hand. Als de garage een shim op de rand meet is het niet direct een slechte garage, het is wel een onhandige meetmethode.
 
Laatst bewerkt:
als je met een beugelschroefmaat op de rand of in het midden meet, voel je direct of het plaatje versleten is.
overigens word de onnauwkeurigheid vergroot door te meten met voelermaatjes die met ,05mm oplopen.
helemaal als het verschil tussen minimale en maximale klepspeling slechts ,05mm is.
je moet voelermaatjes hebben die met ,01mm oplopen.
 
Laatst bewerkt:
Wat een hoop onzin hier jongens.. schuifmaat op 0.1.. schoefmaat op 0.01.

Neem aan dat iedereen hier in zijn kist een setje parallelliteit kalibers heeft liggen voor zijn schroefmaat te checken:
4346047.jpg

en zijn schroefmaat elke meting kalibreert met een keramische eindmaat geijkt op de te meten dimensie die in een geconditioneerde ruimte ligt:
51QyG2H4SkL.jpg


Nee dus.. elk meetgereedschap is zo nauwkeurig als diegene die ermee omgaat. Ik gebruik bijvoorbeeld nooit de ratel van de schroefmaat omdat die onnauwkeurig is in mijn ogen. Ik heb, in de loop der jaren, een gevoel van moment ontwikkeld. Moet ik een uitwendige nok meten van 8h7 kalibreer ik mijn schroef- of schuifmaat op een eindmaat van 8mm. Nok van 10? kalibreren op 10! Dan pas meten, met dezelfde druk als tijdens te kalibratie. Als meerdere mensen met dezelfde meetgereedschappen werkt kalibreert iedereen voor te meten. Zonder dat geen betrouwbare meting.

Ik heb het geluk dat ik de beschikking heb tot (bijna) alle meet- en kalibratiemiddelen die je kunt bedenken, snap dat niet iedereen dat heeft. Meten=weten is een mooie kreet, maar weten wat je meet nog mooier...
 
Wat een hoop onzin hier jongens.. schuifmaat op 0.1.. schoefmaat op 0.01.

Neem aan dat iedereen hier in zijn kist een setje parallelliteit kalibers heeft liggen voor zijn schroefmaat te checken:
[afbeelding]
en zijn schroefmaat elke meting kalibreert met een keramische eindmaat geijkt op de te meten dimensie die in een geconditioneerde ruimte ligt:
Je kunt ook overdrijven.
Als je netjes met je schroefmaat omgaat, hem netjes in het doosje bewaard en niet laat stuiteren is een gewone schroefmaat goed genoeg voor motoronderdelen.
Af en toe eens kijken of nul ook nul is. Motoronderdelen hebben een ruime tolerantie, Het moet werken tussen verschillende materialen en bij temperaturen tussen de -10 en +120 graden. Zou jouw geconditioneerde, gekalibreerde schroefmaat daar veel aan toevoegen?
Een schuifmaat gaat niet, maar overdrijven hoeft ook niet.
 
Het ging mij er niet over uit dat je het moet doen zoals ik het omschreven heb, maar zolang je dat niet doet weet je niet wat je meet en blijft het een aanname. Je kunt wel kijken of 0 echt 0 is, maar je weet niet of 4 ook 4 is totdat je hem ijkt...

Bij mijn vorige werkgever werden er elk jaar wel 1 a 2 schroefmaten uit de roulatie gehaald omdat ze in een bepaald gebied een niet toelaatbare afwijking hadden.

Ik lees hier allerlei verhalen dat bijv. een slechte schroefmaat nauwkeuriger is als een (digitale) schuifmaat en dat klopt dus zeer zeker niet.

Over de discussie shims wel/niet meten met schuifmaat: Als ze vlak zijn (en dat zie/voel je meteen met een schuifmaat) kun je prima op 0.02 meten (mits goed gebruikt natuurlijk, maar dat is met alles).
 
Juist bij sterk ingelopen shims wordt de meting met een schuifmaat echter minder betrouwbaar, omdat de platte bek niet mee beweegt in het kuiltje dat door de slijtage ontstaan is waardoor je dikker meet dan de shim is.
maar dat kun je toch zien/voelen?
als de schuifmaat niet over het gehele oppervlak sluit is hij hol en volstaat je meting (misschien) niet.

Wat een hoop onzin hier jongens.. schuifmaat op 0.1.. schoefmaat op 0.01.
bedoel je hiermee dat dit het beoogde gebruik is of dat een schuifmaat nooit naukeuriger is dan dat?
de mijne heeft namelijk niet 10 maar 20 streepjes (0.05) werkt prima dacht ik.
nu heb ik er geen verstand van, ben maar een hobbyist...
 
Terug
Bovenaan Onderaan