500 Euro challenge 2015/17: XJ750 Du Penszeur Roeleert

van die linkse lijkt het snoetje wat anders.

vandaag weer wat verder.
het risico van langer over een project doen is dat je dingen vergeet.
het is wel heel leuk dat ik de inlaaatrubbers heb gereinigd van de half opgeloste rubber kit, maar dit kit zat er met een reden.. 1 vd inlaatrubbers kan lekken.

hij is lek, maar het hangt er af hoe het gemonteerd zit, nu reageerde hij namelijk wel op de 'deotest'.
heb in het xj topic al een oproep gezet, maar ik heb al ergens 2e hands gevonden.
 
van die linkse lijkt het snoetje wat anders.


Lijkt maar zo, die 2 zijn identiek, alleen de 1 loopt goed en de ander niet.... Degene die niet goed loopt sloop ik, en bouw alles op een 900 frame weer op. Maar wel met een 900 blok uiteraard. Dat wordt dus een officiële 900, (dus met 900 kenteken), alleen met 750 zijpanelen. 900 zijpanelen zijn er wel in die kleur maar die zijn nogal schaars.
 
ja ik had zelfs de goedste camera die ik heb meegenomen maar het was weer lekker wisselvallig :r NL :r weer vandaag dus geen foto's genomen.

. originele uitlaten
. onderkuip, net als de rest in de goedste kleuren
. bovenkuip zonder gekke knipperlichten erop
. hopelijk dichte inlaatrubbers.
. helder ruitje wat ik nog niet dof gemaakt heb B|
. originele carburateurs.

de banden zijn antiek, morgen krijg ik een leuk geprijsd setje maxxis binnen als het goed is.
olie ververst en bougies vervangen , toen startte hij meteen.
voorheen wou die niet, en duurde het even voordat alle carburateurs benzine uit de vlotters lieten lopen.

de tank heb ik er bij maar is een geschuurde nachtmerrie.
het zadel is aan 2 kanten gescheurd.
Voor de rest ziet het er een stuk netter uit als nr 1 en er zitten zelfs een set koni's achterop :)
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk heb je weer een spiegelreflex en het benul deze mee te nemen.
dan neem je een paar leuke foto's waarbij je nadenken over compositie etc etc en vervolgens laat je tot 3 keer toe de camera in de buddyseat ruimte vd scooter liggen....

De Maxxis banden zijn inmiddels gemonteerd en de wielen terug in de motor geplaatst.
Vandaag tyketto ook even op bezoek gehad die ook even de xj nr 2 bewonderd heeft ;)

De uitlaatpakkingen zijn aan beiden kanten eeeeh OP :)
ik denk dat die van een 750 uit 82 hetzelfde zijn met een binnendiameter van 38 mm

de uitlaten kunnen met de hand bewogen worden wat dus komt door de speling die er is tussen de demper en de collector ook al is de klem om de demper helemaal aangedraaid.
met andere woorden, de pakking is weggebrand.

Even een paar dagen lekker er uit en dan weer aan de slag en hopelijk een eerste rondje rijden :)
 
ik ben benieuwd wanneer ik eindelijk weer beter ben :/
zit nu in de 2e week van verkoudheid en lijk er een soort buikgriep achteraan te hebben.
overigens ligt hier ook de hagel buiten , verschrikkelijk weer :r

na bovenstaande update is er niet meer iets aan gebeurt, ja het zadel heb ik van de oude afgehaald en wou daarna de tank ook er af halen en toen kwam er iets tussen :P
het zadel en de tank zijn dan ook de enige 2 dingen die ik hoef over te zetten omdat ze simpelweg kapot zijn bij nr2.

had ik zal gezegd dat het vies weer is ?
 
Laatst bewerkt:
vandaag stuk wezen rijden, liep slecht, uitlaatbocht 3 word niet warm, 2 eigenlijk ook niet echt.
Bobine was al eens vervangen, deze was overduidelijk nieuwer dan die van 1 en 4.
bobine van de oude xj afgehaald en hier op gezet en nu wil die niet meer aanslaan.

ouwe rotzooi.

linker handvat kon niet verwijdert worden,moer van stuurgewicht helemaal vastgerot en niet meer los te draaien.
het rubber wat uitzet om het stuurgewicht op zijn plek te houden zat ingeklemd in schroefdraad.
Toch jammer dat toen hij er uiteindelijk uitkwam , het langs de tank kwam die voor de verandering niet ver uit de weg gelegd was :/

toen ben ik mezelf maar even uit gaan laten.
Yamaha_Yzf_r1_2004_Blue_01.jpg
 
He gelukkig, vandaag een wat leukere Update.

Van de week een aantal dingen gedaan.
toen ik de olie in het cardan wou vervangen zag ik een de schone aftapplug met nieuwe ring dat ik dat al gedaan had tijdens de bandenwissel :P

het niet goed lopen leek te komen door een defecte bobine.
de bobine van de andere xj er op gezet, maar toen liep hij dus niet meer.
toen bleek er een draadje los te zitten wat de draadboom ingaat en deze zit vast met de bevestigingsbouten van de bobine.
vond het al gek dat het klokje uitviel als je het koppelingshendel in knijpt , dat was me toch wel opgevallen als die dat eerder had gedaan.
toen leek de motor al een stuk beter te lopen.

Toen heb ik het membraan van carb/ nr3 afgehaald, deze was goed en even lichtjes doorgeblazen, toen werd de uitlaat iig een stuk warmer en daarna liep de motor tijdens de proefrit al een stuk beter en hoger in toeren zonder stotteren.

Indien er tijd is zal ik de carburateurs nog demonteren en schoonmaken, maar dat is meer om uit te sluiten dat het nog niet optimaal lopen niet daar in zit.

misschien trek ik de stoute schoenen wel aan en zet ik de carburateurs van xj nr1 er op , op het moment dat hij goed loopt, om te kijken of die carburateurs goed zijn.

Vandaag n.a.v een tip van Bol dor albert , de pickup spoel doorgemeten en die was 115 en 116 ohm , die moest 120 zijn met een afwijking van 20 % , dus die is goed, schijnt nogal eens stuk te gaan.

En die zat inderdaad aan de linkerkant van de motorfiets, schreef het net alweer fout, had het verkeerd onthouden.....:/
 
Laatst bewerkt:
Heb nog een 11M blok (van een 750 SECA) staan, incl inlaat rubbers. :
P1040426.JPG

Heb de pakking eens goed bekeken maar hier zit volgens mij geen metaal in. Vraag me af of ik die kan vervangen door een gewone papieren pakking.
In het inlaatrubber zitten 2 groefjes, maar die zijn zo klein dat er geen O-ring in past, hoort ook niet. Bij de 900 zit hier wel een O-ring in. Wellicht dat dit de reden is dat de 900 eigenlijk nooit problemen heeft met de inlaatrubbers en de 750 wel.......
 
Laatst bewerkt:
de pakking is inderdaad stug materiaal maar niet metaal.
ik had papieren pakking ertussen en alleen maar vervangen omdat ik toch oem onderdelen ging bestellen.
bij mijn xj750 zaten er wel rubberen ringen in het inlaatrubber, net als te zien is op bovenstaande foto, of ik snap niet wat je bedoelt ;)

Op het moment zit ik wat zuidelijker en heb hier zelfs een slaapplekje voor de XJ gevonden :)
 
Even een update voor de mensen die nog lezen hier.

Op het moment van schrijven zit een deel van de challengers van vorig jaar aan het spaanse bier aan de costa.
De originele XJ die voor de challenge bedoelt was loopt wel maar niet goed.
Door schade en schande maar vooral veel bijleren over filters onder vlotters in carburateurs, leeglopende accu's en 'wegwerp' CDI's komt er eindelijk schot in de zaak :)

Een 2e XJ is inmiddels aangeschaft voor een absurd laag bedrag om als donor te dienen voor nr 1, maar dat is inmiddels omgedraait :P

Nu heeft de situatie zich voorgedaan dat een motor geparkeerd kan worden in Portugal, wat een midweekje Eiffel kan veranderen in een Midweekje Algarve of een weekje Sierra Nevada ( de Spaanse dan).

Daar wil je natuurlijk iets superbetrouwbaars hebben en zoal al te lezen in dit topic is het sleutelen aan een Xj iets waar ik mijn hand niet voor omdraai.

Beiden handen niet overigens, het komt kwam er niet van dus word morgen nr 3 opgehaal die is opgeknapt door iemand die wel verstand van zaken heeft.
Meen dit overigens ook wel grotendeels, ben onlangs in de 'mancave' van de XJ expert geweest en dat was :9~ en :$ .

XJ nr 3 is helaas niet in de juiste kleur, maar daar is inmiddels een andere 'lakset' voor in onderhandeling.

Ook is er inmiddels een enorm lelijke kofferset onderweg :
full

full

full


Ik had gehoord dat Givi beter is dan Krauser dus 1 keer raden wat het geworden is... :/
Misschien dat het er bereist en betrouwbaar uit ziet als ik er veel stickers van passen opplak 8-)

Overigens vandaag de carburateurset van nr 2 gereinigd aangezien deze toch niet echt goed liep.
100 km/hr in 20 seconden hoort meer bij 11 kw ...

Daar zat dus aardig wat troep in.... gelukkig deed de motor beter op het gas reageren als ik de choke er op zette wat mij overtuigde dat het niet (alleen maar) in de ontsteking kon zitten.

Hopelijk dus binnenkort schnitzeltoer en hopelijk september ergens pastel de nata 8-)
 
Ben nog steeds bezig met nr 1. van het weekend maar eens verder er mee gaan.
Die krauser koffer set niet zo 123 weg doen.
Misschien heb ik er wel belangstelling voor, als mijn 750 straks eens goed loopt. Wil daar tzt ook wel eens een lang weekend in schnitzel land ( zoals mijn dochter het zeggen ) mee rond toeren!
 
als die set past hou ik hem, maar het is weer een model extra waar op gezocht kan worden naar de steeds schaarsere koffersets.

als je overigens de ophangpunten weet van de koffers die je gebruikt kan ik me voorstellen dat het gemiddelde metaalbewerkingsbedrijf zijn hand niet omdraait voor een setje beugels.

maar bezig met nr 1 ? is er een nr 2 bij jou dan ?
 
Nou mijn xj 750 lukt niet erg. heb de tank schoon en erop gezet, alles aangesloten, echter nu contact aan hoor ik alleen een klik en verder niets?
Nou is elektriciteit op een motor voor mij totall abcadabra. Dus ik zit vast.
denk er over om hem maar gewoon weg te doen?

stuur je een pb.
 
Tvp.

Jammer als je hem weg doet Gerard, dat start probleem kan toch niet zo'n groot probleem zijn om dat te beslissen.
Als je alleen het startrelais hoort klikken is dat volgens mij een te zwakte accu of de start motor. Beiden simpel op te lossen.
 
Laatst bewerkt:
Kijk daar van de week eens naar,ik ben er voor vandaag helemaal klaar mee.
denk zo maar even een rondje te gaan rijden om het hoofd leeg te maken.
Dank je Bensi voor je tip en opbeurend antwoord!

Word vervolgt :W
 
:^ ik ben de hele middag in de weer geweest met de lillijkste kofferset van gelderland ©.
met een loopneus van de hooikoorts.
maar hij zit wel bijna.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de carburateurs na (dit keer echt ) grondig reinigen weer op de XJ gezet en het eerste wat in me opkwam :

We got him !
paul-bremmer.jpg


De XJ loopt als een zonnetje.
afgezien van een grondige reiniging van de carburateurs kwam het door de tip om de vlotterhouders te demonteren aangezien daar filters op zitten die heel fijnmazig zijn.

Nu zou men kunnen zeggen dat je carburateurs zo ver mogelijk moet demonteren zodat de ultrasoon goed zijn werk kan doen.
En dan heeft men ook gelijk :$
full


hierboven kijk je naar het filtertje met een diameter van 5mm , aan weerszijden zat troep alsook in de schroefdraad waar de vlotterhouders ingedraait zaten.

Voor een ieder die geen last heeft van hooikoorts raad ik aan ff hard te lachen en lekker een rondje te gaan rijden met die mooie weer, ik ga verder met de lillijkste kofferset van Gelderland ©

;)
 
Dit moet ik echt volgen Sander.

Momentsleutel wat is dat :P

Dat je geen olie ziet als die koud is is toch normaal bij Yamaha.
Laat de motor altijd eerst even lopen en na dat die heel even stil heeft gestaan is er wel olie te zijn als ik me niet vergis.


Succes met het sleutelen en het rijden natuurlijk

Gr. Jürgen

Ha die Jurgen, ik zag dat jij ook nog meeleest.

Met de kennis die inmiddels is opgedaan zal het nu ook geen onmogelijkheid zijn om xj nr1 aan het lopen te krijgen.
het verwijderen van de kit op de inlaatrubbers is geen handige zet geweest van mij aangezien dat voor het lekken van die rubbers heeft terug gebracht, die kit zat er natuurlijk niet voor niks , maar daar heb ik niet aan gedacht.

Toen ik aan dit project begon kostte het verwijderen van de carburateurs ook nog 2 uur, iets wat ik nu in 5 minuten doen, puur door te weten hoe het moet en JA dat had ik ook in het werkplaatshandboek moeten opzoeken :$

maar dat is me op een later tijdstip pas ter beschikking gekomen, dus tja....
(is dit een nette verwoording van 'ik was te lui om het op te zoeken'? ...wie weet wie weet....;) )

Maar met 3 XJ's en 1 geschikte tank heb ik voorlopig nog wat werk om handen . :)
 
Ja zeker lees nog steeds mee.
Maar je bent er maar druk me met 3 XJs
Maar mooi dat je er steeds handiger in word in het demonteren en monteren :P.
Ik hoop voor je dat je straks met veel plezier op alle 3 de Xj's kunt gaan rijden.

gr.
Jürgen
 
Na al jaren een XJ750 te hebben die niet 100% goed te krijgen was is het lek nu eindelijk boven water. Hij loopt nu zoals het hoort. Na eindeloos stellen en proberen heb ik de carbs 100% gedemonteerd muv de vlinderklep, alle kanalen mechanisch gecontroleerd of ze goed open waren, en toen een uurtje ultrasoon laten badderen bij 60 graden.

Probleem opgelost.

Ik heb tijden gedacht dat ie ergens valse lucht zoog maar dat was dus niet zo. Heb geen pakkingen of rubbers vervangen.

Ik heb nog wel de naalden iets hoger staan dan standaard, dat geeft iets meer power vanaf 2500 toeren ongeveer. Als ik dan van mijn 900 op de 750 is het verschil weer iets kleiner ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan