koelvloeistof bijvullen en ontluchten?

Fazer020

MF'er
4 sep 2013
44
3
Hello,

Vandaag stond ik langs de kant van de weg omdat mijn Fazer600 koelvloeistof begon te lozen. De pechhulp zag dat onder de tank een slang van de thermostaat losgekomen was en heeft deze weer vastgemaakt. Kennelijk zit de carburateur ook op het systeem, want het was de retourslang van de carb die lossprong.

Nu is de vloeistof bijgevuld bij het overloopreservoir. Dat had volgens mij direct op de radiatordop moeten gebeuren. Onderweg naar huis (kort stuk) sloeg de ventilator aan, wat normaal niet zo snel gebeurd. Ik denk dus dat de radiator niet genoeg gevuld is. Het reservoir zit nog nokkievol.

Kan ik gewoon de radiator bijvullen, of moet het systeem eerst helemaal leeg en dan weer bijgevuld? Ik weet niet of het systeem zichzelf ontlucht. Er is in ieder geval niets van het overvolle overloopreservoir de radiator ingelopen.

Ik hoor het graag van jullie!
 
Laatst bewerkt:
Met mijn motor is het inderdaad bijvullen bij de radiator tot de dop nog maar net dicht kan zonder te morsen. Warm rijden. Af laten koelen, Nog een keer bijvullen.

Staat het niet in de handleiding?
 
Via overloop/overdruk reservoir bijvullen gaat niet. Doorgaans zit de aansluiting van de slang op het hoogste punt van de radiateur en loopt dan omlaag naar je overloop reservoir. Dat deze tot het max toegestane niveau vol is is goed. Radiateur idd bijvullen bij de dop met koude motor. Motor even warm laten draaien (rijden) en na afkoelen de dop eraf. Opgepast; het koel systeem komt bij warmte onder druk. Dus als je te snel de dop los draait dan kan het eruit spuiten. Dit net zo vaak doen totdat er in de hals van de radiateur dop niets meer bij kan. Wel de juiste koelvloeistof gebruiken; die groen/blauwe is de meest gangbare. G11. Die is gebasseerd op ethylene glycol. Waarschijnlijk staat dit wel vermeld in de handleiding dat je dit soort koelvloeistof moet gebruiken. Die roze/rode koelvloeistof (G12/12+) is op basis van monoethylene glycol en dat gaat vlokken met G11. Het resulteert in een bruine drap met een hoop hoofdpijn als gevolg. Als ik mijn systeem ververs > helemaal leeg moet ik het vaak een keer of 3/4 doen voordat alle lucht eruit is. Doorgaans ontlucht het systeem niet van zelf; de lucht hoopt zich op in de radiateur. Wel uitvoeren bij een rechtopstaande motor; bok of paddock gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Je koelsysteem kan de laatste paar belletjes prima zelf kwijt raken, maar niet in de orde van 'er is een slang losgeschoten'.

In dit geval zet je de motor op de zijstandaard, radiateurdop eraf, vullen de de onderste rand, vlakke handpalm op de radiateuropening zodat er geen lucht bij kan en een paar keer in alle slangen knijpen, 5 seconden ingeknepen houden zodat de lucht direct het expansievaatje ingaat, en zodra je de slang loslaat zuig je vanzelf koelvloeistof uit het tankje terug de radiateur in (je gebruikt je hand even als dop voor je koelsysteem).

Zodra je geen lucht meer hoort borrelen in het expansiereservoir haal je je hand van de radiateuropening af, radiateurdop erop en 2x een kwartslag draaien. Daarna vul je je expansievaatje af op max.* bij koude motor.

Daarna starten en laten draaien tot de fan aanslaat, uitzetten en af laten koelen. Daarna niveau in het expansievaatje controleren als de koelvloeistof weer op kamertemperatuur is.

*De eerste die hier over gaat zeiken stuurt me maar een PM met zijn adres en dan rij ik langs met een ongekuipte fiets om het principe van een expansievaatje en de definitie van 'marge' te demonstreren. Je mag ook in je gebruikshandleiding/usermanual kijken om te zien wat de fabrikant erover zegt, ik weet het antwoord al.
 
Laatst bewerkt:
Ik laat altijd de motor stationair draaien met de vuldop eraf. Tijdens het stationair lopen in alle slangen knijpen en er even op kloppen. Luchtbelletjes komen zo bij de vuldop omhoog. Als er geen luchtbelletjes meer omhoog komen goed afvullen en de dop erop doen.
 
Ik laat altijd de motor stationair draaien met de vuldop eraf. Tijdens het stationair lopen in alle slangen knijpen en er even op kloppen. Luchtbelletjes komen zo bij de vuldop omhoog. Als er geen luchtbelletjes meer omhoog komen goed afvullen en de dop erop doen.

Kan ook, ik vind mijn manier prettiger plus dat ik vaak het koelsysteem al ontlucht nog voor de fiets weer helemaal in elkaar zit.
 
Top, ik ga de radiator bijvullen en laat de motor stationair draaien. Ik denk dat ik het expansievat daarna even wat leger moet maken, want die is nu te vol.

@Hanzzzz: in de handleiding staat wel hoe je het hele systeem moet verversen, maar niet hoe je moet bijvullen als er iets losgeschoten is. Ja, neem contact op met je Yamaha-dealer ;)
 
Zo, de radiator is weer bijgevuld met de correcte vloeistof, ging een halve liter bij. Nog even een paar minuten stationair laten draaien en daarna nog een klein beetje afgetopt.

Het enige wat me wel verbaast is dat de expansietank die helemaal vol zat kennelijk niet vanzelf de radiator vult als die voor de helft leeg is.

Weten jullie hoe dat zit?
 
als de luchtbel te groot is dan word er niet vanzelf ontlucht.
dat komt omdat de hoeveelheid lucht/ruimte dan groot genoeg is om het stijging in druk bij warm worden, op te vangen.
 
Via overloop/overdruk reservoir bijvullen gaat niet. Doorgaans zit de aansluiting van de slang op het hoogste punt van de radiateur en loopt dan omlaag naar je overloop reservoir.
Even dit topic stelen voor een vraagje..

In mijn WPHB staat gewoon dat ik het vloeistof niveau altijd moet controleren bij het reservoir, en daar ook bij moet vullen als deze te laag is.

Als ik echter naar mijn systeem kijk snap ik niet hoe het systeem (zoals hier gezegd) vloeistof uit het reservoir kan halen als er te weinig vloeistof in het systeem zitten (bijv. door kleine lekkage of wat dan ook).
Het lijkt me dat het reservoir alleen wordt gebruik om de uitzetting op te vangen.

Maar bij auto's wordt volgens mij ook alleen maar het reservoir gebruikt om het niveau te controleren of bij te vullen?
 
Even dit topic stelen voor een vraagje..

In mijn WPHB staat gewoon dat ik het vloeistof niveau altijd moet controleren bij het reservoir, en daar ook bij moet vullen als deze te laag is.

Als ik echter naar mijn systeem kijk snap ik niet hoe het systeem (zoals hier gezegd) vloeistof uit het reservoir kan halen als er te weinig vloeistof in het systeem zitten (bijv. door kleine lekkage of wat dan ook).
Het lijkt me dat het reservoir alleen wordt gebruik om de uitzetting op te vangen.

Maar bij auto's wordt volgens mij ook alleen maar het reservoir gebruikt om het niveau te controleren of bij te vullen?
Bij auto's heb je ook een dop op je radiator en een expansievat. Je hebt daarom ook een MIN en een MAX. Bij het vullen van een leeg systeem, vul je de radiator tot aan de deksel en expansievat tot MAX.
Per voertuig verschilt het ontluchtingsproces
Bij mijn BMW koekblik had je 2 ontluchtingsschroeven die ik met een lopende motor open moest laten totdat al het lucht eruit ging.

Bij de motor vul ik de radiator helemaal vol. Expansievat laat ik nog leeg. Even de motor starten en wanneer de vloeistof zakt in de radiator, blijf ik hem aanvullen tot de deksel. Hier en daar wat aan de slangen knijpen en daarna deksel weer erop.
Expansievat vul ik tot de helft. Wanneer mn blok warm is komt het niveau tot de MAX en bij koud zit hij ergens op de helft.

Het is dus heel ongewoon als je koelvloeistof lekt of verbruikt. Volgens sommigen is dit normaal. Dit is dus niet zo.
 
zolang er niks lekt is het niveau in het expansievat een hele goede pijlmethode. een heel klein lek wordt ook prima opgevangen door het expansievat zolang je het regelmatig bijvult maar als er plotseling zoveel lekt dat er een behoorlijke luchtvoorraad in de rest van het systeem zit kan je het expansie vat bijvullen en op pijl houden tot je een ons weegt maar dan krijg onderdruk in het koelsysteem het niet meer aangezogen naar de radiator.
 
Even dit topic stelen voor een vraagje..

In mijn WPHB staat gewoon dat ik het vloeistof niveau altijd moet controleren bij het reservoir, en daar ook bij moet vullen als deze te laag is.

Als ik echter naar mijn systeem kijk snap ik niet hoe het systeem (zoals hier gezegd) vloeistof uit het reservoir kan halen als er te weinig vloeistof in het systeem zitten (bijv. door kleine lekkage of wat dan ook).
Het lijkt me dat het reservoir alleen wordt gebruik om de uitzetting op te vangen.

Maar bij auto's wordt volgens mij ook alleen maar het reservoir gebruikt om het niveau te controleren of bij te vullen?

Mijn beperkte kennis op dit niveau:
Een auto heeft (vaak?) een open koelsysteem. Daarbij stroomt de koelvloeistof door het reservoir. Als de druk te hoog wordt zal hij lucht afblazen bij het reservoir.

Een motor heeft een gesloten systeem. Als de druk te hoog wordt zorgt een klepje in de radiatordop dat de vloeistof naar het reservoir kan lopen. (dat in open verbinding met de buitenlucht staat) Als de druk weer laag wordt zuigt hij het weer terug het systeem in.
 
Laatst bewerkt:
Pechhulp is natuurlijk wel bedoeld om je thuis te krijgen / weer op weg..
Niet om de zooi voor je te repareren.


Ze helpen je een wiel te wisselen ( indien nodig ) , ze gaan hem niet ook nog eens voor je balanceren en uitlijnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan