Extra Switch aansluiten op Can-bus

SirCrow

MF veteraan
Donateur
13 feb 2008
16.136
51.742
Midden Nederland
Hallo,

Heeft iemand een idee of je een extra switch, bijvoorbeeld zoiets als deze,

$_57.JPG


op een motor met een Can-bus, Drive by wire system kan aansluiten?

Ik weet niet of daar in zijn algemeen iets over te zeggen is, of dat het afhankelijk is van de specifieke motor/model/type.

Alvast bedankt.
 
Bij mijn auto raakt de canbus al in de war, als er een kabeltje van de stekker van de aanhanger los zit. (Ik kan dan de sleutel uit het contactslot halen, terwijl de motor gewoon door blijft lopen. ) Ik zou er dus heel voorzichtig mee zijn en die vraag eens bij de merkdealer neerleggen.
 
Bij mijn auto raakt de canbus al in de war, als er een kabeltje van de stekker van de aanhanger los zit. (Ik kan dan de sleutel uit het contactslot halen, terwijl de motor gewoon door blijft lopen. ) Ik zou er dus heel voorzichtig mee zijn en die vraag eens bij de merkdealer neerleggen.

Bedankt voor reply, merkdealer wist dat niet en zou dat moeten navragen bij de importeur, maar omdat ik het sowieso in zijn algemeen wilde weten heb ik de vraag hier gesteld. ;)
 
Laatst bewerkt:
Als de knoppen hetzelfde schakelen als je originele switch, dan kan het ja. Gaat het om een BMW of een ander merk?

Nee geen BMW, deze hebben gelukkig een los gashendel huis en weer een ouderwetse richtingaanwijzer schakelaar. *D

KTM is overgestapt op "Drive by Wire" en zo'n gecombineerde schakellaarshuis.

Denk dat je met "knoppen hetzelfde schakelen als je originele switch" bedoelt of ze exact dezelfde (aantal) aansluitingen hebben?
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat bedoel ik, dan is er niets aan de hand. Of wil je weten of je ride by wire om kan bouwen naar een ouderwetse kabel? Dat is wat minder makkelijk maar ook wel te doen, athans je verplaatst de sensor dan onder de tank en trekt daarvandaan twee bowdenkabels naar je gashendel. Als de knoppenwinkel verwerkt zit in het sensorhuis van je gashendel zou ik het lekker zo laten. Het kán wel, maar is ook niet 1-2-3 gepiept.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor reply, merkdealer wist dat niet en zou dat moeten navragen bij de importeur, maar omdat ik het sowieso in zijn algemeen wilde weten heb ik de vraag hier gesteld. ;)


Dan is de merkdealer een prutser, die behoort dat te weten. Of op zijn minst een monteur hebben rondlopen, die weet wat er wel en niet kan. Als je canbus op hol slaat, kunnen er gekke dingen gebeuren. Even zoals vroeger een radio'tje in een auto inbouwen kan link zijn, voordat je het weet, werken bepaalde onderdelen die op je canbus zitten niet goed meer.
 
Dan is de merkdealer een prutser, die behoort dat te weten. Of op zijn minst een monteur hebben rondlopen, die weet wat er wel en niet kan.

Eens!

Als je canbus op hol slaat, kunnen er gekke dingen gebeuren.
Ja, een foutmelding bijvoorbeeld. Weet je wel wat can-bus is? Dit is een beetje hetzelfde als 'Ampere!!!' roepen als je band lek is. Het slaat nergens op.
Even zoals vroeger een radio'tje in een auto inbouwen kan link zijn, voordat je het weet, werken bepaalde onderdelen die op je canbus zitten niet goed meer.


Een radio zit op een ander can netwerk dan de motor en -aansturing.

Toch vraag ik me af en toe af hoe het kan dat er nog geen motor in de fik is gevlogen door al die spookverhalen over can-bus hier...
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn auto raakt de canbus al in de war, als er een kabeltje van de stekker van de aanhanger los zit. (Ik kan dan de sleutel uit het contactslot halen, terwijl de motor gewoon door blijft lopen. ) Ik zou er dus heel voorzichtig mee zijn en die vraag eens bij de merkdealer neerleggen.

Canbus werkt met zeer kleine signalen. Het is een treintje van pulsen. Eerste paar pulsen ter identificatie van de sensor de volgende pulsen voor de status van die sensor. En zo gaan er heel veen pulsen achter elkaar over de bus.
Zodra de EMC bescherming hapert slaat een canbus makkelijk op hol. Bijvoorbeeld externe stroombronnen kunnen dan al de pulsen verstoren. Generator langs de weg, stoplicht, meterkast, etc...
Dus zorg voor goede connectoren en bekabeling zodat de daadwerkelijke signaaldraad 100% is afgeschermd.
 
Zodra je op een canbus een extra signaalgever wil aansluiten zal de bus die signaalgever moeten herkennen. Wat jij daar hebt lijkt op een analoge signaalgever. Dat gaat niet werken. Je zal een canbus interface nodig hebben.
(of zit die in die schakelaar)
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat bedoel ik, dan is er niets aan de hand. Of wil je weten of je ride by wire om kan bouwen naar een ouderwetse kabel? Dat is wat minder makkelijk maar ook wel te doen, athans je verplaatst de sensor dan onder de tank en trekt daarvandaan twee bowdenkabels naar je gashendel. Als de knoppenwinkel verwerkt zit in het sensorhuis van je gashendel zou ik het lekker zo laten. Het kán wel, maar is ook niet 1-2-3 gepiept.

Bedankt, nee ik bedoelde niet het "Drive by wire" system.
 
Een radio zit op een ander can netwerk dan de motor en -aansturing.

Precies je hebt een hoge en lage canbus net als bij profibus. Eentje voor de vitale functies de ander voor de minder belangrijke....

Bus zelf vliegt nauwelijks niet in de fik.. je praat over amper een wattage...
Wel als de bus verkeerde signalen geeft aan zijn dragers... bijvoorbeeld dat ie pompjes continu op 100% laat draaien... })
 
Dan is de merkdealer een prutser, die behoort dat te weten. Of op zijn minst een monteur hebben rondlopen, die weet wat er wel en niet kan. Als je canbus op hol slaat, kunnen er gekke dingen gebeuren. Even zoals vroeger een radio'tje in een auto inbouwen kan link zijn, voordat je het weet, werken bepaalde onderdelen die op je canbus zitten niet goed meer.

Nee dat vind ik niet, spreek uit ervaring.

Denk dat zijn antwoord, terughoudend, zorgvuldig is/was. ;)
 
Laatst bewerkt:
Dan is de merkdealer een prutser, die behoort dat te weten. Of op zijn minst een monteur hebben rondlopen, die weet wat er wel en niet kan.

beetje overdreven. een merkdealer moet alle storingen aan zijn merk snel en efficient kunnen oplossen. een merkdealer moet niet weten of iedere mogelijke aftermarket-prul die er maar bestaat toepasbaar is op de fietsen van het merk dat hij vertegenwoordigt, en een merkdealer moet al helemaal niet in staat geacht worden wijzigingen in een canbus-systeem aan te brengen.
 
Precies je hebt een hoge en lage canbus net als bij profibus. Eentje voor de vitale functies de ander voor de minder belangrijke....

Bus zelf vliegt nauwelijks niet in de fik.. je praat over amper een wattage...
Wel als de bus verkeerde signalen geeft aan zijn dragers... bijvoorbeeld dat ie pompjes continu op 100% laat draaien... })

Can High en Low zijn een spiegeling van elkaar, en onderdeel van hetzelfde netwerk. Je bedoelt een fysiek gescheiden netwerk.

Daarnaast, mijn hele probleem met het canbusgelul op dit forum is dat mensen denken dat de canbus iets is wat dingen aanstuurt. Can bus is een manier van dataoverdracht. Als er iets mis gaat ligt dat aan de regeleenheid die een databus aanstuurt. Je roept toch ook niet 'de usb is stuk' als je je telefoon niet kan vinden op je computer als je hem met een usb kabel hebt aangesloten? Want dat is precies wat er hier de hele tijd gebeurt, en precies dat wat aangeeft hoe gebrekkig de kennis hier is over dataoverdracht.
 
Bij een Ducati was een alarm aansluiten al een groot probleem , daar moest iemand bijkomen van de dealer met een eigen alarm, die gaf ook al aan dat een extra aansluiting voor wat dan ook , zeer moeilijk is om zelf te doen. Dit zei mij dat het wel kan , maar wel door een kenner van een desbetreffend merk.
 
{... die gaf ook al aan dat een extra aansluiting voor wat dan ook , zeer moeilijk is om zelf te doen. Dit zei mij dat het wel kan , maar wel door een kenner van een desbetreffend merk.

Extra spul gewoon op de accu met een relais schakelen. Dan heb je totaal geen last van het CAS-bus systeem. Het viel mij ook al op dat hier op het forum als snel de ergste verhalen boven komen zodra het woord CAN-bus valt. Da's helemaal niet nodig.
 
Eens!Ja, een foutmelding bijvoorbeeld. Weet je wel wat can-bus is? Dit is een beetje hetzelfde als 'Ampere!!!' roepen als je band lek is. Het slaat nergens op.Een radio zit op een ander can netwerk dan de motor en -aansturing.

Toch vraag ik me af en toe af hoe het kan dat er nog geen motor in de fik is gevlogen door al die spookverhalen over can-bus hier...

Toen ik een kabeltje los had in de aanhanger stekker, kon ik de motor niet meer uitzetten. Ik kreeg geen enkele foutmelding. En ik ben door een kennis die bij de ANWB werkt met klem gewaarschuwd om er niet zo maar een andere radio in te hangen, juist omdat ze regelmatig door dat soort acties hele vreemde storingen tegenkomen. De datacommunicatie op de canbus wordt dermate verstoord,dat auto's soms niet meer starten, of zomaar uitvallen onder het rijden. Dat zal je dus bij een motor niet snel tegenkomen, maar het kan wel degelijk.
 
Hallo,

Heeft iemand een idee of je een extra switch, bijvoorbeeld zoiets als deze,

[afbeelding]

op een motor met een Can-bus, Drive by wire system kan aansluiten?

Ik weet niet of daar in zijn algemeen iets over te zeggen is, of dat het afhankelijk is van de specifieke motor/model/type.

Alvast bedankt.
Waar haal je deze schakelaars en is er een set voor links en rechts verkrijgbaar?
 
beetje overdreven. een merkdealer moet alle storingen aan zijn merk snel en efficient kunnen oplossen. een merkdealer moet niet weten of iedere mogelijke aftermarket-prul die er maar bestaat toepasbaar is op de fietsen van het merk dat hij vertegenwoordigt, en een merkdealer moet al helemaal niet in staat geacht worden wijzigingen in een canbus-systeem aan te brengen.

Hij hoeft geen wijzigingen in de canbus aan te brengen, maar moet wel weten, wat je er wel en niet op aan kan sluiten.
 
Hij hoeft geen wijzigingen in de canbus aan te brengen, maar moet wel weten, wat je er wel en niet op aan kan sluiten.

heel simpel : op een canbus kan je alleen canbus controllers aansluiten (en een canbus controler moet je zien als een mini-computer), en op iedere controller kan je inputs en outputs aansluiten.

maar dan moet je die controlers wel kunnen uitleggen (programeren/instellen) wat er verandert is en wat hij ermee moet doen. en dat is heel beperkt op het service-niveau waar een dealer toegang toe heeft. Je kan ook niet zomaar dingen loskoppelen en denken dat alles gewoon blijft werken want in-en output wordt konstant met elkaar vergeleken.

vergelijk het met een PC : je kan er op aansluiten wat je maar wil, maar zonder drivers gaat die extra aparatuur zelden werken. wil dat zeggen dat iedere PC-winkel in staat moet zijn om drivers te kunnen maken voor alles wat een klant op zijn PC wil aansluiten ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan