Remlichtschakelaar, hoeveel ohm?

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
26.087
12.803
Den Haag
De remlichtschakelaar van de voorrem van een Yamaha XJ6 doet het niet.
Achter doettie het wel.
De weerstand in de schakelaar lijkt te schommelen tussen de 2 en 10 ohm, gemeten met een Fluke 177. Ingedrukt is het oneindig.
Kan deze schakelaar de vuilnisbak in?
 
De toepassingslijst van WD40 wel eens goed gelezen?
Werkt uitstekend als contactspray en is overal verkrijgbaar.


Sssst, dat mag je hier niet zeggen, want dan komen de anti WD40ers in actie.
Je weet wel, van die mensen die dat spul nog nooit gebruikt hebben maar wel meteen schreeuwen dat het troep is. ;)
 
Zeker weten dat het niet de contactweerstand is van de meetpennen -> vieze draadje? (dus de schakelaar evt. wel goed)
Moet de schakelaar niet juist laagohmig zijn als je hem *wel* indrukt? (en niet andersom), ging die meting wel goed? Was de spanning er af?

Zou zonde zijn als je een nieuwe schakelaar koopt en het is een draadbreukje (bij het balhoofd oid)

Just sayin'...
 
Ik meen dat Impedantie (Z) ook mag. Dat is toch vectorieel de Weerstand R optellen met de reactantie X . Maar dat gebeurd alleen bij wisselstroom. en dat gebeurd alleen bij de Dynamo tot de gelijkrichter. De meeste auto/motor hebben een gelijkspanning systeem.

Maar even on-topic , schakelaars hebben toch gauw een weerstand (R) van 0,5 tot 1 Ohm. Er worden maar weinig zilveren of vergulde contacten gebruikt in de automobiel industrie.
Gezien de lage stromen (behalve de startmotor) is dat niet zo erg.
 
Ik meen dat Impedantie (Z) ook mag. Dat is toch vectorieel de Weerstand R optellen met de reactantie X . Maar dat gebeurd alleen bij wisselstroom. en dat gebeurd alleen bij de Dynamo tot de gelijkrichter. De meeste auto/motor hebben een gelijkspanning systeem.

Maar even on-topic , schakelaars hebben toch gauw een weerstand (R) van 0,5 tot 1 Ohm. Er worden maar weinig zilveren of vergulde contacten gebruikt in de automobiel industrie.
Gezien de lage stromen (behalve de startmotor) is dat niet zo erg.

Je zegt zelf al dat hier geen sprake is van impedantie omdadt het op dc werkt.
Een schakelaar van 0.5 tot 1 ohm gaat nergens over.
Bij een stroom van 10A door de schakelaar ben je dan 5 tot 10 volt kwijt over het contact en word er een vermogen van 60 tot 120watt verstookt in de schakelaar.
 
vdv Het meten van zulks lage weerstanden heb je ook een speciale meter voor nodig.
Mijn meter als ik die doorverbind geeft 0,0 Ohm aan.
Een huistuin knippertje geeft al 0,4 Ohm aan.
Je hebt heel snel last van overgangsweerstanden (meetpen-stekers-steker meter)
Wil je goed meten kan je het beste een stroom van bv 5 ampere (als de schakelaar daar tegen kan) erdoor sturen en dan de spanningsval meten over de schakelaar. Laatste gedeeld door de eerste = R
 
Terug
Bovenaan Onderaan