gebroken ketting

Yamahammer

MF'er
18 dec 2013
227
0
berghem
na een ander topic gelezen te hebben over een brekende ketting het volgende:

wat zorgt er nou voor dat een ketting kan breken?

Verkeerd geklonken, slijtage etc, dat snap ik.

Maar komt het verder niet voor dat dit gebeurt?
En waardoor loopt een ketting van het tandwiel?

doordat deze versleten is / uitgerekt? of zijn er ook andere oorzaken.

Het heeft mij n.l. een beetje angst ingeboezemt.

bedankt alvast.
 
Nooit??
Mijn owners manual zegt mij dat ik een O-ring ketting met SAE 80-90 versnellingsbakolie kan smeren. Schadelijk zal het dan niet zijn. Een 20w50 motorolie is ongeveer net zo dik, dus zal ook wel werken.
Je moet het alleen niet overdrijven met de hoeveelheid, want dan vind je het op de band terug -O-


Ongeveer net zo dik?

Ehm, daar zit toch behoorlijk wat verschil in vriend. Schud maar eens met een 5L can motorolie en/of een can 80/90. Dan snap je het wat beter.
 
Dat is wel veel. Ik doe het om de 1000km, eens per week, en wat vaker als ik minder rij of het regent. En ik gebruik ketting spray, blijft er goed opzitten en is makkelijk aan te brengen.


De betere sprays veranderen ook in vet of worden ontzettend taai. Druk je vinger er eens op dan trek je bij sommige merken 'draden'. Enjuist in die kleefkracht zit de truc.
Eerst schuimt het zich in de schakelt en dan 'droogt het uit' naar heel taai vet. Mooi spul hoor. (mits de juiste kwaliteit)
 
Ongeveer net zo dik?

Ehm, daar zit toch behoorlijk wat verschil in vriend. Schud maar eens met een 5L can motorolie en/of een can 80/90. Dan snap je het wat beter.
viscosity_table_2.jpg
 
Het maken van een ketting is een kwestie van stansen, verharen, ontharden.

Een vrij nauwkeurig proces. wat niet elke ketting producent beheerst.
Teven komt er een stukje kwaliteit controle om de hoek kijken.

Laat je wat van voorgaande weg of neem je het niet zo nauw, dan krijg je een goedkopere ketting met de kans dat de zwakste schakel breekt.

Regina is een ketting waarbij dit wel eens gebeurt.

Goede ketting producenten zijn o.a. D.I.D. maar ook CZ is een hele goede.
 
Deze week hoorde ik geklop tijdens het rijden bij mijn motor,.
Oorzaak:
bij de klinkschakel was een busje weg, hierdoor "sprong" de ketting een beetje. Tevens kon ik met een schroevendraaier de schakel open breken/losmaken.
Vandaag meteen een nieuwe ketting set besteld.
 
Laatst bewerkt:
Gebruikte motorolie is niet optimaal vanwege de vervuiling en het vocht dat er in zit. Of het echt veel kwaad kan weet ik niet, maar ik zou dan eerder nieuwe olie nemen (desnoods van de Action). Veel kost het niet......
 
Mja, de vraag is wat wil je bereiken met motorolie. Het vliegt er net zo hard weer af als dat je het aanbrengt.

Kettingspray zit vol met vloeimiddelen (meteen de reden waarom het onzin is dat een warme ketting smeren effectiever is dan een koude ketting smeren) die na een uur verdampt zijn waardoor het kettingvet een samenstelling aanneemt die meer weg heeft van opgedroogde verf dan iets wat vloeibaar is.
 
Mja, de vraag is wat wil je bereiken met motorolie. Het vliegt er net zo hard weer af als dat je het aanbrengt.

Kettingspray zit vol met vloeimiddelen (meteen de reden waarom het onzin is dat een warme ketting smeren effectiever is dan een koude ketting smeren) die na een uur verdampt zijn waardoor het kettingvet een samenstelling aanneemt die meer weg heeft van opgedroogde verf dan iets wat vloeibaar is.

Je moet er dus niet naast spuiten. Maar ik vind wel dat het goed werkt. Sinds ik een wittige spray heb, kan ik ook precies zien tot waar ik moet spuiten. En sinds ik een paddock stand en een eigen garagebox heb, is het helemaal makkelijk.
 
Wat ik me afvroeg: Zou het schelen, qua levensduur, als een ketting halverwege de geschatte levensduur, andersom op de tandwielen gemonteerd wordt? Kan zelfs ook nog met dat binnenkant dan buitenkant wordt. Misschien een meer gelijkmatig slijtpatroon?
 
Wat ik me afvroeg: Zou het schelen, qua levensduur, als een ketting halverwege de geschatte levensduur, andersom op de tandwielen gemonteerd wordt? Kan zelfs ook nog met dat binnenkant dan buitenkant wordt. Misschien een meer gelijkmatig slijtpatroon?
Ja, dat scheelt.
Dan gaat de slijtage nog harder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan