Bestaand gat opboren in het chassis

Status
Niet open voor verdere reacties.

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Beste

Voor mijn gsx-r750W project ga ik een srad brug plaatsen, deze brug heeft een 25mm achterbrug as ipv 20mm.

de as van de srad brug past al direct in de zijde met schroefdraad maar de andere kant moet ik nog vergroten van 20 naar 25mm.

Iemand een idee hoe je dat goed en gecentreerd doet?

Groeten,
Benjamin
 
74.72625.jpg
 
Das een plaatboor...gaat niet lukken.

Ik zou gewoon een boor nemen van 25mm met afgedraaide conus.

Edit:
Verstelbare ruimers gaat nog beter, alleen zijn die vrij prijzig en die heb je een paar nodig vanwege het beperkte bereik.
 
Laatst bewerkt:
20 naar 25 mm ga je met een handboormachine niet voor elkaar krijgen. Niet netjes recht en centrisch zodat daar je nieuwe achterbrug in past.
Je kunt je frame onder een freesbank proberen te krijgen maar misschien is het handiger om de as af te laten draaien tot 20 mm.
 
kan je niet gewoon je oude as gebruiken en een vulbus in de nieuwe achterbrug zetten. is een stuk makkelijker maken. en je hoeft het frame niet te verzwakken en je hoeft het hele frame niet onder een kolomboor te leggen om het gat netjes te krijgen. het opboren gaat met de hand als je de juiste machine hebt maar netjes wordt het nooit. en de kans dat het gaat happen en alles krom slaat of afbreekt is erg groot bij boren, dat zijn geen fijne boringen waar je zo weinig vlees moet weghalen met zo'n grote boor. heb het gedaan maar dat was in noodgevallen en dan sta je net 2 man de boormachine in bedwang te houden, 1 bij het handvat om gas te geven en te drukken en de ander met een staaf van een meter in het voorste handvat om de krachten op te vangen als de boor gaat happen en hij gaat happen.
 
20 naar 25 mm ga je met een handboormachine niet voor elkaar krijgen. Niet netjes recht en centrisch zodat daar je nieuwe achterbrug in past.
Je kunt je frame onder een freesbank proberen te krijgen maar misschien is het handiger om de as af te laten draaien tot 20 mm.

Even een frame onder de freesbank leggen zal inderdaad niet meevallen. As afdraaien zal wel gaan, mits deze niet hol is natuurlijk.
 
Wil toch graag de 25mm as gebruiken, sterker en lichter.

Vulbussen naar 20mm heb ik al eens gebruikt bij een andere brug.

Ik heb nog een verstelbare ruimer, met handruimer 21mm had ik toch de indruk dat het niet in de center was.

Waarschijnlijk omdat 0.5mm teveel is om in 1 keer af te nemen.

Morgen eens kijken op het werk of daar een oplossing is (ruimers genoeg in ieder geval).
 
Je gaat dingen verzwakken omdat je een sterkere as wilt.

Wat is trouwens de marge in sterkte vij die 20cm as? Even voor je realiteitsbeleving.
 
Wil toch graag de 25mm as gebruiken, sterker en lichter.

Vulbussen naar 20mm heb ik al eens gebruikt bij een andere brug.

Ik heb nog een verstelbare ruimer, met handruimer 21mm had ik toch de indruk dat het niet in de center was.

Waarschijnlijk omdat 0.5mm teveel is om in 1 keer af te nemen.

Morgen eens kijken op het werk of daar een oplossing is (ruimers genoeg in ieder geval).

Ga je niets van merken, wielassen hebben voornamelijk afschuifkrachten te verwerken

tenzij je enkelzijdige wielophanging hebt
 
Laatst bewerkt:
Voor de duidelijkheid het gaat om de achterbrugas, niet de achteras van het wiel.

Srad brug heeft 25mm as (met de juiste lagers etc).

Alle modellen achter dit bouwjaar gsx-r hebben 25mm achterbrugas (mijn 1994 gsx-r750W heeft ook 25mm as).

Zal wel voor een reden geweest zijn.

25mm as heeft ook een zeskant aan de as zitten wat het verwijderen makkelijker maakt en tevens zit het schroefdraad gedeelte ingewerkt op de as ipv een los stuk zoals mijn huidige as.

Zie foto's.

Ik heb nog een chassis over dus morgen op het werk kijken of dat op de freesbank gaat.

Op mijn freesbank lukt het niet.

Verstelbare ruimers hebben ze op het werk niet.

z334es.jpg


vBuumw.jpg


1BmMfn.jpg


melz7q.jpg
 
Zoals ik al zei... succes met die plaatboor :+

Op een freesbank is het een eitje, mits je Z-as hoog genoeg kan en je bed groot genoeg is om het frame stabiel op te kunnen spannen. Wel veel werk maar je moet er iets voor over hebben natuurlijk...
 
Voor de duidelijkheid het gaat om de achterbrugas, niet de achteras van het wiel.

Srad brug heeft 25mm as (met de juiste lagers etc).

Alle modellen achter dit bouwjaar gsx-r hebben 25mm achterbrugas (mijn 1994 gsx-r750W heeft ook 25mm as).

Zal wel voor een reden geweest zijn.

25mm as heeft ook een zeskant aan de as zitten wat het verwijderen makkelijker maakt en tevens zit het schroefdraad gedeelte ingewerkt op de as ipv een los stuk zoals mijn huidige as.

Zie foto's.

Ik heb nog een chassis over dus morgen op het werk kijken of dat op de freesbank gaat.

Op mijn freesbank lukt het niet.

Verstelbare ruimers hebben ze op het werk niet.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Gewoon opvulbus of as draaien.

Je zoekt een oplossing voor een probleem dat er niet is.
 
Gewoon opvulbus of as draaien.

Je zoekt een oplossing voor een probleem dat er niet is.

Bij mij is deze as hol, weet niet hoe het bij deze motor is. In dat geval is afdraaien natuurlijk niet aan te raden.

Vulbus draaien kan natuurlijk altijd alleen zul je deze wel vast moeten lassen aan de bestaande as omdat deze anders kan verschuiven en buiten het lager kan komen.
 
Bij mij is deze as hol, weet niet hoe het bij deze motor is. In dat geval is afdraaien natuurlijk niet aan te raden.

Vulbus draaien kan natuurlijk altijd alleen zul je deze wel vast moeten lassen aan de bestaande as omdat deze anders kan verschuiven en buiten het lager kan komen.
Niet afdraaien.
Nieuwe as draaien. :Y
 
Niet afdraaien.
Nieuwe as draaien. :Y
Een as die op de plaats waar hij in het frame gaat 20mm is en waar de brug over draait 25mm.
Hoe ga je die in het frame krijgen?
Ik zou 2 bussen draaien van 25mm dik met een gat van 20mm met een kraagje er aan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een as die op de plaats waar hij in het frame gaat 20mm is en waar de brug over draait 25mm.
Hoe ga je die in het frame krijgen?
Ik zou 2 bussen draaien van 25mm dik met een gat van 20mm met een kraagje er aan
Ging mij er om dat er een passende as te maken is. Al dan niet van een bestaande, maar niet per se (van een holle bijvoorbeeld).

Wellicht valt er ook nog iets aan te passen qua lagering.
 
Ik heb ooit eens een freesje gemaakt van een stuk staf en daar een draaibeitel ingesoldeerd.
Als je een lange as neemt die in de draadbus valt en aan de andere kant 20mm meet,kun je daar een draaibeitel in solderen.
Je hebt dan iig goede uitlijning,omdat de 20mm as ook draagt in het te bewerken gedeelte.
Je zou dat wel in twee of drie stappen moeten doen,denk dat 2,5mm tegelijk uitnemen een beetje veel is?
Als ik dit zo lees,is het wel heel veel werk :+
 
Chassis past op de freesbank van het werk.

Dus van de week boren en ruimen, tevens de achteras uitsparingen van de achterbrug frezen voor een 30mm as van een ducati 999 *O*

Komt namelijk een achterwiel in van een ducati 999r.

Slotje aangevraagd.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan