Aanhaal moment binnenzeskant

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Ik dacht, ga op zoek naar een algemeen info voor aanhaalmomenten.
Vind ik iets van GEdore.

Maar nu blijkt dat een binnen zeskant (inbus) veel zwaarder wordt aangetrokken dan een gewone buiten-zeskant. Hoe kan dat?
Of lees ik het verkeerd (bij binnenzeskant staat wel: testmoment)
 
full

full
 
Die tabelllen met testmoment (dus alles behalve de tabel linksboven) geven aan hoeveel moment je met een bepaald type sleutel/dop minimaal uit mag oefenen op bijv. een buiten- of binnenzeskant voordat deze kan bezwijken (bijv. torderen in het geval van een inbussleutel of openbuigen/doorslaan in het geval van een steeksleutel)

Bijvoorbeeld:
M6 (SW10) aandraaien met steeksleutel = 24.8Nm
M6 (binnenzeskant 5) = 30Nm

Jij bent op zoek naar standaard aanhaalmomenten voor een bepaalde draad en dus heb je alleen de tabel linksboven nodig.
 
Ok, dank jullie voor de info. Dit is heel verhelderend.

Zijn er ook tabellen voor aluminium behuizingen?
En ik lees net dat een gesmeerde (bv met kopervet) anders is
 
Laatst bewerkt:
Aanhaalmomenten van bouten worden bepaalt door de wrijvings-coefficient van zowel de schroefdraadflank als de oppervlakte van de kop (onderzijde). Deze wrijvings-coefficient wordt dus ook bepaalt door de materialen waar de schroefdraad op cq in zit. Hier zijn dus al veel combinaties mogelijk. Door de bank genomen probeert men in de techniek in een gebied met een wrijvings-coefficient tussen 0,08 en 0,16 uit te komen. Daar dit al een verschil van 50% en best complexe materie is, kan je je het beste aan het advies van de fabrikant houden.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan