Motor valt uit stationair of in versnelling

runeazn

Die hard MF'er
22 okt 2013
302
0
Dus ik heb een 2 taktje met een dellorto phbh28bd carb.

Hij rijdt wel gewoon even een rondje mee gereden, ben er niet boven de 5k rpm gegaan. Zit net nieuwe zuiger en dus ook ringen in. Hij rijdt ok maar soms ook niet. Soms wanneer je gas geeft hapert hij soort van, hij trekt en dan weer minder en trekt. Ik weet niet hoe ik dit noem maar zal vast wel een term voor zijn.
Wanner ik de koppeling helemaal in trek of in neutraal zet valt de motor gewoon uit. Dit is af te stellen met de mengsel schroef volgens mij, hij zit bij de inlaatpoort van de cylinder dus werkt hij op het principe van meer of minder benzine denk ik. Is dan linksom or rechtsom een rijker mengsel? Ik heb een beetje gespeeld met de schroef, enige wat opviel is dat starten iets makkelijker werd als hij meer naar buiten was gedraaid. Maar nog steeds wel uitviel.

Ik heb de stationair schroef helemaal ingedraaid. Alleen loopt hij dan stationair nog steeds laag, 1.8k->0 (hij valt uit) rpm. Daarvoor was hij wel ff 3-4k rpm had toen motor uitgezet omdat ik schrok, ik was vergeten dat ik de schroef helemaal had ingedraaid. Ik heb nog niet veel met de mengsel schroef gedaan omdat ik niet wist welke kant armer en rijker is, ik kan dan niet echt iets met de schroef doen dan.

Moet ik nu de pilot sproeier aanpassen? Of moet ik nog meer met de schroef spelen? Graag als iemand weet welke kant rijker of armer is, dat vertellen.
 
Laatst bewerkt:
2.5 slag open is een beetje de basiswaarde. Om hem verder te finetunen hang ik hem aan de CO meter en ga dan voor 2-2.5% CO, maar zonder zal je het op gevoel moeten doen. Helemaal dicht is in ieder geval niet goed.

Ik put even uit ervaring met viertakten trouwens, maar het principe zal hetzelfde zijn met een tweetakt.
 
Laatst bewerkt:
Zit je stationair sproeier niet verstopt??

Ik zet de motor altijd in z'n vrij (of op de middenbok in het geval van een automaat). Als hij stationair loopt ineens volgas. Als de motor niet meteen oppakt draai ik de luchtmengstelschroef een beetje in. Als ik de schroef zover in moet draaien dat hij bijna helemaal ingedraaid is ga je de gasnaald verhangen. Hoofdsproeier stel je af met vol gas.

Liep de motor voor de zuigerwissel wel goed trouwens?
 
Laatst bewerkt:
Je mag nog niet veel toeren draaien ivm inrijden?
Mengselschroef afstellen: Start met 2 slagen open. je geeft een klein beetje gas, dan draai je de schroef zo dat hij sneller gaat lopen. Dat merk je al snel omdat hij eerst inhoud en dan opeens veel meer in toeren klimt.. Doe dat heel langzaam, 2 takt reageert heel erg snel erop.
3 seconden werk. Dan laat je het gas los en stel je de stationair (gasschuif) zo af dat hij netjes blijft lopen...
Nu heb je hem zo dat hij blijft lopen (en goed op het gas reageert).. Maar dat wil nog niet zeggen dat je de hoofdsproeier juist hebt.
Dat ga je pas merken als je vollast mag gaan draaien..
Succes.
 
..Wat ruudje zegt, maar we mogen aannemen dat je de carburatuer hebt schoongemaakt en sproeiers hebt nagekeken.. kun je misschien de vlotter bij monteren klem hebben gezet?
 
Ik heb hem schoongemaakt, vlotter klem? Geen idee hij was bij monteren in iedergeval nog niet klem. Maar als die vlotter klem zou zitten dan zou ik toch helemaal niet goed kunnen rijden?

Hievoor startte hij gemakkelijk, maar uitvallen was ook het probleem. Maar vorige eigeneer heeft wel hoofdsproeier vervangen omdat hij eerst beperkte sproeier had *kuch* 11kw.

naald staat op het rijkst, hij gaat sneller draaien door armer mengsel toch?
Op het moment heb ik benzine in zitten met onbekende hoeveelheid olie, dat ga ik er eerst uitpleuren.

Moet ik niet eerst de motor warm rijden? Zo ja dat is vervelend moeten kappen er op en kapper weer eraf xD
 
Laatst bewerkt:
Valse lucht zorgt juist voor te arm mengsel en dus te hoog stationair? Ik denk niet dat dat zo Is.
Carburateur is schoongemaakt, en met name de stationair sproeier die hé ik er helemaal uitgeshroefd.
 
Even voor de duidelijkheid (heb al vaker meegemaakt dat mensen dat door elkaar halen namelijk):
Je zegt dat de gasnaald op z'n rijkst staat, dus de clip zit in de onderste groef van de naald?

Sommige mensen denken dat hoger-rijker is namelijk..
 
Hoe liep hij voordat je een nieuwe zuiger plaatste?
Hoe is de staat van de krukas keerringen? Als deze iets lekken blijf je tobben met een 2t.
En ja dan slaat hij ook steeds af stationair omdat het stellen dan ook bijna niets meer doet.
Hij begint dan na gasgeven even normaal te lopen om langzaam af te sterven.

Maar wees er eerst van overtuigd dat je carburateur echt schoon is en alle kanalen vrij van vuil zijn.

PS: is het dezelfde zuiger, of met meer of andere spoelkanalen? Andere hoogte van de hemden of uitsparingen?
 
Laatst bewerkt:
Vorige zuiger was klein beetje gesmolten. Zit zelfde zuiger in als voorheen, wossner. Dure dingen, maar veel goeds gehoord of dit merk. Voorheen liep hij stationair wel maar in versnelling viel hij ook uit. Maar dit was wel met kapotte zuiger dus dit wil niks zeggen.

Volgens mij verlies ik geen versnellingsbak olie en loop hij ook niet arm volgens mij. Dus de keer ringen lijken mij oké. Ik heb er niet naar gekeken toen ik de carterpan er af had gehaald.
 
heb persoonlijk een andere mening over Woessner, maar daar gaat het nu niet om.

een zuiger smelt niet zomaar, dus voor je er een nieuwe insteekt moet je weten waarom de vorige kapot gegaan is, anders blijf je bezig.

ik vermoed dat je best toch eens goed naar je krukaskeringen kijkt. je kan ze testen door de bougie eruit te halen, een adapter te maken zodat je met een boormasjien de krukas snel kan laten ronddraaien met choke op. je carter zal verzuipen zo, en als ze lekken zou je de benzine aan de keringen naar buiten moeten zien komen.

achteraf met perslucht carter "ont-zuipen".
 
Ik heb het idee dat jullie me dom verachten :+. Maar bedankt voor heads-up. Ik begrijp ook wel dat je een probleem niet verhelpt zonder de oorzaak op te lossen ;). Zeer simpel, er was zonder koelvloeistof gereden. Slang was gescheurd nu zit er nieuwe in en oorzaak Is opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Niemand verklaart je voor dom kerel. Men probeert met je mee te denken en hulp te bieden.
Je blokje is erg heet geweest, dus ja ik zou idd eens naar de keerringen kijken.
Die dingen zijn niet zo duur en zijn makkelijk te vervangen.
 
Dat dom was met een licht sarcastische toon
(daarom ook clown smiley *O* ), daarna dank ik toch ook voor het meedenken??
Wordt een werkje dan om naar die keerringen te kijken. Geen andere methode? Ik heb echt pas eergisteren de carterpan er weer op gemonteerd. Met nieuwe bakolie 2 keer al vervangen. De motor heeft nog niet eens gereden xD.
Daarnaast is zuiger niet zo erg gesmolten, de hoeveelheid dat er afgesmolten was iets in de zin van 0.02mm. Cylinder was namelijk gewoon te gebruiken na 0.01mm er af te honen. En nee dat was niet wat ik van de cylinder vond maar het bedrijf.
 
Laatst bewerkt:
Links kun je hem vervangen zonder olie uit je motor te halen toch?.
Die zou ik als eerste vervangen, en dan nog eens proberen..
De linkse is ook degene die het eerste gaat lekken door uitdroging van de buitenkant (haarscheurtjes). De rechtse kan ook lek gaan maar word door olie nat gehouden, dus is minder snel stuk of verdroogd.
 
Ik heb even rondgekeken op internet, als de linker keerring kapot gaat dan Is je bougie nat, gelukkig Is dat niet zo. Als je rechter kapot Is loopt hij arm? Ook niet zo want dan zou stationair juist hoog in toeren lopen. Maar ik ga wel even tandwiel vanavond loshalen.
Nog steeds vind ik het maar vreemd waarom hij stationair niet wilt blijven lopen.
Als ik hem dus start begint hij bij 5000 toeren, bij start Is het mengsel zeer arm? Valt langzaam af tot 2000 toeren, luchtschroef is nog niet afgesteld. En na een minuutje valt hij langzaam af totdat hij uitvalt.
 
Tandwiel loshalen?
Vertel eens welk blokje het over hebt, want ik raak helemaal in de war van wat je nu zegt.
Ik denk namelijk ook dat je nu links en rechts door elkaar heen haalt.
Even tussendoor:
Links zit je ontsteking? Hoe kan dan je bougie nat worden als deze keer-ring lekt? Dan trekt deze valse lucht, er zit geen olie aan die kant.
Aan de kant van het krukas tandwiel (rechts) die naar het koppelings huis gaat, zit wel olie en deze kan dus de olie opzuigen uit het versnellingsbak deel, omdat de koppeling ook daardoor word gesmeerd. En dus de bougie idd nat (vet) kan slaan.
Het 5000 rpm draaien bij start en afsterven is valse lucht, of je carb is zo opeens vervuild dat er geen benzine in de vlotterbak komt......

Maar zoals ik al zeg, ik raak nu helemaal in de war van je verhaal..
Welk motorblokje is het, Type/merk?

PS, het is niet best hoor een 2t die niet de juiste verhouding krijgt, en al helemaal niet als er nieuw spul in zit. Hij piept zo vast of je kunt weer een nieuwe zuiger steken...
 
Laatst bewerkt:
lekke krukasdichtingen hebben geen vaste "symptomen". dat kan vanalles teweeg brengen, en dikwijls als een motor raar doet waar je kop nog staart van krijgt, is er een probleem mee.

soms draait hij perfect normaal,op ralenti en begint hij raar te doen bij hogere toeren, soms omgekeerd, soms doet hij niks, soms pruttelt hij alleen maar, ...

en lekke dichtingen kunnen 2 dingen doen : lucht/olie aanzuigen, maar ook lucht/benzine uit het carter laten ontsnappen. hangt ook weer af van hoe erg ze beschadigd zijn, maar mijn persoonlijke mening is dat er enkel olie aangezogen wordt eens de motor in het toerentalgebied van de expansiepijp zit, omdat er dan veel grotere onderdruk is in het carter.
 
Rotax 122, op een rs 125.
Links = carterpan
dus linker lek? dan loopt er dus zoals je zegt versnellingsbakolie erin.
Rechts is het krukastandwiel.
Verklaring van dit rare manier van richting :
Als je een persoon tegen je hebt, is wat rechts voor jou is links voor de ander. Idem voor de andere richting.
Nu is er geen persoon tegen jou maar een motor, je kijkt zeg maar alsof je achter het motorblok staat.

Ik heb vandaag geen tijd gehad, heb heel wat moeten repareren aan wat electronica.
Maar ik zal kijken.
 
Nee kerel, ik heb het blokje opgezocht en moet jou helemaal gelijk geven.
Je ketting set zit ook rechts zag ik net. Is toch wel het laatste wat ik verwachte.
Bij een motor kijk je altijd van achter naar voor, net zoals je op de motor zit.
 
Ik ga morgen die keerringen bestellen. Moet ik nu ook die lagers er uit halen? (de keerringen zitten onder de lagers?) Ik heb zo'n gevoel dat toch mijn linker keerring naar de klote is. Aangezien wanneer ik hem start hij bij 5000 toeren begint en dan afdaalt naar 2k. Ik weet niet of dit normaal is voor koude start? Maar dit zal dan duiden op een arm stationair mengsel waar in de loop dus wat bakolie in komt?
 
Volgens mij, zitten de keerringen aan de buitenkant (voor de lagers) en kun je ze zo vervangen.
Klein gaatje erin tikken en eruit pielen met een haakje of klein schroevendraaiertje.
Ja, als hij zo snel draait bij starten, duid dat op te weinig brandstof of valse lucht.
Nee, het is niet normaal als hij start bij 5000rpm. Dat vind de motor ook niet prettig als deze koud is.

Het mengsel is te arm, maar ik kan niet van afstand bepalen of dat komt door de versnellingsbakolie, of door gewoon lucht..
Zolang je maar zeker weet dat niet de voetpakking van de cilinder naar zn moer is..

2t is erg veel niet en een beetje ja.. ergens een klein lekje of een foutje in de zuigersturing en je bent de weg kwijt. Kleine foutjes met grote/vreemde gevolgen, en eigenlijk nooit precies aan te wijzen waardoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan