3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Jaaa, ik zat zelf ook al een keer te denken aan een 3dprint topic of MF.

Ik heb ruim een jaar geleden zelf een prusa I3 printer tweedehands gekocht die wat liefde nodig had.

Inmiddels werkt hij goed en print ik er voornamelijk ABS mee.

2014-11-19%2014.54.16.jpg


db
 
Laatst bewerkt:
Kosten verschilt per volume en materiaal.

Er staat al het een en ander aan motoronderdelen op oa shapeways.com, waaronder een GS500 gasschuifgeleider van mij.

2a9ef6q.jpg

Photo08-10-13131434.jpg

Het model heb ik gemaakt met Sketchup en een schuifmaat.
Kosten voor dit ding: €15.15

Onderdeel is niet verkrijgbaar via Suzuki. Van printen is het nooit gekomen want ik vond het onderdeel in de catalogus van BMW en heb mijn order bij shapeways toen geannuleerd.

Desalniettemin was 3D printen iets goedkoper dan de onderdelen van BMW (scheelt een tientje). Toch BMW onderdelen besteld omdat ik ze zo snel mogelijk wilde hebben en je dan toch zekerheid hebt dat het werkt, al kon er in dit geval eigenlijk niks verkeerd gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ooit eens een clipon uitgewerkt en bij i.materialise laten printen in polyamide (goedkoopste, was als passtuk/probeersel <€25):

2v002hk.jpg


331d1m8.jpg


Paste als gegoten op mijn voorvork en de uiteindelijke zithouding was goed.
Alleen het laten printen in SS zou veel te duur zijn >€200,- -O- ... beter zou dus zijn om dit te laten frezen/draaien, wat zeker ook nog een keer gaat gebeuren. Maar eerst nog verder uitdenken over een rempomp waar je een remkabel aan zou kunnen knopen. :P

Ontwerp van clipon is hier op gebaseerd *D :

154RS%20-.jpg
 
Jaaaaaaa...!

Nou zijn er voor- en nadelen aan 3d-printen, maar het kan heel leuk worden.
Vorig jaar een motor aan de hand van m'n CBR uit de vrije hand gevormd in Rhino.. En toen met wat bewegende delen uit de 3D-printer laten komen..

large


large


68470_487491334604519_891462010_n.jpg
 
Ik vroeg mee laatst al eens af, kappensetten zijn zo vreselijk duur, of ze zijn vreselijk crappy, waarom worden die dingen niet 3d-geprint? Gat in de markt toch?

Gigantische printer nodig en gigantisch veel tijd, waardoor dit alsnog, je raadt het al, gigantisch duur is :P

Ik had een keer het voornemen om mn eigen voorkuipje te maken, 400*300*200mm met een wanddikte van 1.5mm, zou uiteindelijk zo'n 1000 euro worden om bij shapeways uit te laten printen. 3D printen is een gimmick, leuk als je een prototype wilt hebben, een eenmalig onderdeel dat niet zwaar belast wordt, of gewoon een fancy beeldje, maar voor productie is het absoluut niet geschikt.
 
Ooit eens een clipon uitgewerkt en bij i.materialise laten printen in polyamide (goedkoopste, was als passtuk/probeersel <€25):

[afbeelding]

[afbeelding]

Paste als gegoten op mijn voorvork en de uiteindelijke zithouding was goed.
Alleen het laten printen in SS zou veel te duur zijn >€200,- -O- ... beter zou dus zijn om dit te laten frezen/draaien, wat zeker ook nog een keer gaat gebeuren. Maar eerst nog verder uitdenken over een rempomp waar je een remkabel aan zou kunnen knopen. :P

Ontwerp van clipon is hier op gebaseerd *D :

[afbeelding]


Zou het zeker niet laten 3D printen als je het ook echt wilt gebruiken, je wil niet dat zoiets breekt als je vol in de remmen gaat. Het 3D printen van staal is tegenwoordig voornamelijk het maken van de vorm van poeder door middel van een hars, waarna de hars in een speciaal proces vervangen wordt door koper/messing. Uiteindelijk krijg je dus een in elkaar geplakt werkje dat nooit bij de sterkte van staal in de buurt zal komen. Leuk voor sieraden, absoluut niet geschikt voor belaste delen.
 
Best een grappig idee, als je de montagepunten van je kappenset in een digitaal model zet kun je daarna elke kap maken of laten maken die je maar wilt en ze makkelijk een keer of wat laten uitprinten.

22iht-design22-picA-articleLarge.jpg


Je kunt een 3D model net zolang tweaken tot het perfect is wat je wilt en je ziet aan zon model precies hoe het eindresultaat gaat worden. Bij de grote fabrikanten doen ze het precies zo als ze iets nieuws ontwerpen :D.
 
Zou het zeker niet laten 3D printen als je het ook echt wilt gebruiken, je wil niet dat zoiets breekt als je vol in de remmen gaat. Het 3D printen van staal is tegenwoordig voornamelijk het maken van de vorm van poeder door middel van een hars, waarna de hars in een speciaal proces vervangen wordt door koper/messing. Uiteindelijk krijg je dus een in elkaar geplakt werkje dat nooit bij de sterkte van staal in de buurt zal komen. Leuk voor sieraden, absoluut niet geschikt voor belaste delen.


i know, was het ook niet van plan. Al denk ik wel dat het met de sterkte wel goed zou gaan, je kunt er iig flink op staan meppen met een hamer. ;)
 
3D prints zijn inderdaad vaak erg bros. Het spreekt erg tot de verbeelding en de technieken zijn snel aan het verbeteren maar voor nu is meer voor doppen, clipjes, kappen en andere niet essentieel dragende onderdelen. Vitale constructieonderdelen zou ik zelf denk ik eigenlijk alleen van staal of titanium laten sinteren maar dan schiet de prijs meteen omhoog ook en kun je wss beter originele onderdelen bestellen.
 
Waarom staat er niet gewoon 'Nee' in de poll, en wel een 'Euh...'? Wat is 'Euh...'?

Ik ga voorlopig dus niet 3d printen. Het staat nog steeds wel erg in de kinderschoenen. Het idee van 3d printen is juist dat je thuis bijna alles zelf kan maken. Een ontwerp laten printen is alleen nuttig als het onderdeel elders niet gewoon te koop is, en met de zelfbouw-apparaten ben je de helft van de tijd nog steeds aan het calibreren.
 
Het idee van 3d printen is juist dat je thuis bijna alles zelf kan maken.

Nee, 3D printen hoeft helemaal niet persé thuis. Zie het ongeveer zoals groot formaat foto's, daar kan je een goede kwaliteit dure A3 printer voor aanschaffen of je laat het voor een paar duppies afdrukken bij de hema, de kruidvat of een van de 10000 foto-afdruk website bedrijfjes die er zijn.

Een ontwerp laten printen is alleen nuttig als het onderdeel elders niet gewoon te koop is

Of misschien ben je gewoon op zoek naar een onderdeel waarvan de prijs niet 3x van over de kop is gegaan omdat dat lullige stukje plastic/metaal met een duur merkje erop met het vliegtuig vanaf de andere kant van de planeet moest komen. Kwestie van weinig tijd voordat dat het geval is, als dat niet al zo is bij klein spul.

Over een aantal jaar is dit gewoon gemeengoed. De jeugd start straks een programma als sketchup om een object te ontwerpen zoals wij nu Word opstarten om wat gelul te typen. Niet om hier een beetje tof te lopen doen, maar op die manier gebruik ik sketchup al, met mij veel anderen want het stelt geen reet meer voor. Dat rolt vervolgens uit de thuisprinter, uit die van een kennis, uit die van iemand in de buurt (3dhubs.com bijvoorbeeld) of wordt naar je toe gestuurd door een bedrijf met grote en professionele 3D print apparatuur.
 
Laatst bewerkt:
er is een hele community van mensen met 3D printers waar je zaken kan laten printen, inderdaad erg gaaf voor de zelfbouwers. Ik denk vooral geschikt voor zaken als montagepunten voor kuipwerk en instrumenten, structureel gezien is het spul (nog) niet erg indrukwekkend.
 
Ik vroeg mee laatst al eens af, kappensetten zijn zo vreselijk duur, of ze zijn vreselijk crappy, waarom worden die dingen niet 3d-geprint? Gat in de markt toch?

Omdat het vacuum gevormd wordt. Heb je wel enig idee hoe lang het duurt om iets 3d te printen? Het is meer geschikt voor kleine onderdelen en concepten :).

Ik mag toch wel hopen dat men geen metalen onderdelen vervang door 3d geprint plastic..?
 
Omdat het vacuum gevormd wordt. Heb je wel enig idee hoe lang het duurt om iets 3d te printen? Het is meer geschikt voor kleine onderdelen en concepten :).

Ik mag toch wel hopen dat men geen metalen onderdelen vervang door 3d geprint plastic..?

Kuipen worden gespuitgiet, niet gevacuumvormd.

Tsjah, 3D printen... Leuk voor een prototype, maar de sterkte materiaalkeuze oppervlakte kwaliteit zijn toch zaken die nog niet op het niveau zitten van de conventionele productie technieken.

Het enige wat in de buurt komt is laser sintering. En dat is geen techniek voor de consument.
 
Laatst bewerkt:
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

[afbeelding]

Ik heb er natuurlijk van gehoord, weet totaal niet wat her exact is, ja een pistool bv 3D printen en dan heb je een voorwerp, kun je mee schieten dan met 3D kogels ?

Kga de links even bekijken.
 
Kuipen worden gespuitgiet, niet gevacuumvormd.

Tsjah, 3D printen... Leuk voor een prototype, maar de sterkte materiaalkeuze oppervlakte kwaliteit zijn toch zaken die nog niet op het niveau zitten van de conventionele productie technieken.

Het enige wat in de buurt komt is laser sintering. En dat is geen techniek voor de consument.
Daar heb je wel gelijk, volgens mij.

De oppervlakte kan je wel mooi maken. ABS, PLA en vele andere materialen kan je gewoon (spuit)plamuren en verven net als normale kuipdelen. Maar de sterkte van de spuitgegoten delen kan je enkel met vorm/dimensie of metaal inserts, compenseren. Ik maak me wel zorgen over de slijtvastheid van de materialen. Niet dat er veel over blijft van spuitgegoten kuipdelen na een schuiver.
 
Ik heb er natuurlijk van gehoord, weet totaal niet wat her exact is, ja een pistool bv 3D printen en dan heb je een voorwerp, kun je mee schieten dan met 3D kogels ?

Kga de links even bekijken.

Het 3D printen van het pistool zelf is totaal niet boeiend, iets soortgelijks kan je ook maken met huis tuin en keukengereedschap en wat prul bij de Gamma vandaan.

Het meest interessante van die 3D print pistolen was de discussie er omheen. Moet je zoiets verbieden? Kan je zoiets verbieden? Natuurlijk kan je zoiets niet verbieden want het is niet meer dan een 3D modelletje op de computer en de 3D print techniek is er en gaat niet meer weg. Het is alsof je een willekeurig woord in een tekstbestandje wil verbieden en voorkomen dat mensen het thuis uitprinten op hun inkjet printer. Desalniettemin viel de een na de andere dombo over elkaar heen om ongehinderd door enige kennis allerlei onzin uit te kramen.

Geinig weetje: The Piratebay heeft al een paar jaar een 3D objecten categorie. Het gaat weer een razend interessant en ontzettend verneukte discussie worden omtrent wetgeving en regulering. Stel Suzuki verkoopt een accessoire voor €150 maar je kan nagenoeg/precies hetzelfde uitprinten voor €30, mag dat dan? Er is natuurlijk zoiets als auteursrechten patenten etc, maar hoe ga je dat handhaven?

3D print techniek is echt briljant en ik kijk nu al uit naar het drama van mensen die nog 20 jaar terug in de tijd leven en geen idee hoe ze hier mee om moeten gaan. Razend interessant :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan