Haynes of Clymer handboek? (BMW r80/7)

Antonius90

Rookie
12 feb 2015
24
0
Ik ga een van deze boeken bestellen:

BMW R50/5 through R100GS PD Repair Manual, 1970-1996 - Clymer
BMW 2-Valve Twins 1970-1996 - Haynes

Nu heb ik de naam Haynes al vaak gehoord, Clymer is me onbekend. Is de een beter dan de ander?
 
Ik heb zelf een voorkeur voor Clymer, maar dat kan persoonlijk zijn. Voor mijn gevoel wordt het beter uitgelegd, maar kan ook zijn dat ze de uitleg wat verder uitkauwen. Foto's en tekeningen zijn bij beide boeken duidelijk. Clymer boeken zijn naar mijn idee overzichtelijker, en zit er vaak een technisch vertaalboekje bij omdat het merendeel in het engels is.
 
beiden zijn redelijk. als je een beetje zoekt vindt je ook nog wel versies van de originele werkplaatsmanuals van BMW. Zijn volgens mij inmiddels ook wel vrij kopieerbaar geworden. Daar staat echt alles in. Peters is idd een vertaalde Haynes. Niet super compleet maar wel duidelijk. Hij mist wat details over een aantal modelsoorten maar voor het algemene werk prima te gebruiken.

BMW 7 1978 RepairManual German heet mijn exemplaar van de originele handleidingen

groet,

Benno
 
Laatst bewerkt:
Peters werkt meestal wel. Zoals gezegd, het is een vertaalde Haynes. Maar de opgegeven waarden moet je altijd wantrouwen. Mijnheer Peters heeft waarschijnlijk de rekentoets niet gehaald. Je kunt bijvoorbeeld het verschil in hoeveelheid voorvork olie tussen een ATE en een Brembo vorkpoot niet terugvinden.
Clymer vind ik erg mooi met gekleurde elektra schema's.
Zelf heb ik voor verschillende motoren Peters, en Haynes, dat werkt prima, internet voor de correcte hoeveelheden.
 
Hallo.

Ik heb van Peters, Haynes en Clymer handboeken ( niet allemaal dezelfde motor )
Maar van mijn Honda cb 900 uit 81 heb ik wel een Clymer en een Haynes en ik vind de Clymer een stuk duidelijker en de foto's zijn een stuk beter ( misschien dat dat in de loop der jaren beter is geworden maar aangezien jouw Bmw ook vrij oud is )

De boeken heb ik met elkaar vergeleken en de procedures zijn gek genoeg soms afwijkend maar niks schokkends of ernstig belangrijk

Volgens mij kosten die boeken trouwens niet zo denderend veel en kun je ze op beurzen en op Marktplaats regelmatig op de kop tikken.

Groeten en succes ermee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan