Kortsluiting bij contact Suzuki GSR 600

Timgp

Rookie
11 mrt 2015
3
0
Rossum
Nadat ik mij net heb voorgesteld in het daarvoor bestemde forum heb ik mijn 1e vraag.

Zodra ik mijn sleutel omdraai op "on" knalt mijn zekering erdoor van het dashboard (alle tellers etc), achterlicht, remlicht en knipperlichten. (koplamp is xenon en rechtstreeks op de accu)

Hij start wel gewoon en rijden kan ook zonder problemen maar mijn rooie lampje van het sleuteltje blijft wel knipperen tijdens het rijden (alsof hij uit staat)

Iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken of wat het makkelijkst is om het te vinden?

accu is nog goed, is al doorgemeten.

Alvast bedankt!
 
Begin eerst eens met die beun xenon eraf te halen.

Jeetje, als je geen verstand hebt van elektra hou dan je mond.

Ontopic,

Je hebt kortsluiting zitten in het betreffende circuit. Als ik het juiste draadschema heb, is het dus zekering 4 'SIGNAL' die er uit vliegt?

Vanaf de zekeringkast is dat de zwart/groene (?, B/G, Suzuki experts hier die kunnen bevestigen dat die afkorting echt voor Black/Green staat?).

Componenten die hierdoor gezekerd zijn, zijn:

- Dashboard
- Beide remlichtschakelaars
- Claxon
- Stadslichten (via contactslot)
- Achterlicht en kentekenplaatverlichting (via contactslot)

Je zal dus een voor een deze onderdelen uit moeten sluiten als veroorzaker. Ik denk niet dat je een testlampje hebt dus haal een paar zekeringen, en haal een voor een de betreffende componenten (stekkers) los tot de zekering er niet meer uitvliegt. Zodra je weet welk onderdeel de storing veroorzaakt ga je de betreffende bedrading controleren op schuurplekken.

Als je alle bovenstaande onderdelen los hebt en de zekering brandt nog steeds door, zit het probleem tussen je zekeringkastje en de stekkers die je zojuist los hebt gehaald. Dan is het een kwestie van de draadboom tussen de zekeringkast en de betreffende stekkers controleren.

Een paar veelvoorkomende plekken waar bedrading doorschuurt:

- Boven op de radiateur, de draad van de claxon schuurt soms tegen de bovenrand (scherp) van de radiateur aan.

- Alle bekabeling naar je contactslot en stuurschakelaars, ter hoogte van het balhoofd. Vaak door een scherp randje op het kuipframe oid.

- Punten waar de bekabeling een keer los is geweest en verkeerd/anders is teruggeplaatst, of waar extra kabels met tyraps bij de draadboom gebonden zijn.

En denk eraan, een kortsluiting is makkelijker te vinden dan een draadbreuk, dus wat dat betreft heb je mazzel. Voor een kortsluiting heb je namelijk een draad met spanning nodig die direct aan de massa ligt. Met uitzondering van een sluiting in een van de componenten intern, kan dat eigenlijk alleen tegen het frame aan, en daardoor weet je bij voorbaat al dat er ergens een stuk isolatie doorgeschuurd moet zijn (= makkelijk visueel te controleren).

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Zoooo, dat is nog eens een uitleg! Daar kan ik vast en zeker wel wat mee. een mooie zondag klus!
Bedankt !!
En hopen dat er niet teveel kapot is oid.

Cool, ik heb het lijstje met componenten even uitgebreid, want het contactslot is geen verbruiker dus die hoef je niet los te halen. En checken of de kortsluiting er nog in zit gaat natuurlijk niet met contactslot los. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan