Gelijkrichter inbouwen zonder accu

Va-Gino

Rookie
6 mrt 2015
13
0
Landgraaf
Hallo,

Nu ik ten einde raad ben en niet meer weet hoe of wat zoek ik hier naar de gouden oplossing. Ik heb een KTM EGS LC4 400 uit 1997 gekocht. 1997 is blijkbaar het laatste jaar dat ze deze motors bouwden zonder gelijkrichter. bij aankoop was het achterlicht kapot en heb ik meteen een LED achterlicht gekocht (gelukkig nog niet aangesloten).

Na lang gezocht te hebben vond ik op KTM Spare Parts finder een exploded view van het ontstekingsmechanisme. zonder gelijkrichter uiteraard. Ik heb de afbeelding gedownload en hierbij ingevoegd. Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om een gelijkrichter op de motor te monteren zodat ik mijn LED achterlicht alsnog kan gebruiken?

Na het doorgemeten te hebben kreeg ik een wissel spanning van 13/14 volt. als ik gas gaf zakte de spanning weg naar soms zelfs 1 volt. is dit normaal?
full
 
Jou motor werkt op wisselspanning en zonder gelijkrichter.
Er zitten waarschijnliojk 2 spanningsregelaars op.
Dit zijn vierkante blokjes van ongveer 4x4cm met 2 draden er aan.
Een is voor de verlichting en de andere voor het remlicht.
Deze regelaars gaan vaak stuk.
Als je en led achterlicht wil aansluiten zal je een bruggelijkrichtertje moeten gebruiken en een elco.
 
Thanks inderdaad, ik heb zo een blokje van 4x4 bij de voorvork gevonden. Maar verder in het circuit komt deze niet voor.

Waar kan ik een geschikte bruggelijkrichter vinden? en wat is een elco? zou je me ook even willen uitleggen hoe ik deze combinatie moet aansluiten?
 
Bij mijn 620 zaten 2 van deze regelaars vast aan de luchtfilterkast met een parker in het midden door de regelaar.
Als je de regelaar los maakt loopt de wisselspanning te hoog op bij meer toeren.
 
Koop een bruggelijkrichtertje dat geschikt is voor minimaal 1A bij 30 volt en een condensator van ongeveer 470 µF 35 volt.
Let op de plus en min van de condensator.
Als het alleen voor het achter en remlicht is volstaat dit.
 
wisselspanning heb ik gemeten en is 13/14 volt. normaal toch?
ja dat is prima.
Houd er rekening mee dat de gelijkspanning iets hoger zal uitvallen dan de ac spanning.
Mogelijk meet je straks 16 a 17 volt.
Ik weet niet wat voor led achterlicht je gebruikt maat een extra serieweerstand zal nodig zijn als er geen spanningsregelaar of constant stroombron in je achterlicht zit.
 
Is dat zo'n KTM waarbij je een Tomos spanningsregelaar kunt gebruiken ipv de originele KTM?
Ik heb er ooit eens iets gelezen dat die betrouwbaarder zijn en stukken goedkoper. Maar pin me er niet op vast.
 
ja dat is prima.
Houd er rekening mee dat de gelijkspanning iets hoger zal uitvallen dan de ac spanning.
Mogelijk meet je straks 16 a 17 volt.
Ik weet niet wat voor led achterlicht je gebruikt maat een extra serieweerstand zal nodig zijn als er geen spanningsregelaar of constant stroombron in je achterlicht zit.

Misschien wel 20 volt.
Je zou er een simpele regelaar achter de bruggelijkrichter moeten plaatsen, transistor met zenerdiode + weerstandje bijv. dan kan de spanning op 13-4 volt geregeld worden .
Of iets met een 7812/7815 regelaar.
 
Misschien wel 20 volt.
Je zou er een simpele regelaar achter de bruggelijkrichter moeten plaatsen, transistor met zenerdiode + weerstandje bijv. dan kan de spanning op 13-4 volt geregeld worden .
Of iets met een 7812/7815 regelaar.
13x 1,41=18.33 -2 x de diodedrempelspanning en dan zit je op 17 volt.
Een spanningsregelaar als een 7812 zou kunnen maar omdat de stroom daar de leds constant is volstaat een simpele weerstand ook.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm klopt, ik ga er een mooi plekje voor zoeken. Heb je een suggestie voor de plek? en met hoeveel ohm moet ik ongeveer rekening houden met zo een weerstandje?
Wat heb je voor achterlicht?
Hoeveel leds zitten er in en staan ze in serie?
Zet eens 14volt op je achterlicht en meet dan de stroom.
Stel dat dat 100mA is dan valt er over ieder ohm 0.1 volt.
Moet je 3 volt verminderen dan moet die weerstand 30 ohm zijn in dit voorbeeld.
 
Wat heb je voor achterlicht?
Hoeveel leds zitten er in en staan ze in serie?
Zet eens 14volt op je achterlicht en meet dan de stroom.
Stel dat dat 100mA is dan valt er over ieder ohm 0.1 volt.
Moet je 3 volt verminderen dan moet die weerstand 30 ohm zijn in dit voorbeeld.
Misschien staat op je verpakking hoeveel watt of stroom hij is.
 
Dit stond er bij de beschrijving op internet (in duitsland besteld)
12V 1/3/1W LEDs.
E-geprüft.
Heb even een foto van de website toegevoegd

1+1+3 = 5 watt
P=UxI
5W/14V= 0.35A
U=IxR
14v/0.35A =40Ω

Klopt mijn berekening zo?
full
 
Je berekening klopt wel maar ik begrijp dat van die 1/1/3 watt niet helemaal.
is het niet zo dat die 3watt het remlicht is en 2x1watt het achterlicht?
Dan kan je het best 2 weerstanden gebruiken.
1 voor het rem en 1 voor het achterlicht.
 
Dat staat er helaas niet bij, in ieder geval is het normale licht 6x LED rood en 2x LED wit (kentekenverlichting) en rem is gewoon 6x LED rood.
kan het ook zo:
1w kenteken
3w achterlicht
1w remlicht?
 
Ik heb het achterlicht net doorgemeten, 0.14A op het remlicht en 0.05A op het achterlicht.

R=U/I
14V/0,14A=100Ω
14V/0.05A= 280Ω
dat klopt niet met het vermogen dat ze opgeven.
Bij 14 volt is 0.14A ongeveer 2 watt
je moet je weerstanden bereken met hoeveel spanning er over de weerstand moet vallen.
Stel je hebt 17 volt en je moet er 14 hebben voor het remlicht dan wil je 3 volt over de weerstand hebben.
U=IxR 3/0.14=21.4 ohm (word 22 ohm i.v.m. standaard reeks)
ik zou een 1watt weerstand nemen.
Voor het achter en kentekenplaat verlichting.
3/0.05=60ohm (word 68 ohm i.v.m. standaard reeks)
 
Update!! Vandaag eindelijk alle compomenten binnen gekregen (lange bezorgtijd van Conrad). Na druk in de weer bezig te zijn geweest met een soldeerbout, lijmpistool en connectors heb ik eindelijk het gewenste resultaat bereikt.

Hij werkt super!!! dankjewel V.D.V *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan