Eigen race-motoren winkeltje beginnen

Robsituation

MF'er
15 feb 2014
31
0
Zundert
Hallo,

Ik zit er over na te denken om een eigen winkeltje te beginnen met race-motoren.
Voor de verkoop en reparatie.
( Voornamelijk yamaha, Suzuki en Honda )
Ik heb helaas geen kennis van de binnenkant van de motoren en zou dit graag willen leren.
Is het dan het beste om er een cursus voor te volgen of motorzaken af te gaan en te vragen of daar mee te mogen kijken bij reparaties van de motoren?

Wat lijkt jullie het slimst? ( of andere belangrijke dingen die ik moet weten )
Het is namelijk een grote stap.
 
a. ga naar de belastindienst en scoor het 'handboek ondernemen' van dat jaar, en lees het, van kaft tot kaft, ook als je iets niet begrijpt, gewoon doorlezen, in ieder geval 1 maal.
b. vind een leeg bedrijfs/ondernemingsplan (excel) en vul m in, alle 30+ pagina's. En laat m anderen lezen en er gaten in schieten, herschrijf m (of vul aan/wijzig) zeker een aantal keren.
c. kijk nu nog ns naar je idee (ben je al 1 jaar verder onderhand?)
d. leg contacten met mensen die iets kunnen wat jij niet kunt maar wel nodig hebt, en huur ze of in (loondienst?), of doe een cursus bij ze.

De meeste successvolle bedrijven zijn -niet- diegenen die ineens denken, hey, ik ga stroopwafels verkopen (of racemotoren), maar diegenen die er langzaamaan inrollen of soms zelfs uit noodzaak danmaar legit/officieel gaan, omdat de passie/hobby gewoon uit de klauwen (of in de smiezen) loopt, en dan toch maar snel een KvK nr aanvragen en een BTW nummer ;)

O ja, ook zeker niet onbelangrijk: doe al je dagelijkse administratie zelf (je komt echt zover met gewoon excel/spreadsheets) maar betaal een boekhouder/belastingadviseur elk kwartaal goed ter controle en ter informatie. Ieder zn vak tenslotte. Bouw met diegene of hun kantoor een goede verstandhouding op, als de communicatie stottert, zoek een andere.

Een cursus ondernemen kort of lang kan ook, van die zg netwerk bijeenkomsten met andere ondernemers zou ik niet teveel verwachten, je wilt eigenlijk mensen spreken die geen tijd teveel hebben voor dergelijke meetings, of omdat ze een drukke zaak hebben, danwel omdat ze net eindelijk even van hun welverdiende pauze/geld genieten ;)

Ook gefaalde ondernemers zijn een goede bron van informatie, maar, met mate ! (that'll be me)

Je realisatie dat het een grote stap is, is een goed teken, veel success (en plezier, ook als je door/tijdens het hele process er vanaf gaat zien, het is altijd onwijs leerzaam) ! :-)

:^
 
Als TS nou met een doos appelflappen bij jou binnenloopt, kun jij hem dan niet in 10 minuten een autobiografisch verhaal vertellen over wat er bij komt kijken? Als ervaringsdeskundige zeg maar.

Of liever kibbeling? Vietnamese loempia's? Worstebroodjes?
Ik leer zelf nog nagenoeg dagelijks bij :)
Heb een 1e monteur rondlopen, en een leerling monteur.

Ben al 6 jaar bezig na afronden opleiding :')
 
Hallo,

Ik zit er over na te denken om een eigen winkeltje te beginnen met race-motoren.
Voor de verkoop en reparatie.
( Voornamelijk yamaha, Suzuki en Honda )
Ik heb helaas geen kennis van de binnenkant van de motoren en zou dit graag willen leren.
Is het dan het beste om er een cursus voor te volgen of motorzaken af te gaan en te vragen of daar mee te mogen kijken bij reparaties van de motoren?

Wat lijkt jullie het slimst? ( of andere belangrijke dingen die ik moet weten )
Het is namelijk een grote stap.
fd96d74ae48659ecc2cc6a47385b2b3f_zps1bcac848.jpg


Goed idee, het totale gebrek aan kennis van het binnenste van een motor is irrelevant.
Dat heb je bij hogeschool inholland zo bijgespijkerd.
 
Dat vind ik nou zo mooi aan werken in de techniek, je staat iedere dag weer voor verassingen. :)
Zowel technisch als 'zakelijk'.

Neem vandaag: alleen veel eigen werk ingepland, alleen een vriend me zou langskomen zodat ik hem even kon helpen. Geen probleem, alleen ik moet echt om 18 uur weg, want had vanavond ook nog andere afspraak (en wil nog eten en douchen).
Meneer komt gewoon op de motor, en woont ong 20 km bij mij vandaan.

Primaire kast pakking vervangen, meteen ketting gesteld, netjes olie bijgevuld (Ultra Glide). appeltje - eitje.

Ik had voor volgende ook al een bestelling van hem, luchtfilterke.

Nou, die moppen we er ook maar meteen op.

Even testen, altijd doen tussen diverse stappen. Ik vind dat zijn uitlaat rammelt, hij wist niet beter. Uitlaat er af, popnagels weg na eerdere prutsklussen (hij heeft m nog niet zo lang, werk was van vorige eigenaar). Lassen maar en netjes afwerken.

Uitlaat terug, verder met testen. Op de brug prima lopen. Toch wil ik dat hij even gaat rijden, want alleen hij kan goed verschil merken tussen oude luchtfilter en nieuwe. Tis inmiddels net 17 uur geweest.

Maar ik weet dat als er iets met afstelling niet goed is, we dat vandaag niet gaan halen. Toch hebben we oem luchtfilter nog, zit er in 20 minuten op.

Ding rijdt gewoon kut.

Oem luchtfilter terug. Half zes.

Moeilijk starten, hele luchtfilterhuis met carb vliegt er af. "Ja, dat had ik vaker" :/

Ik weer bij t begin beginnen; brandstof ontsteking carburatie.

defect aan luchtfilterhuis was dus al bekend, en verklaart een hoop. Maar was niet de oorzaak.

Bougiekabels niet goed. Ik zat in lage toeren de vonkjes overslaan van kabel naar behuizing van bobine. Beschermrubber te lang, waardoor die langzaamaan de kern van de bobine af drukte. Nah ja, iig niet goed.

Inmiddels ook accu (verkeerde te lichte type) te leeg gemaakt, en het is 18 uur....

Die jongen moet ook gewoon naar huis, op een rijdende en betrouwbare motor.

Dus 20 minuten laten kon hij gaan, en ik de zaak afsluiten.

Om 19 uur ben ik zonder eten thuis, kon mijn andere spullen pakken, en naar de volgende afspraak gaan.

Dat zijn ook de dingen die je meemaakt, en moet plannen, voor zover mogelijk.

Ook 10 minuten voor sluitingstijd moet je kunnen zien of je nog iemand wel of niet kunt helpen. Zeker in de zomer werk ik vaak langer door. En dan even eten, en weer twee uurtjes terug. Inhalen.
 
Zowel technisch als 'zakelijk'.

Neem vandaag:

....

en weer twee uurtjes terug. Inhalen.
Dat is nou ook het mooie ervan.

Er komen soms dingen tussen die ook nog moeten gebeuren, en die je niet had ingepland.
Maar ja dat heb je in het 'normale' leven ook. :+

Maar even on-topic.

Ik zal zoals meerdere mensen hierboven al aangeven, leer eerst eens wat er allemaal bij komt kijken.
En dan niet enkel het technische maar ook al het papierwerk wat er bij komt.
Maak een plan, en een plan B en een plan C.

Misschien kan je het eerst als ''hobby'' erbij hebben, voordat je jezelf in het diepe gooit.
En niet dat je gelijk allemaal (dure) apparatuur aanschaft, waarvan je zelf niet weet hoe het werkt.
En als je ''hobby'' uit de hand loopt, kan je altijd nog de stap nemen.
Terwijl je in de tussen tijd naam en bekendheid hebt opgebouwd, en ervaring hebt opgegaan.
 
Zowel technisch als 'zakelijk'.

Neem vandaag: alleen veel eigen werk ingepland, alleen een vriend me zou langskomen zodat ik hem even kon helpen. Geen probleem, alleen ik moet echt om 18 uur weg, want had vanavond ook nog andere afspraak (en wil nog eten en douchen).
Meneer komt gewoon op de motor, en woont ong 20 km bij mij vandaan.

Primaire kast pakking vervangen, meteen ketting gesteld, netjes olie bijgevuld (Ultra Glide). appeltje - eitje.

Ik had voor volgende ook al een bestelling van hem, luchtfilterke.

Nou, die moppen we er ook maar meteen op.

Even testen, altijd doen tussen diverse stappen. Ik vind dat zijn uitlaat rammelt, hij wist niet beter. Uitlaat er af, popnagels weg na eerdere prutsklussen (hij heeft m nog niet zo lang, werk was van vorige eigenaar). Lassen maar en netjes afwerken.

Uitlaat terug, verder met testen. Op de brug prima lopen. Toch wil ik dat hij even gaat rijden, want alleen hij kan goed verschil merken tussen oude luchtfilter en nieuwe. Tis inmiddels net 17 uur geweest.

Maar ik weet dat als er iets met afstelling niet goed is, we dat vandaag niet gaan halen. Toch hebben we oem luchtfilter nog, zit er in 20 minuten op.

Ding rijdt gewoon kut.

Oem luchtfilter terug. Half zes.

Moeilijk starten, hele luchtfilterhuis met carb vliegt er af. "Ja, dat had ik vaker" :/

Ik weer bij t begin beginnen; brandstof ontsteking carburatie.

defect aan luchtfilterhuis was dus al bekend, en verklaart een hoop. Maar was niet de oorzaak.

Bougiekabels niet goed. Ik zat in lage toeren de vonkjes overslaan van kabel naar behuizing van bobine. Beschermrubber te lang, waardoor die langzaamaan de kern van de bobine af drukte. Nah ja, iig niet goed.

Inmiddels ook accu (verkeerde te lichte type) te leeg gemaakt, en het is 18 uur....

Die jongen moet ook gewoon naar huis, op een rijdende en betrouwbare motor.

Dus 20 minuten laten kon hij gaan, en ik de zaak afsluiten.

Om 19 uur ben ik zonder eten thuis, kon mijn andere spullen pakken, en naar de volgende afspraak gaan.

Dat zijn ook de dingen die je meemaakt, en moet plannen, voor zover mogelijk.

Ook 10 minuten voor sluitingstijd moet je kunnen zien of je nog iemand wel of niet kunt helpen. Zeker in de zomer werk ik vaak langer door. En dan even eten, en weer twee uurtjes terug. Inhalen.

Dus je hebt niet gedoucht? He bah -O-
 
als je het graag wil is het mogelijk natuurlijk. Maar maak voor jezelf inzichtelijk wat je nodig hebt, en hoe je eraan kan komen, en wat het kost in tijd en geld. En toets dat idee met anderen die er verstand van hebben. (er zijn meer uitgebreide tips hier:P)
 
Koop een leuke motor met schade die op het eerste gezicht mee valt. Gaande weg valt het niet mee en is er meer kapot. Ga lekker sleutelen, werkplaatshandboek erbij, goed gereedschap kopen, google is je beste vriend, motor-forum ook...

Op deze manier doe je beetje bij beetje ervaring op. Misschien vloeit er dan wat moois uit.....
 
Ik weet niets van het menselijk lichaam maar ik wil eigenlijk wel iets in de medische sfeer doen. Hersenchirurg lijkt me wel leuk.....


Zo klinkt het mij in de oren.

Maar het is anderen ook gelukt.
Succes, go for it.

Zo ben ik jaren terug als amateur gynaecoloog begonnen. Vond dat altijd al een interessant beroep en in de praktijk is het dat ook.

Maar ik vind de ambitie geweldig!!! Probeer hier de goede tips mee te nemen. Succes en hopelijk gaat het je lukken om een mooie motorzaak op te zetten. Je kunt tenslotte beter spijt hebben van de dingen die je geprobeerd hebt ipv spijt hebben omdat je niet eens een poging hebt gewaagd :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan