Daytona 675/650/600 deel 12 Vol de lente in!

Na aandringen van mij is de dealer toch verder gaan vragen bij Triumph over die spanningsregelaar. Na lang zoeken door Triumph blijkt dat op mijn VIN-nummer al een regelaar is geclaimd, maar dat dit dit het buitenland is gebeurd. Waarschijnlijk een foutje dus.
Oftewel, de spanningsregelaar gaat gewoon onder garantie vervangen worden.

Eind goed, al goed *D

Goeie dealer!
 
Is het onwenselijk verschillende volsyntheet oliën door elkaar te mixen? Mijn olie en filter is ververst/vervangen, en de motor verbruikt een klein beetje olie. Zal dus binnenkort een nieuwe fles moeten halen, en twijfel of ik dezelfde haal. Heb nu belray exs geloof ik. Doet het er prima op, maat hoor ook weer dat er veel betere zijn. Dus; wat te doen met bijvullen? Dezelfde? En wat te nemen bij de volgende wissel?
 
Alle volsyntheet olien zijn mengbaar. :Y
Ik had,dan weer,belray exs 15w50 erin zitten,dan weer,kroon explusa RR 15w50(in mijn circuitbrommer kroon explusa RR 5w50 ) ook prima :)
Er zijn altijd betere,en vooral,duurdere olien O-)

Thanks, iig fijn te weten dat het eventueel mengbaar is. Merk jij verschil tussen de belray en kroon? Los van oude naar nieuwe olie?
 
eerlijk gezegd niet,zijn beide jaso ma2.
De 5w50 vind ik fijn voor de circuitfiets,de visco zou lager liggen als ie koud is,dus betere smering koud.
Daar je dikwijls weinig tijd hebt het hok goed warm te rijden :')

Op het monument is trouwens alles motul wat de klok slaat
 
Laatst bewerkt:
Motor staat met 44.000 km voor een grote beurt bij de monteur. Nu begreep ik dat de egr slang(en) vervuild is/zijn. Ik wist niet eens dat hij een egr klep heeft. Iemand ervaring met dat spul verwijderen of iets dergelijks?
 
Motor staat met 44.000 km voor een grote beurt bij de monteur. Nu begreep ik dat de egr slang(en) vervuild is/zijn. Ik wist niet eens dat hij een egr klep heeft. Iemand ervaring met dat spul verwijderen of iets dergelijks?

De 675 heeft ook geen EGR. Wel een Second Air intake (SAI), en die is relatief eenvoudig te verwijderen. Even googlen, genoeg over te vinden. Maar nog nooit gehoord dat deze vervuild raken bij een 675 :?
 
Laatst bewerkt:
nou jongens en meisjes.. volgens mij heeft mijn spanningsregelaar het "opgegeven", maar zoek even een bevestiging van anderen.

De volgende dingen zijn bekend:
Motor heeft een volledige nieuwe opgeladen accu(13.10V) en een oude accu met volledige lading(12.9V)

met beide accus gebeurt er de volgende met contact aan:
Lichten branden
Dashboard werk
Injectoren/brandstofklep prepareren zichzelf

Nu zakken beide accus naar 12.6/8 V. Dus dat is OK.

bij het indrukken van de startknop gaan de startmotor draaien, maar na 2-3 wentelingen stopt het. afhankelijk van de acculading kan ik nog 3-8 keer op start drukken, maar motor geeft geen kick om te starten. totdat je de almachtig "geklik" hoort van een lege accu.

in ALLE gevallen zakt de spanning onder 10V en dat is gewoon te weinig (ECU kapt het startmotor af onder 10.5V).

Dus ik kan de motor normaal NIET starten. Ik kan de motor WEL starten als ik het op een niet-draaiend auto accu verbindt met startkabels en als ik heb aanduw en een milliseconde de startknop indruk voor het vonkje.

wanneer ik dan mijn motorspanning kijk heeft het een spanning van 13.9V bij stationair en bij 6k Toeren.

Na 15-20 minuten rijden zal de motor misschien stoppen door een lege accu, maar na paar min wachten en aanduwen kun je je weg vervolgen, maar neig dus dat er ergens een oplaad probleem is.

Vooralsnog lijk de dynamo in orde(niet doorgemeten) en neig ik naar de spanningsregelaar, maar het opvallende is. de motor heeft al reeds de recall ondergaan en heeft een nieuwe spanningsregelaar met het type: FH012AB
FH012AB is de spanningsregelaar met twee stekkeraansluitingen die Triumph levert bij de Recall.

dus mijn vermoeden is dat er ergens nog teveel weerstand wordt geleverd(zie lage spanning bij starten). Kan dit iets simpels zijn als een zekering? of moet ik iets specifieks gaan meten a la gehele kabelboom? zo ja, waar moet ik gaan beginnen? of zeggen jullie vervang de spannignsregelaar maar... of zelfs een andere accu?
 
Laatst bewerkt:
Er is niets in het verhaal wat mij de spanningsregelaar doet verdenken... puntje bij paaltje start hij gewoon niet. Dus kan ook altijd nog brandstof of vonk zijn.
 
Er is niets in het verhaal wat mij de spanningsregelaar doet verdenken... puntje bij paaltje start hij gewoon niet. Dus kan ook altijd nog brandstof of vonk zijn.

motor start met aanduwen / hulp van startkabel.
motor houdt niet in bij het doortrekken.
onbekend of motor inhoudt bij hoge snelheden
 
motor start met aanduwen / hulp van startkabel.
motor houdt niet in bij het doortrekken.
onbekend of motor inhoudt bij hoge snelheden

Dan lijkt mij, ondanks nieuw, dat de accu niet sterk genoeg is. Sr doet niets voor het starten, en de genoemde laadspanning is over het toereenbereik prima. Enige is dus dat de accuspanning te ver inzakt tijdens starten. En dat kan alleen de accu zelf zijn.
 
Laatst bewerkt:
N.b. Bedenk dat de 675 vanaf 2009 een zwaardere accu heeft gekregen omdat hij iets onderbemeten bleek te zijn qua capaciteit bij het 2006-2008 model.
 
N.b. Bedenk dat de 675 vanaf 2009 een zwaardere accu heeft gekregen omdat hij iets onderbemeten bleek te zijn qua capaciteit bij het 2006-2008 model.

dat is ook wat ik dacht en gelezen te hebben..

Yuasa YT7B-BS met 6.5AH (best weinig ja) is wat ik heb gekregen =/

de verbeterde/nieuwe zijn de Yuasa YTX7 (6AH.. wat)

09+ heeft de Yuasa YTX9-BS (8.5AH)
 
Dan ligt daar wellicht de oplossing, al moet hij in principe met een goede yt7b-bs ook functioneren. Het lijkt MIJ iig niet de sr of dynamo.

het is letterlijk een nieuwe yt7b-bs, die paar dagen non stop aan de druppellader is gehangen op kamertemperatuur zo de motor in. starten en geen kick.
 
Dit wijst inderdaad allemaal op een accu die niet sterk genoeg is, zoals Thijs al aangeeft. Anders zou hij het ook niet doen met de auto-accu.
Mijn Daytona heeft ook een Yuasa YT7B-BS, dus als deze accu goed is zou hij het hier prima op moeten doen.

bij het indrukken van de startknop gaan de startmotor draaien, maar na 2-3 wentelingen stopt het. afhankelijk van de acculading kan ik nog 3-8 keer op start drukken, maar motor geeft geen kick om te starten. totdat je de almachtig "geklik" hoort van een lege accu.

in ALLE gevallen zakt de spanning onder 10V en dat is gewoon te weinig (ECU kapt het startmotor af onder 10.5V).

Dus ik kan de motor normaal NIET starten. Ik kan de motor WEL starten als ik het op een niet-draaiend auto accu verbindt met startkabels en als ik heb aanduw en een milliseconde de startknop indruk voor het vonkje.

wanneer ik dan mijn motorspanning kijk heeft het een spanning van 13.9V bij stationair en bij 6k Toeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan