olie verbruik tijdens inrijden normaal?

gespierde spijker

MF veteraan
23 jul 2011
7.242
18
Hallo allemaal.

Ik ben sinds een maandje ongeveer de trotse eigenaar van een Honda sh300i van augustus 2014.
Kocht deze particulier met maar 150 km op de teller.

Eigenlijk had hem een beetje impulsief gekocht.
Had er maar 150 km mee gereden.
Had het gas nog maar half open gehad en nog niet harder als 90 gereden.

Nu een maand verder staat er 1000 km op.
Tijd voor de eerste beurt.

Wat mij opvalt is dat ik nu al twee keer olie heb moeten bijvullen.
Was max niveau op stick en dus twee keer bij meten halverwege de stick.

Totaal denk 250 cc bijgevuld.

Fabrieksaf gooit honda er een minerale olie in voor het inrijden, klopt dat?
Is het niet gek dat hij wat verbruikt tijdens het inrijden?

Het boekje zegt duidelijk dat er een 10W30 jaso MB in hoort.
Motoport Hillegom zegt er gewoon 10w40 Jason MA olie in te mieteren.

Het betreft een motorscooter dus een droge koppeling.
MA met frictie goedje zou dus zonde zijn lijkt mij van het al geringe vermogen.

Graag wat hulp bij de vragen.

Heb trouwens de eerste 500 km rustig aan gedaan.
Niet als een oma gereden hoor,goed warm rijden en dan vloeiend het gas wat opvoeren.
Geen max snelheid gereden (is maar 150 ;) )

Na de 500 km steeds meer gaan opbouwen zowel acceleratie als top maar altijd met beleid en warme motor.

Thank's alvast voor het meedenken.

Gr Kevin
 
Hallo allemaal.

Ik ben sinds een maandje ongeveer de trotse eigenaar van een Honda sh300i van augustus 2014.
Kocht deze particulier met maar 150 km op de teller.

Eigenlijk had hem een beetje impulsief gekocht.
Had er maar 150 km mee gereden.
Had het gas nog maar half open gehad en nog niet harder als 90 gereden.

Nu een maand verder staat er 1000 km op.
Tijd voor de eerste beurt.

Wat mij opvalt is dat ik nu al twee keer olie heb moeten bijvullen.
Was max niveau op stick en dus twee keer bij meten halverwege de stick.

Totaal denk 250 cc bijgevuld.

Fabrieksaf gooit honda er een minerale olie in voor het inrijden, klopt dat?
Is het niet gek dat hij wat verbruikt tijdens het inrijden?

Het boekje zegt duidelijk dat er een 10W30 jaso MB in hoort.
Motoport Hillegom zegt er gewoon 10w40 Jason MA olie in te mieteren.

Het betreft een motorscooter dus een droge koppeling.
MA met frictie goedje zou dus zonde zijn lijkt mij van het al geringe vermogen.

Graag wat hulp bij de vragen.

Heb trouwens de eerste 500 km rustig aan gedaan.
Niet als een oma gereden hoor,goed warm rijden en dan vloeiend het gas wat opvoeren.
Geen max snelheid gereden (is maar 150 ;) )

Na de 500 km steeds meer gaan opbouwen zowel acceleratie als top maar altijd met beleid en warme motor.

Thank's alvast voor het meedenken.

Gr Kevin

Olie verbruik is normaal tijdens inrijden, maar 250 cc op 1000 km lijkt mij te veel, idd vraag de dealer.
 
Er draait alleen een krukas in de olie, geen enkele reden om er MA of MB olie in te mieteren. Je kunt gewoon olie met goede smeereigenschappen gebruiken.
En vooral geen volsyntheet, dan raakt hij nooit ingereden.
 
20150218_173802_zpshnn5nd0q.jpg


Dealer doet toch gewoon anders dan honda aangeeft.
Maar......maakt het wat uit of is het verwaarloosbaar?
 
Aldus Motoport. ....

Blogs > Vraagbaak > Kies de juiste olie

Kies de juiste olie

Gepubliceerd op 26-06-2009 09:57 door Administrator

Motorolie zorgt ervoor dat je motor soepel draait en dat slijtage tot een minimum wordt beperkt. Vaak denken mensen daarom dat een ‘dikke’ motorolie beter voor de motor is dan een dunne, maar dat is niet per definitie zo. Motorolie heeft namelijk nog meer taken dan het smeren alleen. Het moet verbrandingsresten en condens absorberen, zuren neutraliseren, geluid dempen en hitte en vuildeeltjes afvoeren. En hoe dunner de olie is, hoe sneller de olie wordt rondgepompt en hoe meer vuil en warmte er kan worden afgevoerd. Een ander voordeel is dat dunne olie minder wrijvingsverliezen geeft dan dikke olie. Dunne olie geeft dus een lager brandstofverbruik, vandaar dat motorfabrikanten daar steeds vaker voor kiezen.

Hoe ‘dik’ een motorolie is, kun je aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Bij een 10W-40-olie geeft het getal 40 de stroperigheid bij bedrijfstemperatuur weer. Een 10W-50-olie is bij een warme motor dus dikker dan een 10W-40-olie en een 10W-30-olie is dunner. Het getal met de letter W is ook interessant, dat geeft de vloeibaarheid aan bij lage temperaturen en zegt iets over zaken die in de winter interessant zijn, zoals de stoltemperatuur en de verpompbaarheid bij extreem lage temperaturen. Een 5W-olie is bij lage temperaturen dus altijd beter dan een 10W-olie.

Kwaliteitsnormen

Natuurlijk is het gebruik van dunnere motorolie alleen mogelijk als de smeerfilm sterk genoeg is. Om die reden was dunne motorolie vroeger, toen er alleen minerale olie was, niet goed mogelijk. Met de moderne halfsynthetische en volsynthetische motorolie is het wel mogelijk een dunnere olie te maken met een hoge smeerfilmsterkte. Zo hoog dat nieuwe motoren niet eens goed inlopen als je te vroeg een volsynthetische motorolie gebruikt! De code op de fles, achter de letters API, verraadt of je een goede olie hebt. De codes lopen van SA t/m SM. SA-motorolie is van de minste kwaliteit. SM is olie van de beste kwaliteit. Bij motorfietsen zie je zelden een kwalificatie die verder gaat dan SG. Voor hogere kwalificaties zijn namelijk wrijvingsverlagende dopes nodig en daar gaan koppelingen van motorfietsen, omdat ze meestal in de olie draaien, van slippen. Daarom moet je ook nooit een auto-olie in een motorfiets gebruiken. Een echte motorfietsolie herken je aan de letters JASO MA1 of MA2. Die letters geven aan dat de olie speciaal is getest op eisen die voor een motorfiets belangrijk zijn. De MA1 is voor gewone motoren, de MA2 voor motoren met veel vermogen. Dan is er ook nog een JASO MB voor motoren met een droge koppeling.

Welke olie?

Welke olie moet je nu kiezen? Het beste neem je natuurlijk, zodra de motor goed is ingelopen, een merkolie van goede kwaliteit, dus een half- of volsynthetische olie met minimaal een SG- en JASO MA1-kwalificatie. Voor de viscositeit kijk je naar het advies in het instructieboekje. Rijd je grote afstanden op straat, dan kies je het tweede getal laag, binnen die adviezen. Dus liever een 10W-30 dan een 10W-40. Doe je veel korte afstanden, dan kun je beter iets hoger kiezen, omdat de olie dan in de loop der tijd door condens en brandstofresten verdund raakt. Rijd je veel op circuits, dan kies je juist voor een hoog getal, omdat de motor in raceomstandigheden heter en de olie dus dunner wordt. Voor barre, winterse omstandigheden kies je het ‘W’-getal zo laag als toegestaan, want dan is de olie eerder bij alle te smeren onderdelen en blijft slijtage aan de nokkenassen beperkt. Dan dus liever een 5W-40 dan een 10W-40. Rijd je toch niet als het echt koud is, dan kun je net zo goed een hoger getal nemen. Informeer bij twijfel bij je MotoPort-dealer, die weet precies welke olie je nodig hebt. En natuurlijk geldt altijd: beter de verkeerde olie dan helemaal geen olie.
 
De 1e monteur die bij mij werkt heeft erg veel ervaring met scooters.
En hij klaagt nog wel eens over de mate waarin verkeerde olie in scooters gebruikt wordt, en de gevolgen daarvan.
Hij is geen olie-expert, maar ziet in de praktijk wat er met scooters gebeurt, en wat hij moet oplossen.

Juist omwille van zijn ervaringen en advies, heb ik ook een klein beetje andere-dan-standaard olie op voorraad.

Kan ook helemaal onzin zijn, toch ben ik wel geneigd om het relaas van een technicus met ervaring voor waar aan te nemen.

Maar dat gezegd hebbende: dit gaat over de inrij-periode. Als het goed is, kan een Honda dealer je precies vertellen hoe dat moet, en hoe dat gaat. En met welke olie, en wat wel en niet normaal is.
 
In je boekje staat vast wel vermeld wat het verbruik mag zijn en dat dit tijdens het inrijden nog meer mag zijn.

Een opgegeven maximaal verbruik van 1 liter op <2000km is mij totaal niet vreemd. Ik ken zelfs motoren die 1 liter op 1000km mogen verbruiken :X (gaat dan even over auto's )
 
Laatst bewerkt:
ik heb het idee dat door sommigen nogal soft wordt ingereden.
inrijden is van 50 jaar geleden net zoals de 1000 km beurt en elke 5000 km verversen.
als je de boel goed op temparatuur rijd voor je gaat gassen is het ok.
 
Zou best kunnen dat als de eerste eigenaar 30 ritjes van 5 km half gas heeft gemaakt dat een gedeelte van de de Carter inhoud water was
En als de volgende eigenaar we de motor op temperatuur krijgt dat water langzaam weer verdwijnt
 
Dat staat waarschijnlijk wel in de handleiding van je motor :)
Die aanhouden dus, en niet iets anders er in mikken.


Nou, belde vandaag voor de afspraak en nog eens aangegeven dat ik de voorgeschreven olie erin wil.
Die hebben ze niet eens.

Ter behoud van de garantie laat ik hen maar deze keer.
Volgende wissels doe ik gewoon zelf en dan wél met de juiste olie.

Goedhart motoren heeft ook deze olie niet staan.
 
Nou, belde vandaag voor de afspraak en nog eens aangegeven dat ik de voorgeschreven olie erin wil.
Die hebben ze niet eens.

Ter behoud van de garantie laat ik hen maar deze keer.
Volgende wissels doe ik gewoon zelf en dan wél met de juiste olie.

Goedhart motoren heeft ook deze olie niet staan.

Honda nl levert gewoon de 10W30MB olie hoor.. Anders kan ik er gemakkelijk aankomen, no problem! :P
 
MP de standaard action olie uit tank er in laten gooien, thuis komen direct de olie stop er uit trekken en de olie wegflikkeren vervolgens de beste olie er in doen. Mocht je ooit voor garantie komen te staan dan kun je toch zeggen dat het komt door de olie die zij er in hebben gedaan ;)

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan