Zxr400 loop slecht na warme start

buksie83

Rookie
15 mrt 2014
18
0
Vorden
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, ik ben in het bezit van een Kawasaki zxr400, een oudje al uit 1992.

Hij loopt tijdens rijden perfect, maar bijv na een tankbeurt start hij niet fijn en lijkt hij op 2 of 3 cylinders te lopen, ook rookt hij dan behoorlijk (blauw)

Als ik dan een keertje goed gas geef, of begin te rijden en na een paar honderd meter, dan is het blauwe weer weg en merk ik nergens wat van.

De monteur van de zaak waar ik vaak kom had het idee dat het een vlotternaald kon zijn die slecht afdichte, dat daardoor 1 cylinder na starten veel teveel benzine krijgt. Leek me een logische beredenering en heb dus 4 vlotternaaldjes besteld.
Deze heb ik er van de week in gezet, daarna gestart en een eind gereden, leek goed.

Echter toen ik thuis kwam en de motor even starionair liet lopen tijdens het openen van de garagedeur, begon hij steeds lager in toeren te lopen en sloeg hij na +/-20 seconden af.

Ik dacht wie weet door de nieuwe naalden, moet de stationair bijgesteld worden, maar ik starte hem weer, en ja hoor... blauwe rook en slecht lopen.

Hij knalt/ploft niet, dit duidt er volgens de monteur op dat het geen bougie/kabel/bobine is.



Vorig jaar merkte ik dit voor het eerst net voor een motorweekend, toen alle 4 bougies vervangen maar dat was het dus niet.



Graag jullie ideeën wat het eventueel zou kunnen zijn.

Ik kan opzich wel veel zelf, alleen qua verdere afstelling e.d. aan de carburateurs durf ik niet teveel aan te komen aangezien dan alles weer opnieuw gesyncroniseerd dient te worden lijkt mij??



Alvast erg bedankt voor het medenken,

Groeten Koen
 
blauwe rook is vaak olie gerelateerd , zwarte rook is benzine probleem te rijk , overlopen carbs , slecht afgestelde carbs enz .

blauwe rook denk ik aan iets met zuigerveren of klepseals , carterontluchting verstopt enz
 
Laatst bewerkt:
Ik zal binnenkort de boel weer eens loshalen en een onderhoudsbeurtje geven.

Dan zal ik ook inderdaad meteen even kleppen stellen, dat is ook wel eens nuttig bij zo'n oudje. (al heeft hij nog weinig gelopen)

En dat synchroniseren, is dat zelf te doen? (mbv meters uiteraard)
 
Laatst bewerkt:
De zitting waar de vlotternaalden in vallen ook vervangen??
Daar zit namelijk ook een rubber o ring omheen en als die lekt loopt de benzine alsnog gewoon door.
Wordt vaak vergeten om te doen.
 
Ik heb inderdaad de zittingen niet vervangen, had ook niet verwacht dat dat ook rubber zou zijn en de monteur bij de motorzaak had het ook alleen over naalden vervangen trouwens... Hmm..

En dat laatste.. vuil uit de tank kan maarzo het probleem zijn inderdaad!..

Heb vorigjaar de benzinekraan vervangen omdat de oude niet goed afsloot. En toen zag ik meteen dat het oude kraantje de filterbuisjes beide stuk had.

Daar nog niet over nagedacht, dus toch maar weer eens loshalen en de carbs goed reinigen :)

Dank voor de tip!
 
Laatst bewerkt:
Nou we zijn weer een tijdje verder, ondertussen de carburateurs er helemaal af gehad, uit elkaar gedraaid en alles goed schoongemaakt. De boel in elkaar gebouwd en helaas.. nogsteeds hetzelfde.

Nu zag ik wel dat als je vanaf de inlaatkanalen bovenop de inlaatkleppen kijkt, dat ze bij 3 cylinders iets "smerig" zijn, gewoon iets zwart vuil/roet achtig van de afgelopen jaren. lijkt me redelijk normaal.

Maar bij de meest linker cylinder zijn de kleppen brandschoon en vochtig (benzine?) Dit zal dus de cylinder zijn die de boosdoener is, maar zou dit nu nog een brandstof probleem zijn of gewoon toch iets met de bougie dat hij niet ontstoken wordt??

Ik ga zo nog 1 keer weer de tank en luchtfilter er af halen en de bougiekabels doormeten, dat was ik nog vergeten.

Wat zijn jullie ideen over die brandschone kleppen? (bovenkant natuurlijk he, klepsteel kant)
 
Laatst bewerkt:
Ik ga morgen gewoon even proberen van de betreffende vlotter het lipje heel iets te verbuigen die de naald bediend. Zodat hij net iets eerder/vaster dicht gedrukt wordt. Wie weet helpt het genoeg
 
Ik ga zo even kijken, maar.. bij stellen? Het enige wat ik zou kunnen doen is dat lipje waaraan de vlotternaald zit verbuigen toch? verder is er niks te stellen. Vlotter hangt om een vast asje (vaste plek)
 
*D *D *D

Nou ik heb vanmiddag bij 2 Carburateurs de vlotterbak er af gehaald en de 2 met elkaar vergeleken qua punt van sluiten v/d naald.
De meest linker carburateur (van de cylinder met natte inlaatkleppen) moest +/- 3mm verder omhoog voor de naald de zitting raakte.

Ik heb nu het lipje waar de naald aangehaakt zit (die de naald ook bediend dus) heel iets verbogen en nu gaat hij onder dezelfde hoek dicht als de ander.
Net een testritje gemaakt (ondanks het mindere weer) en het is meteen merkbaar, heb zon 25km rond gereden en niet meer gehad dat hij op 3 cylinders ging lopen, en nu start hij ook meteen een stuk gemakkelijker lijkt het.

Al met al was het allereerste punt dus waarschijnlijk al de oorzaak, toch een vlotternaald die niet afdichte. Nieuwe heeft niet geholpen maar het "verstellen" van de vlotter dus wel.

Iedereen bedankt voor het meedenken, laat het mooie weer nu maar komen! :) 8-)

Groeten Koen
 
Laatst bewerkt:
Nou daar was ik weer... Laatst 25km zonder problemen gereden en ook na even uitzetten wou hij weer goed starten, daarna weggezet.

Van het weekend weer hetzelfde probleem maar nu ook af en toe met koude start.

Toch vandaag nogmaals de carburateur van de "natte" cylinder losgehaald, en de O-ring van de naaldzitting vervangen, tevens nieuwe bougiekabels gemaakt en alles doorgemeten, de oude waren hard en stug. (alle bougiedoppen zaten rond de 1,6-1,7 ohm)

De aansluitingen van de bobine's schoongemaakt en kleppen gesteld (was maar bij 2 nodig)

Alles in elkaar gezet en getest (oja ook de brandstofhoogte in de betreffende carburatuer met 1 ernaast vergeleken, dit is gewoon gelijk)


Nu net weer even gereden rijdt prima niks mis mee, maar bij stationair lopen rookt hij wat, en na uitzetten en 2 minuten later weer starten doet weer 1 cylinder niet mee..



Nu kom ik net thuis... motor in de garage gezet, en wat valt me op.. olieniveau is opeens veel hoger, had ik pas nog gecheckt was toen goed.

Zou het dan toch.... de koppakking zijn??? Alleen dan wel vreemd dat 1 cylinder ook niet loopt na starten... koelvloeistof bij in de olie kan ik me iets van voorstellen, maar daardoor gaat hij niet op 3 poten lopen toch??

Ik weet het verder ook niet meer heb nu alles wel gedaan en gecheckt.
 
Als je vlotternaalden te hoog zijn dan loopt de benzine vanuit je carbs zo je motorblok in.
Je vlotternaald sluit de boel niet goed af. Als het je is gelukt om al je vlotters dicht zitten dan is het verstandig om je olie te vervangen en je oliefilter.
 
Maar dan moet de carburateur toch overstromen? Er zit tussen de 2 linker, en de 2 rechter carburateurs beide een overstroom leiding, rechtstreeks uit de vlotterkamer toch...

Of zit de carburateur zo scheef op de motor dat het eerder het blok in loopt dan door de overloop? Zo ja, lekt dan de benzine gewoon langs de zuiger het blok in?
(Benzine is natuurlijk vele malen dunner dan olie dus ja kan me voorstellen dat het er langs kan lopen)
 
Nou ik heb de boel weer los, carb's er af en toen ik de motor zover draaide tot de inlaatkleppen van cylinder 1 open stonden stond er vloeistof op de zuiger (motor even stationair laten lopen voor demonteren carb's)

Echter heb ik dit met een soort injectienaald er uit gezogen met een klein slangetje, het op de stoep laten lopen en aan proberen te steken,... brand niet, dus koelvloeistof... (mijn koelvloeistof is nagenoeg de benzine kleur)

Ben er dus bang voor dat het toch echt geen benzine is.. alleen nu verder aan het denken.. kan de koelvoeistof een cylinder in lopen? Ik bedoel de compressie drukt dat er toch meteen weer uit en een lekke koppakking zou eerder voor voelvloeistof uit de overstort moeten zorgen?

Als het in de cylinder komt zou hij het al aan moeten zuigen...? (barstje in de kop/cylinderwand ofzo?)

Morgen compressiemeter lenen en de compressie van alle 4 de cylinders meten en vergelijken..
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik zojuist inderdaad gedaan, benzinepomp en carb's er onder vandaan gehaald, even in testopstelling aangesloten en de vlotters sluiten volledig af, komt geen druppel benzine door.
(het verende deel in de vlotternaald is dan zelfs nog niet ingedrukt)

Motor net stationair warm laten draaien, koelvloeistof tot bovenkant radiateur gevuld, gewoon tot de vuldop dus. tijdens warmdraaien zakte het heel langzaam.. oliepijl was na het warm draaien van halverwege het pijlglas tot bovenkant pijlglas gestegen :( :(...

Ik had ook de olievuldop schoon en droog gemaakt, deze zat nu vol met waterdruppeltjes.

Dus... wel degelijk koelvloeistof bij in de olie zo te zien.

Maar nu..

1: Hoe kom ik er achter of dit de koppakking is, of een scheurtje in de kop??? Dat zie je met een compressiemeter uiteraard ook niet toch??

2: Waar haal ik een koppakking voor de zxr400 (bouwjaar 1992) vandaan?? Ik heb al veel gezocht op internet maar nog niks gevonden waar hij te bestellen is, kom telkens alleen op forums terecht.

Iemand enig idee wat dit geintje gaat kosten? (ik ga het dan wel zelf doen, blok er onder vandaan en rustig de koppakking v.v. (en kop vlakken indien nodig)
 
Terug
Bovenaan Onderaan