klote schakelbak?

CitizenErased

MF veteraan
13 nov 2001
6.622
25
Oceania
Of het valt me steeds meer op, of het wordt erger.

Wanneer ik schakel dan hoor ik elke keer een luide klak. Bij op (wat meer) en bij terugschakelen. Zon schakelbak zal best wat geluiden mogen maken, maar zoveel als het nu bij mij doet lijkt me niet ok.

het gaat om een Honda CB600F '99.

Mijn vraag: Aangenomen dat het echt meer lawaai maakt dan normaal, wat kan het dan zijn?
 
Misschien staat hij te hoog in zijn toeren afgesteld.


Heb ik gehad met mijn motor dat hij stationair teveel toeren maakt en als je schakelt een luide tik gaf. Toen ik hem wat rustiger had afgesteld was het een stuk minder erg
 
misschien blijven je platen iets plakken of koppeling ontgrendelt niet genoeg, dan blijft er dus iets kracht op je bak staan, en hoor je hem ook duidelijker schakelen, en misschien te weinig olie?
 
Ik heb met mijn CBR1000 hetzelfde.
Dat van dat toerental kan kloppen, maar...
het is ook een typische Honda eigenaardigheid.

Ook een vriend van me, die een Magna had, had hetzelfde.
De VFR van mijn neef, later zijn CBR1000: hetzelfde.

Zijn nieuwe Blackbird heeft het wel minder.
Waarschijnlijk heeft een nieuwe motor ook effect,
maar ja...

Kweenie hoeveel pecunia je nog hebt???

Ik ga ook het toerental iets terug (laten?) schroeven.
Zogauw ik meer weet, laat ik het je weten!
Ik hoop wederzijds?

Vele Veilige Honda Kilometers!!! :}
 
De motor heeft er zon 10.000km opzitten. Heb hem nu een maand. De ketting? Die is goed gespannen. En met de olie zit het ook goed.

toerental terugzetten :? Dat snap ik effe niet. Dat is toch alleen goed voor N naar 1? Ik heb het in elke versnelling. Eens even zien wat er aan de koppelingshendel te verstellen valt :)
 
Lijkt me dat het met de olie wel goed zit, heb hem net terug van de afleveringsbeurt (had ik nog te goed, kon mn motor nml meteen meenemen ivm laatste vakantiedagen).
Maar weet niet precies wat ze er mee hebben gedaan. Ik zal Ter Braake wel even mailen.
 
Lijkt me dat het met de olie wel goed zit, heb hem net terug van de afleveringsbeurt (had ik nog te goed, kon mn motor nml meteen meenemen ivm laatste vakantiedagen).
Maar weet niet precies wat ze er mee hebben gedaan. Ik zal Ter Braake wel even mailen.

binnen 10 minuten een reply :}

Ik krijg de werkplaatshandelingen per post opgestuurd zodat ik weet wat ze hebben gedaan bij de beurt. Ook vertelde ze mij dat de Honda inderdaad gewoon veel lawaai maakt bij het schakelen en dat de tanden niet zoals bij een auto, gesynchroniseerd zijn.

Jaa ja, hoe dan ook, klote, die geluiden. Ze hadden de olie trouwens pas ververst. Castrol nogwattes.

Zal er dus gewoon aan moeten wennen.
 
Ik moet je zeggen bij mijn Suzuki RF600 had ik er ook last van.
Maar gisteren heeft iemand erop gereden met wat meer ervaring en die schakeld subliem. Ik denk zelf dat er iets te lomp wordt geschakeld (door mijzelf).
Je moet rustiger schakelen en met terugschakelen een beetje tussengas geven, werkt prima.
Suc6 reeseend :o
 
T scheelt ook n hoop in geluid als je eerst de schakelpook onder druk zet voordat je opschakelt...

Mmmmmmmmm, kan iemand uitleggen wat er met "onder druk zetten" bedoeld wordt ?

Overigens: ik heb ook "last" van een KLONK!!!! bij 't schakelen van m'n CB600F, soms zelfs een dubbele KLONK!!! (tandje-uit, tandje-in) bij 't op- en afschakelen. t Is me ook al eens gelukt tussen de 5 en 6 uit te komen. Ik las ergens dat dat wel vaker voorkomt, dus heel geschokt ben ik niet.

Overigens merkte ik dat er sinds dit weekend een nieuwe fenomeen optreedt : als ik 'em in z'n vrij zet en de koppeling loslaat, hoor/voel ik een heel licht schuur-achtig geluidje. Zeg maar een extra trillinkje in de fiets !??? :? Iemand een idee wat dit kan zijn !?

Ik ken 't apparaat (en z'n geluiden) nog niet zo goed, heb 'em net 2 weken en hij is net een jaar oud, dus iets heeeeel engs zal 't niet zijn. Van 't weekend maar ff langs de dealer, voor de zekerheid....

Cheers en tot op de Hornet-meeting !
Kennie
 
*SGOP!*

Ik ben zaterdag naar de dealer geweest voor het nieuwe geluidje in de vrijstand van m'n Hornet (zie m'n vorige post). Volgens de daar aanwezige monteur is het een normaal verschijnsel. De koppelingsplaten zijn aan het opruwen en maken daardoor dit geluid !?

Ik vind 't een beetje een raar verhaal , maar kan het niet ontkrachten, daarvoor weet ik te weinig van de techniek af. Iemand een commentaar ?

Cheers,
Kennie
 
Dat geluid in de neutraal klinkt bekend. Wel meer motoren hebben daar last van (Diversion b.v.). Maar het kan idd geen kwaad, op het irritante geluid na dan ;) .

Met eerst kracht zetten op de pook en dan pas de koppeling bedienen gaat het over het algemeen veel beter (het is geen auto, dus niet eerst koppeling en dan pas schakelen!). Terugschakelen met een beetje gasgeven gaat inderdaad ook veel soepeler.

Met mijn motor (oud japans brik: GS550) kan ik zo schakelen dat iedereen in de straat opkijkt of zo dat ik het zelf niet hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan