dooie elektra op cbr 600 f2 (start niet)

racingkip

MF'er
27 dec 2009
36
0
Amsterdam
Ik heb een PC25 met wat elektra probleempjes.
1. hij start niet.
2. verlichting doet het niet (eerst liep hij nog wel, maar toen deed elektra het niet)

Gezien probleem 1 natuurlijk eerste prio heeft focus ik me daar maar op.
Ik heb de accuspanning gemeten op 12,5 V, de hoofdzekering is in orde en de killswitch is het niet :+ . Hij doet op dit moment dus echt volledig niks, geen tikje van het startrelais, geen lampje brand, etcetera, hélemaal dood -O- ..

Verder heb ik geen idee hoe/waar ik verder moet zoeken. Het is een koopje geweest waar volgens mij best aan geprutst is, dus het zou me niks verbazen als het een rare oorzaak heeft.

iemand een idee?
 
Laatst bewerkt:
Dit klinkt herkenbaar, zelf ook gehad met dit model: spanningsregelaar kan overleden zijn (zwak puntje).
Mocht dit het zijn (ik zeg niet dat dit 100% zeker weten zo is) best deze te vervangen met een niet originele, maar een aftermarket-versie met koelribben. Originele met een plastic behuizing worden nogal warm waardoor deze overlijden.
 
Het resultaat van weer even meten.

Klemspanning contact aan en uit: 12,55
Spanning over dikke aansluitingen op relais: 12,55
Spanning over dunnen aansluitingen op relais: niet kunnen meten, de stekker zit er overheen..

Volgens de checklist zou ik dus mijn relais moeten vervangen.
 
Het resultaat van weer even meten.

Klemspanning contact aan en uit: 12,55
Spanning over dikke aansluitingen op relais: 12,55
Spanning over dunnen aansluitingen op relais: niet kunnen meten, de stekker zit er overheen..

Volgens de checklist zou ik dus mijn relais moeten vervangen.

Nee.
Ik verdenk je contactslot of de stekkerverbinding daarvan. Meet eens of daar wel spanning uit komt.
 
thanks voor de tips intussen. Ik ga de contacten van het slot eens proberen door te meten.

Accu is het niet denk ik. ik heb er ook eens een los led achterlichtje op gezet en die sprong meteen aan. Ik zou ook nog de accu van mijn Varadero kunnen proberen, die is gewend om die 1000cc tweecilinder aan te slingeren dus dat zou een accu zeker uit moeten sluiten. Maar de accu lijkt me ook het probleem niet.

Verbindingen met de accu zijn het trouwens zeker niet, want ik meet op de kabel en niet op de polen.
 
Accu is het niet denk ik. ik heb er ook eens een los led achterlichtje op gezet en die sprong meteen aan.

Een led lampje trekt misschien 500mA. Een startmotor trekt 50A. Da's nogal een verschil.

Ik zou ook nog de accu van mijn Varadero kunnen proberen, die is gewend om die 1000cc tweecilinder aan te slingeren dus dat zou een accu zeker uit moeten sluiten.

Bij een accu gaat het niet alleen om de klemspanning, maar ook om de capaciteit. Dwz. hoeveel ampere hij kan leveren. Een kapotte accu kan prima een paar ampere leveren, maar toch 'in kunnen storten' als hij 50A moet leveren.

12.5V klemspanning vind ik laag. Een volle accu zit meestal over de 13V heen, nominaal 13,8V. Bij het laden moet er tussen de 14V en de 15V op staan. Boven de 15V is ongezond. Onder de 14V, dan laadt hij amper op.
 
Een led lampje trekt misschien 500mA. Een startmotor trekt 50A. Da's nogal een verschil.Bij een accu gaat het niet alleen om de klemspanning, maar ook om de capaciteit. Dwz. hoeveel ampere hij kan leveren. Een kapotte accu kan prima een paar ampere leveren, maar toch 'in kunnen storten' als hij 50A moet leveren.

12.5V klemspanning vind ik laag. Een volle accu zit meestal over de 13V heen, nominaal 13,8V. Bij het laden moet er tussen de 14V en de 15V op staan. Boven de 15V is ongezond. Onder de 14V, dan laadt hij amper op.

Een volle accu is alleen >13V direct na het laden. In rust is de klemspanning van een volle accu 12.8V.

Als een accu echt dood is zou er van die 12.5V bij het aanzetten van het contact al een paar volt af moeten gaan, maar dat gebeurt niet. De verlichting doet het echter ook niet terwijl dat wel zou moeten, dus er is hier iets anders aan de hand.
 
Verbindingen met de accu zijn het trouwens zeker niet, want ik meet op de kabel en niet op de polen.

veel wil dat niet zeggen, van de moment dat er ook maar een minieme verbinding is zal je voltmeter dat registreren,daarom heb je nog geen goed kontakt. dat weet je pas als je de akku gaat belasten : geen te grote spannngsval (nauwelijks iets voor lampjes bij kontakt op tot dik -2V tijdens het starten zef).

Bij een accu gaat het niet alleen om de klemspanning, maar ook om de capaciteit. Dwz. hoeveel ampere hij kan leveren. Een kapotte accu kan prima een paar ampere leveren, maar toch 'in kunnen storten' als hij 50A moet leveren.

als zelfs de lampjes in het dashboard niet gaan branden heb je echt (eerst) een ander probleem dan een instortende batterij.
 
thanks voor de tips intussen. Ik ga de contacten van het slot eens proberen door te meten.

Accu is het niet denk ik. ik heb er ook eens een los led achterlichtje op gezet en die sprong meteen aan. Ik zou ook nog de accu van mijn Varadero kunnen proberen, die is gewend om die 1000cc tweecilinder aan te slingeren dus dat zou een accu zeker uit moeten sluiten. Maar de accu lijkt me ook het probleem niet.

Verbindingen met de accu zijn het trouwens zeker niet, want ik meet op de kabel en niet op de polen.
Zoek eens een werkplaatshandboek of een los wiring diagram.

Je volgt de draden waar spanning op staat, totdat je bij het onderdeel/draad komt waar het stopt/waar het probleem zit.

Op zich niet zo heel spannend hoor.
 
weer even wezen pielen:
De cockpit kreeg ik er los bij, dus geen idee of daar lampjes op zouden branden. Aangesloten en geen enkel lampje brandde.

ik heb met een dikke kabel de plus van de accu direct op de pluskabel naar de startmotor gezet. Die draaide wel. dus accu en startmotor zijn sowieso het probleem niet. Hij wilde trouwens niet aan slaan, dus misschien komt dat doordat het contact o.i.d. misschien het probleem geeft?

Verder heb ik de stekker van het relais gehaald en alle contactpunten daarvan doorgemeten (relais en stekker) en daar kreeg ik allemaal 0 spanning op. minpool van de voltmeter had ik op minpunt van de accu en pluspunt op de verschillende connectoren van het relais. Hierbij had ik het contact aan, maar niet de knop voor de starmotor ingedrukt.

Ditzelfde heb ik gedaan met de stekker naar het contactslot, maar daar kreeg ik ook geen reactie. Hetzelfde geld voor alle stekkerverbindingen die voor de accu zitten.

Lijkt mij dat het relais dus toch vervangen moet worden? Omdat daar de stroom verdwijnt. Lijkt mij dat de startknop aan/uit niet echt invloed heeft, omdat hij ook stroom door zou moeten geven met contact aan en zonder starten (verlichting e.d.).

Correct me if i'm wrong..
 
Correct me if i'm wrong..

zonder schema kom je nergens, want je doet klaarblijkelijk zo maar wat.

startrelais dient enkel om je startmotor te doen draaien, heeft niets met kontakt op te zien.
op het relais moeten 2 dikke kabels zitten : 1 ervan komt rechtstreeks van je batterij en daar moet je dus 12V op meten. de andere geeft die 12V door naar de startmotor. op de 2 dunne draden moet je 12V meten als je de startknop induwt.

maar dat is allemaal voor later, eerst moet je kontakt werken, en als je het opzet zorgen dat je neutraal lampje brandt, en best ook het oliedruk-lampje.
 
weer even wezen pielen:
De cockpit kreeg ik er los bij, dus geen idee of daar lampjes op zouden branden. Aangesloten en geen enkel lampje brandde.

ik heb met een dikke kabel de plus van de accu direct op de pluskabel naar de startmotor gezet. Die draaide wel. dus accu en startmotor zijn sowieso het probleem niet. Hij wilde trouwens niet aan slaan, dus misschien komt dat doordat het contact o.i.d. misschien het probleem geeft?

Verder heb ik de stekker van het relais gehaald en alle contactpunten daarvan doorgemeten (relais en stekker) en daar kreeg ik allemaal 0 spanning op. minpool van de voltmeter had ik op minpunt van de accu en pluspunt op de verschillende connectoren van het relais. Hierbij had ik het contact aan, maar niet de knop voor de starmotor ingedrukt.

Ditzelfde heb ik gedaan met de stekker naar het contactslot, maar daar kreeg ik ook geen reactie. Hetzelfde geld voor alle stekkerverbindingen die voor de accu zitten.

Lijkt mij dat het relais dus toch vervangen moet worden? Omdat daar de stroom verdwijnt. Lijkt mij dat de startknop aan/uit niet echt invloed heeft, omdat hij ook stroom door zou moeten geven met contact aan en zonder starten (verlichting e.d.).

Correct me if i'm wrong..

Als je niet weet wat je moet meten, heeft meten ook geen zin. Heb je zonder stekker op het startrelais op geen van de 4 polen spanning? Dan is je hoofdzekering kapot...
 
de hoofdzekering is in orde zeg je,
heb je deze met een ohmmeter doorgemeten?
heb je dus voor en na de zekering spanning?
zo ja hoef je alleen maar draadjes te volgen.
check de boel ook bij het balhoofd, daar schijnt de boel nog wel eens stuk te gaan.
 
Dat gaat alleen op voor oude startrelais, moderne relais met hoofdzekering erop zoals bij deze motor zorgen wel degelijk voor spanning voor het hele systeem.

een F2 is volgens mij ook oud :)

en die zekering zit alleen in het startrelais omdat dat handig is, maar heeft voor de rest toch niks te maken met de werking van het relais zelf.

zoals ik al zei : zonder schema komt hij nergens, en met schema is het als een doolhof, alleen moet je niet tussen de lijntjes maar op de lijntjes lopen en zou hij vanzelf bij die zekering komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan