Levensduur Tandriemen

Echo

BMW K1200S
26 jan 2014
70
9
Gorinchem
Hallo M-F'ers,

Waarom kan een distributie tandriem op een motorfiets maar 10.000 km aan terwijl het bij een auto 100.000 km aan betrouwbaarheid geeft?

De tandriem wordt door Harley Davidson als eindoverbrenging gebruikt. Vele Newtonmeters aan trekkrachten worden weerstaan. Het schijnt dat deze riemen een levensduur van 50.000 km hebben. De logica ontbreekt mij.

Bij de 10.000km ga ik uit van een Ducati. Er zullen ongetwijfeld meerdere merken zijn.


full
 
Laatst bewerkt:
Bij een koude motor staat de tandriem op minder spanning. En bij een warme motor, het uitzetten van het metaal, komt de tandriem op hogere spanning te staan. Dit elastische effect gaat op ten duur verloren, denk ik. De rek is er uit.
Bij de Ducati wordt de achterste luchtgekoelde cilinder warmer dan de voorste. Hiervoor wordt gecompenseerd door de tandriem 1 mm minder op spanning te zetten t.o.v. de beter te koelen voorste cilinder.

Mocht je ooit nog een keer een oude en nieuwe naast elkaar kunnen leggen. Dan ben ik benieuwd of er een verschil in lengte is ondanks dat de tandriemen er nog goed uitzien.
ik denk dat hier ook weer een financieel plaatje achter zit,ducati zegt elke 2 jaar vernieuwen of 10.000km terwijl een ducatidealer aangeeft van 20.000 km,en er enige jaren geleden riemen van volgens mij Gates gebruikt werden gewoon uit de autobranche die goedkoper waren dan de originele,zijn deze nu niet meer verkrijgbaar.
Maar als je duc .rijd wat maakt dan die paar centen per twee jaar uit?als je probleemloos wilt rijden,twee riemen kosten nog geen 100 euri en wat motagekosten ,maakt het toch niet ,,onbetaalbaar,,?
 
Het gaat hem niet om de kosten in dit forum, dan gaan we met zijn allen voor de koningsas of tandwielen. Het gaat hem mij om de kwaliteit van de tandriem. Dat Ducati zegt om de 10.000 km vervangen en dat een dealer aangeeft er vertrouwen in te hebben dat ze 20.000 km meegaan. Dat is nou juist de vraag.

Bij een auto moet de halve motor uitelkaar gehaald worden. Bij de motorfiets kun je er zo bij. Groot kostenplaatje verschil. Maar daar gaat het mij even niet om.
 
Bij een koude motor staat de tandriem op minder spanning. En bij een warme motor, het uitzetten van het metaal, komt de tandriem op hogere spanning te staan. Dit elastische effect gaat op ten duur verloren, denk ik. De rek is er uit.
Bij de Ducati wordt de achterste luchtgekoelde cilinder warmer dan de voorste. Hiervoor wordt gecompenseerd door de tandriem 1 mm minder op spanning te zetten t.o.v. de beter te koelen voorste cilinder.

Mocht je ooit nog een keer een oude en nieuwe naast elkaar kunnen leggen. Dan ben ik benieuwd of er een verschil in lengte is ondanks dat de tandriemen er nog goed uitzien.

Voor zover ik weet, worden de achterste en voorste cilinder op gelijke spanning gebracht (zowel waterkoeling als de luchtgekoelde). Bij de 749/999 is dat 110 Hz. Daar werken ze niet met mm maar met een trillingsfrequentie in de riem. In mijn fiets gaan de riemen 20.000 km mee en dan worden ze preventief vervangen. De korte vervangingsinterval heeft met de volgende punten te maken; de riemen worden warm en krijgen weinig koeling, de hoek van de poullie's zijn scherp (dus een grotere knik), hoge riemspanning en de riemveroudering
(Ducati's zijn geen kilometer vreters) dus om de 2 jaar.
 
Het gaat hem niet om de kosten in dit forum, dan gaan we met zijn allen voor de koningsas of tandwielen. Het gaat hem mij om de kwaliteit van de tandriem. Dat Ducati zegt om de 10.000 km vervangen en dat een dealer aangeeft er vertrouwen in te hebben dat ze 20.000 km meegaan. Dat is nou juist de vraag.

Bij een auto moet de halve motor uitelkaar gehaald worden. Bij de motorfiets kun je er zo bij. Groot kostenplaatje verschil. Maar daar gaat het mij even niet om.
Beurt incl rienen is bij een auto goedkoper dan beurt met riemen bij een Duc.
 
Volgens mij is het al een tijd dat ze twintig duizend km mee gaan ( sinds de opdruk van wit naar rood is gegaan )
Zal het verschil er ook niet in zitten dat ze nogal wat meer toeren maken als bij een auto
Geloof trouwens dat de riem die op een Ducati 900 ligt ook gebruikt wordt bij een of ander klein Japans autootje
 
Ik gok zomaar dat er een paar fabrikanten zijn die de juiste kwaliteit kunnen leveren.
Gates zal er 1 van zijn. Continental zal een goeie nummer 2 zijn.

En Conti gaat steeds verder met ontwikkelen. Wat denk je hiervan? (helemaal onderaan)
 
Hoe bedoel je?

Ducati geeft aan de riem te vervangen na 10.000km terwijl er riemen op de markt zijn die 20.000km meegaan. Waarom worden die dan niet gebruikt. Dat bedoelde ik.

Maar ik moet zeggen dat ik het heb over onderhoudsvoorschriften uit 2005. Waarschijnlijk worden nu al betere tandriemen geleverd en gebruikt. Dus er is in ieder geval al een verdubbeling. Dat is al enorm!
 
Vertex, ik las in een artikel dat tandriemen tot een tempratuur van 150 graden celcius aankunnen.

Grappig dat ze de snaarspanning meten net zoals je dat bij een gitaar doet. Jammer dat het buiten mijn gehoor valt :) Wel extreem nauwkeurig! Is dit ook preventief te doen? Mag de spanning tussen bepaalde waarden liggen? Meestal wel namelijk...
 
Zal het verschil er ook niet in zitten dat ze nogal wat meer toeren maken als bij een auto
Geloof trouwens dat de riem die op een Ducati 900 ligt ook gebruikt wordt bij een of ander klein Japans autootje

Die kleine 1 liter autootjes draaien door tot 7000 toeren, heb er toevallig laatst mee gereden en flink tot het eind uitgewrongen. Doorsnee 2-cilinder gaat tot 9000.
 
Ducati geeft aan de riem te vervangen na 10.000km terwijl er riemen op de markt zijn die 20.000km meegaan. Waarom worden die dan niet gebruikt. Dat bedoelde ik.

Maar ik moet zeggen dat ik het heb over onderhoudsvoorschriften uit 2005. Waarschijnlijk worden nu al betere tandriemen geleverd en gebruikt. Dus er is in ieder geval al een verdubbeling. Dat is al enorm!
Kan een keuze zijn.
Kan ook zijn dat een riem in de ene toepassing langer meegaat dan in een andere toepassing.
Kan ook zijn dat de fabrikant vindt dat hun riem 20 mee gaat, maar dat een fabrikant van de motor zelf 10 een veilige marge vindt.
 
Ducati geeft aan de riem te vervangen na 10.000km terwijl er riemen op de markt zijn die 20.000km meegaan. Waarom worden die dan niet gebruikt. Dat bedoelde ik.

Maar ik moet zeggen dat ik het heb over onderhoudsvoorschriften uit 2005. Waarschijnlijk worden nu al betere tandriemen geleverd en gebruikt. Dus er is in ieder geval al een verdubbeling. Dat is al enorm!

tegenwoordig geeft Ducati ook een vervangtermijn van 20kkm aan voor de riemen :)
 
Voor niet-techneuten onder ons:
Bijna alle onderdelen van een motor zijn vwb levensduur uit te rekenen.

Helaas betekent dat voor ons motor-rijders, dat veel onderdelen een belachelijke korte levensduur hebben. Maar dat willen we zelf! Wij willen een handzame fiets die ook nog lekker door de bocht gaat. Maw het mag allemaal niet te veel wegen.
Bijv bij scheepsmotoren of machines voor opwekken elektriciteit kunnen duizenden en duizenden uren draaien met (relatief)weinig onderhoud en nog minder vervangingsdelen.
Hier is gewicht nauwelijks van betekenis.

Als we spreken over de tandriem en je maakt de riem 5x breder betekent dit dat de flankspanning (dat is de druk op 1 tand van de riem) al met een factor 5 daalt. Daarnaast het aantal tanden in aangrijping, de max spanning in de riem, de toerentallen die gedraaid worden, de minimale buigradius positief en negatief, de vervuiling die er kan zijn, de werk-temperatuur, het (chemisch) milieu. Dat heeft allemaal gevolg voor de levensduur. (en misschien vergeet er nog wel eentje)

Je kan je voorstellen dat er concessies gedaan moeten worden bij ontwerp van een motorblok. Dat betekent direct gevolg voor de levensduur. De tandriem genoemd voor de wiel-aandrijving van de Harley zou in principe 'eeuwig' mee kunnen gaan, in zoverre dat vuil op termijn toch de tandriemschijven en de tanden van de riem zal laten afslijten.

Dus om even kort te zeggen waarom de ene riem veel meer kan dan de andere is een geheel foute vergelijking.
 
Helaas betekent dat voor ons motor-rijders, dat veel onderdelen een belachelijke korte levensduur hebben. Maar dat willen we zelf!

Vroeger werden automotoren met distributiekettingen zo gemaakt dat de ketting meestal de motor overleefde. Er worden tegenwoordig motoren (voor motorfietsen en auto's) gebouwd waarvan de ketting na zoveel duizend vervangen moet worden. Dat is inderdaad vooral een gevolg van de wens van de gemiddelde klant. In mijn Suzuki Savage was de ketting versleten na 30.000 km en dat is een mager resultaat als ik dat vergelijk met (auto-) motorblokken van halverwege de vorige eeuw waarvan de ketting na 500.000 km nog steeds niet versleten was.

Voor auto's en motoren spelen de aanschafkosten een grote rol. De fabriek heeft fabricagekosten aan zo'n ding en de roverheid pikt nog eens een vergelijkbaar bedrag mee als jij hem aanschaft. Ieder dubbeltje wat de fabriek uitgeeft, zie je als euro terug op het prijskaartje. Daarnaast speelt vooral bij motorfietsen het uiterlijk mee, een riemtunnel naast de cilinder die net zo breed is als de cilinder zou een Ducati een ander uiterlijk geven en dat wil de klant niet (volgens een onderzoek van de marketingboys van Ducati).

Voor scheepsmotoren en stationaire motoren is de levensduur veel belangrijker. Je gaat niet midden op de Stille Oceaan even een distributiesnaar vervangen, dat wil je niet in een onderhoudsschema zien. En dan heb ik het maar niet over een risico van breuk....
 
Waarom zou Ducati ooit voor de tandriem hebben gekozen en niet voor de ketting? Terwijl de ketting technisch beter presteerd en mooier is weg te werken.
Het scheelt wel veel smeren.
Dat zou dan weer in het blok ontworpen en gemaakt moeten worden.

Kan ook een 'signatuur' zijn.


Wie zal het zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan