Ervaringen Healtech Quickshifter Easy?

N!els

Die hard MF'er
19 jan 2006
348
0
Jisp N-H
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met deze quickshifter?
Ik vraag mij af of dit een beetje goed werkt aangezien de sensor niet meer tussen de schakelstang zit maar op de bout van de schakelpook zelf.

HT-QSE-2.jpg


QSE_app_flyer_150dpi_rev.jpg


QSE_mount_001_ok.jpg
 
Ik heb vanavond mijn QS 2 uur uitgetest echt uber-geil is zo'n ding .Heb hem nu op de fabriek settings laten staan .Ook heb ik eventjes vanaf 8000 rpm alles eens op 65 ms uitgetest.

Hij doet het al goed en soepel in het dorp na 4000 rpm. :9 :]

Ik moet nog wel eventjes wat gaan spelen met de Treshold die staat nu op 10Nm/s wat weer afhangt hoe vast je de sensor zet.Geen idee op hoeveel NM ik hem staan heb? Ik ga er gewoon eens wat mee klooien wat het allerbeste is.

Het viel mij ook op dat je best wel wat kracht moet zetten op je schakelpookje eer hij reageert wat goed is.Dan hoef je niet bang te zijn dat hij afkapt als je het pookje even aan zou tikken.

Ook ga ik wat mappen maken op verschillende ms wat mijn motor het fijnste vind.Telkens rijden stoppen instellen dat schiet ook niet op.

Al met al een tevreden HealTech gebruiker voor mij voldoet hij prima. :Y
Ja, het is een beetje klooien om een goede threshold te vinden. Hij moet natuurlijk wel relatief makkelijk schakelen, maar dan heb je weer dat als je er met je voet bij in de buurt zit en je gaat over een hobbel dat je even de onderbreking krijgt (als je hem ongelukkig aantikt).

Verder moet het ook niet al te moeilijk gaan, want dat is weer niet goed voor je bak..


Tot nu toe vind ik het wel lastig om een heel nette afstelling te vinden. Soms gaat het boterzacht (voel je amper dat je schakelt) en de andere keer voel je best een tik. En dat komt natuurlijk omdat het e.e.a. van best wel veel factoren afhankelijk is:
- De versnelling waarin je zit
- Het toerental waarin je zit
- De hoeveelheid gas die je geeft
- De hoeveelheid weerstand die de motor heeft (bv wind tegen, en bij hogere snelheden)
- Hoe 'hard' je hem in de versnelling tikt (doe je dat wat lui, of een snel en doeltreffend tikje)

Voornamelijk is het wat jammer dat je de boel niet per versnelling kunt instellen. Want dan kun je al rekening gaan houden met wat meer van die bovenstaande punten (hogere versnelling, meer toeren = hogere snelheid dus ... ms gebruiken etc.).

Nu blijft het toch een beetje zoeken naar een compromis. Bij m'n MT-07 heb ik nu +20ms op de standaard waarde gedaan, en dat lijkt wel goed te werken. Alleen bij hogere toerentallen moet ik nog finetunen..

V-twin Kevin, jij zit er nu al wat langer mee te rommelen (en ook een twin). Welke waardes heb jij? Krijg je het al wat soepeler in z'n totaliteit?
 
Ja, het is een beetje klooien om een goede threshold te vinden. Hij moet natuurlijk wel relatief makkelijk schakelen, maar dan heb je weer dat als je er met je voet bij in de buurt zit en je gaat over een hobbel dat je even de onderbreking krijgt (als je hem ongelukkig aantikt).

Verder moet het ook niet al te moeilijk gaan, want dat is weer niet goed voor je bak..
Voordat ik ging rijden dacht ik dat een tikje voldoende zou zijn.De threshold nu is nagenoeg hetzelfde als bij het normaal schakelen.Lees maar eens verder hoe ik schakel ;)
Tot nu toe vind ik het wel lastig om een heel nette afstelling te vinden. Soms gaat het boterzacht (voel je amper dat je schakelt) en de andere keer voel je best een tik.
Ik voel niet echt een tik in mijn bak of zo hoor :N . Je merkt natuurlijk wel dat hij wat wilder of slomer schakelt als je met de ms gaat zitten spelen.

En dat komt natuurlijk omdat het e.e.a. van best wel veel factoren afhankelijk is:
- De versnelling waarin je zit
- Het toerental waarin je zit
- De hoeveelheid gas die je geeft
- De hoeveelheid weerstand die de motor heeft (bv wind tegen, en bij hogere snelheden)
Maakt bij mij ook allemaal niet echt uit hij staat nu op de fabrieks ms.Nu rij ik een GSXR denk wel dat alles ook een beetje afhankelijk bent hoe snel en soepel je bak is :Y
- Hoe 'hard' je hem in de versnelling tikt (doe je dat wat lui, of een snel en doeltreffend tikje)
Ik lift mijn pook omhoog dus ik tik of trap niet enkel maar even liften omhoog zet mijn neus vd laars er al onder :Y Dat doe ik rustig dus niet gehaast want dat hoeft niet :N even liften dus. :P
Voornamelijk is het wat jammer dat je de boel niet per versnelling kunt instellen. Want dan kun je al rekening gaan houden met wat meer van die bovenstaande punten (hogere versnelling, meer toeren = hogere snelheid dus ... ms gebruiken etc.).
Ja is wel zo maar anderzijds als je enkel maar op versnelling de ms kan instellen dan ga je hetzelfde krijgen als je in de derde op 6000 rpm zou willen schakelen.Want je kan in de derde versn ook 14000 rmp maken.Althans ik kan dat ;) Ook dan moet je middelen en een compromis sluiten. :Y

Nu blijft het toch een beetje zoeken naar een compromis. Bij m'n MT-07 heb ik nu +20ms op de standaard waarde gedaan, en dat lijkt wel goed te werken. Alleen bij hogere toerentallen moet ik nog finetunen..

V-twin Kevin, jij zit er nu al wat langer mee te rommelen (en ook een twin). Welke waardes heb jij? Krijg je het al wat soepeler in z'n totaliteit?


Een v twin heeft best veel koppel dat zou lastiger kunnen zijn met het instellen ervan ?
 
Laatst bewerkt:
Ja is wel zo maar anderzijds als je enkel maar op versnelling de ms kan instellen dan ga je hetzelfde krijgen als je in de derde op 6000 rpm zou willen schakelen.Want je kan in de derde versn ook 14000 rmp maken.Althans ik kan dat ;) Ook dan moet je middelen en een compromis sluiten. :Y
Nee, per versnelling instellen zoals het nu kan (dus door het hele toerenbereik heen per versnelling). Dus dan kun je overal rekening mee houden. Dat zou het meest ideaal zijn, maar dan is de QS niet 'easy' meer natuurlijk :+

Verder schakel ik ook gewoon 'normaal' op (dezelfde kracht als normaal). Maar er zit een verschil tussen hem 'erin aaien' of adequaat erin duwen (of zelfs een klein snel tikje geven). Tenminste, bij mijn motor maakt het wel wat uit qua gevoel hoe hij dan vervolgens in de versnelling gaat. Zal wel aan m'n bak liggen en hoe snel de boel terug valt in toeren etc. Het is natuurlijk wel een bijna 700cc 2 cilinder met die crossplane spul van Yamaha, heel speciaal eh :o

edit: kijkt dit filmpje maar over de MT-07 van Healtech zelf:
Opschakelen is niet echt super soepel te noemen als je het mij vraagt :). Moet toch beter kunnen..
 
Laatst bewerkt:
Even twee vragen:

Heeft de MT07 een close ratio bak zoals bij supersports of een conventionele bak want dat is denk ik wel van invloed op de soepelheid bij het opschakelen?

Je blijft toch de mogelijkheid houden om gewoon met je koppeling te schakelen?
 
Geen idee wat betreft de close ratio. Zal dan wel normaal zijn :)

Verder is het inderdaad gewoon mogelijk om normaal met koppeling te schakelen. Maar QS is natuurlijk wel veel leuker :p

Wil het alleen wel dusdanig hebben dat ik geen problemen met de versnellingsbak heb over 2 jaar ofzo..
 
Geen idee wat betreft de close ratio. Zal dan wel normaal zijn :)

Verder is het inderdaad gewoon mogelijk om normaal met koppeling te schakelen. Maar QS is natuurlijk wel veel leuker :p

Wil het alleen wel dusdanig hebben dat ik geen problemen met de versnellingsbak heb over 2 jaar ofzo..


Je moest eens weten hoeveel lui schakelen zonder koppeling?De vraag is of dit dan wel zo goed of is een HealTech beter/veiliger voor je bak.

Ik weet het wel.

Een paar GSXR-en CBR :9


 
Zo, de montage nam iets meer tijd in beslag dan ik vooraf gedacht had maar de quick shifter zit erop. (Was niet bepaald gemakkelijk om bij de nodige stekkertjes te komen)
:X :X

Ik wil mogelijk de QS gaan aanschaffen voor mijn '05 Blade, maar ben niet heel handig...

Zit er een duidelijke handleiding bij?
En ik lees hier van alles over een boutje dat 4Nm aangedraaid moet worden. Hoe nauwkeurig komt dat?
Ik draai dingen vaak té vast....
 
Technisch gezien was het een eitje bij mijn motor (het ligt er een beetje aan of er een kabel setje voor je motor beschikbaar is of niet, zo ja dan is het gewoon stekkertjes aansluiten en een draadje leggen). Alleen ik kwam er voor geen meter bij, dus duurt het alsnog lang(er) om het een beetje netjes te doen allemaal.

En je moet die sensor gewoon niet al te vast zetten, daar komt het op neer. Dus niet als een gorilla het boutje aantrekken :P
 
Ik heb vandaag m'n de threshold op 8 NM/s gezet en de load sensor iets vaster gezet.Dit bevalt mij perfect nu even liften en hij schiet erin als een wortel in een kuipje boter.

Als je de load sensor te los zet kan je een Threshold uitslag hebben van wel 40 NM/s en dat middel je dan weer door 2 en vul je 15 0f 20 in.Vond dat mijn schakelpook zwaar ging en nu gaat hij stukken lichter en soepeler.

Zelfs met koude motor schakelt hij perfect na dit vanmiddag uitgetest te hebben wat ik normaal niet zou doen.
 
:X :X

Ik wil mogelijk de QS gaan aanschaffen voor mijn '05 Blade, maar ben niet heel handig...

Zit er een duidelijke handleiding bij?
En ik lees hier van alles over een boutje dat 4Nm aangedraaid moet worden. Hoe nauwkeurig komt dat?
Ik draai dingen vaak té vast....
De handleiding is vrij duidelijk, alles met beleid los en aandraaien dan moet het geen probleem zijn.
In de handleiding staat inderdaad vermeldt dat je de sensor met 4 Nm vast moet zetten, ik heb dit echter op gevoel gedaan.
Zeker niet (te) strak en zorg ervoor dat als je deze vastdraait de sensor niet mee draait, deze kan dan beschadigd raken.

Mocht je er niet uit komen wil ik wel even meekijken.

Ron :+
 
De handleiding is vrij duidelijk, alles met beleid los en aandraaien dan moet het geen probleem zijn.
In de handleiding staat inderdaad vermeldt dat je de sensor met 4 Nm vast moet zetten, ik heb dit echter op gevoel gedaan.
Zeker niet (te) strak en zorg ervoor dat als je deze vastdraait de sensor niet mee draait, deze kan dan beschadigd raken.

Mocht je er niet uit komen wil ik wel even meekijken.

Ron :+
Mooi man, ben benieuwd!
Levertijd is volgens Archie 1 werkdag :9
 
Vandaag heerlijk een kleine 250 km. gereden, eindelijk tijd om de q-s eens goed af (proberen) te stellen.

Ik heb overigens een after market rem/schakel set van lightech op mijn fireblade zitten en schakel omgekeerd maar dit zou verder niets uit moeten maken.....

Tijdens het rijden werd de aandrijving meerdere malen onderbroken doordat ik met mijn linker hak zachtjes tegen mijn heel plate aan tikte. :?
Vervolgens heb ik toen de sensor threshold hoger gezet (van 20 na 40Nm/s) en toen was dat probleem opgelost, helaas reageerde de sensor niet meer als ik op wilde schakelen.... :(
Sensor threshold maar weer terug gezet op 20 zodat ik weer gebruik kan maken van de q-s.
en binnenkort nog maar eens een uurtje aan het afstellen besteden, ben er nog niet geheel tevreden over.....

Iemand anders dit ook al ondervonden??

Ron
 
Waar heb je de sensor zitten? Zou je nog een andere positie kunnen uitzoeken?

En heb je ook met die monitoring gekeken hoeveel Nm je precies elke keer drukt als je opschakelt? (ze zeggen zelf zet hem in z'n 6 en dan met normale kracht opschakelen en dan kijken welk getal eruit komt). Dan weet je ongeveer waar je moet gaan zitten namelijk.
Want tussen 20 en 40 kun je nog wel wat variëren qua threshold natuurlijk.

Ikzelf had ook wat problemen tussen te snel reageren en om het goed te krijgen. Uiteindelijk heb ik hem nu wat hoger staan (de threshold), en moet ik iets 'harder*' opschakelen om het soepel te krijgen.
* 'harder' = daadkrachtig schakelen, niet te zacht opduwen cq ertegenaan aaien.

Maar die van mij is weer vrij gevoelig (of ik moet het boutje harder of juist zachter aantrekken), ik zit met normaal opschakelen rond de 70-80 wat de sensor aan geeft. En ook zo op de 100. Dus bij mij staat de threshold nu op 60.
 
m'n threshold staat op 8 NM/s had de load sensor iets vaster gezet? En schakel op de normale manier heb nog geen problemen hiermee gehad?En rij met een rearset uit China maar goed ik moet er wel eens wat langere km's mee gaan rijden.
 
Omdat die van mij vrij gevoelig is moet hij wel harder worden gezet, anders dan reageert ie te snel als ik er ook maar iets tegenaan kom.

8Nm vind ik dan wel weer heel erg weinig, lijk je een weinig gevoelige sensor te hebben (aangezien die van mij dus 80-100 registreert bij normaal opschakelen).

Maar het e.e.a. zal natuurlijk ook liggen aan de positie van de sensor en hoe hard iets is aangetrokken dus. Mijn vorige sensor kwam niet boven de 8 uit, dus wat dat betreft is deze nu wel een stuk beter :+
 
Omdat die van mij vrij gevoelig is moet hij wel harder worden gezet, anders dan reageert ie te snel als ik er ook maar iets tegenaan kom.

8Nm vind ik dan wel weer heel erg weinig, lijk je een weinig gevoelige sensor te hebben (aangezien die van mij dus 80-100 registreert bij normaal opschakelen).
Als ik de mijne op 80-100 NM/s zet dan kan ik niet eens schakelen ;)
Maar het e.e.a. zal natuurlijk ook liggen aan de positie van de sensor en hoe hard iets is aangetrokken dus. Mijn vorige sensor kwam niet boven de 8 uit, dus wat dat betreft is deze nu wel een stuk beter :+


De mijne zit dus hier en hij zit zo gemonteerd.

full


En misschien heb ik de mijne ook wel vaster gezet als die 4NM?Ik weet wel dat al je hem vaster zet de NM/s waarde snel afneemt van b.v 100 NM/s naar 30 NM/s.

Als ik mijn schakelpook gebruik tijdens die 6 x test in de zesde versnelling haalt hij de 40 NM/s wel en zet ik hem losser haalt hij zelfs de 100NM/s.Dus de sensor lijkt wel goed te zijn.

De mijne haalde tijdens die test in de zesde versnelling nu c.a 30NM/s en ik vond de instelling van 15 NM/s dat ik teveel kracht moest gebruiken.Vandaar dat ik de mijne nu Threshold op 8NM/s heb staan en misschien is dit wel ietsje te gevoelig wat de tijde gaat leren. ;)
 
Waar heb je de sensor zitten? Zou je nog een andere positie kunnen uitzoeken?
Ik heb 'm op de uitgaande as van de versnellingsbak gemonteerd:
20150414_195220_zpstzhys5mb.jpg

Uiteraard kan ik 'm nog ergens anders monteren maar dit was voor mij de meest logische plaats.
En heb je ook met die monitoring gekeken hoeveel Nm je precies elke keer drukt als je opschakelt? (ze zeggen zelf zet hem in z'n 6 en dan met normale kracht opschakelen en dan kijken welk getal eruit komt). Dan weet je ongeveer waar je moet gaan zitten namelijk.
Want tussen 20 en 40 kun je nog wel wat variëren qua threshold natuurlijk.

Ikzelf had ook wat problemen tussen te snel reageren en om het goed te krijgen. Uiteindelijk heb ik hem nu wat hoger staan (de threshold), en moet ik iets 'harder*' opschakelen om het soepel te krijgen.
* 'harder' = daadkrachtig schakelen, niet te zacht opduwen cq ertegenaan aaien.

Maar die van mij is weer vrij gevoelig (of ik moet het boutje harder of juist zachter aantrekken), ik zit met normaal opschakelen rond de 70-80 wat de sensor aan geeft. En ook zo op de 100. Dus bij mij staat de threshold nu op 60.
Zeker heb ik naar de monitoring gekeken, naar aanleiding van die uitslag heb ik 'm afgesteld.
Natuurlijk kan ik nog een beetje variëren maar als de q-s met 40Nm niet meer reageert is dit wel redelijk beperkt.
Zal 'm eerdaags wel eens ergens anders bevestigen en kijken wat dat brengt.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Ron
 
Heb vanavond met de GSXR een dikke 1,5 uur gereden moet zeggen dat die 8NM/s Thrershold bij mij perfect werkt :Y .Het zal ook allemaal wel afhangen waar je die load-sensor plaatst wat natuurlijk ook weer motor afhankelijk is.

Ben alvast in mijn nopjes ermee heb al wel twee keer gehad dat ik bijna met 240km/uur door een auto heen reed op de A50 :P .Nu zijn mijn nieuwe schijven ook meteen in geremd :+ .Heb willen uittesten of dat alles ook goed werkte tijdens max 14500rpm doortrekken ver na de 200km/uur.Niks aan de hand ook dat ging lekker.

Ik merk wel het gaat nu zo vreselijk easy *D allemaal dat je beter op je tellen moet passen.Je bent sneller van bocht A naar B waaraan je toch weer eventjes aan moet wennen en dit zeker ook op de snelwegen.

En ook als je rustig rijd kan ik vrij eenvoudig zo schakelen ook dit zelfs in het dorp :] .
 
Laatst bewerkt:
De handleiding is vrij duidelijk, alles met beleid los en aandraaien dan moet het geen probleem zijn.
In de handleiding staat inderdaad vermeldt dat je de sensor met 4 Nm vast moet zetten, ik heb dit echter op gevoel gedaan.
Zeker niet (te) strak en zorg ervoor dat als je deze vastdraait de sensor niet mee draait, deze kan dan beschadigd raken.

Mocht je er niet uit komen wil ik wel even meekijken.

Ron :+
Pb :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan