Levensduur Tandriemen

Echo

BMW K1200S
26 jan 2014
70
9
Gorinchem
Hallo M-F'ers,

Waarom kan een distributie tandriem op een motorfiets maar 10.000 km aan terwijl het bij een auto 100.000 km aan betrouwbaarheid geeft?

De tandriem wordt door Harley Davidson als eindoverbrenging gebruikt. Vele Newtonmeters aan trekkrachten worden weerstaan. Het schijnt dat deze riemen een levensduur van 50.000 km hebben. De logica ontbreekt mij.

Bij de 10.000km ga ik uit van een Ducati. Er zullen ongetwijfeld meerdere merken zijn.


full
 
Laatst bewerkt:
Super Chill. Maar zie je wel. Die tandriemen kunnen f*king veel hebben!!! Die dingen zijn mega sterk. *O*

Bijvoorbeeld deze is wel extreem sterk hoor, wordt ook op fietsen (die waar je moe van wordt) gebruikt. Ik citeer: "Equivalent capacity to roller chain drives in the same width". Ik zit in de machinebouw, maar als je deze als vervangende belt op een bestaande machine zet en hij is opeens 5x zo klein als een bestaande belt begint het visuele ook aardig mee te spelen. Dan durf je de machine bijna niet aan te zetten omdat je boeren verstand niet geloofd dat het kan....
 
Dan durf je de machine bijna niet aan te zetten omdat je boeren verstand niet geloofd dat het kan....
Dank je wel Wouter voor de uitleg. Zeer duidelijk. Niks aan toe te voegen *D

Behalve dit.
De producent weet precies wat voor product hij leverd. Wat het product allemaal aan kan, na vele onderzoeken en testen, lijkt mij. Maar de gebruiker vertrouwd het allemaal niet zo, wil eerst een aantal jaren praktijk ervaring, het met eigen ogen gezien hebben. Het geloof in ons eigen kunnen. Er is nog niet zo heel lang geleden een voertuigje geland op een komeet met een snelheid van ca. 500km/s.

Één van mijn favoriete uitspraken: "It's a lack of faith that makes people afraid of meeting challenges, and I believe in myself." (Mohammed Ali) :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan