honda cb 1

eva de peva

Rookie
8 mei 2014
5
0
amsterdam centrum
ik heb een honda cb 1 , en de elektrische start doet helemaal niks meer, Er heeft wel iemand naar gekeken, hij stak een schroevendraaier ergens in de ontsteking, en hij maakt wel ontstekings geluiden..(geen idee helaas waar, ik ben een beginner) wat kan ik doen? Ben best handig maar niet ervaren
 
Ligt er aan, kun je zelf het een en ander? Dingen nameten bijvoorbeeld?

Ik zou beginnen met meten of er wel spanning op de startmotor komt, zo ja dan weet je eigenlijk al genoeg en is de startmotor stuk. (Je moet dan wel gewoon rond de 12volt meten)

Meet je hier niks, dan kan je eerder in het circuit gaan meten, bijv bij het start relais of bij de startknop.

Ik zie net op een schema dat de plus rechstreeks naar het start relais gaat en de min geschakeld is via je startknop, wel handig om te weten wat je moet meten natuurlijk.


Hieronder een link naar hetzelfde probleem:

elec startproblemen Honda cb750

Ze zeggen hier dat de startknop een plus doorgeeft naar je startrelais, maar als je het schema goed bekijkt is dit toch echt de massa (min dus) startknop zit verbonden aan "ground" oftewel massa.

Hoop dat het je wat helpt!

Succes!


Oja 1 ding!.. Zorg ervoor dat voor je met alles begint hij wel in z'n vrij staat!.. Je zal vast niet de eerste zijn waarbij plotseling de startmotor opeens wel doet. ;)
 
Laatst bewerkt:
Zekering defect alles nakijken ook de hoofdzekering die bij het startrelais zit (dikke rode kabel volgen vanaf de accu deze komt uit bij het startrelais daar zit ook een zekering .
Geen prutsers meer aan je motor laten zitten die ergens schroevendraaiers insteken ?
iemand zoeken die verstand heeft van elektronica en kan schema lezen .

honda-cb1.jpg
 
Hij heeft met de schroevendraaier waarschijnlijk je startrelais overbrugd.
Ging de motor toen wel aan?
Allereerst moet de accu goed, en vol zijn, anders heeft het geen zin om te gaan proberen. Verder staat er op MF een howto startproblemen oplossen.
Verder is het handig als je in je profiel zet waar je huis woont. Niet precies natuurlijk, maar een streek, of grote plaats, voor het geval dat iemand je wil helpen meten.
 
hij heeft idd de startrelais overbrugd, de motor ging bijna aan ...maar dat kan kloppen want hij deed wel vaker een moeilijk met starten,. accu is goed, en hij staat natuurlijk in zijn vrij, meten moet mij wel lukken maar idd handig als er iemand in de buurt woont die mij een handje op weg wilt helpen

thnx voor de tips, ik ga zowiezo eens kijken hoever ik kom
 
Dan neem ik m`n woorden terug van "prutsers" deze gast wist wel wat hij deed. :Y
Kan je iets meer vertellen over hij deed het bijna ? De start relais word aangestuurd met de startknop in het schema kun je de bedrading volgen, door spanningen te meten kom je vaak tot de kern van het probleem .
 
hij klonk alsof ie verzopen was wel, en bijna aan wilde slaan, die man probeerde het overigens heel eventjes.. hij stak er geen tijd in. Als ik mijn motor voorheen uitzette na een snelle stads rit dan ging die moeilijk aan, dus ik vermoed dat de startmotor het gewoon doet, Vandaag ga ik even aan de slag met meten
 
Terug
Bovenaan Onderaan