Welke headset? Cardo, Sena, Interphone

Op internet bestellen scheelt idd (variërend) in de aanschafprijs. Maar het is wel een soort computertje en dingen lopen (als je pech hebt) wel eens niet zo lekker. Daarom bij waypoint de SMH10R gekocht. Ik vond het een mooi ding niet zo'n kast aan de zijkant van de helm. Na een update nogal wat problemen gehad, toen de setjes omgeruild. Geluid is goed praten gaat goed en is handig en leuk. Nadeel vindt ik dat als de zumo gaat praten (ja echt) dan wordt het geluid van de andere headset weg gedrukt. Dus je rijd een dorpje binnen en je vraagt "zullen we hier een terrasje pakken", begint de zumo net te vertellen dat er een rotonde aankomt. Dit herhaald hij dan nog een paar keer en het terrasje is allang weer uit het zicht. Daarom rijd ik nu zonder geluid van de zumo. Schijnbaar heeft de 20s van Sena hier wat op gevonden maar ik weet niet wat de ervaringen van gebruikers hierover zijn.
 
Op internet bestellen scheelt idd (variërend) in de aanschafprijs. Maar het is wel een soort computertje en dingen lopen (als je pech hebt) wel eens niet zo lekker. Daarom bij waypoint de SMH10R gekocht. Ik vond het een mooi ding niet zo'n kast aan de zijkant van de helm. Na een update nogal wat problemen gehad, toen de setjes omgeruild. Geluid is goed praten gaat goed en is handig en leuk. Nadeel vindt ik dat als de zumo gaat praten (ja echt) dan wordt het geluid van de andere headset weg gedrukt. Dus je rijd een dorpje binnen en je vraagt "zullen we hier een terrasje pakken", begint de zumo net te vertellen dat er een rotonde aankomt. Dit herhaald hij dan nog een paar keer en het terrasje is allang weer uit het zicht. Daarom rijd ik nu zonder geluid van de zumo. Schijnbaar heeft de 20s van Sena hier wat op gevonden maar ik weet niet wat de ervaringen van gebruikers hierover zijn.

de 20S is heerlijk.... druk het geluid van de intercom iets naar achteren als TT aan het lullen is... wel nog te horen wat er gezegd wordt, dat wel ... dus dat terras is gewoon mee te pikken in zo'n geval. En in het geval dat je het niet gehoord hebt ... keren op de weg is gewoon een examen handeling ;)
 
Ik heb mijn Midland set (die als beste getest was qua geluid) zelf ingebouwd en mijn ervaring was net zo als jij. Mijn bevinding was dat indien de speakers niet goed ter hoogte van je oorschelpen gemonteerd/geplakt zijn, dat je dan snel, zo als je dat noemt, verwaaid geluid hebt.

Na opnieuw de speakers hebben geplaatst, heb ik tot voorbij de invorderingsgrens goed geluid. Ik rijd wel met oordoppen bij hoge snelheden, welke het geluid van de intercom behoorlijk onderdrukt, maar eigenijk beter beluisterbaar wordt omdat de windgeruis flink gedempt wordt.

Dan gaan we dit is proberen.

Bedankt voor de info

Mazzelss
 
Ik ben ook in aanloop naar het roe pasje eens rond gaan kijken, uiteindelijk op de Sena smh10r uit gekomen voor mij en t vrouwtje.. 330 euro voor de duel set, enige ervaring is woonkamer>balkon maar het werkt in elk geval heel gemakkelijk.. Op de motor weet ik dus nog niet
 
de 20S is heerlijk.... druk het geluid van de intercom iets naar achteren als TT aan het lullen is... wel nog te horen wat er gezegd wordt, dat wel ... dus dat terras is gewoon mee te pikken in zo'n geval. En in het geval dat je het niet gehoord hebt ... keren op de weg is gewoon een examen handeling ;)
Heb je fysieke TT, of draait deze op je telefoon? Sena heeft de prioriteit van de navi bovenaan gezet, dus die komt bij mij door alles heen. Ik gebruik dan een Zumo590 met de 20S, maar ik ervaar dus totaal niet hetzelfde.
 
Vraagje: Voor een motorvakantie willen mijn vriendin en ik bike to bike communicatie, niets meer en niets minder, volgens mij hoeft dat helemaal geen 300,-- te kosten.

Iemand tips?
 
vandaag gemerkt dat de 20S van Sena wat gevoelig is voor rijwind. op mijn rondje Hilversum-Amersfoort-Lelystad-Hilversum een paar keer Miep horen vragen naar een instructie ('say your command') terwijl ik haar er niet om had gevraagd. gelukkig houdt ze na 3x d'r snavel en gaat (in mijn geval) de muziek van de telefoon gewoon door.

wat echt *ruk* is, maar daar kan Sena niks aan doen, denk ik: de instructies van de navigatie van mijn telefoon (Google). de muziek wordt weggedrukt om vervolgens hoegenaamd niets te horen van wat Truus van de Navigatie zegt. ben benieuwd hoe dat met bijvoorbeeld een Tomtom o.i.d. gaat.
 
Is de shm5-fm nou de enige met een radio functie erin? Zou graag wat alternatieven zien, helemaal die wat dunner zijn...
 
Heb je fysieke TT, of draait deze op je telefoon? Sena heeft de prioriteit van de navi bovenaan gezet, dus die komt bij mij door alles heen. Ik gebruik dan een Zumo590 met de 20S, maar ik ervaar dus totaal niet hetzelfde.

heb een rider 400.

Je kunt de 'transparantie' van de overlay van het geluid ook aanpassen. Denk overigens als je de TT op je phone hebt staan dat dit mogelijk niet gaat. Dit zal hij waarschijnlijk zien als 1 device ipv 2 devices (tomtom + phone)
 
Bedoel je met de transparantie het overlay niveau? Helaas helpt dat niet. De Sena schakelt volledig over naar de navi instructies, als die komen. Al het andere wordt op dat moment on hold gezet.

Als dat bij jou anders werkt, dan lijkt het wel dat Sena de priority heeft veranderd, of dat het bij de ene 20S wel vast staat en bij de andere niet.
 
Bedoel je met de transparantie het overlay niveau? Helaas helpt dat niet. De Sena schakelt volledig over naar de navi instructies, als die komen. Al het andere wordt op dat moment on hold gezet.

Als dat bij jou anders werkt, dan lijkt het wel dat Sena de priority heeft veranderd, of dat het bij de ene 20S wel vast staat en bij de andere niet.

Mijn setup:
Tomtom 400, gekoppeld als gps met mijn sena 20s
Nokia 930, gekoppeld als Phone aam de sena 20s
Nokia 930 thetering via BT aan de tomtom.

Tot nu toe komt de GPS aanwijzing over de muziek heen (mp3 op Nokia), maar hoor ik op de achtergrond nog de muziek. Eveneens als er een intercom gesprek is met een scalaG9 en tomtom komt met een aanwijzing, gaat de tomtom instructie harder, maar hoor het gesprek op de achtergrond gewoon doorgaan.

Alle devices hebben de laatste updates en verder standaard gekoppeld volgens de boekjes
 
Ik ben bezig met oriënteren over mijn nieuwe helm keuze en eventueel communicatiesysteem. Waarschijnlijk zal de keuze op de Shoei Neotec vallen, nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met de Sena 10u? Zo ja, dan hoor ik graag de ervaring met het systeem.
 
dencoupe schreef op 30 augustus 2015 @


Mijn setup:
Tomtom 400, gekoppeld als gps met mijn sena 20s
Nokia 930, gekoppeld als Phone aam de sena 20s
Nokia 930 thetering via BT aan de tomtom.

Tot nu toe komt de GPS aanwijzing over de muziek heen (mp3 op Nokia), maar hoor ik op de achtergrond nog de muziek. Eveneens als er een intercom gesprek is met een scalaG9 en tomtom komt met een aanwijzing, gaat de tomtom instructie harder, maar hoor het gesprek op de achtergrond gewoon doorgaan.

Alle devices hebben de laatste updates en verder standaard gekoppeld volgens de boekjes
Hmm, ik heb zover ook alle updates. Dan ga ik nog eens testen, want dat is/was toch het grootste nadeel van de 20S. Zou super zijn, als het nu wel naar behoren werkt, want technisch zou het juist bij de 20S moeten kunnen.
 
Vandaag mijn Sena 20S gekoppeld met de SRC van m'n maat.
Via universal intercom pairing starten (jog dial 12 seconden indrukken, dan door menu scrollen), bij de SRC de + of - toets 5 seconden indrukken. Dan vinden ze elkaar vlot.
Koppeling met navi of telefoon is dan niet mogelijk.
Afstand: ongeveer 500 meter zonder obstakels. Nadat m'n maat over een heuvel reed viel de verbinding weg. Moet nog even uitvogelen hoe en of de verbinding weer automatisch tot stand gebracht wordt.
Deze ene keer handmatig gedaan.
Accu gaf na 6 uur constant ouwehoeren nog 70-100 % aan.

Kortom: *O*
 
Ik rijd nu al zo ongeveer 1,5-2 jaar met Interphone F5 en vind dat deze set wat voor en nadelen heeft zoals:

- Pairen met een 1 of 2 andere interphones werkt goed (dus 3 in totaal)en snel, maar zodra er meerdere bij willen gaat het pairen erg omslachtig en moeilijk. Soms zijn we hier 0.5-1 uur mee bezig voordat iedereen (6 mensen) gepaired is. Erg vervelend dus.
- Het gebruik van het clipje, zoals de foto's op pagina 2 laten zien, bleek ook geen goed idee te zijn. Dit omdat bij het neerleggen van de helm het gewicht op het clipje komt te rusten waardoor na 1 jaar gebruik het clipje was gebroken en de interphone opeens tijdens het rijden aan het draadje hing!
- Op een winderige dag rond de 120 km/u en op windstille dagen rond de 140km/u begint het lastig te worden om elkaar te verstaan. Wat naar mijn mening goed in orde is (we rijden met behoorlijk windstille helmen zoals HJC RPHA10plus op supersports).
- Een erg groot voordeel van deze set is dat de batterij erg lang meegaat. Soms wel 2 bijna volle dagen! Het opladen gaat ook erg snel. Misschien een idee om een usb-lader-aansluiting te maken op de motor, zodat je em tijdens een kopje koffie op je motor kan opladen ofzo. De lader-kabel-uiteinde is namelijk gewoon een usb.
- Het is mij (ons) nog niet gelukt om muziek en/of navigatie tegelijkertijd met intercom te laten werken. Volgens mij kan dit ook gewoon niet.
- Het geluid is verder uitstekend en het model ziet er erg mooi uit.Inbouwen heb ik al bij vele helmen gedaan en ook de sets vaak hergebruikt wanneer ik een andere helm had. Dit was altijd erg simpel en goed.
 
Heb sinds een week na lang beraad den Interphone F5MC met Schuberth Pro Sound in bezit.
Maar inderdaad gemerkt dat navigatie en muziek (fm radio) nog niet samengaat...
Ga nog even neuzelen in de handleiding en anders contact opnemen met IP.
Prijs normaliter rond de 499 (mij MKC), Convertermand 365 en vorige week in de aanbieding voor 309 Euro bij Van Wijk tijdens het spektakelweekend.
 
Wellicht niet bij de Interphone het geval, maar het systeem wat ik heb (Midland BT Next C) kan ik priority geven aan AD2P, of niet. Als je een dergelijke instelling hebt, zou ik ermee experimenteren.
 
:W

Ben met vrienden aan het oriënteren voor een headset, nu vraag ik mij af als je bijvoorbeeld een headset pakt waarbij je met 4 man kan communiceren, neemt het koppelen van je navigatie icm gesproken opdrachten dan 1 BT verbinding in zodat ik nog maar met 2 mensen kan praten?

Of zou ik dan de Sena S20 moeten hebben voor 8 personen, allen navigatie zodat je 4 motoren + 4 navigatie gepaird heb?

Hoor het graag!
 
:W

Ben met vrienden aan het oriënteren voor een headset, nu vraag ik mij af als je bijvoorbeeld een headset pakt waarbij je met 4 man kan communiceren, neemt het koppelen van je navigatie icm gesproken opdrachten dan 1 BT verbinding in zodat ik nog maar met 2 mensen kan praten?

Of zou ik dan de Sena S20 moeten hebben voor 8 personen, allen navigatie zodat je 4 motoren + 4 navigatie gepaird heb?

Hoor het graag!
Simpel gezegd is het als volgt (correct me if I am wrong):

Headsets van hetzelfde merk worden gekoppeld via eigen kanaal (dus 4 blijft 4)
Ander merk headsets worden gekoppeld alsof het een telefoon is (zonder AD2P)
navi wordt gekoppeld alsof het een telefoon is. (zonder AD2P)
Telefoon / mp3 wordt gekoppeld alsof het telefoon is (met AD2P)


Zoals gezegd, dit is een simpele uitleg. Ik hoop dat het duidelijk is.
 
Thx voor je reactie!

Als ik het goed begrijp zouden wij dus bijv. voor een Interphone F5MC kunnen gaan, 4 motorrijders pairen en houden wij allen een BT verbinding over voor navi/telefoon etc.


Zijn er nog tips voor wat betreft de merken/types headsets? Ik noem nu de F5MC maar kijken ook naar Sena 10S of de Scala Q3 bijv.
 
Ik heb zelf een f5mc (toppertje hoor) Ik kan 4 interphones pairen, mijn navi en telefoon.
Ik heb nog nooit met meer dan 1 ander merk gepaired dus ik weet niet zeker of je dan connecties te kort komt. Maar 3 interphones en 1 sena ging prima en kon dan ook tel(muziek) en navi pairen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan