usb lader op de motor

Justino

Rookie
13 nov 2014
27
0
Lelystad
Hallo allemaal,

Ik heb samen met mijn olie filter een USB oplader gekocht.
Deze wil ik aansluiten via mijn contact.

Ik dacht in de eerste instatie: Dat doe ik even!
Maar, niet dus.

Ik heb een simpel zwart en rood draad. Zwarte moet op een ongelakt deel van mijn frame. Rode (zit een zekering van 2A tussen) moet ergens bij mijn contact aangesloten worden. Heb alleen geen idee waar :?

Ik heb een Honda CBR 600F2.
Iemand enig idee?

Gr Justin
 
Ga zelf ook zoiets binnenkort monteren. Aansluiten op de accu en vanaf de plus pool eerst een klein schakelaartje (om hem écht uit te zetten) en daarna de zekering.
 
Ik snap het idee van geschakelde voeding op zich wel maar niet in dit verband; het is een USB stekker, als je het USB apparaat eruit haalt, verbruikt hij toch niets? Of laat je de USB kabel erin zitten?
 
+1

En dan goed verbinden. Met goede stekkers of solderen. Niet met zo'n scotchlock doen :N

Ik pak mooi mijn soldeerstation erbij. Gelijk netjes.
Ga even mn multimeter opzoeken.

Enige is dat de bekabeling netjes is weggestopt in een zwart "buisje" of hoe je het wilt noemen. Dus even kijken hoe ik dat het beste kan doen.
 
Ik snap het idee van geschakelde voeding op zich wel maar niet in dit verband; het is een USB stekker, als je het USB apparaat eruit haalt, verbruikt hij toch niets? Of laat je de USB kabel erin zitten?
Een adapter (op 220v of 12v) naar usb zal altijd een klein beetje stroom verbruiken, toch? Dat deze usb reeds ingebouwd zit in de 12v plug, veranderd daar niets aan, denk ik.
 
Ik snap het idee van geschakelde voeding op zich wel maar niet in dit verband; het is een USB stekker, als je het USB apparaat eruit haalt, verbruikt hij toch niets? Of laat je de USB kabel erin zitten?

Het is gewoon een keuze wat je fijn vindt. De een vindt het fijn dat alles uit gaat als ie het contact afzet en de ander wil de aan sluiting dan ook nog kunnen gebruiken. Mijn handvatverwarming zit (via relais) op een geschakelde plus zodat niet iemand hem aan kan zetten als ik de motor ergens parkeer en met een lege accu kom te staan. De navigatie zit rechtstreeks zodat ie aan blijft als ik de motor uitzet en ik met de instellingen en routes kan prutsen zonder draaiende motor.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap het idee van geschakelde voeding op zich wel maar niet in dit verband; het is een USB stekker, als je het USB apparaat eruit haalt, verbruikt hij toch niets? Of laat je de USB kabel erin zitten?

Naar mijn mening gebruikt een oplader ook stroom als er geen telefoon aan hangt, dus dat zou hier ook het geval kunnen zijn. Maar dat is een gedachte haha
 
Ik snap het idee van geschakelde voeding op zich wel maar niet in dit verband; het is een USB stekker, als je het USB apparaat eruit haalt, verbruikt hij toch niets? Of laat je de USB kabel erin zitten?

Persoonlijk ben ik altijd een beetje bang voor vocht of i.c.m. vuil wat je accu leeg zou kunnen trekken, misschien ver gezocht maar dat is mijn gedachte erachter.

Edit: Aangezien die contactjes allemaal dicht bij elkaar zitten in een usb slot.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap het idee van geschakelde voeding op zich wel maar niet in dit verband; het is een USB stekker, als je het USB apparaat eruit haalt, verbruikt hij toch niets? Of laat je de USB kabel erin zitten?
Ik laat USB stekker er inderdaad in zitten. USB komt uit bij mijn stuur en zit vast met tiewrap. Kan zo altijd mn mobiel er in doen en klaar.
 
Geschakeld heeft de voorkeur bij handvatverwarming, ook omdat dit ietsje meer stroom trekt (denk ik?) en omdat dit een onzichtbare verbruiker aangezien je het niet ziet of hij aan- of uit staat. Maar de USB stekker dient in mijn geval voor het opladen van mijn mobiel en die haal ik toch echt iedere rit van de USB adapter af incl. kabel nadat het contact uit is.

Maar ik ga nu toch eens lekstroom meten want ik ben nou wel benieuwd of de conversie van 12V naar 5V ook zonder een verbruiker eraan, de accu leeg trekt.

Overigens ik gebruik deze: BAAS USB aansluiting USB2 Stroombelasting (max.)=1 A Geschikt voor USB A | Conrad.nl Spatwaterdicht en stofdicht dus dat zit wel ok, daar ben ik niet zo bang voor.
 
Ik neem aan dat je daar dan zelf nog een zekering + waterdichte houder tussen plaatst?

Want ik zie genoeg 'complete 12v motor sets', maar de USB varianten hebben vaak geen zekering..apart.
 
Deze had een aparte 2A zekering meegeleverd.

edit; en die heb ik dan ook braaf gemonteerd op de pluspool :+
(maar dus wel direct tussen accu en USB poort)
 
Laatst bewerkt:
Tjonge, wel een verschil of je praat over je usb of over je handverwarming.
Dat is het verschil verbruik tussen mA (1/1000ste) en A.

Idd moet je de verwarming schakelen over een relais, zodanig dat die alleen is te gebruiken als de motor loopt. Verwarming is een stroom-vreter. Die trekt accu heel snel leeg.

Een usb is alleen voor laag-stroom-verbruikers. Zoals mobiel, GPS en ander klein spul.
Die kan je dus gewoon permanent aan je accu hangen. Bedenk maar dat je de telefoon langdurig kan gebruiken zonder opladen. De mobiel heeft maar een mini-accuutje. Dan weet je al dat stroomverbruik erg laag zal zijn.

Jazeker, de usb-adapter gebruikt (ook als die niet is gekoppeld) een heel klein beetje stroom. Daar hoef je niet van wakker te liggen tenzij je die wekenlang aan laat staan.

Ikzelf gebruik (in mijn geval via een sigaretten-aansteker) de usb-oplader onderweg voor mijn Garmin-Zumo. Fel brandend scherm heeft natuurlijk wel stroom nodig. Op de camping, als ik de brommerd stil heb staan, de motor uit en dus rechtstreeks stroom trek uit de motor-accu, gebruik ik de usb voor het opladen van mijn telefoon. Stroomverbruik bijna NUL! De volgende morgen is starten geen enkel probleem!

De goede draad kan je vinden mbv een spanningszoeker die in de draad prikt.
Krok-bek aan de massa en je vindt heel snel de goede draad. Hier van aftakken. Klaar!!

Celtemp-Services.nl

Vwb nattigheid moet je er voor zorgen dat de usb droog blijft. De pennetjes zitten allemaal zo dicht bij elkaar dat 1 regendruppel al voor storingen kan gaan zorgen.
Dat is voor mij daarom ook de reden dat ik een 12V sigaretten-aansteker gebruik en hierin mijn spannings-reductor steek van motor-12V naar USB-5V.
 
Laatst bewerkt:
Je hoort nog wel eens verhalen van mensen die hun USB "perongeluk" hebben aangesloten op hun knipperlicht.

Ik zelf heb hem aangesloten op mijn achterlicht met een zekering er tussen. Vooral omdat ik het fijn vind dat niks accu slurpt als het contact uitstaat.
 
Tjonge, wel een verschil of je praat over je usb of over je handverwarming.
Dat is het verschil verbruik tussen mA (1/1000ste) en A.

Idd moet je de verwarming schakelen over een relais, zodanig dat die alleen is te gebruiken als de motor loopt. Verwarming is een stroom-vreter. Die trekt accu heel snel leeg.

Een usb is alleen voor laag-stroom-verbruikers. Zoals mobiel, GPS en ander klein spul.
Die kan je dus gewoon permanent aan je accu hangen. Bedenk maar dat je de telefoon langdurig kan gebruiken zonder opladen. De mobiel heeft maar een mini-accuutje. Dan weet je al dat stroomverbruik erg laag zal zijn.

Jazeker, de usb-adapter gebruikt (ook als die niet is gekoppeld) een heel klein beetje stroom. Daar hoef je niet van wakker te liggen tenzij je die wekenlang aan laat staan.

Ikzelf gebruik (in mijn geval via een sigaretten-aansteker) de usb-oplader onderweg voor mijn Garmin-Zumo. Fel brandend scherm heeft natuurlijk wel stroom nodig. Op de camping, als ik de brommerd stil heb staan, de motor uit en dus rechtstreeks stroom trek uit de motor-accu, gebruik ik de usb voor het opladen van mijn telefoon. Stroomverbruik bijna NUL! De volgende morgen is starten geen enkel probleem!

De goede draad kan je vinden mbv een spanningszoeker die in de draad prikt.
Krok-bek aan de massa en je vindt heel snel de goede draad. Hier van aftakken. Klaar!!

Celtemp-Services.nl

Vwb nattigheid moet je er voor zorgen dat de usb droog blijft. De pennetjes zitten allemaal zo dicht bij elkaar dat 1 regendruppel al voor storingen kan gaan zorgen.
Dat is voor mij daarom ook de reden dat ik een 12V sigaretten-aansteker gebruik en hierin mijn spannings-reductor steek van motor-12V naar USB-5V.

Dat bekje heb ik thuis ook nog liggen, dus die kan ik eventueel ook nog wel gebruiken.
Die USB lader die ik gekocht heb zit afgesloten met een rubberen dop die er met veel moeite toch los komt. Dus dat zit wel goed.

Ga er van het weekend eens naar kijken, thanks! :]
 
ik heb vorige week ook een USB lader op m'n R1 gemaakt ik heb deze gewoon op de accu zitten, ik heb in mijn buddy een schakelaar gemaakt zodat ik m altijd aan of uit kan zetten, kan ik bijvoorbeeld ook de Gopro opladen als ik aan t koffie drinken ben ofzo. Op de USB die ik heb zit een lampje die aan is wanneer er spanning op staat dus vergeet hem ook niet snel weer uit te schakelen. En al zou je hem vergeten omdat het dopje er op zit en je het lampje niet ziet is het nog geen ramp want dat lampje trekt niet zoveel en met de dop er op is hij ook wel waterdicht.
HIER kun je een beetje zien hoe ik het heb gedaan.

Succes ;)
 
ik heb vorige week ook een USB lader op m'n R1 gemaakt ik heb deze gewoon op de accu zitten, ik heb in mijn buddy een schakelaar gemaakt zodat ik m altijd aan of uit kan zetten, kan ik bijvoorbeeld ook de Gopro opladen als ik aan t koffie drinken ben ofzo. Op de USB die ik heb zit een lampje die aan is wanneer er spanning op staat dus vergeet hem ook niet snel weer uit te schakelen. En al zou je hem vergeten omdat het dopje er op zit en je het lampje niet ziet is het nog geen ramp want dat lampje trekt niet zoveel en met de dop er op is hij ook wel waterdicht.
HIER kun je een beetje zien hoe ik het heb gedaan.

Succes ;)

Bedankt voor je hulp, maar ik wil geen aparte schakelaar. Gewoon via het contact (schakelaar :) )
Overigens kwam ik in het werkboek, welke ik ergens van internet geplukt heb, het volgende tegen.

16apaud.png


Als ik het zwarte draad bij mijn contact vind, en ff doormeet moet ik goedzitten neem ik aan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan