Schijfrem verbogen door schijfrem slot

CBR600FS02

Rookie
22 feb 2015
12
0
Goedenavond allemaal,

Op zeer korte termijn zal ik mijzelf even netjes voorstellen en wat foto's van mijn motor plaatsen (CBR600FS uit 2002).

Stomme fout, maarja zoiets kan gebeuren. Tijdens het wegrijden zat het remschijf slot nog op mijn motor. Je raadt het al bleef ik staan. Slot eraf gehaald, hij liep niet aan en rijden maar. Bij iets harder remmen voelde je dat de motor een lichte trilling had. Het binnendeel van de remschijf was iets verbogen.

Een vriend is nogal handig en klust zelf veel aan zijn eigen motor. Hij heeft de schijfrem eraf gehaald om hem enigszins recht te "slaan". Na montage merk ik helemaal niet meer van trillingen o.i.d. de motor rijdt en remt voor de volle 100%

Toch wil ik hier nog even jullie mening, kan het terugslaan kwaad i.v.m. metaalmoeheid? Hij was slechts licht verbogen (linksonder zie foto).

Het zal niet nog eens gebeuren, het was een wijze les.

Alvast bedankt voor de (zinvolle) reacties.
full
 
Laatst bewerkt:
Maareh, wist de motorzaak dan ook dat de boel recht gemept is met een hamer, of is dat feitje achterwege gelaten?
Als je ooit het hart van zo'n schijf hebt gebogen dan weet je hoe makkelijk dat materiaal buigt en dat er geen spraken is van meppen.
Met een paar kleine tikjes sla je het spul zo krom.
 
Wat een gedoe zeg,als de schijf niet krom is,is ie niet krom.Wat kan er gebeuren?Schijf explodeerd echt niet.Bovendien is zo'n ondedeel ver overgedimensioneerd,als ie met zes M8bouten vastzit,kan het ws ook wel met drie M6 bouten.
De snelheid waarmee eea gebeurde was 0km/h,laat aub de angst niet regeren.....
 
Wat een gedoe zeg,als de schijf niet krom is,is ie niet krom.Wat kan er gebeuren?Schijf explodeerd echt niet.Bovendien is zo'n ondedeel ver overgedimensioneerd,als ie met zes M8bouten vastzit,kan het ws ook wel met drie M6 bouten.
De snelheid waarmee eea gebeurde was 0km/h,laat aub de angst niet regeren.....
:^
Als je weet dat de oudere cr 250 en 500 schijf vast zit met 4x een m6 boutje en dat op een sm.
dan is dat hard echt niet het zwakste punt.
 
Wat een gedoe zeg,als de schijf niet krom is,is ie niet krom.Wat kan er gebeuren?Schijf explodeerd echt niet.Bovendien is zo'n ondedeel ver overgedimensioneerd,als ie met zes M8bouten vastzit,kan het ws ook wel met drie M6 bouten.
De snelheid waarmee eea gebeurde was 0km/h,laat aub de angst niet regeren.....

Het gaat ook niet om de bouten, maar om het feit dat het materiaal van vorm is ververanderd. Aangezien dat aluminium de kracht van de schijf op de velg moet overbrengen heeft dat weldegelijk invloed.
 
Laatst bewerkt:
Wat een gedoe zeg,als de schijf niet krom is,is ie niet krom.Wat kan er gebeuren?Schijf explodeerd echt niet.Bovendien is zo'n ondedeel ver overgedimensioneerd,als ie met zes M8bouten vastzit,kan het ws ook wel met drie M6 bouten.
De snelheid waarmee eea gebeurde was 0km/h,laat aub de angst niet regeren.....

Wat ik al eerder zei, mijn ene schijfrem was marginaal verbogen, niet met het blote oog te zien, wel te voelen als je bij voorzichtig remmen heel goed oplette, niet te merken als je hard remde, maar het bleek desastreus toen ik remde op natte kinderhoofdjes.
 
Wat ik al eerder zei, mijn ene schijfrem was marginaal verbogen, niet met het blote oog te zien, wel te voelen als je bij voorzichtig remmen heel goed oplette, niet te merken als je hard remde, maar het bleek desastreus toen ik remde op natte kinderhoofdjes.
Dus het lag aan je remschijf dat jij je onderuit remde op de natte kinderkopjes en het had niks met je remkunst te maken?
 
Dus het lag aan je remschijf dat jij je onderuit remde op de natte kinderkopjes en het had niks met je remkunst te maken?

Lees wat ik schreef. Het probleem was dat de rem niet gelijkmatig remde, maar door de verbogen remschijf hobbelend remde, een soort aan-uit effect. Datzelfde merkte ik als ik goed oplette ook als ik normaal zachtjes remde, maar dan was het niet storend. En ik ging niet onderuit, dank u.
 
Lees wat ik schreef. Het probleem was dat de rem niet gelijkmatig remde, maar door de verbogen remschijf hobbelend remde, een soort aan-uit effect. Datzelfde merkte ik als ik goed oplette ook als ik normaal zachtjes remde, maar dan was het niet storend. En ik ging niet onderuit, dank u.
Wat bleek er dan desastreus?
De schijf van ts is niet krom en hobbelt niet tijdens remmen.
 
Een monteur van een motorzaak is geen deskundige op gebied van materialen en ontwerp, hij kan niet oordelen hoe een dergelijk metaal reageert op de krachten die er op zijn uitgeoefend en wat daar de gevolgen voor zijn. Dat is iets voor een werktuigbouwkundige.

Een monteur baseert op basis van slijt-indicatoren of een onderdeel moet worden vervangen en draait het vervolgens weer vast op basis van een specificatie in de service manual. Dat soort specificaties zijn opgesteld door mensen die weten hoe dergelijke materialen zich gedragen.

Vervangen.

na ieder accident kan een monteur van een motorzaak niet oordelen hoe een dergelijk metaal frame, wiel, remschijf, achterbrug, ... reageert op de krachten die er op zijn uitgeoefend en wat daar de gevolgen voor zijn. Dat is iets voor een werktuigbouwkundige.

Een monteur baseert op basis van slijt-indicatoren of een onderdeel moet worden vervangen en draait het vervolgens weer vast op basis van een specificatie in de service manual. Dat soort specificaties zijn opgesteld door mensen die weten hoe dergelijke materialen zich gedragen.

alles dan maar vervangen ?????
stop nu gewoon met die theoretische onzin !
 
Laatst bewerkt:
Is het niet andersom?
Via de band naar de velg naar de spaken naar de naaf en dan naar de schijf?

Een negatieve kracht is ook een kracht ;). Maar net hoe je redeneert :).


na ieder accident kan een monteur van een motorzaak niet oordelen hoe een dergelijk metaal frame, wiel, remschijf, achterbrug, ... reageert op de krachten die er op zijn uitgeoefend en wat daar de gevolgen voor zijn. Dat is iets voor een werktuigbouwkundige.

Een monteur baseert op basis van slijt-indicatoren of een onderdeel moet worden vervangen en draait het vervolgens weer vast op basis van een specificatie in de service manual. Dat soort specificaties zijn opgesteld door mensen die weten hoe dergelijke materialen zich gedragen.

alles dan maar vervangen ?????
stop nu gewoon met die theoretische onzin !

En jij vraagt je nog af waarom ze apk voor motoren in willen voeren?
 
En jij vraagt je nog af waarom ze apk voor motoren in willen voeren?

ok, laat ik het zo eens proberen :

Een monteur van een motorzaak de controleur van de apk is geen deskundige op gebied van materialen en ontwerp, hij kan niet oordelen hoe een dergelijk metaal reageert op de krachten die er op zijn uitgeoefend en wat daar de gevolgen voor zijn. Dat is iets voor een werktuigbouwkundige.

leg je me aub het verschil eens uit ?
als de schijf van TS na het bruut rechten met een hamer weer perfect recht is en er geen zichtbare scheuren zijn in het hart van de schijf, op basis van wat zou de controleur de schijf afkeuren ?
 
Is het niet andersom?
Via de band naar de velg naar de spaken naar de naaf en dan naar de schijf?

Actie=-reactie, het hangt er maar net van af waar je je uitgangspunt legt ;)

Wat betreft de schijf, naar mijn mening valt de vervorming wel mee, je zult niet gaan crashen als je dat 1 keertje recht gezet hebt. Ga het niet elke week doen, want aluminium is nogal gevoelig voor vermoeiing ivm andere metalen.
 
ok, laat ik het zo eens proberen :

Een monteur van een motorzaak de controleur van de apk is geen deskundige op gebied van materialen en ontwerp, hij kan niet oordelen hoe een dergelijk metaal reageert op de krachten die er op zijn uitgeoefend en wat daar de gevolgen voor zijn. Dat is iets voor een werktuigbouwkundige.

leg je me aub het verschil eens uit ?
als de schijf van TS na het bruut rechten met een hamer weer perfect recht is en er geen zichtbare scheuren zijn in het hart van de schijf, op basis van wat zou de controleur de schijf afkeuren ?

Testje voor jou: pak eens een aluminium strip en meet de lengte en op verschillende plaatsen de breedte en dikte. Buig de strip vervolgens krom en maak em daarna, op jou manier, weer recht. Je zult zien dat het tegen valt om de strip exact recht te krijgen. Als je dat al lukt zul je zien dat de strip langer en op bepaalde plaatsen breder is geworden.

Moet ik nog uitleggen dat dit gevlogen heeft voor de constructie?
 
Laatst bewerkt:
Testje voor jou: pak eens een aluminium strip en meet de lengte en op verschillende plaatsen de breedte en dikte. Buig de strip vervolgens krom en maak em daarna, op jou manier, weer recht. Je zult zien dat het tegen valt om de strip exact recht te krijgen. Als je dat al lukt zul je zien dat de strip langer en op bepaalde plaatsen breder is geworden.

Moet ik nog uitleggen dat dit gevlogen heeft voor de constructie?


In dit geval gaat het om een remschijf die het volgens de praktijk goed doet en door een monteur is goedgekeurd op werking,..


Appels en peren, heren,.. ;)
 
Nee, het gaat niet om de schijf zelf, maar wat de schijf vast houdt. Lezen en plaatjes beoordelen blijft een kunst ;)

En nogmaals, een monteur heeft, doorgaans, geen kennis van materialen.
 
Laatst bewerkt:
Maar als het allemaal overengineered is dan kan het toch niet zo heel veel kwaad als een klein deel van de binnenring van de schijf is verbogen.

Volgens mij blijft dan toch het grootste deel van de schijf in OEM staat? Na de volgende bout is het materiaal nog in originele staat.

Dat samen met het oordeel van de monteur, ik zou ermee gaan rijden.
 
Nee, het gaat niet om de schijf zelf, maar wat de schijf vast houdt. Lezen en plaatjes beoordelen blijft een kunst ;)

En nogmaals, een monteur heeft, doorgaans, geen kennis van materialen.

Ik heb het gelezen, en heb de plaatjes gezien. Schijf als geheel bedoelde ik. Schijf+rotor dus.
 
Maar als het allemaal overengineered is dan kan het toch niet zo heel veel kwaad als een klein deel van de binnenring van de schijf is verbogen.

Volgens mij blijft dan toch het grootste deel van de schijf in OEM staat? Na de volgende bout is het materiaal nog in originele staat.

Dat samen met het oordeel van de monteur, ik zou ermee gaan rijden.

Dan rij je met een motor die prima een noodstop kan maken, maar die bij voorzichtig remmen een beetje haperend remt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan