Banden? Goed of slecht?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kevin-b

Rookie
16 feb 2015
25
0
België
Als beginnende motorrijder, heb ik nog niet zoveel kennis van de banden.

Ik zie natuurlijk ook wel wanneer de profieldiepte niet goed meer is, maar bij een motorband zijn er toch nog meer zaken van tel.
De moto die ik gekocht heb heeft een 16000km gedaan, vooral rechtdoor op autosnelweg.
De banden die er op zitten zijn "metzeler roadtec z8"

Kan iemand proberen oordelen op foto of deze banden aan vervanging toe zijn of niet?
full
 
Heel simpel: er zitten "nokjes" op verschillende plaatsen in het profiel. Als deze aan de oppervlakte komen is de band aan vervanging toe. Ikzelf vervang de banden doorgaans wat eerder, als er nog 2 tot 3 mm profiel op zit op de meest versleten plaats.
Dat rijdt gewoon lekkerder.
 
Als ik de foto zo bekijk denk ik dat je veel lekkerder rijd op een motor met vers rubber.

Kijk voor de gein ook eens even naar de DOT code op de banden, daaraan kan je zien hoe oud de band is..
 
Als je een racelicentie zou hebben voor Assen of Zandvoort dan zou je nog wel een tijd verder kunnen, maar voor de straat zou een nieuw rubbertje geen kwaad kunnen. Safety First.
Als beginnende motorrijder, heb ik nog niet zoveel kennis van de banden.

Ik zie natuurlijk ook wel wanneer de profieldiepte niet goed meer is, maar bij een motorband zijn er toch nog meer zaken van tel.
De moto die ik gekocht heb heeft een 16000km gedaan, vooral rechtdoor op autosnelweg.
De banden die er op zitten zijn "metzeler roadtec z8"

Kan iemand proberen oordelen op foto of deze banden aan vervanging toe zijn of niet?
[afbeelding]
 
die zijn vierkant. als je niet ook alleen snelweg wilt gaan rijden nieuwe set er onder. als je wel alleen snelweg wilt gaan rijden moet er binnenkort een nieuw setje onder want ze zijn ook behoorlijk versleten.

Kijk eens naar de onderste foto :)

Als ze vierkant zijn zit op het loopvlak geen profiel meer :')

Aan de zijkant zitten wel enorme schaamranden O-)
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens naar de onderste foto :)

Als ze vierkant zijn zit op het loopvlak geen profiel meer :')

Hoeft niet perse. Mijn voorband had ook nog zat profiel maar was behoorlijk vierkant waardoor ik op rotondes het gevoel had dat ik ging vallen. Soort kantelpunt waar de band dan steeds overheen kukelt. Heel irritant.

Kevin-b:
Ik vind ze ook vierkant (lijken). Zie geen slijt indicatoren. Zie jij die wel? Kijk daar dan even naar maar als ik jou was zou ik (als je hebt geld hebt) er een nieuwe band onder gooien.
 
full

Deze band zit op de slijtnokken dus die moet vervangen worden ( en een schroef die moet er eigenlijk ook niet inzitten)

Het rijd lekkerder op een ronde band maar ik zou ze lekker oprijden *D
 
Laatst bewerkt:
kwa leeftijd kunnen de banden nog prima mee, ziet er niet uitgedroogd uit. profiel is voldoende voor zover ik dat kan zien dan. zelf checken of het op de slijtnokjes zit (kijk naar je band voel/zoek naar hobbeltjes in de groeven van profiel).

de band is wel redelijk vierkant. je bent beginnend motorrijder dat kan 2 dingen beteken:
- je durft nog niet (ver) af te schuinen, in dat geval geen probleem lekker rijden
- of je durft dat wel en kan door ervaringsgebrek "schrikken" van het randje.

persoonlijk zou ik hem afrijden maar ik rijd dagelijks. met af en toe een mooie zondag om de kerk duurt dat natuurlijk een stuk langer...

dus keus is en blijft aan jouw doe waar je t meeste vertrouwen in hebt
 
Het toont erger dan het is.
Je ziet gewoon dat er niet veel snel bochtenwerk mee verricht is, nou en?
Ik zie geen probleem aan die band, en zou hem lekker op rijden.
Tegen de tijd dat je er mee gaat gooien en smijten is het vroeg genoeg om er een nieuwe om te draaien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan