kleppen stellen fzs600[2000]

okkie60

MF'er
25 mei 2014
62
0
veenendaal
Hallo,Weten julie of de carbs er af moeten om de kleppen te stellen bij een fzs600 Yamaha uit 2000?En hebben jullie nog enige tips voor mij?Gr.Rik
 
Ze moeten los, niet noodzakelijk van de motor af. Je kan de accu verwijderen, het luchtfilterhuis losmaken en deze naar achteren schuiven omdat de accu nu weg is. Vervolgens de rubbers aan de kant van het blok losmaken en de carbs naar achteren schuiven. Scheelt je een hoop werk en is zo gedaan. De bobines etc kan je dan achterover klappen en voila, genoeg ruimte om het kleppendeksel eraf te krijgen.

Tips;
Wees voorzichtig met het de pakking. En pas op met de shimms ze blijven vaak plakken. Dek eventueel het gat van de nokkenasketting even af met een doek voor als je iets laat vallen.
 
Zoek een werkplaatshandboek op de internets en lees de procedure 5 keer door. Daar heb je wat meer aan dan iedere keer een vraag stellen.

Je moet de nokkenassen sowieso uitbouwen, volgens mij liggen de shims onder de klepstoters.
 
Carburateurs hoeven alleen aan de kant, als na het meten blijkt dat er shims gewisseld moeten worden.
De shims liggen onder een kapje, wisselen kan dus alleen als de nokkenassen er uit zijn.

Eerst klepspeling meten, met een beetje geluk hoef je dan verder niets los te halen.
Als de bobines weg zijn, kan het kleppendeksel er af zonder andere zaken los te maken.
Klepspeling verloop bij een Fazer is minimaal, heb ondertussen al 3 ton met meerdere Fazers gereden en na het meten nog nooit 1 shim hoeven vervangen.
 
Ja ik ga de klepspeling binnenkort wel bekijken want de kleppen zijn wel nagekeken bij 42000km maar dat is wel een jaar of zes geleden gebeurd,dus hij heeft veel stil gestaan bij de vorige eigenaar. ,bedankt voor de waardevolle info,groet Rik
 
Tiewrap de nokkenassen aan de ketting vast (beiden!) dan kan je ze aan de kant leggen. Scheelt je op tijd zetten ook al is dat ook niet zo moeilijk.

Nokkenassen eruit: Nokkenaskettingspanner los draaien (eerst de middelste moer, om de druk eraf te halen!, kan je gelijk kijken of die niet op max stond). Dan de nokkenassen vast tiewrappen (of eerder). Rustig kruislings losmaken en dan kan je ze 1 voor 1 aan de kant leggen terwijl je shimms wisselt als dit nodig is.

Maar inderdaad EERST meten, misschien is er niks nodig. Radiator hoeft er absoluut NIET af. Heb ik er nog nooit af hoeven halen ook niet om de nokkenasketting te vervangen ofzoiets.
 
Carburateurs hoeven alleen aan de kant, als na het meten blijkt dat er shims gewisseld moeten worden.
De shims liggen onder een kapje, wisselen kan dus alleen als de nokkenassen er uit zijn.

Eerst klepspeling meten, met een beetje geluk hoef je dan verder niets los te halen.
Als de bobines weg zijn, kan het kleppendeksel er af zonder andere zaken los te maken.
Klepspeling verloop bij een Fazer is minimaal, heb ondertussen al 3 ton met meerdere Fazers gereden en na het meten nog nooit 1 shim hoeven vervangen.

Bij mij waren ze nooit buiten marge, maar wel eens aan de rand. Dus 1x shimms moeten vervangen. Zit nu op 85k en moet binnenkort maar weer eens gaan kijken :)

Bobines kan je 'omklappen' hoe je dus niet te ontkoppelen ofzo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan