Motorrijles: Kletsen over lessen #11, 'Zomer komt er aan'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allemaal, ik ben Yessin alweer 27 jaartjes oud en ik ga binnenkort beginnen met lessen.
Na goed gespaard te hebben ben ik van plan om na het behalen van mijn rijbewijs een panigale 899 aan te schaffen. Natuurlijk ga ik rustig beginnen en begin ik met de wet mode instellingen(minder pk etc.).

Rijbewijs: A
Eerste rijles: 27-03-2015
Theorie: 17-03-2015 (geslaagd) *O*
AVB: ntb
AVD: ntb
 
Laatst bewerkt:
Ik heb pas 15 april avb examen, eerder was er gen plek meer.
Alle oefeningen heb ik nu wel onder de knie, heb alleen nog moeite met het wegrijden uit een parkeer vak.
Heb nog 2 lessen avb en dan hopelijk door naar de avd lessen.

Bij welke oefening hebben jullie de meeste moeite?
Parkeervak werd makkelijker toen ik de motor al kantelde voordat ik wegreed. Alvast de motor wat schuin zetten, beginnen met gas en dan de koppeling op laten komen. Dan rijd je zo weg. :) En het binnenbeen aan de grond natuurlijk.

Zelf vond ik de langzame slalom de eerste keer best moeilijk, maar de tweede keer ging dat best prima. Lopen met de motor vind ik lastig. Niet het lopen zelf, maar het achteruit het parkeervak indraaien. Ik ben niet sterk genoeg om de motor overeind te houden als ik 'm afschuin tijdens het duwen en als ik dat niet doe, blijf ik niet binnen het vak. Die oefening heb ik nog niet door, en het is ook direct een verplichte oefening. Beetje jammer.
 
Het kunnen parkeren met een motor lijkt me handig als je dat kan, maar dat het inderdaad een verplichte oefening is voor het examen vind ik wat vreemd.
Je hebt toch ook geen rijbewijs nodig om een motor lopend te verplaatsen?
 
Vond het lopen met de motor juist zo makkelijk dat ik het nut er niet van in zag.
Echter ben ik er wel achter waarom dat onderdeel verplicht is .... En dat komt door de verzekeraars.
Er worden teveel schades gemeld door het omvallen met de motor door verplaatsen/parkeren.
Je kan natuurlijk snel je evenwicht verliezen en dat zijn lullige schades.
Hierdoor heeft het CBR i.o.m. De verzekeraars dit onderdeel verplicht gesteld.
 
En toch is het zeer handig om het lopen goed te beheersen. Toen mijn vriendin bezig was met AVB was een medeleerlinge aan het klagen over het lopen met de motor. "Wanneer ga je in godsnaam met de motor lopen?", zei ze gefrustreerd. Nou... Ik doe het heel vaak. Elke rit die ik maak achteruit een halve draai in de tuin sowieso.
Als je er moeite mee hebt zet je hem dan voldoende tegen je heup aan? Want op die manier kun je hem vaak vrij gemakkelijk overeind houden.
 
Welkom nieuwe lessers!
Rij veilig, doe geen gekke dingen, val liever niet en kijk niet naar lantaarnpalen en gootjes. Want waar je heen kijkt, daar rij je naar toe. ;)
Natuurlijk zitten ze er ook in het echt rij-leven, maar dan ken je de oefening al. Als je nog aan het oefenen bent, mag je je concentreren op de oefening, niet dat je ook nog eens op obstakels komt gaan letten. Dat komt later wel.
Ik vond de vertragingsoefening het lastigste, komt ook door een motoriekfoutje. Zal hem nooit kunnen zoals ik zou moeten, maar in de praktijk kan ik zo'n situatie (snel remmen, terug schakelen en ergens omheen) wel oplossen. Alleen niet zoals het hoort. ;)
De halve draai rechtsom vond ik ook lastig, langzame slalom ging wel aardig meestal. Uitwijken en snelle slalom waren het leukst. :)

Ik heb me even een paar dagen vermaakt in Disneyland en Parijs. Veel motoren tegengekomen op de snelweg, netjes met helm, maar in gympies, spijkerbroek en gewone winterjas. :X Ook veel kinderen achterop bij motoren in de stad, ook niet goed gekleed... Ik heb me er flink verbaasd en nog even naar mijn eigen verwoeste velletje gekeken, geen haar op mijn hoofd dat erover denkt zo de motor op te stappen.
Afgelopen woensdag bij mijn moeder langs geweest met de verrassing dat ik was geslaagd, ze wist immers niet dat ik aan het lessen was. Haar gezicht was goud waard! :} Haar vriend rijdt ook, die vond het machtig mooi.
De ochtend erop zei ze dat ze wel even wakker had gelegen, ook al rijdt ze zelf ook, ze vond het toch wel een eng idee. Ik ben natuurlijk ook al 2 keer aangereden (met auto en brommer) waarvan 1 keer met grote gevolgen, dus ik snap het wel. Zelf heb ik dat ook wel een klein beetje, maar ik ga mezelf niet binnen opsluiten om gevaar te vermijden. Dat vond ze gelukkig ook, dus binnenkort gaan we samen toeren. *O*
 
moet wel goedkomen denk ik, heb voordien al motor gereden maar niet met een A-rijbewijs.

ben nu de docu aan het bekijken, a twist of the wrist.
interessant spul!!
 
Laatst bewerkt:
the Twist of the Wrist is zeker de moeite van het kijken waard.
Counter Steering ! En dat werkt idd prima.
Ik blijf het vreemd vinden dat ik daar met lessen nooit wat van heb meegekregen.
Het maakt de bochten zoveel mooier.

En wat betreft lopen met de motor..... ook ik kom er niet onderuit dit elke rit te doen, tig keer steken om het apparaat achter het huis te krijgen.
 
ik moet ook altijd duwen om hem tegoei in de garagebox te krijgen (Staat nog auto bij).

op het examen in belgie is het trouwens verplicht om te duwen met je lichaam tegen de motor aan.
 
Haha, was overlaatst bij de privé garagist mijn ketting laten monteren en check up,
Moest ik de motor achteruit naar buiten duwen van een heuvel, hij hield de achterkant vast, en ik de voorkant, het ding viel bijna uit mijn handen :')
Twist of the wrist heb ik ook al gekeken, maar ik vraag me af of er ook een TOTW bestaat over rijden in de nattigheid.
 
Tadaaaaaah!

1gawu-zohnjo


Nu mijn lesfrequentie maar omhoog gooien ;-)
 
[Jarre]
Lessend rijbewijs: (A)
Eerste rijles: 14 februari 2015
Theorie: 10 november 2014
AVB: 11 maart 2015 (geslaagd)
AVD: 11 maart 2015 (geslaagd)
Rijschool: Erasmus (Leuven-Belgie)
Lesmotor: Kawasaki ER6N + Honda CB600 hornet


Wow, dat is snel, gefeliciteerd!!!
 
Ik wilde nog sneller, maar de examens in belgie voor motor liggen stil van december tot begin maart...
Maar het is vlot gegaan ja!
 
En toch is het zeer handig om het lopen goed te beheersen. Toen mijn vriendin bezig was met AVB was een medeleerlinge aan het klagen over het lopen met de motor. "Wanneer ga je in godsnaam met de motor lopen?", zei ze gefrustreerd. Nou... Ik doe het heel vaak. Elke rit die ik maak achteruit een halve draai in de tuin sowieso.
Als je er moeite mee hebt zet je hem dan voldoende tegen je heup aan? Want op die manier kun je hem vaak vrij gemakkelijk overeind houden.
Ik moet er juist wat vanaf blijven staan en met mijn rechterhand op de kont dat ding naar achteren duwen. En dat is dus moeilijk en zwaar; ik weeg zelf ook maar 55kg dus ik kan niet zoveel gewicht in de strijd gooien. Maar ik heb het pas een keer of drie geprobeerd, dus wie weet vind ik de magie way nog. :)
Overigens is mij wel direct van alles over counter steering geleerd, zeker tijdens de halve draai.
 
Lopen met een lesmotor lijkt wat overdreven inderdaad. het is een verplicht examen onderdeel omdat je na het halen van je rijbewijs allerlei motoren van verschillende gewichten en stuur eigenschappen kan kopen. Door het lopen en parkeren te toetsen kan een examinator je omgang met de motor toetsen. zodra je dan met een andere motor loopt zijn de getoetste onderdelen hetzelfde. En zeg nou zelf, zon makkelijk verplicht onderdeel is toch mooi mee genomen. Ze hadden ook een moeilijkere kunnen verzinnen.
 
@CravingCookie, nou, ik mag dan nog meer m'n gewicht in de strijd gooien, want ik weeg maar 53kg :')
Gaat idd makkelijker als je je hand op het zadel of de kont plaatst.
Mocht met de ER6 van de rijschool veel gewicht zetten.
 
Nice! Die kleur wil ik ook wel op mijn fiets! *O*

En ik voel me nu heel erg girl power met m'n 2kg meer. :P Ik les met een CB500 en mag zoveel gewicht inzetten als ik wil, maar het lukt me gewoon nog niet goed. Maar ik geef niet zomaar op natuurlijk. :) Vrijdag weer!
 
Hallo allemaal, ik ben Yessin alweer 27 jaartjes oud en ik ga binnenkort beginnen met lessen.
Na goed gespaard te hebben ben ik van plan om na het behalen van mijn rijbewijs een panigale 899 aan te schaffen. Natuurlijk ga ik rustig beginnen en begin ik met de wet mode instellingen(minder pk etc.).

Rijbewijs: A
Eerste rijles: 27-03-2015
Theorie: 17-03-2015
AVB: ntb
AVD: ntb
Heb zelf geen welkomstbericht gehad hier :N .
Jij ook niet, dus dan doe ik het wel: Welkom :W .

Laat weten hoe de lessen je vergaan!
 
Heb niet alle posts doorgeworsteld :-P

Welkom Arab en Kingyassin ! :-)
Suc6 met lessen, en niet vergeten ook een beetje te genieten van het rijden.

En mooie bike spectre ! heel veel plezier met je scheurijzer !
 
Laatst bewerkt:
@CravingCookie beetje laat maar ik heb nu dit als oplossing voor mijn pasjes. (https://www.kickstarter.com/projects/aeonattire/nimble-your-new-favorite-wallet-perfect-for-christ?ref=users)
Ik moet nu meenemen:
Kenteken pas
Rijbewijs
Pin pas
Pechhulp pas BMW
Tankpas
KNMV pas

Dus maar besloten om geen kleingeld en eigenlijk niets anders meer mee te nemen heb toch geen ruimte in mijn textiel jas kan wel wat mee genomen worden alleen mijn leren jas maar 2 binnen zakken dus telefoon sleutels en pasjes (en mijn CJIB pas bagger groot ding) en klaar meer gaat gewoon niet. Ik ga nog wel een klein tasje regelen die in mijn top koffer mee kan.

Ik heb net wel dit gekocht kan ik mooi mijn kleding meenemen.
71607680541_2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan