gebroken ketting

Yamahammer

MF'er
18 dec 2013
227
0
berghem
na een ander topic gelezen te hebben over een brekende ketting het volgende:

wat zorgt er nou voor dat een ketting kan breken?

Verkeerd geklonken, slijtage etc, dat snap ik.

Maar komt het verder niet voor dat dit gebeurt?
En waardoor loopt een ketting van het tandwiel?

doordat deze versleten is / uitgerekt? of zijn er ook andere oorzaken.

Het heeft mij n.l. een beetje angst ingeboezemt.

bedankt alvast.
 
7500km? Troll.

Vroeger smeerde ik elke paar honderd km, en elke regen rit. Nu smeer ik zodra ik zie dat het vet iets minder wordt (na jaren en jaren herken je dat, en nee, niet als de rollers blinken) en nog steeds na elke regen rit.
 
Ooit een ketting besteld bij louis.de
Bestelde een regina, kreeg een VAZZ, zou net zo goed zijn , zo niet beter...

Dag van de bol'dor erop gelegd, in maastricht al een keer moeten bijstellen, dacht dat ik hem misschien te los had opgelegd...

Bij de franse grens kreeg ik te horen dat hij toch nog te los hing ( leek het)...

Heb beaune nog kunnen halen, nieuwe ketting binnen 800 km geknapt....
 
Toch was er naar mijn idee sprake van een technisch mankement, aangezien ik de ketting gewoon na iedere 7500 km smeer. Ik ben terug geweest naar de garage waar ik de motor had gekocht, maar geen soelaas: ik kreeg de ketting en bijkomende schade niet vergoed.
haha dit kan toch niet waar zijn :') iedereen die zijn gezond verstand gebruikt kan toch hopelijk wel bedenken dat je een ketting vaker dan eens per 7500km moet smeren....
 
haha dit kan toch niet waar zijn :') iedereen die zijn gezond verstand gebruikt kan toch hopelijk wel bedenken dat je een ketting vaker dan eens per 7500km moet smeren....
Nou, ik heb een collega die wat CX500's heeft en jarenlang een XJ900 met cardan gereden heeft.
2 Jaar geleden kocht hij een nieuwe BMW800. Bij zijn 2de servicebeurt moest er al een nieuwe ketting op. Nooit gesmeerd, was bij al zijn andere motoren ook nooit nodig geweest. Nouja, 1 keer , toen ik hem erop wees maar toen was het al veel te laat.
Man heeft een flinke dosis gezond verstand, maar technisch laat het zo nu en dan te wensen over ;)
 
Die 7500KM interval zal wel voor een fiets zijn geweest.
Ik heb een vast ritueel als ik thuis kom,motor schoonmaken/ontdoen van vliegenlijkjes en ketting smeren.
Verder rij ik alleen met mooi weer en zelden minder dan 300KM,anders is het de moeite van het omkleden niet waard.
 
Smeren om de ca. 7000 km deed ik heel vroeger (1961-1970) ook. Maar dat was met de ouderwetse ketting die je nog kon onderdompelen in gesmolten kettingvet. 2 keer per jaar onderdompelen was voldoende en was na die 7000 km nog vet genoeg om vieze vingers te krijgen. Het waren wel lichte motorfietsen tot 300 cc.
 
Ja psies Jaap, dat weet ik ook nog:

kocht je zo'n blikje wat je net als een sardienblikje moest openmaken, ketting met benzine schoonmaken en oprollen in blikkie.
Dan blikkie met ketting op een brandertje in de tuin, STINKEN!!, eruit halen en uit laten lekken...
In die tijd was 50 achterwiel~PK natuurlijk ook gigantisch veel..
Maar dat was voor het O, X ring ketting en 150+pk tijdperk..

Tegenwoordig spuitbussie met vet, elke 3-500 km even goed inspuiten van binnen naar buiten.
 
Laatst bewerkt:
Toch was er naar mijn idee sprake van een technisch mankement, aangezien ik de ketting gewoon na iedere 7500 km smeer. Ik ben terug geweest naar de garage waar ik de motor had gekocht, maar geen soelaas: ik kreeg de ketting en bijkomende schade niet vergoed.

Jij bent de afgelopen jaren meerdere keren gewaarschuwd voor onzin posten in de technische topic's.

Schijnbaar is het weer tijd. Bij deze.
 
En hoe is dat afgelopen dan droopey? Een kapotte ketting @ 220kmh?

Ik heb vandaag mijn ketting helemaal ingesprayed met wd40. In laten trekken en vervolgens hogedruk spuit erop. Laten drogen en spuitbusje valvoline kettingvet gebruikt. Achteraf denk ik... die wd 40 kan hoopelijk geen kwaad toch? Ketting en tandwielen zijn wel weer mooi glimmend zilvergrijs ipv zwart :)
 
En hoe is dat afgelopen dan droopey? Een kapotte ketting @ 220kmh?

Ik heb vandaag mijn ketting helemaal ingesprayed met wd40. In laten trekken en vervolgens hogedruk spuit erop. Laten drogen en spuitbusje valvoline kettingvet gebruikt. Achteraf denk ik... die wd 40 kan hoopelijk geen kwaad toch? Ketting en tandwielen zijn wel weer mooi glimmend zilvergrijs ipv zwart :)

WD40 kan wel zeker kwaad, en de hogedrukreiniger daarna erop is dubbel fout... -O-
 
En hoe is dat afgelopen dan droopey? Een kapotte ketting @ 220kmh?

Ik heb vandaag mijn ketting helemaal ingesprayed met wd40. In laten trekken en vervolgens hogedruk spuit erop. Laten drogen en spuitbusje valvoline kettingvet gebruikt. Achteraf denk ik... die wd 40 kan hoopelijk geen kwaad toch? Ketting en tandwielen zijn wel weer mooi glimmend zilvergrijs ipv zwart :)

Je vermoord je ketting.
 
Wat moet hij dan wel doen? Want blijkbaar heeft Yamahammer geen idee. Hij tikt nu alle boxen van hoe het niet moet ;).

WD40 en hogedrukspuit waren inderdaad niet zo'n goed idee. WD40 kan bepaalde rubbers aantasten en is een hele goede kruiper. Die kan dus ook langs de O/X-ringen kruipen en het vet daarachter verdringen. Daarna een hogedrukspuit er over... dan ga je juist vuil in de ketting spuiten en mogelijk juist vet uit de schakels. Al hangt dat wellicht wat af van gebruikte lans en werkwijze. Aan te raden is het iig niet.

Ik zou voorstellen: haal een busje kettingreiniger om hem een volgende keer schoon te maken. Dat spul is er voor gemaakt en kost de kop niet. Ik heb zelf een bus S100 kettingreiniger, doet wat het moet doen.
Daarna je ketting smeren met het kettingvet. Dat er vanaf binnenkant op spuiten zodat het door rijden juist er wat ingeslingerd wordt. Qua frequentie probeer ik om de tankbeurt te smaren (tussen 500~600km) of na een regenrit.
Reinigen doe ik minder frequent en heb ik geen "regime" voor. Als ik van mening ben dat de ketting wat viezig is en ik wil toch gaan smeren pak ik het wel eens mee.
 
Laatst bewerkt:
Wanneer reinig je je ketting dan? Ik neem aan dat als je bijv. net een nieuwe ketting hebt het reinigen een minder issue is dan een ketting wat al duizenden km's is gebruikt.
Is dit sec de "smerigheid", of hoort dit net zo frequent gedaan te worden als het smeren?
 
De zijkanten van mijn ketting maak ik schoon met silicone spray. Verder smeer ik ongeveer eens in de 500km.
De set is nu 36k oud en is nu rijp voor vervanging. Best netjes :)

De hogedrukspuit gebruik ik btw ook regelmatig om de motor af te spuiten naar een ritje. De regel is hier immers na het rijden poetsen :] *D
 
Laatst bewerkt:
Lang leve de Scottoiler!

Een ketting is een punt van aandacht en behoord tot het primaire (bij zommige zelfs dagelijkse) onderhoud.
Als je dat op de één of andere manier versloft word je daar vroeg of laat toch op afgerekend. Dus de juiste spanning en op tijd smeren is de enige juiste werkwijze om optimaal profijt uit je ketting en tandwielen te halen.

Die brekende Black Bird ketting bijvoorbeeld is het ultieme voorbeeld van slecht onderhoud. Daar kun je heel lang over discusieren, maar dat is gewoon ronduit te wijten aan verkeerd of geen onderhoud. Wees trouwens maar blij dat je het nog kan navertellen. Kettingen kunnen nogal eens zonder moeite een achterwiel blokkeren. Bedenk er zelf maar een situatie bij.

Ik rij al vele jaren Off Road en weet dus ook wel wat een ketting en tandwielen moeten doorstaan. Ik verslijt ze ook tot maximaal aan toe! Meerdere vóórtandwielen op één ketting verbruiken is helemaal geen nieuws. Blijven smeren is de truc.

Een hogedruk reiniger is in mijn ogen geen probleem. Wel meteen droogrijden en dan smeren natuurlijk!
Een goeie ketting heeft goede kwaliteit O-ringen of de nieuwere hebben die X-ringen (Quad ringen) Bij de goedkopere kettingen zullen die O-ringen sneller uitdrogen en er dan uitvliegen. Ze houden vet in de schakel dus dat verdwijnt dan, en dat smeer je nagenoeg niet meer terug met een spuitbus. Gevolg, de schakel droogt uit etc.

Ik vind dus ook dat het niet verstandig is om op een hoog vermogen motor te bezuinigen op zo'n belangrijk onderdeel.
Met onze Bobber rijden we rustig rond de deur. Ding heeft 35Pk en een Scottoiler. En ja, een wat goedkopere rode ketting. Ketting word lekker continue gesmeerd, en gaat zo een eeuwigheid mee. Onderhoud is alles!

Of de ketting moet zo waanzinnig slecht van kwaliteit zijn, (VAZZ????) dan helpt natuurlijk niets.
 
O-ring testje ICM WD-40.:

WD40- tast dus geen O-ringen aan.

Does WD40 hurt o-rings? A test....


Beschermen doet het ook niet.
Ik dacht ik spuit een keer m'n draaibank in met die zooi. 3dagen later heel het bed kunnen poetsen. Daar gebruik ik alleen nog maar motor olie of gear oil voor. Lekker dik, en blijft ontzettend lang vet en natuurlijk ook beschermen.

'In het werk' is WD-40 goed spul. Dus roestige bouten losmaken, pennen smeren die eruit moeten, dat soort dingen. Niet als beschermer dus. En dus al helemaal niet om een ketting mee te smeren!
 
Ik smeer mijn ketting per 2 tankbeurten. Nu nog met injectiespuitje met motorolie die ik onder het zadel heb. Motor op de bok, 1e versnelling en druppelen maar. Max 1 minuutje werk. Op termijn wil ik een soort van Osco maken. Ik ben niet bezorgd om het breken van een ketting, ook niet omdat ik het zelden lees of hoor. M.i. zijn de onderstaande punten van belang:

  • Ketting beter te los dan te strak
  • Tandwiel goed oplijnen t.o.v. de ketting en dus niet het wiel t.o.v. de brug
  • Regelmatig smeren, i.i.g. vaker dan per 7500 km
  • Schakel op de juiste manier klinken of 'visje' juist monteren en evt. naklinken

Nog een aardige tip:

Nooit een O-ring ketting smeren met motorolie |(
 
Nog een aardige tip:

Nooit een O-ring ketting smeren met motorolie |(

Nooit??
Mijn owners manual zegt mij dat ik een O-ring ketting met SAE 80-90 versnellingsbakolie kan smeren. Schadelijk zal het dan niet zijn. Een 20w50 motorolie is ongeveer net zo dik, dus zal ook wel werken.
Je moet het alleen niet overdrijven met de hoeveelheid, want dan vind je het op de band terug -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan