Nieuwe oliefilter KN-303C lekt - Yamaha XJ600N bj.1998

frin

Rookie
11 mrt 2015
17
1
Hoi,

Ik heb een oude Yamaha XJ600N (bj.1998) gekocht,
nu wilde ik de olie en oliefilter vervangen,
wat op zich niet zo moeilijk is kan toch letterlijk uit de hand lopen,
de oude, nog originele yamaha filter was bijna niet los te krijgen,
dan alles netjes gereinigd, de nieuwe KN-303C beetje ingesmeerd, erop gedraaid, handvast, daarna nog kwartdraai (zo'n kleine 20 Nm),
de olie wat laten stabiliseren, na 30 min laten draaien (beetje opwarmen), lijkt prima,
na stilleggen van de motor begint de oliefilter te lekken

proces herhaald, ditmaal filter harder aangedraaid, ... zelfde lekkage

proces herhaald, ditmaal terug oude filter (hard aangedraaid), ... helemaal geen lek
 
Zonde van je chromen filter.

Als je oude (originele) filter niet lekt lijkt het er sterk op dat je nieuwe filter verrot is.

Overigens nooit gezeur gehad met lekkende filters na montage.

Je zou het pasvlak van je motorblok nog eens goed schoon kunnen maken en wat polijsten. Wie weet.
 
Het kan toch niet zijn dat ik de filter extra hard moet aandraaien, dat staat toch niet voorgeschreven.

17NM volgens het WPH.

Das volgens mij wel wat minder dan de kwart slag die je eerder noemde.

Tja controleer het rubber nog eens van je nieuwe filter. Kijk goed of het filter wel mooi recht op het pasvlak zit. Misschien is de draad van je filter niet keurig recht waardoor het filter overdreven schuin zit.

En anders toch een nieuwe voor een tientje, is ie wel zwart, maar dat wordt ie toch ;)
 
Met 40nm lekt een oliefilter ook niet.

Heb je het pasvlak op het blok weer zuiver gemaakt voor montage van het nieuwe filter? Als het oude filter 'best wel verrot' was zal het pasvlak ook niet netjes meer zijn geweest.
 
Ik draai het filter altijd zo hard mogelijk vast met de (één) hand. Dus niet daarna nog een kwart met gereedschap o.i.d. Gaat altijd goed.

Ik heb wel eens begrepen dat als je een o-ring afdichting te vast draait dat deze juist gaat lekken omdat je de o-ring teveel vervormd hebt. Dus wellicht is iets minder vast juist beter.
 
Ik draai het filter altijd zo hard mogelijk vast met de (één) hand. Dus niet daarna nog een kwart met gereedschap o.i.d. Gaat altijd goed.

Ik heb wel eens begrepen dat als je een o-ring afdichting te vast draait dat deze juist gaat lekken omdat je de o-ring teveel vervormd hebt. Dus wellicht is iets minder vast juist beter.

Soms is handvast niet voldoende, misschien bij jouw fiets, maar bij de meeste fietsen met cartridgefilter is het aanhaalmoment 11nm of hoger, een beetje vettigheid aan je handen en dan haal je dat al niet meer. En het laatste wat je wilt is dat je oliefilter losraakt, want dan is je oliecarter sneller leeg dan dat je het met de aftapplug af kunt tappen.

Handvast en een kwartslag na is een van de betere vuistregels die ik hier tegen ben gekomen...
 
Laatst bewerkt:


net nieuwe filter helemaal anders, zelfde type KN-303C, O-ring vl

links de filter die lekt, de rechtse nog niet geprobeerd
 
Laatst bewerkt:
:^

Je hebt een verkeerd filter gekregen. Ook inwendig lijken de gaten in de oude lekkende groter te zijn. Ben je mooi klaar mee B|

Even foto opsturen naar je motorzaak en vragen om vergoeding. Wss vanuit fabriek in de verkeerde verpakking gekomen.
 
zonder dat ik gevraagd heb, is de nieuwe filter toegekomen

nu eisen ze zelfs de oude filter terug

maar eerst kreeg ik als antwoord dat ze nog nooit een lekkende nieuwe filter hebben gehad als klacht

ik ben nu wel mijn nieuw olie kwijt, die is vervuild doordat ik de oude filter terug heb geplaatst

wat e gedoe hé
 
Kan zijn dat je een filter van een vroege XJ600N hebt meegekregen, volgens mij zit er bij de latere modellen een oliekoeler op. En de aansluitingen zitten dan op de plek tussen het blok en de oliefilter.
 
Soms is handvast niet voldoende, misschien bij jouw fiets, maar bij de meeste fietsen met cartridgefilter is het aanhaalmoment 11nm of hoger, een beetje vettigheid aan je handen en dan haal je dat al niet meer. En het laatste wat je wilt is dat je oliefilter losraakt, want dan is je oliecarter sneller leeg dan dat je het met de aftapplug af kunt tappen.

Handvast en een kwartslag na is een van de betere vuistregels die ik hier tegen ben gekomen...

Bij mijn zx10r is het zelfs 34nm volgens werkplaatshandboek
 
zonder dat ik gevraagd heb, is de nieuwe filter toegekomen

nu eisen ze zelfs de oude filter terug

maar eerst kreeg ik als antwoord dat ze nog nooit een lekkende nieuwe filter hebben gehad als klacht

ik ben nu wel mijn nieuw olie kwijt, die is vervuild doordat ik de oude filter terug heb geplaatst

wat e gedoe hé

Lekker het oude filter terugsturen, evt. met foto van de aansluiting op je blok. Kunnen hun het product ook weer verbeteren mocht dat nodig zijn.
 
Olie vervuilen door het terugplaatsen van een oud filter lijkt me sterk. waarvoor denk je dat een oliefilter dient, om de vervuiling erin te houden natuurlijk. gewoon ander filtertje erop en verder rijden met je oude nieuwe olie.
 
Ik zie de reden niet waarom je een anders dan OEM oliefilter zou gebruiken. Een filter kost niets, je kan er met een niet-origineel filter alleen maar op achteruit gaan, en ik wordt al meteen sceptisch als ik een imitatiefilter zie.

Als je dan toch een imitatiefilter wil gebruiken, dan kan ik Champion van harte aanraden. Zijn de meest op OEM gelijkende filters die ik ken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan