Kromme voorvork Yamaha XT500

Chriskx

MF veteraan
19 dec 2009
2.771
1.912
Hallo techneuten,

Ik ben bezig met mijn geweldige XT500, het is inmiddels nogal een project geworden. :9
Lekker impulsief gekocht, niet lopend en de vering voor en achter naar de filistijnen.
Blokje loopt inmiddels weer en verbazingewkkend genoeg loopt hij als een trein.
Dus toen was de vering aan de beurt...
Chroom op de beide oude vorkpoten was niet meer te redden en ik vond 2 andere poten waar het chroomwerk goed van is. Na montage zie ik echter dat de boel, euuhhh nogal krom is... :X
Zie foto;

full


Wat ik zo kan zien zijn zowel het t stuk als de andere poten krom, bij elkaar is de boel echt zo krom als een hoepel.. Heeft er hier iemand ervaring met het richten van e.e.a.? Er zijn wel bedrijven die dit kunnen richten, maar misschien heeft iemand al ervaring met deze of gene? Liefst in omgeving Twente.

Groet Chris
 
Zijn het geen 2 rechterpoten zodat hij naar rechts afwijkt ;) ?

Er was pas nog een topic waar een aantal adressen langskwam voor richten, al zoekfunctie gebruikt ?
 
Laatst bewerkt:
Zijn het geen 2 rechterpoten zodat hij naar rechts afwijkt ;) ?

Er was pas nog een topic waar een aantal adressen langskwam voor richten, al zoekfunctie gebruikt ?

Grappig, een Yamaha met een politieke voorkeur... :P

Zoekfunctie heb ik net al ff gedaan maar ik vond alleen oude topics. Ga nog wel eens ff beter neuzen in de zoekfunctie.
 
Grappig, een Yamaha met een politieke voorkeur... :P

Zoekfunctie heb ik net al ff gedaan maar ik vond alleen oude topics. Ga nog wel eens ff beter neuzen in de zoekfunctie.

mmmwwwhoooaaaa kan ook aardstraling zijn he, misschien is hij rechtsdragend ?
Misschien is hij van een yoghurtverkoper geweest die alleen maar "rechtsdraaiende melkzuren bevattende yoghurt©" verkocht, je weet het niet he, je weet het nooit.

maarrree : Voorvork krom, beste oplossing? al gezien ?
 
Als je de poten los zet in de platen kan je de poten draaien.
Als je de afstand meet tussen de poten op hoogte van de wielas en je ziet dat de afstand veranderd als je de poten draait weet je zeker dat de poten krom zijn.
De kroon plaat zullen scheel staan maar dat is makkelijk zelf te richten.
Zet de poten (als die recht zijn) op zijn kop klem in alleen de bovenste kroonplaat en kijk of de poten evenwijdig lopen.
Zo niet kan je door aan te poten te trekken de plaat zo weer recht maken.
Zorg dat ze onder dezelfde hoek komen staan als je balhoofd.
Hetzelfde doe je met de onderste plaat.
 
mmmwwwhoooaaaa kan ook aardstraling zijn he, misschien is hij rechtsdragend ?
Misschien is hij van een yoghurtverkoper geweest die alleen maar "rechtsdraaiende melkzuren bevattende yoghurt©" verkocht, je weet het niet he, je weet het nooit.

maarrree : Voorvork krom, beste oplossing? al gezien ?

_O- _O- en als ik de XT nou een jaar op de kop zet, zouden diezelfde aardstralen dan de vork weer recht kunnen stralen?

Thanks voor de verwijzing naar het andere topic. Ga ik ff doorneuzen!
 
_O- _O- en als ik de XT nou een jaar op de kop zet, zouden diezelfde aardstralen dan de vork weer recht kunnen stralen?

Thanks voor de verwijzing naar het andere topic. Ga ik ff doorneuzen!

:N , nee dan moet je dat aan de andere kant van de evenaar doen.
moeilijk uit te leggen, kijk maar :

Je weet niet of alleen de motor of de vork destijds verkeerd gestaan heeft he.
sowieso even de statieschje elekctrisietijt uit je achterbrug aflaten anders ga je het probleem natuurlijk verplaatsen maar dat voel je op je water aan he :

full


Misschien dat je de meneer van bovenstaand topic nog wat kan betekenen ?
 
Als je de poten los zet in de platen kan je de poten draaien.
Als je de afstand meet tussen de poten op hoogte van de wielas en je ziet dat de afstand veranderd als je de poten draait weet je zeker dat de poten krom zijn.
De kroon plaat zullen scheel staan maar dat is makkelijk zelf te richten.
Zet de poten (als die recht zijn) op zijn kop klem in alleen de bovenste kroonplaat en kijk of de poten evenwijdig lopen.
Zo niet kan je door aan te poten te trekken de plaat zo weer recht maken.
Zorg dat ze onder dezelfde hoek komen staan als je balhoofd.
Hetzelfde doe je met de onderste plaat.

nou ok, ok , in het UITERSTE geval zou je dit natuurlijk ook kunnen proberen.

Beter is om bovenstaand verhaal te lezen, alsof je een kookprogramma aan het kijken bent en het gaat over bereiding van Kippenpoten op een bakplaat... :Y
 
Als je de poten los zet in de platen kan je de poten draaien.
Als je de afstand meet tussen de poten op hoogte van de wielas en je ziet dat de afstand veranderd als je de poten draait weet je zeker dat de poten krom zijn.
De kroon plaat zullen scheel staan maar dat is makkelijk zelf te richten.
Zet de poten (als die recht zijn) op zijn kop klem in alleen de bovenste kroonplaat en kijk of de poten evenwijdig lopen.
Zo niet kan je door aan te poten te trekken de plaat zo weer recht maken.
Zorg dat ze onder dezelfde hoek komen staan als je balhoofd.
Hetzelfde doe je met de onderste plaat.

Thanks voor de tip. De afstand tussen de buitenpoten ter plekke van de wielas wijzigt als ik de binnenpoten draai. De poten zijn dus krom. Toch verwacht ik ook dat de beide kroonplaten ook iets getordeerd zijn.
En ik wil er zelf eigenlijk niet mee aan het prutsen gaan, lijkt me beter dat ik dit uitbesteed aan iemand die dit vaker heeft gedaan.
 
nou ok, ok , in het UITERSTE geval zou je dit natuurlijk ook kunnen proberen.

Beter is om bovenstaand verhaal te lezen, alsof je een kookprogramma aan het kijken bent en het gaat over bereiding van Kippenpoten op een bakplaat... :Y
Vaak genoeg zo gedaan zonder problemen.
Hoe denk je dat die richtbedrijven het doen?
Waarom zouden die de poten er bij moeten hebben?
 
Vaak genoeg zo gedaan zonder problemen.
Hoe denk je dat die richtbedrijven het doen?
Waarom zouden die de poten er bij moeten hebben?

Snap ik als alleen de kroonplaten krom zijn. Ik moet de poten toch ook laten richten en dan lijkt het me beter als ik dan ook direct maar de kroonplaten laat richten door een goed bedrijf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan