500 Euro challenge 2015/17: XJ750 Du Penszeur Roeleert

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.913
10.442
Op reis
Facebook
Het opknappen van de XJ750F voor de 500 Euro challenge van 2017 gaat hier verder :

LePensZeur in "500 Euro challenge 2015/17: XJ750 Du Pen..."

alles hieronder is ter lering ende vermaeck , ookwel bekend als de voorgeschiedenis :




Een hele goede dag, geachte lezers,

De eerste interesse die ik kreeg voor het rijden van een rit op oude barrels was de charity rit van Lands End naar John O'groats door een medewerker van Performance Bikes.
Een erg leuk artikel waarvan de gesponsorde opbrengst en restwaarde van de motor naar liefdadigheid ging.

Een 'variant' hierop die iedereen hier kent als de 500 Euro challenge heeft natuurlijk een andere insteek, maar is misschien nog wel leuker.

Bij mij speelde al een tijdje het idee om weer de motor op te zoek en te kopen zoals mijn vader vroeger had, een Yamaha XJ750 uit (let op belangrijk) Om en Nabij ..1986

De eerste reden hierom was wel de kleur :
bikepics-1199832-full.jpg


Een aantal andere kleuren vond ik ook erg leuk en mooi en zelfs een fj1100 en 1200 heb ik nog over getwijfeld, maar als het dan toch voor de nostalgie is.. ;)

En als je dan de Roze Bril © hebt afgezet blijft dit over :
CAM00664.jpg


Dan zit er nog maar 1 ding op ; 'Laat het sleutelen beginnen'
 
Laatst bewerkt:
Zoals op deze afbeeldingen te zien is liet een en ander nog wel wat te wensen over, al was het in eerste instantie nog alleen op het oog.

CAM00687.jpg


Na een uitgebreide inventarisatie * Hips * bleek het volgende :

Remmen alle 3 stroef, dus minimaal schoonmaken.

Voorband was op, dit stond ook in de advertentie.Eigenlijk was ik vergeten dat de achterband z.g.a.n was, dus ipv voor en achter opgesneden slicks heb ik een bijpassende voorband gekozen.(BT45)

Nogal wat vliegroest hier en daar, niet essentieel maar komt in me op nu ik de foto's zie.

De motor loopt niet lekker koud, mogelijk :
prutsbenzine
klepspeling
troep in "carburateurs" waarbij ik bewust deze schrijfwijze hanteer omdat het het meest fout geschreven woord van (o.a) MF is.

Ook geen onbelangrijke : totaal geen onderhoudshistorie bekend.

Er leek geen speling op het balhoofd te zitten, hoe het stuurt zullen we wel merken op 1 maart, hoewel in gezien de actie van de KNMV ook heen en weer naar de jaarbeurs kan gaan rijden ;) (nee volgens mij geld dat ook niet voor oldtimers,kweetnie)

Uiteindelijk heb ik maar besloten om het werkplaatshandboek erbij te pakken en een onderhoudsbon om zo alles stapsgewijs te bekijken.
Ook even kijken wat er zoal aan sapjes in moet : Castrol Oil Selector
 
Laatst bewerkt:
De remmen die wat sponzig aanvoelde bleken helaas last van klemmende pistons/zuigers te hebben.

Uiteindelijk bleek Roukema de meeste uitgebreide documentatie te hebben en zo 2 sets remklauw revisiesets uitgezocht.

Na de achterremklauw gesplitst te hebben bleek in het revisiesetje geen ringetjes te zitten die tussen de klauwhelften zitten.
Na hier meer als een dag aan moeite in gestoken te hebben kwam het motorforum en dan voornamelijk de gebruikers op de bres door het vermelden van www.yambits.co.uk

Yamaha maakt geen melding van deze rubberen ringen op hun officiele onderdelen lijst/fiche.
Dat staat ook vermeld op de site van yambits, ze hebben de maten 10,11 en 13 mm (buitendiameter) .

Met dank aan Ghulst: ghulst in "XJ/XS topic deel IV"



CAM00679.jpg


CAM00675.jpg


" Denk je eindelijk een professionele remrevisie set te hebben, gaat die tot 30 mm en koop je een oud hok met zuigers uut een trekkert..." (m.a.w groter dan 30 mm)
Voor de geïnteresseerden : de ruimte is opgevuld met balanceerlood, op de foto .......
Deze zit nu in de revisiset (gereedschap) dus is niet 'verbruikt' DUS valt niet onder het budget ;) 8-)

Nu weet ik dat remmen en banden buiten het budget vallen van de 500 euro challenge.
Maar ik was al bezig de voorremmen te reviseren zonder te splitsen dus ik moet voor 6 pound aan 2 ringetjes 10 pound aan verzendkosten betalen.
Na de ringetjes schoongekrabt te hebben met nagels , wat mij werd aangeraden door de hoofdmonteur van een dealer, OM TE PROBEREN ! .
En het vlakken van de pasvlakken (klinkt cool he) met schuurpapier en water bleek de klauw dicht te zijn en goed te ontluchten.

Hierbij wil ik de kanttekening maken dat het terecht is dat er niet bezuinigd word op remmen.Terecht dat het uitgesloten is van het sleutelbudget van de 500 euro challenge.
Als na de testrit/proefrit blijkt dan de remmen niet goed zijn alsnog die rubberen seals uit engeland besteld worden, al is het maar voor de veiligheid voor de meeereizigers van de 500 euro challenge. Zo
 
Laatst bewerkt:
Ook gelezen in de Performance Bikes was een stuk over die electric grease.
Een 'vet' om electrische verbindingen mee te onderhouden/conserveren.

Dit blijkt in nederland neer te komen op zuurvrije vaseline en ja ik weet dat er andere dingen voor te krijgen zijn maar ik gebruik dit.

En dat is vaak niet overbodig:

CAM00680.jpg


Zou ook niet uitgesloten zijn dat het rommelig lopen daardoor kan komen.

Maar goed, alle connectoren losgehaald, ingespoten met contactspray, paar keer in en uit elkaar schuiven (tip die ik hier pas zag) en dan zuurvrije vaseline.
 
Laatst bewerkt:
Het olie peil gaf aan 'OP'
In het peilglaasje was koud geen olie meer te zien.
Bij dit type motor zit er een oliefilter zonder behuizing.
De behuizing is een apart deksel met O-ring en zelfs een aparte oliefilterbout:
$_12.JPG


HOEZO Vintage ? , kom je dan aan met je honda ;)
Maar d'r zit iets van een veer in en een balletje dus het zal wel iets met oliedruk zijn en je kan ze nog steeds niet kopen.
Schoongemaakt en teruggezet, met nieuw filter uiteraard.
jajaja, die komt op het budget... :/

CAM00681.jpg


Het klepdeksel lekt een beetje, wAARSchijnlijk door de pakking, dit moet nog vervangen/aangepakt worden.
Het is vast schoongemaakt zodat ik na de 1e testrit kan zien hoe erg het lekt of dat dit er al zit van de afgelopen decennia ..

Op het oliefilter deksel stond 1,5 Kg/m .
Ik moest een wringijzer van meer dan een halve meter gebruiken NA alles in de kruipolie gezet te hebben, 2 uur ervoor, eer het los kwam.

Bovenstaande getal ASSocieer ik met een 3/8 ratel die je net handvast zet, dus geen pols of arm kracht, dan zit je eigenlijk al goed.
Als je vervolgens een hefboom van een halve meter (ipv 15 cm) moet gebruiken en dan armkracht moet gebruiken.....

Deze bout zat dus minimaal 2 keer te strak vast.
EEN ( ik zeg niet de laatste eigenaar) zou een goede investering doen in een moment sleutel.
 
Laatst bewerkt:
Ok Nu gaan er toch wat centjes inzitten.

Een voor en achterkant van een R1 leek me niet geheel de geest van de 500 euro challenge en ook niet echt in de geest van de nostalgie en de mogelijkheid om het gezwabber van vroeger opnieuw te beleven.

De achterband was nieuw, voor was kapoet alsook fooked.
Als beiden banden op waren geweest had ik waarschijnlijk geopteerd voor een setjes michelin pilot active.

waarom ?

Gewoon die klinken goed en het profiel ziet er leuk uit.
Wat voor 90% van de gevallen een goede reden is om die maar te nemen ;)

Maar achter was nog goed, op deze motor horen banden met een V code te zitten.
Huh ???? :?

Nou dat houd in dat je er 240 mee mag i.p.v 210.
Nodig op zown oud barrel ? ...Neeeeeee

Maar het schijnt niet netjes te zijn om banden te monteren met een lagere snelheidsindicatie als waar de motor origineel mee geleverd word....Ok....


CAM00678.jpg


Dit is wat er nieuw opgekomen is en allemaal onder het remmen en bandenbudget valt.

De voorremblokken zagen eruit alsof je een boterham gesmeerd hebt met boter en het laatste beetje zit nog in een krul....

Ook geen idee wat de minimale dikte van de schijven mag zijn, een aantal modellen die in de buurt komen van de xj750 zijn de Seca en de xj600 (ketting) en xj900 (cardan net als de xj750) allen met massieve schijven zoals ik tot nu toe heb kunnen ontdekken.
 
Laatst bewerkt:
bedankt, het word nog veel erger hoor, maar ik ben nog aan t typen.

Nou dat was tot dusverre het gedeelte wat ondersteunt is door foto's.
Er zijn meer foto's genomen maar de kwaliteit van scherp stellen en belichting is triest bij een telefoon camera, maar dit kan aan de telefoon liggen ;)'

Het enige wat gemist kan worden is tijdens het sleutelen niet fotograferen zodat men later niet kan zien hoe erg de motor of het desbetreffende onderdeel er aan toe was.

In de 1e plaats, het fotografeert niet handig met vette handen.
2e, om nu bij elk dingetje te denken, dit zet ik op de foto.
Ieder is weer op een andere manier ingesteld om naar een motorfiets te kijken.
sommige komen niet verder dan de kleur, andere zien weer dat 1 bepaald boutje niet origineel is.

Iets wat mij tot op heden nog bezig houd is het budget van de challenge.
Er is een wedstijd element, zijn er - punten te behalen bij overstrijding van het budget?
Aangezien iedereen met een honda gaat, heb ik een voorsprong van 10 punten ?
Wat is er eigenlijk te winnen ?
Is er wel zoiets als een overwinning als je 2 weken lang door de mooiste gebieden hebt gereden van Europa op de meest relaxe manier die bestaat?
Krijg ik bonus punten omdat mijn motor rood/wit/blauw is ?

Ik ga nog het reisverslag lezen van de vorige editie, maar ik denk dat het wel goed komt.
Als men met een paar euro op zak op een ouwe brommert stapt om daar vervolgens 2 weken mee rond te rijden in de bergen... :9

Iedereen die meerijd ; Graag tot gauw !

Groeten, SanderV
 
Laatst bewerkt:
Zo ik denk dat ik alle posts heb bijgewerkt tot een minimaal aanvaardbaar niveau.

ae5442df7f2f0fd3072de915f43d2955.jpg
 
Gaaf! Leuk dat je meegaat! En met een vette bike!

Ik ben oprecht heel benieuwd naar wie er allemaal meegaat.
Na het topic van 2014 gelezen te hebben zijn de zonnebrillen het voornaamste wat me bijgebleven is :

IMGP7248_zpsfc3a933c.jpg

IMGP7293_zps7f19be16.jpg

IMGP7329_zps5f16781c.jpg

IMGP7229_zps1fb9720f.jpg


Als dat het schrikbarendste is wat mij bijblijft van het reisverslag denk ik dat het wel goedkomt ;) 8-)

Eigenlijk is het helemaal geen vette bike.
Het is een zeer leuke motor voor mij omdat het de motor is waarbij ik achterop bij mijn vader gezeten heb, heen en terug naar de TT van Assen, toen Wayne Rainey verloren heeft en ik heel hard riep 'Rainey, Cheer up, Laugh' riep en hij heel vernietigend keek naar waar dat vandaan kwam, samen met iedereen die er stond.
jammer dat hij later pas het inzicht kreeg dat hij misschien iets TE hard probeerde te winnen.

Wist ik veel, maar toch jammer wat er in 1993 is gebeurd.

Affijn , vandaar mijn keuze. ;)
 
Laatst bewerkt:
Gaaf! Leuk dat je meegaat! En met een vette bike!

dankjewel, jij bent ook grondig bezig zo te zien :

full


voor sommige dingen kom je gewoon niet om OEM parts heen.

Ik kreeg van www.twowheelparts.nl een compleet pdf toegestuurd van mijn type motor.

Jammer dat de rubberen ringetjes die je nodig hebt voor de remklauwrevisie gewoonweg niet van Yamaha kan krijgen.
Ben enigszins benieuwd of Yamaha dealers nu een papieren toevoeging op het werkplaatshandboek hebben gekregen voor die ringetjes.
 
Laatst bewerkt:
Welkom Sander,

Blij dat het veld brikken uitgebreid is met een motorfiets met "de drie stemvorken" :+
Voor jouw idee ik had liever op een driepitter XS gegaan, echter deze waren niet te vinden toen ik op zoek was naar een brik voor de 500 Euro challenge. En mijn eigen XS voldoet niet aan de eis dat een brik niet meer dan 1 jaar op je naam mag staan als je start met de rit.

Maar ben ondertussen best blij met mijn VF750S. Is trouwens de eerste Honda in mijn motorgeschiedenis 8-)

Zo te zien heeft jouw XJ750 geen grote uitdagingen qua sleutelwerk. Want uit je info destilleer ik dat de motor loopt elektrisch geen grote mankementen vertoond. Ook mis je geen onderdelen (tenminste zover ik op foto kan zien).
Dat er gepoetst moet worden en achterstallig onderhoud weggewerkt moet worden, dat is volgens mij inherent aan het segment van de motorfietsmarkt waarin deze challenge zich bevindt _O-

Je moet feitelijk al blij zijn als je een rijdende motor vindt die elektrisch redelijk op orde is :X (zie Bas, die echt een uitdaging heeft met z'n VF1000 ;) ).

Voor aanvullende informatie rond het reglement van de wedstrijd verwijs ik je naar De 500 Euro Challenge 2015! "Briks en Trips"

Zelf heb ik een Excelsheet aangemaakt en daarop netjes bijgehouden welke kosten ik tot nog toe gemaakt heb. Daarbij een onderverdeling gemaakt in "binnen het sleutelbudget" en binnen de noemer "banden en remmen".
Voordat wij met de tocht vertrekken op 20 juni stuur ik dit overzicht naar de administratie van 500 Euro challenge (lees Borisz/Sjoerd). Want hij is degene die straks de puntentelling gaat bijhouden.
Overigens doe ik niet mee om te winnen, maar om de lol van het sleutelen, het rijden op een oud brik en om de twee weken motorvakantie :Y In dat licht gezien geeft de puntentelling alleen maar meer plezier :9

Voor de rest succes met het wegwerken van het achterstallige onderhoud en tot :W
 
Dit moet ik echt volgen Sander.

Momentsleutel wat is dat :P

Dat je geen olie ziet als die koud is is toch normaal bij Yamaha.
Laat de motor altijd eerst even lopen en na dat die heel even stil heeft gestaan is er wel olie te zijn als ik me niet vergis.


Succes met het sleutelen en het rijden natuurlijk

Gr. Jürgen
 
Dit moet ik echt volgen Sander.

Momentsleutel wat is dat :P

Dat je geen olie ziet als die koud is is toch normaal bij Yamaha.
Laat de motor altijd eerst even lopen en na dat die heel even stil heeft gestaan is er wel olie te zijn als ik me niet vergis.


Succes met het sleutelen en het rijden natuurlijk

Gr. Jürgen

Nou een bout kan natuurlijk vaster (lijken te) zitten door roest en oxidatie maar in de achterremklauw zat al een helicoil dus het kan Te vast gezet worden.
Alle motorfietsen met een kijkglaasje moet de olie koud gepeild worden.
Als er een olietank aanwezig is zit daar meestal een peilstok in (niet onderin het motorblok), soms het frame of een echte aparte tank onder het zadel/zijkuipen.
Dan moet de motor even gelopen hebben, liefst zelfs stukje gereden hebben.
In het geval van een peilglas kan je na het starten van de motor niet 1 peil zien omdat de olie dan rond heeft gedraait en het glas (meestal) niet meer helder is.

Maar bedankt voor de interesse en het sleutelen komt wel goed hoor :)
 
Uhmnmm, dry-sump en wet-sump zijn hierbij ook welbekende termen dacht ik. Mijn yamaha trx moet warm gereden worden en 5 minuten rust hebben voordat je hem goed kunt peilen/aflezen.
 
Wat is er inmiddels allemaal gedaan :

De Cardan olie is ook vervangen, deze was redelijk zwart dus dat was geen overbodige luxe,het wiel ging voelbaar makkelijker rond.

Alle (hoop ik ;) ) electrische contacten zijn gereindigd en geconserveerd , alleen al omdat dat mooi klinkt.

De voorband is vervangen.
De voorremblokken zijn vervangen en alle pennetjes en clipjes schoon en gesmeerd.
achterremblokken waren nog als nieuw, door de niet echt gebruikte en/of functionerende remkl AUW..
Motorolie is vervangen samen met het oliefilter.

Het luchtfilter is ook meer zwart dan wit,maar daar heb ik de verkeerd voor besteld :$ , er stonden ook 2 verschillende afbeelding en heb de verkeerde gegokt ofzo :? :z

Bougies ook maar even andere in gedraait, zaten ook andere in als dat hoort.
 
Welkom Sander,

Blij dat het veld brikken uitgebreid is met een motorfiets met "de drie stemvorken" :+
Voor jouw idee ik had liever op een driepitter XS gegaan, echter deze waren niet te vinden toen ik op zoek was naar een brik voor de 500 Euro challenge. En mijn eigen XS voldoet niet aan de eis dat een brik niet meer dan 1 jaar op je naam mag staan als je start met de rit.

Maar ben ondertussen best blij met mijn VF750S. Is trouwens de eerste Honda in mijn motorgeschiedenis 8-)

Zo te zien heeft jouw XJ750 geen grote uitdagingen qua sleutelwerk. Want uit je info destilleer ik dat de motor loopt elektrisch geen grote mankementen vertoond. Ook mis je geen onderdelen (tenminste zover ik op foto kan zien).
Dat er gepoetst moet worden en achterstallig onderhoud weggewerkt moet worden, dat is volgens mij inherent aan het segment van de motorfietsmarkt waarin deze challenge zich bevindt _O-

Je moet feitelijk al blij zijn als je een rijdende motor vindt die elektrisch redelijk op orde is :X (zie Bas, die echt een uitdaging heeft met z'n VF1000 ;) ).

Voor aanvullende informatie rond het reglement van de wedstrijd verwijs ik je naar De 500 Euro Challenge 2015! "Briks en Trips"

Zelf heb ik een Excelsheet aangemaakt en daarop netjes bijgehouden welke kosten ik tot nog toe gemaakt heb. Daarbij een onderverdeling gemaakt in "binnen het sleutelbudget" en binnen de noemer "banden en remmen".
Voordat wij met de tocht vertrekken op 20 juni stuur ik dit overzicht naar de administratie van 500 Euro challenge (lees Borisz/Sjoerd). Want hij is degene die straks de puntentelling gaat bijhouden.
Overigens doe ik niet mee om te winnen, maar om de lol van het sleutelen, het rijden op een oud brik en om de twee weken motorvakantie :Y In dat licht gezien geeft de puntentelling alleen maar meer plezier :9

Voor de rest succes met het wegwerken van het achterstallige onderhoud en tot :W

Met een xs ben ik in mijn jeugd niet in aanraking geweest, maar apart als je 3 cilinders alleen kent sinds Triumph er in 1992 weer mee begon (ongeveer).

Afgelopen jaar ben ik met "mun" 270 cc motorscooter door de Oostenrijkse bergen gecrosst en hoewel heuvel op geen strepentrekker hoefde ik heuvel af nergens voor te remmen omdat dat ding net meer weegt dan een envelop.
Zo makkelijk zal dit niet sturen denk ik, maar sindsdien maakt het me niet zo uit waar men op rijd en is alles leuk op zijn eigen aparte manier.

Als het beroerde lopen komt door vuil en of oxidatie in de *O* carburateurs *O* dan moet er nog wel het een en ander losgehaald worden..... :/

p.s wat valt er te winnen ?
 
Laatst bewerkt:
Het kan ook maar zo dat jullie me met de trx mee zien rijden. Ik wil wel graag een deel van de trip doen en vind de uitdaging om met mijn verbouwde suzuki gn te gaan nogal groot. Maar wel cool maar ook echt niet praktisch.....
 
Wat er te winnen valt is natuurlijk de eeuwige roem :+




En niet te vergeten: de winnaar trakteert op rondje bier na het bepalen van de uitslag })


Maar alle gekheid op een stok, juist de puntentelling en het feit dat je er eigenlijk nauwelijks invloed op hebt is in mijn ogen een bron van vermaak :Y

Hoe ik aan de tik kom rond de driecylinder weet ik niet. De motor is zwaar, blok weegt als dieplood '( , origineel is het uiterlijk zeker niet flitsend :N , maar het rijdt leuk :P klinkt niet standaard :9 , goed/eenvoudig :) aan te sleutelen (hetgeen best handig is als je opgeleid bent als timmerman :X ), geen gekloot met een vette ketting (al blijkt de primaire ketting het blok wel tot problemen te leiden :( ).
En wat bij de start met mijn brikkentijdperk ook meespeelt (en nog steeds enigszins meespeelt) ze zijn weinig waard *D
Dat ze daarbij ook nog goed te verbouwen zijn daar kwam ik pas achter nadat ik er eentje had staan.

Volgens mij gaat jouw XJ vlot richting "rijdbaar" per 1 maart ;) Ik ga de periode na 1 maart tot begin juni gebruiken om de motor te leren kennen (lees vertrouwen in zien te krijgen, door het maken van een flink aantal kilometers).
 
meld je idd even op 500 euro challenge topic aan daar kan men je verder helpen met regelement en vragen
 
bas, was die aan mij gericht ? ik heb al het een en ander van boriz meegekregen en kon helaas niet bij de pre meet zijn....

verder ben ik nog een aantal dingen aan het afwachten voordat ik doorpak..

on topic..
 
TVP :)

Leuk ding zo'n 7½. Zie je niet veel, net als een CBR 750.

Wat betreft die rubbertjes tussen de klauwhelften: Suzuki schijnt dezelfde te gebruiken en ze wél los te verkopen. Nu weet ik natuurlijk alleen niet van welke Soes precies ....
 
Terug
Bovenaan Onderaan