bmw S1000rr 2010 maakt herrie bij de koppeling

wieli30

MF'er
23 sep 2012
35
0
nijmegen
beste forum leden

Ik heb een bmw S1000RR 2010 met 17xxx op de teller die herrie maakt bij de koppeling.
Als de motor stationair loopt in de N dan trilt de motor af en toe en hoor je herrie bij de koppeling.
Ik heb een filmpje op youtube gevonden die het ook heeft ik heb de zelfde klachten.
als ik de koppeling inknijp is het allemaal weg de motor trild dan niet meer en de herrie is er dan ook niet meer.
zijn er mensen die deze klacht ook hebben of er van gehoord hebben?

alvast bedankt
 
jep, hebben veel motorfietsen.
Ingeslagen koppelingskorf, kan komen door veel kilometers (niet in jou geval waarschijnlijk), plotseling volgas optrekken (koppelingkorf een optater geven) of veel wheelien, met behulp van koppeling plots los te laten :)
 
Koppeling eens opengemaakt? Bij een R6 eens meegemaakt dat een stuk bout van een koppelingsveer afgebroken was en deze losse bout alleen herrie veroorzaakte bij ontlaste koppeling, zoals jou verhaal dus.
 
oke dat lijkt me best realistisch dat hij ingeslagen kan zijn.
het is alleen stationair als ik rij heb ik nergens last van alleen een ratelend geluid net alsof er een beugeltje zit te rammelen ofzo. maar als hij is ingeslagen merk je het dan ook onder het rijden?

en wat bedoel je met de NAKS?
 
Aah kijk aan. Nee ik geloof niet dat het iets met de nokkenas ketting te maken heeft. Het geluid komt echt uit de koppeling en als ik hem bedien dan is het geluid weg.
Ik ben zelf bedrijfswagen monteur dus ik heb er wel iets verstand van maar het is natuurlijk anders dan een motor.

Ik wacht rustig af ;)
 
Komtie,

De nokkenaskettingspanner is zoals bij bijna alle BMW's een hydraulische, heb je verder weinig omkijken naar, zeker bij de kilometerstand van TS zijn motor.

Blijft over de koppeling, en ja, die wordt wat lawaaig als hij het flink te verduren heeft gehad. Kan overigens voor de werking absoluut geen kwaad, als je je eraan stoort kan je hem een keertje openhalen en kijken wat er precies speling heeft, maar dan nog is het credo vervangen en een complete koppeling is niet goedkoop.

Hij is uit '10, heb je hem ook al zo lang of heb je hem later gekocht? Bij een dealer? Ik vraag dit om te kijken of er misschien onder garantie of coulance iets aan gedaan kan worden...

Wat ik al zei, het maakt voor de werking geen donder uit en het is een beetje een kwaaltje van iedere natte platenkoppeling die het zwaar heeft gehad, maar als er wat gedaan kan worden is het mooi meegenomen toch?
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de reactie's.
ik heb hem in november bij een dealer gekocht.
toen ik hem kocht deed hij het ook al maar had ik er niet zo op gelet.
ik heb hem toen in de schuur gezet en de afgelopen dagen was het wat mooier weer en toen is het me pas opgevallen.
ik heb er nog garantie op dus ik kan er in ieder geval mee terug want ik stoor me er wel aan.
in ieder geval goed om te horen dat het geen kwaad kan hij rijd ook verder gewoon goed.
 
Ik heb diverse S1000RR gereviseerd. En er vielen mij een aantal zaken op.

Ik heb ervaring met heel veel motoren, de BMW S1000R is stationair een hele rauwe motor.

Het probleem wat je beschrijft het ik 1 keer gehad daar was een tandwiel in de bak afgebroken, maar dat had je waarschijnlijk wel gemerkt tijdens een rit.

Het koppelingshuis daar zitten de tangentiaal veren gewoon los ik. Die kunnen geluid maken...

Verder kan het zijn dat je oliepomp ketting (koppeling-oliepomp) slaat in de geleider. Dit door slijtage. Als je de koppeling bedient koppel je een draaiende massa iets losser. Een zoek toch naar geluid kan heel lang zijn.

Als je de motor 2000 tpm laat draaien hoor je het dan nog met en zonder koppeling ingetrokken? Mocht je de deksel verwijderen om de koppeling te bekijken vernieuw dan de aluminium deksel boutjes, die mag je maar 1x gebruiken...
 
Ja de bak zal het niet aan liggen denkik. Hij rijd gewoon lekker nergens last van. Aleen als hij stationair loopt. Ik zal vanafond eens kijken of ik nog iets hoor als ik hem op de 2000 hou.
 
Overdrijven kan geen kwaad, gewoon zeggen wat ie doet wanneer, zeggen dat je je er heel erg aan stoort en dit niet had verwacht van een BMW, etc etc. Waar woon je ergens, want ik ken ook nog wel een dealer waar ik jaren heb gewerkt, als ik het heb gehoord en het is abnormaal kan ik ook zorgen dat het gefixt wordt...
 
ja ik denk dat het pas over 2 weken zal zijn ik wil hem in het weekeind brengen en aangezien ik volgend weekeind moet werken word het pas die week er op maar ik zal het laten weten als ik er nieuws over heb ;)
 
hallo
de motor was een een paar weekjes kwijt maar het probleem is opgelost.
Er zat te veel speling op het koppelingshuis die hebben ze vervangen en het trillen en het geluid is weer weg. dus hij kan er weer even tegenaan. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan