brekende kleppen

gentenaar

Rookie
1 mei 2009
19
0
gent
een paar jaar geleden ben ik aan rijden op autosnelweg
met een scooter Peugeot elystar 125cc
opeens een grote tack hoor ik vanuit de motor en deze houd op met draaien
garage stelt vast, klep gebroken en kleppendeksel onherstelbaar beschadigt
herstelling koste mij +1600 euro! :}

vorige week aan een trage snelheid opeens ook weer een tack in de motor
nu met een scooter suzuki burgman 250 cc :(

ik heb de motor uiteen gehaald en blijkt weer een klep gebroken te zijn '(
Gebeurd dit frequent, (met 1 ciliders)? want ik heb dat nog niet veel gehoord bij 4 cilinders
alleen als de distributie ketting breekt
Hoe kan men de kans dat dit gebeurd verminderen?

Nu valt het gelukkig mee en kan ik het kleppendeksel nog herstellen
met rodagepoeder zegt mijn garagist
al weet ik nog niet hoe

ik zocht naar een tweede hands kleppendeksel en vond alleen scooters te koop met defect kleppendeksel, dus gebeurd dit regelmatig?

Ik gebruik volledige synt olie goede olie
ook nog een bijproduct in de benzine voor de kleppen
en verminderen van roetaanslag
maar dit heeft niet geholpen
 
Olie kan geen oorzaak zijn voor brekende kleppen, hou nou op met die onzin.
Kleppen breken door vermoeing.
Te kleine klepspeling waardoor hij zijn warmte niet goed op de zitting kan overdragen.
Te arm mengsel waardoor de uitlaat temperatuur te hoog wordt.
Te ruime geleiders waardoor de klep scheef op de zitting land.

Of alledrie.

Bedenk dat Peugeot zelf geen motortjes bouwt Peugeot is een badge, de motortjes zijn Chinese klonen.
 
Enig idee hoe nieuwe kleppen gemaakt worden?

En je wel eens afgevraagd wrm er op de overgang van de klepschotel en de steel zo'n mooi blauw gekleurd randje zit?
 
Als je van dat spul bij je benzine kiepert gaat hij nog armer lopen dan zo'n blokje al doet.

Dat is net als je bij een 2tact teveel olie erbij gooit gaat hij ook armer lopen.
 
[me="Mar1tin"]denkt dat hij redelijk weet hoe verbrandingsmotoren (zouden moeten) werken.[/me]


Leg dat ff nader uit, leer graag bij. O-)

laat ons uitgaan van lucht/benzine van 14/1. door meer of minder olie bij de benzine te doen verander je niets aan die "14", dus moeten we het gaan zoeken in die "1"

meng je nu bv extra additieven bij je benzine bestaat die 1 niet meer uit 100% benzine, maar uit bv maar 90%. "1" is nu dus "0.9" geworden.
de verhouding lucht/benzine komt dan uit op 14/0.9 oftewel gewoon door extra aditieven te mengen heb je nu een te arm mengsel.

als je vroeger met 1 op 20 olie/benzine reed had je 5% olie. ga je nu minder olie toevoegen, bv 4%, is het benzinegehalte gestegen van 95% naar 96%. in je "1" zat vroeger dus 95% benzine, nu wordt dat 96% benzine. je verhouding lucht/benzine is dus rijker geworden.
 
Laatst bewerkt:
Als het je 2x achter elkaar gebeurt met 2 verschillende merken kan je natuurlijk pech hebben, maar ik zou me dan toch wel gaan afvragen of m'n rijstijl wel helemaal correct is.

Nou, als ik het goed begrijp zat er een paar jaar tussen. Dus niet echt 'achter elkaar'.

Met zoveel tijd ertussen kan het net zo goed gewoon pech zijn.
 
synthetisch multifunctioneel brandstofadditief voor brandstof, reinigt het voedingssysteem, de kleppen en de verbrandingskamers. MARLY Cti bevat tevens een component dat het verbrandingsproces optimaliseert.

Of in andere woorden: de verbranding wordt heter.

Dat werkt natuurlijk prima bij een motor die een klopsensor en een lambda sonde heeft en de injectie aan kan passen zodat het allemaal niet fout kan lopen. Maar het werkt niet prima bij een motor die niet zulke sensoren heeft. Daarmee kan het fout gaan omdat er niks is dat de boel bijregelt als er iets niet helemaal goed gaat.
 
laat ons uitgaan van lucht/benzine van 14/1. door meer of minder olie bij de benzine te doen verander je niets aan die "14", dus moeten we het gaan zoeken in die "1"

meng je nu bv extra additieven bij je benzine bestaat die 1 niet meer uit 100% benzine, maar uit bv maar 90%. "1" is nu dus "0.9" geworden.
de verhouding lucht/benzine komt dan uit op 14/0.9 oftewel gewoon door extra aditieven te mengen heb je nu een te arm mengsel.

als je vroeger met 1 op 20 olie/benzine reed had je 5% olie. ga je nu minder olie toevoegen, bv 4%, is het benzinegehalte gestegen van 95% naar 96%. in je "1" zat vroeger dus 95% benzine, nu wordt dat 96% benzine. je verhouding lucht/benzine is dus rijker geworden.


Qua 2-tact concept heb je gelijk en wist ik trouwens al wel, olie is nu eenmaal minder "explosief" als olie.
Refereerde eigenlijk meer aan dat toevoegspul, dat is over het algemeen behoorlijk brandbaar dus of het de "air/fuel" verhouding ook echt merkbaar beïnvloed?
Zooi is vooral op alcohol/(m)ethanol basis meende ik. 8-)
 
Qua 2-tact concept heb je gelijk en wist ik trouwens al wel, olie is nu eenmaal minder "explosief" als olie.
Refereerde eigenlijk meer aan dat toevoegspul, dat is over het algemeen behoorlijk brandbaar dus of het de "air/fuel" verhouding ook echt merkbaar beïnvloed?
Zooi is vooral op alcohol/(m)ethanol basis meende ik. 8-)


Veel van die toevoegzooi is niets anders dan kerosine met wat toevoegingen. Laat lampolie nu een zuivere versie van kerosine zijn, dus dat kan je er bijna net zo goed in gooien. Het zorgt bij benzine motoren voor een wat hetere verbranding, waardoor veel aanslag wegbrand.
 
Olie kan geen oorzaak zijn voor brekende kleppen, hou nou op met die onzin.
Kleppen breken door vermoeing.
Te kleine klepspeling waardoor hij zijn warmte niet goed op de zitting kan overdragen.
Te arm mengsel waardoor de uitlaat temperatuur te hoog wordt.
Te ruime geleiders waardoor de klep scheef op de zitting land.

Of alledrie.
Bedankt.
misschien was het de klepspeling bij de suzuki, bij mijn jetforce was het join de cullas die gesprongen was.
Bedenk dat Peugeot zelf geen motortjes bouwt Peugeot is een badge, de motortjes zijn Chinese klonen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de Peugeot jetforce uiteen gehaald en ja weer een klep die gebroken is.
Maar hier betreft het een slecht dichting zodat water in contact kwam met olie
de uitlaat zat vol van olie, ook reeds lang aangestold dus ik denk dat het of aan Peugeot of aan de garagist die mijn scooters geeft onderhouden. De jetforce reed zeer slecht en ik vroeg aan de garagist om dit te bekijken. Ik heb verschillende malen mogen terug gaan eerst een dure luchtfilter en uiteindelijk bleek het de injectiepomp te zijn. Geeft de garagist de motor dan open gedaan en geen nieuwe join de cullas gestoken of onvoldoende kracht op de vijzen dan ligt het aan hem. Maar het kan van bij de start slecht werk geweest zijn bij peugeot. Het was een van de eerste jetfoce, misschien geeft dat er wat mee te maken. Ik probeer peugeot scooter belgium te contacteren, nergens op hun site mogelijkheid er toe. Na wat zoekwerk vond ik de importeur, na veel door verwijzingen kom ik bij de verantwoordelijke. Ik vertel hem het probleem en zegt hij daarop hoe oud is de jetforce. In feite maakt dat niets uit een join de cullas breekt niet door ouderdom. Verteld hij mij dat bij toevoeging van water bij het koelwater dit wel kan gebeuren. En ook dat het koelwater regelmatig moet vervangen worden. Jaarlijks of twee jaarlijks. Dus juridisch word dit zeer moeilijk om de producent verantwoordelijk te stellen. Misschien heb ik ooit eens water bij gedaan maar ik betwijfel dit omdat er normaal geen vers koelwater moet bij gedaan worden. Als klant is men toch steeds de pineut. Ik ga een schadeclaim indienen men kan nooit weten. Die 125cc Peugeot scooters worden heel heet de radiotor is te klein, mijn suzuki blijft steeds heel koel. Ik ga ze in orde stellen allemaal trachten te verkopen en een elektrische snelle trike aanschaffen. Het is toch maar goed voor de oliesjeiks en kapitalistische autonijverheid.
 
Of in andere woorden: de verbranding wordt heter.

Dat werkt natuurlijk prima bij een motor die een klopsensor en een lambda sonde heeft en de injectie aan kan passen zodat het allemaal niet fout kan lopen. Maar het werkt niet prima bij een motor die niet zulke sensoren heeft. Daarmee kan het fout gaan omdat er niks is dat de boel bijregelt als er iets niet helemaal goed gaat.

ik gebruik marly regelmatig maar op het moment van de breuk bij de elystar en suzuki gebruikte ik het niet, daarom dacht ik had ik het er maar beter bijgedaan. Ik vrees ook weer te moeten verwijzen naar de garagist die mijn scooters onder hield die moest de kleppen regelen als dat niet gebeurd is dan ligt het aan hem. Daarom werk ik er nu zelf aan.
 
Ik denk dat het tijd wordt voor een andere garagist.

ben al 40 jaar met scooters bezig en heel wat garagisten gekend
in begin "de schrijver" denk ik, goed
maar sindsdien alleen slechte ervaring
te duur, onbetrouwbaar en met moto garagisten meer dan met camionette
maar even duur en hulp is nergens nog te vinden
want het moet geld opbrengen
moto degezelle is goed maar niet meer voor mijn beurs
en dus met weinig geld word de service ook minder
en opeens voelt men zich achter gesteld
zoals men vaak met armen, daklozen, werklozen
 
Wat de jetforce betreft
ik denk als men join de cullas microscopisch en chemisch onderzoekt dat men de dader kan vinden
als men deze twee maal gebruikt geeft zijn er twee indrukken
en chemisch of de koelvloeistof iets met de breuk te maken geeft
want aan de join de cullas is duidelijk het lek te zien.
Dit heeft niets met "vallende klep" te maken zoals de twee andere gevallen die wel daar aan zijn gebroken vermoed ik
In Frankrijk word dan beslist of ik vergoed word.
 
na 40 jaar denk je toch wel zelf olie en klepjes van zoon simpel 1 cil scooter blok met tuimelaars te kunnen stellen ik zou me daar eens in gaan verdiepen. scheelt je een boel geld

het is niet anders dan een 50 cc 4t scootertje alleen groter, een kind kan de was doen
 
Terug
Bovenaan Onderaan