Radiator

uylenbergh

Rookie
12 mrt 2015
3
0
Groningen
Hoi,

Mijn vraag betreft de radiator van mijn Magna uit 1983. Er is een drietal mankementjes, welke, naar mijn inziens, met elkaar te maken kunnen hebben.

Ten eerste lijkt de temperatuur van de motor niet hoog genoeg te worden. Mij is verteld dat de motor optimaal functioneert wanneer de wijzer van de thermometer in het midden van de balk staat. Bij mij, daarentegen, blijft deze onder het rijden op de grensovergang tussen koud en warm staan.

Ten tweede begint de radiator na een aantal kilometers een huilend/suizend geluid te maken. Af en toe lijkt het alsof dit geluid voortkomt uit iets dat aanloopt; wanneer ik de koppeling inhoud en langzaam afrem, lijkt het geluid te verminderen.

Ten slotte lijkt de wijzer van de snelheidsmeter mee te deinzen op het aanlopende deel. En met deinzen bedoel ik dat het lijkt alsof de wijzer los zit en meespringt na elke hobbel, drempel en kuil. Als ik zonder hobbels, drempels en kuilen rijd, gaat-ie rondom de snelheid die ik rij steeds op en neer. Nu heb ik zojuist ergens gelezen dat bij sommige motoren de radiator reageert op de snelheid die wordt gemaakt (? Klinkt mij erg vreemd in de oren, maar ik ben a-technisch als het hier op aankomt).

Is er toevallig iemand die enig idee heeft wat er aan mijn motor mankeert?

Groeten,

RJ
 
Hoi,

Mijn vraag betreft de radiator van mijn Magna uit 1983. Er is een drietal mankementjes, welke, naar mijn inziens, met elkaar te maken kunnen hebben.

Ten eerste lijkt de temperatuur van de motor niet hoog genoeg te worden. Mij is verteld dat de motor optimaal functioneert wanneer de wijzer van de thermometer in het midden van de balk staat. Bij mij, daarentegen, blijft deze onder het rijden op de grensovergang tussen koud en warm staan.
Niks aan de hand.
Ten tweede begint de radiator na een aantal kilometers een huilend/suizend geluid te maken. Af en toe lijkt het alsof dit geluid voortkomt uit iets dat aanloopt; wanneer ik de koppeling inhoud en langzaam afrem, lijkt het geluid te verminderen.
Je zal eerst er achter moeten komen wat dat geluid veroorzaakt. Dan pas kun je verder denken.
Ten slotte lijkt de wijzer van de snelheidsmeter mee te deinzen op het aanlopende deel. En met deinzen bedoel ik dat het lijkt alsof de wijzer los zit en meespringt na elke hobbel, drempel en kuil. Als ik zonder hobbels, drempels en kuilen rijd, gaat-ie rondom de snelheid die ik rij steeds op en neer. Nu heb ik zojuist ergens gelezen dat bij sommige motoren de radiator reageert op de snelheid die wordt gemaakt (? Klinkt mij erg vreemd in de oren, maar ik ben a-technisch als het hier op aankomt).
Nee. Hooguit kan de ventilator mee gaan draaien door rijwind.
Is er toevallig iemand die enig idee heeft wat er aan mijn motor mankeert?

Groeten,

RJ

Laat je motor stationair warm draaien, net zolang totdat de fan aan gaat. Ev helpen door beetje gas bij te geven.
Let er op dat je temp niet door het rode deel heen gaat ( voor het geval de fan stuk is).

Als de fan aangaat, zal ook langzaam de temp moeten dalen.

Als dat zo gebeurt, is je koelsysteem ok.
Als de fan een hoop herrie maakt, heb je meteen de oorzaak van je geluid (waarschijnlijk).

Teller: kan zijn dat die intern wat dol is, of dat de km teller kabel niet helemaal lekker meer is.
 
Hoi,

Mijn vraag betreft de radiator van mijn Magna uit 1983. Er is een drietal mankementjes, welke, naar mijn inziens, met elkaar te maken kunnen hebben.

Ten eerste lijkt de temperatuur van de motor niet hoog genoeg te worden. Mij is verteld dat de motor optimaal functioneert wanneer de wijzer van de thermometer in het midden van de balk staat. Bij mij, daarentegen, blijft deze onder het rijden op de grensovergang tussen koud en warm staan.
Het is nog koud buiten. En prijs je gelukkig, magna's hebben eerder te last van warm worden dan van te koud, koelsysteem is maar NET voldoende voor deze blokken.
Ten tweede begint de radiator na een aantal kilometers een huilend/suizend geluid te maken. Af en toe lijkt het alsof dit geluid voortkomt uit iets dat aanloopt; wanneer ik de koppeling inhoud en langzaam afrem, lijkt het geluid te verminderen.

Ten slotte lijkt de wijzer van de snelheidsmeter mee te deinzen op het aanlopende deel. En met deinzen bedoel ik dat het lijkt alsof de wijzer los zit en meespringt na elke hobbel, drempel en kuil. Als ik zonder hobbels, drempels en kuilen rijd, gaat-ie rondom de snelheid die ik rij steeds op en neer. Nu heb ik zojuist ergens gelezen dat bij sommige motoren de radiator reageert op de snelheid die wordt gemaakt (? Klinkt mij erg vreemd in de oren, maar ik ben a-technisch als het hier op aankomt).

Is er toevallig iemand die enig idee heeft wat er aan mijn motor mankeert?

Groeten,

RJ
Lijkt mij meer dat je tellerkabel de herrie maakt en dat is ook meteen de oorzaak van je dansende teller. Maak 'm voor de gein eens los onder bij het voorwiel en ga een eindje rijden. Als je dan geen gierend geluid meer hoort heb je je oorzaak.
 
Nogmaals bedankt voor jullie reactie. Het was inderdaad de tellerkabel. Deze moest doorgesmeerd worden maar doordat dit te lang heeft geduurd heeft de teller een opdonder gekregen. Nieuwe teller is inmiddels onderweg en de kabel is gesmeerd!
 
Als de motor niet op temperatuur komt is de smering niet optimaal. Dit kan komen door dat de thermostaat vast zit.

De thermostaat zorgt er voor dat als de motor koud is de radiator niets of nauwelijks gebruikt wordt doordat deze vrijwel dicht staat. Als het koelwater warmer wordt gaat de thermostaat langzaam open. Ga je langzamer rijden en wordt de motor dus minder warm dan gaat de thermostaat weer een stukje dicht.

Controle is enigzins mogelijk door je motor koud te starten en te voelen of de radiator in eerste instantie koud blijft. Wardt deze vrij snel warm dan blijft deze hangen in de open stand.

Als je denkt dat de thermostaat blijft hangen dan is de makkelijkste en goedkoopste optie om het koelsysteem te reinigen met een spoelmiddel. Is zo wie zo standaard onderhoud.

Koelwater er uit. (als de motor koud is) Spoelmiddel er in, warm rijden, af laten koelen, bijvullen/onluchten. 1 nachtje laten staan(extra inweken is normaal gesproken niet nodig). Nog een keer warmrijden aflaten koelen,
Als je mazzel hebt is het dan opgelost. Ma.w. je kan testen of de motor nu wel op temp komt.
Zo ja naspoelen met leidingwater en weer vervangen door juiste type koelvloeistof en ontluchten.
Zo niet; Thermostaat er uit en testen in een pannetje met water. Bij twijfel vervangen zo duur zijn ze niet.

Jij: Heb je dat zelf mee gemaakt en zo opgelost?
Ik: Ja, maar wel met een honda VFR.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan