Hoe startkabels aansluiten

TA68

MF veteraan
22 apr 2013
1.524
612
Mokum
Kans is groot dat ik binnenkort startkabels nodig heb.
Waar kan ik de massa het beste aansluiten, had bedacht om deze op het motorblok te zetten.

'Officiële' procedure is:
- Rood op + pool accu hulpbehoevend voertuig
- Rood op + pool hulpverlenend voertuig
- Zwart op - pool hulpverlenend voertuig
- Zwart op ongelakt carrosserie / frame deel of op het motorblok, minimaal 50cm verwijderd van - pool accu.

Loshalen in omgekeerde volgorde met zoveel mogelijk verbruikers aan op het hulpbehoevende voertuig om piekspanningen op te vangen.

Snap ook dat het hulpverlenend voertuig (auto) beter niet gestart kan worden vanwege te hoge stromen voor een motorfiets.

In een ver verleden de motorfiets gestartkabeld en toen alles op de accupolen aangesloten. Had toen een oud dieselblik met weinig electronica. Huidige auto heeft wel een hoop electronica aan boord en wil ik niet slopen met een domme startkabel actie.

Ook de electronica van mijn motorfiets moet heel blijven :+

Massa op het blok lijkt me het veiligst, maar gaat dit ook werken op een alu blok en waar anders de massa kabel bevestigen :?
 
Er kan ook een niet geleidend blanke lak laag op de blok zitten maar in principe kan de min kabel aan de blok, op de accu mag overigens ook.
 
Laatst bewerkt:
Zwarte kabel mag op de - pool van de accu van het hulpverlenend voertuig volgens de experts.
Reden om dit niet te doen op het hulpbehoevende voertuig is kans op vonken en explosiegevaar.

Denk zelf dat het beter is om de massa 'buitenom' aan te sluiten omdat de stroom dan beter loopt.
Kan het waarom ook niet echt uitleggen.
 
Laatst bewerkt:
Kans is groot dat ik binnenkort startkabels nodig heb.
Waar kan ik de massa het beste aansluiten, had bedacht om deze op het motorblok te zetten.

'Officiële' procedure is:
- Rood op + pool accu hulpbehoevend voertuig
- Rood op + pool hulpverlenend voertuig
- Zwart op - pool hulpverlenend voertuig
- Zwart op ongelakt carrosserie / frame deel of op het motorblok, minimaal 50cm verwijderd van - pool accu.
Bij het opladen van een accu ontstaat er aan de minpool waterstof gas (ook wel bekend als "kaboem" gas). Als de accu niet helemaal dicht is en je trekt de kabels los als er nog veel stroom loopt dan gaat de zaak vonken......met alle gevolgen van dien. Zover ik weet is dat de reden. Gevoelsmatig is de kans dat zoiets werkelijk gebeurd heel klein......

Loshalen in omgekeerde volgorde met zoveel mogelijk verbruikers aan op het hulpbehoevende voertuig om piekspanningen op te vangen.
Piekspanningen komen van het onderbreken van stroom die loopt door inductieve lasten. De eenvoudigste manier om dit risico te beperken is even geduld hebben. Even wachten tot de accu van het te helpen voertuig weer een beetje lading bevat, de stroom door de startkabels neemt af en daarmee ook het risico van plots onderbrekende hoge stromen.

Snap ook dat het hulpverlenend voertuig (auto) beter niet gestart kan worden vanwege te hoge stromen voor een motorfiets.

In de regel start je de auto om te zorgen dat je niet per ongeluk met twee dode accu's staat. Nu moet je lang starten voor je een autoaccu leeg start met een motorfiets...maar toch. Geen probleem dus. Het feit dat een auto accu/dynamo meer stroom kan leveren wil niet zeggen dat dat ook gebeurd de boordspanning is 14 volt, de startmotor vraag zoveel stroom als hij altijd doet bij 14 volt, of daar nu een 14volt kerncentrale achter hangt of een kleine motorfiets accu.
 
Laatst bewerkt:
Als je nu al weet dat je binnenkort startkabels nodig hebt, is het dan niet makkelijker om de accu nu vast op te laden, ipv straks startkabels te gebruiken en er achter te komen dat je accu naar de klote is?
 
+ op + en - op - nieuwe voertuigen zijn een stuk geavanceerder dan vroeger, mijn motor heeft al een beveiliging voor als je de accu verkeerd om aansluit, mijn auto houd via de boordcomputer bij hoe de gezondheid is van de accu en heeft ook een beveiliging tegen kortsluiten verkeerd aansluiten of te ver ontladen
 
Loshalen in omgekeerde volgorde met zoveel mogelijk verbruikers aan op het hulpbehoevende voertuig om piekspanningen op te vangen.

Snap ook dat het hulpverlenend voertuig (auto) beter niet gestart kan worden vanwege te hoge stromen voor een motorfiets.

Piekspanningen? Onzin waar moet die dan vandaan komen?

Nee, de stroom is niet hoger.
 
@ ApaX
Dank voor de duidelijke uitleg.

@Hanzzzz
Zie uitleg ApaX.
Dacht zelf dat de stroom beter zou lopen omdat die dan door allerlei circuits/componenten zou gaan. Maar de reden is voorkomen grote boem. Electra schijnt anders te werken dan een bergbeek :+

@K@W@
Zie het als een lakmoes proef. Aanduwer of startkabels nodig dan is het tijd voor een nieuwe accu.
 
@ ApaX
Dank voor de duidelijke uitleg.

@Hanzzzz
Zie uitleg ApaX.
Dacht zelf dat de stroom beter zou lopen omdat die dan door allerlei circuits/componenten zou gaan. Maar de reden is voorkomen grote boem. Electra schijnt anders te werken dan een bergbeek :+

@K@W@
Zie het als een lakmoes proef. Aanduwer of startkabels nodig dan is het tijd voor een nieuwe accu.

Zelfinductie, dat is de elektrische variant van waterslag.

http://www.amt.nl/Werkplaats-Onderh...ning-funest-voor-auto-elektronica-AMT024525W/
 
Bij het opladen van een accu ontstaat er aan de minpool waterstof gas (ook wel bekend als "kaboem" gas). Als de accu niet helemaal dicht is en je trekt de kabels los als er nog veel stroom loopt dan gaat de zaak vonken......met alle gevolgen van dien. Zover ik weet is dat de reden. Gevoelsmatig is de kans dat zoiets werkelijk gebeurd heel klein.....
Dat is in het verleden wel eens gebeurd bij het loshalen van een acculader na het laden in een kleine ongeventileerde ruimte. (Daarom moet je de acculader eerst uitschakelen voor je hem loshaalt)
Niet met een starthulp, dan is dit gevaar niet aanwezig.
Overigens zijn de accupolen de beste plek om startkabels aan te sluiten.
De polen zelf zijn gemaakt om goed contact te maken.
 
die piekspanningen kunnen ook komen van de dynamo (generator) maar niet zo veel voorkomend op motorfietsen. als de spanningsregelaar de veldwikkeling aanstuurt in plaats van te veel geproduceerd af te laten vloeien krijg je door het inschakelen van verbruikers dat de veldwikkeling al geactiveerd wordt en de dip en de opvolgende piek door overcompensatie (vertraagde reactie door inductie) een stuk kleiner wordt. en die dip en opvolgende piek kunnen wel degelijk elektronica ontregelen of zelfs permanent beschadigen.
alleen ik ken niet veel motorfietsen met een generator en veldregeling.
 
eendert welke volgorde van kabels maakt niet uit, zolang je maar als laatste een min aansluit ergens aan de massa en niet aan de batterij, en deze als eerste los maakt. vanwege explosiegevaar zoals reeds gezegd.
 
Laatst bewerkt:
precies, als er weinig beschikbare ruimte is zou ik me meer druk maken om de +.

Er kan pas een stroom lopen wanneer beide kabels aangesloten zijn, en de plus sluit je als eerste aan: geen gevaar. De min daarentegen...

Goede plekken zijn over het algemeen de grote bouten van blok naar frame.

Ik zit me af te vragen of je met een (isolerend) houtje onder de jiffy en twee sets startkabels de plus van het éne voertuig op de min van het andere voertuig zetten, om zo 24V over de startkabels te krijgen. Kun je een vrachtwagen gaan laden met twee motorfietjes :P
 
Laatst bewerkt:
Zelfs als de plus van het hulpvoertuig wordt aangesloten op het frame van defect voertuig gebeurt er NIKS! Als je dan ook de 2e kabel op de plus van defect voertuig zet dan gebeurt er nog steeds HELEMAAL NIKS!!!!

Nu moet je wel stoppen!!! Want als je de 4e klem nu ergens op zet is de stroomkring rond en zal er een fikse vonk ontstaan met een heel beste kortsluiting!

Massa hulp is 0V. Accu+ hulp is +12V is gelijk massa defect is +12V. Accu+ defect is nu +24V.
+24V nu aansluiten op massa hulp is 0V, dan kan je het wel raden..............
 
Rambabbel bedoelt het aansluiten van de klem op de plus van de accu in de motor, zelfs als er verder nog niets is aangesloten krijg je een leuk vuurwerk als de klem ook het frame van de motor raakt...
Zelfs een "lege" accu is vrijwel nooit helemaal leeg (en als dat wel het geval is dan is de exercitie met startkabels zinloos)
 
Zelfs als de plus van het hulpvoertuig wordt aangesloten op het frame van defect voertuig gebeurt er NIKS! Als je dan ook de 2e kabel op de plus van defect voertuig zet dan gebeurt er nog steeds HELEMAAL NIKS!!!!

Nu moet je wel stoppen!!! Want als je de 4e klem nu ergens op zet is de stroomkring rond en zal er een fikse vonk ontstaan met een heel beste kortsluiting!

Massa hulp is 0V. Accu+ hulp is +12V is gelijk massa defect is +12V. Accu+ defect is nu +24V.
+24V nu aansluiten op massa hulp is 0V, dan kan je het wel raden..............


Nou en of ik het kan raden *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan