TomTom Rider 40 en 400

Status
Niet open voor verdere reacties.

hansvaessen

MF veteraan
4 jun 2012
2.524
22
wierden
Viel me op dat er nog geen apart draadje is over de nieuwe TomTom Rider 400. Terwijl dat toch echt wel een belangrijke nieuwe gps-telg is.

Waren de voorgaande Riders feitelijk 'broertjes' van elkaar, met onderling relatief kleine verschillen: de Rider 400 is echt een compleet nieuw apparaat. Zowel qua uiterlijk als innerlijk.

Hier wat plaatjes die ik maakte tijdens de motorbeurs afgelopen week:

400-24.jpg


400-25.jpg


Ik heb er tijdens de beurs wat mee kunnen spelen en heb daarbij ondermeer gekeken naar de verbeterde 'kronkelwegen' functie. En die ziet er inderdaad erg goed uit.
Met slechts via's in Utrecht, Amsterdam en Rotterdam wist de de Rider een prima rondrit te maken die zelfs de Meije bij de Nieuwkoopsche plassen aandeed. En ook bij andere testroutes was in onder de indruk van het resultaat.

400-13.jpg


Ook qua kast, scherm, snelheid etc ziet het er allemaal prima uit. Vooral op vlak van routeimport zijn er nog verschillende onduidelijkheden. Over dik twee weken hoop ik een eerste proefrit met het apparaat te maken en verwacht ik daar aansluitend mee over te kunnen vertellen. Op TomTom Rider 400 - first impression - Motorbeurs Utrecht — MrGPS iets meer over mijn eerste indrukken.

Zoals de planning nu staat zal de nieuwe Rider half april in de schappen liggen.
Er komen drie uitvoeringen:
- de Rider 40 voor 349 euro
- de Rider 400 voor 399 euro
- de Rider 400 Premium voor 499 euro

- De '40' heeft een intern geheugen van 8 Gb ipv 16 GB en kent alleen de kaarten van West Europa
- de 'premium' heeft als extra een autosteun, afsluitbare motorsteun en draagtas.
 
Nog niets bekend over de software waar alles op draait?
Over Apple heb ik nml. nog niets gehoord, tenzij de software "web browser" based is?
 
Ik neem aan dat je doelt op Tyre. Voor zover ik weet zijn er nog geen concrete plannen om Tyre voor de Mac uit te brengen. Wel zijn er geluiden dat TT met een online plannen zou komen; maar ook dat is vooralsnog niet meer dan een gerucht..

Belangrijker is wat precies de gpx-import gaat zijn. Als de rider 400 goed overweg kan met gpx-tracks dan zou je immers op de mac bijvoorbeeld je route in routeyou.com kunnen maken. Time will tell.
 
Bedankt, ik ga ook deze site goed bekijken!
Was hier helemaal niet van op de hoogte, kan makkelijk zijn.
 
Voor maar 50 euro verschil (ruimte + uitgebreidere kaart) zal je toch niet snel de 40 kopen, lijkt mij.
 
Die ruimte is niet zo spannend. Er kan een microSD in, dus voor een paar euro bereik je die 8GB ook wel.

Het is vooral de kaartdekking waar het om gaat.

In werkelijkheid is het vooral marketing. Kostprijsverschil qua kaartlicentie is een paar euro; omdat teleatlas van TT zelf is bovendien vestzak broekzak. En het geheugen is echt van al die dingen wel hetzelfde; hooguit softwarematig kleiner gemaakt.

Vind zelf dergelijke segmentatie beetje 'gekleuter', maar is voor TT om een lagere 'vanaf' prijs in de folders te krijgen.
 
Als er nog een microsd in kan, is dat idd geen selling point, de kaart wel. En neem aan 'lifetime' updates? Ik heb zelf een Garmin, de enige TomTom die ik heb gehad, was er eentje die ik in Amerika kocht en na de reis weer heb verkocht.

Kan je op die microsd ook nog extra kaarten kwijt of alleen routes e.d.?
 
Laatst bewerkt:
Ziet er netjes uit!

Zag ze op de MBU wel staan maar ben niet wezen kijken omdat ik niet wist dat ze wat nieuws hadden :$

Hoe is het tegenwoordig met de snelheid als je door een kaart heen "scrollt"? Wat ik met een TT Rider uit 2013 erg irritant vind is dat dit niet erg soepel gaat. Nodigt niet erg uit om als je ergens staat effe met de TT "rond te kijken" of er in de buurt nog wat leuks te sturen valt.

*EDIT* Hmm, ze zijn wel helemaal van dat "zonnekapje" afgestapt wat er op zat. Geen verkeerde keus, dat ding zat in de weg en deed volgens mij helemaal niks nuttigs...
 
Laatst bewerkt:
Het scrollen gaat best goed. Je telefoon doet het nog sneller maar het gaat best goed. Een Garmin doet dit beroerder.
 
Hans:
Je schreef dat je 19 maart een snoepreisje had met de nieuwe TomTom. Is dit ook het moment dat we meer nieuws kunnen verwachten. Het is nu namelijk weer akelig stil rondom de nieuwe Rider.
 
Laatst bewerkt:
In die week zal de Europese motor journaille nader kennis maken met het apparaat en is er dus het nodige aan berichten te verwachten.
Ik ben daags erna rond de lunch al weer thuis (wordt interessant: zonsverduistering bekijken vanuit het vliegtuig) dus verwacht uiterlijk 20 maart e.e.a. te kunnen melden. Maar vermoedelijk ook voor die tijd al wat via www.facebook.com/mrgpsnl
 
Zag vandaag een advertentie in de MotoPlus (Tomtom partner volgens mij) dat de nieuwe Rider 1 April bij de dealer ligt.
 
Op basis van wat ik hoorde tijdens de motorbeurs verwacht ik niet dat die datum 1 april gehaald gaat worden. Verwacht dat het eerder medio cq eind april gaat worden.
Ben zelf ook erg benieuwd naar de review ;). Ga er namelijk donderdag mee rijden in Marbella. Is daar wekenlang fantastisch weer; maar uitgerekend donderdag stromende regen en onweer. Zou echter liever de afleesbaarheid in zonlicht testen dan de waterdichtheid....
 
Op basis van wat ik hoorde tijdens de motorbeurs verwacht ik niet dat die datum 1 april gehaald gaat worden. Verwacht dat het eerder medio cq eind april gaat worden.
Ben zelf ook erg benieuwd naar de review ;). Ga er namelijk donderdag mee rijden in Marbella. Is daar wekenlang fantastisch weer; maar uitgerekend donderdag stromende regen en onweer. Zou echter liever de afleesbaarheid in zonlicht testen dan de waterdichtheid....

Het moest eens mee zitten. :( :( :P
 
Ik weet niet zeker of deze vraag hier thuishoort maar ik heb een probleem met het programma Tyre.

Van de zomer gaan wij naar Noorwegen en ik ben alvast begonnen met het uitstippelen van een aantal routes. Helaas zijn op dit moment sommige wegen nog afgesloten vanwege de sneeuw. Deze zullen echter van de zomer wel gewoon open zijn als het goed is. Aangezien Tyre zich baseert op google maps kan ik deze op dit moment niet inplannen.. weet iemand wat ik hieraan kan doen?
 
Glamer, er is zo te zien inderdaad geen topic speciaal over Tyre. Ik denk dat je het beste een nieuwe topic met duidelijke topictitel kunt starten. En dan bovenstaande post editen en de tekst weghalen zodat dit topic over de nieuwe Rider blijft gaan ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet zeker of deze vraag hier thuishoort maar ik heb een probleem met het programma Tyre.

Van de zomer gaan wij naar Noorwegen en ik ben alvast begonnen met het uitstippelen van een aantal routes. Helaas zijn op dit moment sommige wegen nog afgesloten vanwege de sneeuw. Deze zullen echter van de zomer wel gewoon open zijn als het goed is. Aangezien Tyre zich baseert op google maps kan ik deze op dit moment niet inplannen.. weet iemand wat ik hieraan kan doen?

Op het punt voor de afsluiting klikken, en dan kiezen voor "overslaan" in het veldje.
succes

Er zijn een 20 tal youtube instructie filmpjes, zelf ff kijken bij welke het uitgelegd wordt
hier een voorbeeldje
 
Laatst bewerkt:
Gisteren samen met een groep van 15 motorjournalisten uit Scandinavië, UK, Canada, US en Australië een flink stuk met de rider400 mogen rijden in het waanzinnig mooie Andalusië.
Schijnbaar is het daar 51 weken van het jaar prachtig weer maar zaten we nèt verkeerd. Verwacht je niet: dat het in Nederland 15 graden is en zonnig en je in Zuid Spanje met 8 graden in de stromende regen rijdt.

Heb mede daardoor minder kunnen testen dan ik wilde, maar de eerste indrukken zijn erg goed. Is echt een compleet nieuw apparaat geworden; veel beter dan de bestaande Riders. Heb nog enkele vraagpuntjes die ik komende weken nader zal onderzoeken. Maar één ding is zeker: waterdicht is ie absoluut! Zal ergens komende dagen op mrgps.nl verslag doen van m'n eerste ervaringen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan