dimlicht Suzuki Bandit vervangen

maartje31

Rookie
1 jun 2014
17
0
Houten
hi!!

Het dimlicht van mijn Bandit is stuk, maar om een lampje te vervangen wil ik niet langs naar een garage moeten rijden. Hoewel ik niet mega technisch ben, kan ik best zelf een lampje vervangen dacht ik O-) Ik ben al heel trots dat ik er zelf achter ben gekomen hoe de lampjes eruit gaan en wat voor soort lampje ik nodig heb (HB3 12v 60w). (Grootlicht = HB4 12v 100w??)

Op internet kom ik verschillende HB3 lampjes tegen (60w, 65w, 100w...) en hier houd mijn technische kennis op 8-) Wat heb ik in hemelsnaam nodig om het dimlicht te vervangen :?

Alvast bedankt *D
 
Lampje er eerst uit halen, snel naar de dealer oid, lampje laten zien en een nieuwe vragen, naar huis, lampje erin.
Kan je morgenmiddag nog rijden met je gloednieuwe lamp 8-) (Via internet moet je evengoed nog een dag wachten)

Op het lampje zelf staat meestal ook het voltage/amperage/wattage :)
 
Laatst bewerkt:
Morgen rijden met een gloednieuwe lamp lijkt me super! Maar moet het per sé hetzelfde wattage zijn? Het lampje wat eruit komt is 12v 60w, maar ik zie ze op internet ook 65w. Lijkt mij dat deze alleen wat feller is, of kan de aansluiting dit misschien niet aan?
 
Zie Knarf93: met lampje in knuistje naar motorzaak, of tankstation, Halfords, automaterialenzaak, Gamma, Karwei... noem maar op. Het zijn geen hele unieke lampjes, dus bijna overal wel te vinden. Ik zou voor hetzelfde wattage gaan i.v.m. levensduur, al zal er niet vreselijk veel mis gaan als je er een klein beetje van afwijkt.
 
Laatst bewerkt:
Met meer wattage hoeft een lamp niet per direct feller te zijn, warmer word de lamp wel (hoeveel weet ik niet) En dat kan de levensduur en de rest van je koplamp aantasten.
Het makkelijkste is om je gewoon aan de voorgeschreven waarden te houden, dat houd het lekker simpel en je weet dat je de goede hebt.

HB3 Halogeenlamp 12V 60W P20D | Wij houden u mobiel

Dit :^

Overigens wordt een halogeenlamp met een hoger wattage inderdaad warmer, maar geeft ook meer licht. Geeft wel gezeur in modernere fietsen met smeltende reflectoren.

Bij xenon speelt dit probleem niet, omdat deze lampen een veel hoger rendement hebben en dus bij een gelijk wattage veel meer licht en veel minder warmte produceren.
 
Ok lampjes vervangen... maar nu doet het dimlicht het alleen als ik grootlicht voer (dus dan branden beide lampen). Zolang ik het grootlicht niet voer, gebeurt er niets.

~[edit]
heb ook nog de zekeringen gecheckt, die zijn nog goed. Woensdag rij ik even langs de garage, want ik weet het niet meer :?
 
Laatst bewerkt:
Haha zo handig ben ik niet, maar wel tof dat je me zo inschat ;) het lampje is nieuw en doet het met groot licht, alleen niet op de schakelaar van het dimlicht. Misschien is het de schakelaar zelf.. maar daar komen we woensdag achter :) thnx voor het meedenken!!!
 
Het lampje kan er in theorie maar op 1 manier in. In de praktijk hebben sommige mensen hele speciale technische talenten :Y


Maar je geeft het nu toch niet op? Kun je foto's van de achterkant maken en hier posten?

Edit: het kan natuurlijk dat het eerste lampje ook niet stuk was, maar iets anders
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan