cbr 600 f uit 95

Riccy25

MF'er
1 jun 2014
84
0
ureterp
hallo

ik heb sins vorig jaar juli een honda cbr 600 f3 uit 95

heb toen de tijd te horen gekregen dat ik moet letten bij honda op een rateltje in het blok
nu laatste tijd heb ik die .... tis een rateltje die komt en gaat .... bij starten van de motor is die er even maar op het moment het blok warm word is het rateltje weg

nu heb ik het idee dat het de Naks is (nokkens as ketting spanner)
maar hoe en wat kan ik hier zelf aan doen ..... ik ben niet een monteur maar wil zeker zelf eerst kijken voor een oplossing voor ik hem bij garage zet en er grof geld tegen aan ga smijten

iemand verstand of zegt voor flesje drank kom ik je helpen?
ik hoor het graag hoe meer ik sleutel hoe meer ik ervaring op doe


groetjes riccy :]
 
naks kun je niet direct zelf wat aan doen. Soms is de oplossing door hem zelf even iets door te draaien (naar het volgende tandje) maar als het echt je naks is is vervangen vaak de beste oplossing. Prijs valt wel mee, rond de 80 voor een originele of rond de 50 voor een handmatige. Zou me alleen niet blind staren op de naks; tikken kan ook iets zijn als een lek bij de uitlaatbochten, valse lucht bij de inlaat, rot lager, etc. Als je er de ballen verstand van hebt gewoon naar een garage brengen.
 
Dat is inderdaad waarschijnlijk de NAKS.. ALS het rateltje rechtsvoor bij het blok vandaan komt..?

Je kunt hem zelf vervangen, op 2 manieren:

1. Koop een originele NAKS bij de Honda dealer, demonteer de oude en monteer de nieuwe.

2. Koop een handmatige NAKS, online bijvoorbeeld, als het goed is deze. Hierbij moet je echter wel meer oppassen en zelf de boel afstellen.

Daarbij is er wel ook een verschil hoe grondig je het aanpakt. Bij optie 1 kun je je het misschien nog veroorloven om verder alles van je blok dicht te laten, maar bij optie 2 al minder.
Raadzaam is om het zijdeksel waar je naks in steekt open te halen en te kijken naar de ketting en de geleiders zelf.
Als je het dan helemaal goed wilt doen, haal je het blok aan de bovenkant open, kleppendeksel er af en check je de timing van de tandwielen en de ketting... Zo heb ik het gedaan, maar is meer werk omdat je een papieren pakking nieuw nodig hebt voor het zijdeksel en even goed met vloeibare pakking (Dirko dichtmiddel bijv.) het kleppendeksel rubber vast moet zetten.
Voordeel is, dat als je het kleppendeksel open hebt, je ook de klepspeling kunt checken met voelermaatjes.. Maar nogmaals, het is meer werk..

Maar dit had je ook in het CBR topic kunnen vragen :P
 
Laatst bewerkt:
oke maar ik hoorde ook iets met een handmatige versteller en automatische versteller?

klopt dit?
hij gaat straks ook voor een goeie beurt weg....

maar wat ik zelf kan doen wil ik zelf altijd proberen .... 2 weken geleden starte die niet omdat bleek dat de bezine pomp stuk was ... na veel puzzelen en zoeken bleek dat de ouwe pomp te warm werd en bleek vast te zitten ..... dat voor een kokkie met 0 verstand van motors en zelf ff achter komen :D
 
oke maar ik hoorde ook iets met een handmatige versteller en automatische versteller?

klopt dit?
hij gaat straks ook voor een goeie beurt weg....

maar wat ik zelf kan doen wil ik zelf altijd proberen .... 2 weken geleden starte die niet omdat bleek dat de bezine pomp stuk was ... na veel puzzelen en zoeken bleek dat de ouwe pomp te warm werd en bleek vast te zitten ..... dat voor een kokkie met 0 verstand van motors en zelf ff achter komen :D

Handmatige is die APE naks, zie mijn post, en de automatische is de originele Honda NAKS (OEM).
Dus ja dit klopt en noemde ik hierboven ook al met optie 1 en 2.

En hoe heb je dat opgelost met die benzinepomp dan?
 
Als ie trouwens al voor een goeie beurt weg gaat.. bij een goeie beurt doen ze ook kleppen stellen.. en dan heb je al alles open en kun je bij de tandwielen van de nokkenassen en kun je de timing al checken en dus een nieuwe NAKS monteren..

Als je dan zegt, vervang de nokkenaskettingspanner ook en check de timing, zal dan 0 extra arbeid kosten want die zit maar met 2 boutjes vast.. kost je dan alleen materiaal, dus de spanner zelf en wellicht die papieren pakking van een tientje..
 
Laatst bewerkt:
heb opgezocht waar die pomp zat .... en toevallig zit boonstra motoren hier bij mij in het dorp dus ding er afgesleuteld en nieuwe er op gezet

de naks die ik er nu op heb zitten kan ik dus niks aan verranderen?
 
heb opgezocht waar die pomp zat .... en toevallig zit boonstra motoren hier bij mij in het dorp dus ding er afgesleuteld en nieuwe er op gezet

de naks die ik er nu op heb zitten kan ik dus niks aan verranderen?

Nee. die dingen leven gewoon 20-30.000 km (origineel)..
En sommigen beweren dat je dan beter een originele automatische spanner er in kunt zetten, want op een gegeven moment is ketting natuurlijk ook op. Die rekt uit en op gegeven moment moet die ook vervangen worden. Bij handmatig blijf je die ketting strakker zetten, terwijl een automatische dit netter regelt. Als met een nieuwe automatische spanner ineens het blok na 200 km bijvoorbeeld al begint te ratelen, kan het ook zijn dat de ketting aan vervanging toe is..
Maar dit kunnen ze beter ook tijdens die beurt checken, of de speling van die ketting nog goed is, anders kun je die ook beter laten vervangen, maar dit kost weer 100-150 euro extra aan materiaal alleen al en is nog wel wat extra werk ook..
 
Het blijft ook maar doorgaan met CBR van jou het Riccy?
NAKS zou ik wel voorzichtig mee zijn, dat is ook wat er vorig jaar aan m'n VTR sprong. Kosten word je niet blij van.
Hoor je het geluid wel als je tijdens het rijden het gas los laat in de versnelling? Daar was het bij mij namelijk heel aanwezig.

Anyway, succes man :P
 
hee kerel ..... nee die naks is alleen aanwezig bij koud startend blok .... zodra ik rij is die zo goed als weg

en tsja schatje heeft al veer km te vorduren gehad :D
hij gaat straks nog even mee en dan komt er een nieuwe ketting op .... en gaat ff weg voor een controlle beurtje .... zoals we al zagen waren de filters goed en hij rijd prima geen haperingen ....
dus zal niet super veel achter weg komen ..... maar die naks moet idd wel ff naar gekeken worden :D
 
Bij koud blok een ratel dat weg trekt bij warm is overigens wel een kenmerk van een verrotte naks. Zoals Richardus ook ongeveer wil zeggen; ff iets van 50-70 gaan rijden in zijn 6 (zodat de motor zo min mogelijk geluid maakt en je het goed kunt horen) en het gas los laten (zodat de spanning van de ketting gaat). Als de boel dan begint te ratelen is de spanning van de nokkenas ketting en grote kans dat dat weer is omdat je naks aan z'n eind is.
 
Een automatische distributiespanner word ondersteund door de oliedruk, als je je blok net start heeft de motor niet direct de volledige oliedruk. Als ie echt alleen ratelt direct na het starten lijkt het me niet zo'n punt (mits ie de rest van de rit gewoon stil blijft).
 
we gaan het zien ..... in ieder geval super voor de reacties:D

word ik wel vrolijk van .... ik denk dat het de naks is omdat als ik de motor start en stationair loopt hij een beetje ratelt en ook niet met regelmaat maar dan wel kleine pauze en dan weer ... zodra ik stukje gereden hem ratelt hij echt heeeeeeeeeeul zelde ... als ik stil sta tijdens het rijden voel en hoor ik er niks van! dus vandaar .... maar zoals ik al zij we gaan het zien zodra die open gaat :)

dank u allen :D
 
we gaan het zien ..... in ieder geval super voor de reacties:D

word ik wel vrolijk van .... ik denk dat het de naks is omdat als ik de motor start en stationair loopt hij een beetje ratelt en ook niet met regelmaat maar dan wel kleine pauze en dan weer ... zodra ik stukje gereden hem ratelt hij echt heeeeeeeeeeul zelde ... als ik stil sta tijdens het rijden voel en hoor ik er niks van! dus vandaar .... maar zoals ik al zij we gaan het zien zodra die open gaat :)

dank u allen :D

Sorry dat ik je topic binnenval, maar ik ervaar hetzelfde met wat jij verteld.
Mijn CBR600F2 loopt stationeer een beetje ongelijk, omhoog omlaag omhoog omlaag met toeren lijkt het wel, maar ratelen weet ik niet zeker. Klinkt zoals op het eind van het onderstaande filmpje, maar lijkt mij in orde

Is dit ook een teken?
Zie ook:
 
Laatst bewerkt:
@Justino: Nee, dat is geen symptoon van een verrotte naks. Eerder valse lucht aan de inlaat kant. Kan veel meer zijn (bougie, bougie kabel of bobine verrot, verstopte carbs, verstopt benzine filter, etc.). Als je remmenreiniger hebt: motor stationair laten draaien en bij de inlaat rubbers wat remmenreiniger spuiten. Zorgen dat het niet via de lucht inlaat naar binnen gezogen wordt. Als je toerental meer gaat varieren trekt ie valse lucht.
 
@Justino: Nee, dat is geen symptoon van een verrotte naks. Eerder valse lucht aan de inlaat kant. Kan veel meer zijn (bougie, bougie kabel of bobine verrot, verstopte carbs, verstopt benzine filter, etc.). Als je remmenreiniger hebt: motor stationair laten draaien en bij de inlaat rubbers wat remmenreiniger spuiten. Zorgen dat het niet via de lucht inlaat naar binnen gezogen wordt. Als je toerental meer gaat varieren trekt ie valse lucht.

Bedankt voor je snelle reactie!
Heb gister juist de remmen reiniger laten staan in de winkel haha, zal wel even kijken of ik nog een beetje heb.

Voor de zekerheid test ik dit even "ff iets van 50-70 gaan rijden in zijn 6 (zodat de motor zo min mogelijk geluid maakt en je het goed kunt horen" om er toch zeker van de zijn dat dit niet voorkomt bij mijn trouwe 2 wieler.
 
Terug
Bovenaan Onderaan