Schijfrem verbogen door schijfrem slot

CBR600FS02

Rookie
22 feb 2015
12
0
Goedenavond allemaal,

Op zeer korte termijn zal ik mijzelf even netjes voorstellen en wat foto's van mijn motor plaatsen (CBR600FS uit 2002).

Stomme fout, maarja zoiets kan gebeuren. Tijdens het wegrijden zat het remschijf slot nog op mijn motor. Je raadt het al bleef ik staan. Slot eraf gehaald, hij liep niet aan en rijden maar. Bij iets harder remmen voelde je dat de motor een lichte trilling had. Het binnendeel van de remschijf was iets verbogen.

Een vriend is nogal handig en klust zelf veel aan zijn eigen motor. Hij heeft de schijfrem eraf gehaald om hem enigszins recht te "slaan". Na montage merk ik helemaal niet meer van trillingen o.i.d. de motor rijdt en remt voor de volle 100%

Toch wil ik hier nog even jullie mening, kan het terugslaan kwaad i.v.m. metaalmoeheid? Hij was slechts licht verbogen (linksonder zie foto).

Het zal niet nog eens gebeuren, het was een wijze les.

Alvast bedankt voor de (zinvolle) reacties.
full
 
Laatst bewerkt:
Te lijf gaan met een hamer lijkt mij niet DE manier maar als die perfect remt zonder enige trilling heb je geluk gehad, lekker door tuffen.
 
Laatst bewerkt:
Dit moet je echt niet willen.
je vriend moet z,n verantwoordelijkheid nemen en zorgen voor een fatsoenlijke gedegen en veilige oplossing. Dat is mijn mening.

En dan ook nog het volgende. Stel dat er in de toekomst toch iets gebeurd met deze rechtgetimmerde schijf.en er valt een slachtoffer?.
Kan je vriend of de timmerman dan nog goed slapen?
 
de schijf is alleen aan de binnenring verbogen, dit is aluminium dus redelijk zacht materiaal en dus snel krom.
of dit nou gelijk een gevaarlijke reparatie is?
ik weet het niet, maar bedenk wel dat je bij 200+ je rem ook nog wel eens nodig hebt.
 
Bedankt voor de reacties tot dusver, de schijf zelf was niet verbogen. We hebben hem op een glasplaat gelegd, 0 speling. Het was echt alleen de "koperkleurige" binnenring.

Veiligheid voor alles hoor, laat dat duidelijk zijn. Onnodig geld uitgeven is alleen zo zonde :) zeker omdat de remschijf zelf nog in perfectie conditie is.
 
Je zal de eerste niet zijn hoor.
Vervangen of niet is aan jou, maar stoppen is belangrijker als rijden.
Maar dat wist je natuurlijk al.

Heb zelf een tijdje met een kromme }) remschijf gereden, maar na verloop van tijd wordt het gewoon te irritant voor woorden en heb ik deze de volgende dag maar vervangen.
 
Qua veiligheid zou ik me er niet druk om maken. Het breekt echt niet af.
Maar laat je "vriend" even een tweedehands nieuw hart voor je kopen. Nu rij jij met een beschadigd hart omdat hij zo handig was.
 
Als je het hart op een nette manier richt is er niks aan de hand.
Ik vraag me wel af of het met een hamer een nette manier is.
Het ligt er ook een beetje aan hoe ver het krom was.
Is die foto van na het richten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aluminium buigt niet graag

Lijkt me dat het hart van de schijf in de fabriek gestanst wordt en daarna in de juist vorm geperst.

zo te zien is het aardig verbogen. Zou geen risico's nemen met de remmen.
Better be safe than sorry :)

welkom trouwens en veel plezier met je FS. Goeie keuze ;)
 
Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga hem vervangen. Kun je aan één kant een nieuwe monteren? De nieuwe schijf zal iets dikker zijn lijkt mij dan de andere die blijft zitten. Trekt hij dan niet naar een kant toe met remmen?
 
Even herhalen wat ik pas nog in een ander topic heb gepost:
Altijd kijken hoe je met de motor wegrijdt. Ga je vooruit weg: slot achter de remklauw. Moet je achteruit steken: slot voor de vorkpoot. Op die manier heb je nog geen vaart voor slot en klauw/poot elkaar raken. De kans op een oepsie is dan een stuk kleiner dan wanneer je al anderhalve meter vaart hebt.

Een reminder kabeltje is ook een goede om aan het schijfremslot te denken. De combinatie van beide (kabeltje + handig plaatsen) kan hopelijk in de toekomst kromme schijven besparen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan