Schijfrem verbogen door schijfrem slot

CBR600FS02

Rookie
22 feb 2015
12
0
Goedenavond allemaal,

Op zeer korte termijn zal ik mijzelf even netjes voorstellen en wat foto's van mijn motor plaatsen (CBR600FS uit 2002).

Stomme fout, maarja zoiets kan gebeuren. Tijdens het wegrijden zat het remschijf slot nog op mijn motor. Je raadt het al bleef ik staan. Slot eraf gehaald, hij liep niet aan en rijden maar. Bij iets harder remmen voelde je dat de motor een lichte trilling had. Het binnendeel van de remschijf was iets verbogen.

Een vriend is nogal handig en klust zelf veel aan zijn eigen motor. Hij heeft de schijfrem eraf gehaald om hem enigszins recht te "slaan". Na montage merk ik helemaal niet meer van trillingen o.i.d. de motor rijdt en remt voor de volle 100%

Toch wil ik hier nog even jullie mening, kan het terugslaan kwaad i.v.m. metaalmoeheid? Hij was slechts licht verbogen (linksonder zie foto).

Het zal niet nog eens gebeuren, het was een wijze les.

Alvast bedankt voor de (zinvolle) reacties.
full
 
Laatst bewerkt:
De nieuwe schijf zal iets dikker zijn lijkt mij dan de andere die blijft zitten. Trekt hij dan niet naar een kant toe met remmen?
Dik / dun maakt niet uit, de zuigers in de remklauw zetten naar de dikte van de schijf. Maar als je toch bezig bent, kijk even hoe de andere remschijf er aan toe is. Als die toch al flink wat slijtage heeft is het waarschijnlijk net zo handig om ze als set te vervangen.
 
Ach troost je, je bent de eerste niet en zeker niet de laatste...
Kameraad in frankrijk ook overkomen, en behoorlijk krom, dus een schijf er uit, blokken tegen elkaar , en gewoon met een schijf hele weekend doorgereden (ZZR1100)
 
Ik zou me niet heel erg druk maken om dat bocheltje in de binnenring, de bussen zitten nog netjes op hun plek. Op vakantie ook noodgedwongen een paar duizend kilometer gereden met een rechtgebogen remschijf, echter was hier ook de buitenring verbogen.

Het hangt ook een beetje van je rijstijl af, als je continu agressief remt voor bochten e.d. zou ik hem eerder vervangen dan als je een rustige rijstijl hebt.
 
Even herhalen wat ik pas nog in een ander topic heb gepost:
Altijd kijken hoe je met de motor wegrijdt. Ga je vooruit weg: slot achter de remklauw. Moet je achteruit steken: slot voor de vorkpoot. Op die manier heb je nog geen vaart voor slot en klauw/poot elkaar raken. De kans op een oepsie is dan een stuk kleiner dan wanneer je al anderhalve meter vaart hebt.

Een reminder kabeltje is ook een goede om aan het schijfremslot te denken. De combinatie van beide (kabeltje + handig plaatsen) kan hopelijk in de toekomst kromme schijven besparen.
Dat klinkt leuk, maar niet als een ander een slot om je schijf doet zonder het te zeggen.

Hart vervangen: Schijf demonteren buitenkant markeren, floaters verwijderen. oude/versleten schijf van de sloop, floaters verwijderen.
Bakje met alle floaters circlips en ringetjes wassen in diesel/lampolie/WD40/remmenreiniger. De mooiste uitzoeken.
Spul weer in elkaar zetten met de schijf goed om.
 
Dank voor je reactie. Ik ben nu aan het zoeken naar een gebruikte schijf. Nieuwe zijn echt schreeuwend duur! Nogmaals veiligheid staat voorop, als de boel maar niet af kan breken/ blokkeren. Dat weet je natuurlijk nooit zeker. Vandaar toch maar aan het kijken naar een occasion :)
 
De remmen, net als je banden en je motorpak zijn Levensredders. Ik vind persoonlijk dat je niet moet bezuinigen op deze onderdelen. Is je helm kapot, dan koop je een nieuwe helm. Is er ''iets'' met je remschijf --> NIEUWE remschijf.
 
Update: aanstaande zaterdag gaat mijn motor weg voor een grote beurt. Ik vertelde de garage over het schrijfrem voorval.

Eerlijk advies?? Volgens de garage is meteen vervangen onzin op het moment dat er geen trillingen aanwezig zijn. MITS er geen haarscheurtjes in het aluminium zitten. De garage demonteert de schijf en zal deze nader inspecteren. Ben benieuwd...
 
Daar zitten echt wel haarscheurtjes in.
Wait and see.
Hoeft helemaal niet.
Die harten worden van lekker goedkoop en zacht aluminium gestanst. Die kunnen echt wel buigen zonder te scheuren.
Alleen is het door de plastische vervorming wel plaatselijk gehard. op moleculair niveau heb je een raar ding. Maar omdat de belasting minimaal is zal je er niet snel wat van merken.
 
Laatst bewerkt:
Hoeft helemaal niet.
Die harten worden van lekker goedkoop en zacht aluminium gestanst. Die kunnen echt wel buigen zonder te scheuren.
Alleen is het door de plastische vervorming wel plaatselijk gehard. op moleculair niveau heb je een raar ding. Maar omdat de belasting minimaal is zal je er niet snel wat van merken.
:^
Zo hard is dat aluminium niet als je ziet hoe makkelijk je het verbuigt.
 
Mijn remschijf was ineens een beetje krom geworden, ik denk nadat iemand het slot eraf gewurmd had (had beter slot aan andere schijf). Ik merkte het eerst niet, zo weinig krom was 'ie, totdat ik in Utrecht in de regen over kinderhoofdjes reed en heel zachtjes remde. Toen maakte het ineens een wereld van verschil, zo'n kromme schijf. Ik kon de motor nog maar net overeind houden.
 
Ben heel benieuwd, bij twijfel van de garage ga ik vervangen. De schijf zelf is echt nog recht, alleen het hart is verbogen. De trilling zal voortgekomen zijn uit de onbalans, na het recht slaan is de trilling weg. Zaterdag weten we meer :)
 
Na uitvoerig testen en bekijken door de motorzaak van de schijfrem is de eerlijke conclusie: zonde van het geld om dit te vervangen. Er mankeert helemaal niets aan de schijf! Geen scheurtjes o.i.d. Toch een meevaller ging erheen met het idee hem te laten vervangen
 
Na uitvoerig testen en bekijken door de motorzaak van de schijfrem is de eerlijke conclusie: zonde van het geld om dit te vervangen. Er mankeert helemaal niets aan de schijf! Geen scheurtjes o.i.d. Toch een meevaller ging erheen met het idee hem te laten vervangen

Een monteur van een motorzaak is geen deskundige op gebied van materialen en ontwerp, hij kan niet oordelen hoe een dergelijk metaal reageert op de krachten die er op zijn uitgeoefend en wat daar de gevolgen voor zijn. Dat is iets voor een werktuigbouwkundige.

Een monteur baseert op basis van slijt-indicatoren of een onderdeel moet worden vervangen en draait het vervolgens weer vast op basis van een specificatie in de service manual. Dat soort specificaties zijn opgesteld door mensen die weten hoe dergelijke materialen zich gedragen.

Vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan