3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Mijn baas is er vandoor met mijn vrouw, al zolang als ze mijn vrouw is, logisch want ik ben de baas })

Hier voor de liefhebbers nog wat plaatjes van een recente klus, 3 stuks farmaceutische manifolds van titanium Ti-6Al-4V (grade 5).
Ondanks voorzorgs maatregelen zijn ze door het printen en de daarbij vrijkomende hitte toch licht vervormd.
Omdat het opnieuw printen erg kostbaar is aan ons de vraag of we de de interface vlakken kunnen oplassen zodat deze weer gefreesd kunnen worden en ze zo op gelijke hoogte komen.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Daar was ik van uit gegaan daarom ook de :+ erachter ;)
 
Leuk topic, 3D printen (sinteren) van metaal is enorm interessant vind ik, de mogelijkheden zijn enorm verruimd en verruimen met de dag!

Ik ben zo'n beetje als eerste ingestapt op het gebied van lassen van 3D geprint metaal, dat was behoorlijk innovatief en erg lastig, we hebben er honderden uren aan R&D ingestopt want er was nog niks over bekend.
En testen lieten zien dat het materiaal in opnieuw vloeibare toestand (lasbad) in de verste verte niet leek op "normale" onderdelen van hetzelfde metaal.

Ondertussen zijn we een aantal jaren verder en lassen we voor meer dan 25 verschillende printbedrijven waaronder i.materialise en 3D systems/layerwise.
we voegen componenten samen die niet in één keer geprint kunnen worden maar wat ook veel voorkomt is foutjes, en lassen is dan vaak beter, sneller en goedkoper als opnieuw printen, zeker met dure metalen als titanium en tantalium.Dat was niet zo inderdaad, maar de techniek gaat echt enorm snel!
Het sinteren van dit moment geeft zo enorm veel sterkte, juist door het net niet vloeibaar worden icm de hoge druk.

We lassen dus regelmatig geprinte onderdelen, van farmaceutisch manifolds tot deeltjesversneller onderdelen tot compleet geprinte turbine motors.
Dit is dus zeker wel productie, wel vaak enkele stuks maar het gaat echt wel een stuk verder dan prototypes.

Op dit moment zijn we zelfs bezig met een mini reactor voor Akzonobel, geprint in Tantalium, dan heb je het over extreem duur, sterk en onverwoestbaar metaal, er komt 400 bar op te staan en moet de meest agressieve vloeistof verdragen dat er bestaat op de wereld.

Ik houd dit topic in de gaten, reuze interessant en voor de fans van plaatjes, hieronder wat foto's van een door ons gelaste turbine voor in een gasleiding van Exxon mobil, materiaal is Titanium Grade 5.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]




[afbeelding]

Kun jij niet een keer een open dag organiseren voor de MFers die ook pogingen ondernemen om een en ander aan elkaar te braden....
Alles wat ik van jouw tegenkom hier op het forum loopt het water me uit de mond, en zou persoonlijk graag een keertje jouw/jullie aan het werk zien :} :} :}
 
Excuus voor de late reactie, had deze tussendoor geopend op mobiel maar helemaal vergeten.

Bedankt, hoe ziet zo'n dag er volgens jou uit, je bedoelt een soort praktijk dagje?
 
Laatst bewerkt:
Met alle respect, maar dit is toch niet helemaal waar...

In de vliegtuigindustrie zijn ze bezig met (o.a. titanium) onderdelen te vervaardigen en zijn er zelfs al luchtvaart gecertificeerde onderdelen geprint. :Y
Dit zijn geen SLS maar SLM geprinte onderdelen.
Ik heb dit proces en product met eigen ogen mogen zien en het is echt bijzonder! :}

http://www.nlr.nl/NL/capabilities/3d-metaal-printen/

Klopt helemaal. In Eindhoven zit een bedrijf die SLM machines maakt. Dit is inderdaad niet vergelijkbaar met sinteren.
Bedrijven als ASML maken er gebruik van om specifieke onderdelen te maken die niet met de "klassieke" methoden maakbaar zijn.
SLM onderdelen zijn ook vrijwel altijd duurder dan een gedraaid/gefreesd onderdeel (dan moet het draaien/frezen natuurlijk wel mogelijk zijn).
 
Dat deze onderdelen voldoen aan een certificaat geeft alleen maar aan dat ze voldoen aan de in het certificaat gestelde eisen. Dat zegt helemaal niets over de sterkte. Ook het feit dat het voor de vliegtuigindustrie gemaakt wordt geeft niet automatisch aan dat het dan ook het sterkste onderdeel is wat je kan maken, alleen denken veel mensen dat als ze "vliegtuigindustrie" horen.

Ik zit al heel mijn leven in de tandwielindustrie en daar praat je over zeer zwaar belaste onderdelen. De (smeed)structuur van het materiaal (meestal inzetstalen als 18CrNiMo7.6) is bepalend voor sommige cruciale eigenschappen die bepalen of dat tandwiel heel blijft of niet, en die structuur is gewoonweg niet aanwezig bij geprintte onderdelen. Of ze van exact hetzelfde materiaal gemaakt zijn is dan niet belangrijk.

Op dit moment is het 3D printen nog niet in staat tandwielen met vergelijkbare eigenschappen te produceren, maar ik sluit uiteraard niet uit dat dat in de toekomst gaat veranderen, het is tenslotte één van de snelst groeiende takken van industrie.

Waarom zou je perse tandwielen 3D willen printen? Ik denk niet dat je 3D printen moet zien als een vervanger van bestaande productietechnieken, maar meer als iets wat nieuwe mogelijkheden geeft.

En daarnaast is het vanwege de snelheid en prijs erg handig voor productontwikkeling. Ik laat voor m'n werk vaak dingen printen (meestal SLS met PA) voor prototypes. Hiermee kunnen we dan al veel dingen testen, en zelfs grote delen van de validatiefase doen voordat we overgaan naar spuitgietmatrijzen. Door meer testwerk met geprinte onderdelen te doen besparen we in een latere fase veel aanpassingen in dure matrijzen.
 
Vandaag mijn eerste ge-3Dprinte (shapeways.com) motor onderdeel mogen ontvangen en testen:

Modelletje gemaakt in Sketchup
2lvxvd3.jpg


Cadeau ontvangen van de postbode
24mv054.jpg


Geinstalleerd
y0700.png


Ook te zien (en te koop) op shapeways.com

Het is een clip die je om de originele gashendel kan doen zodat deze een grotere diameter krijgt. De gashendel wordt daardoor gevoeliger (snelgas). Het materiaal is gesinterd nylon en is behoorlijk stevig en toch net flexibel genoeg om hem erop te kunnen klikken.

Overigens is de booglengte van de clip net te klein maar hij werkt nog steeds zoals het hoort. Ik heb het model op shapeways inmiddels geupdate zodat ie perfect past :)
 
Laatst bewerkt:
Aan de kant Oma. Ik schop dit topic omhoog omdat er onlangs weer een 3D modelletje van (oa) mijn hand is geprint. Het verhaal is op GStwins te vinden maar hier de samenvatting in het Nederlands

Het probleem: Een plastic dopje op de carburateurs van (nieuwe model) GS500. Het plastic wordt na verloop van tijd bros en de nippel waarop een slangetje moet die breekt af.

index.php


Kan je die niet kopen dan? Ja dat kan, als je je portemonnee meeneemt en de hele carburateur deksel aanschaft ala €80 per stuk.

11kuywi.jpg


Vervolgens heb je een deksel met een nieuw dopje die na verloop van tijd ook gewoon weer afbreekt. Het is een klein onderdeel en 3D printen in oa RVS is tegenwoordig gewoon mogelijk voor beschaafde prijzen, dus waarom niet?

Ik heb zelf een GS500 met het oude type carburateurs dus ik heb geen last van dit probleem. Wel vind ik 3D printen cool en kan ik mijn weg prima vinden in Sketchup dus ik wilde wel helpen. Een Amerikaan heeft daarop de maten opgenomen van zijn dopje en daar heb ik een model van gemaakt.

ngx1yo.png


005_zpsdkissskm.jpg


90n5uu.jpg


4rvka1.jpg


Vervolgens heb ik dat model geupload naar shapeways.com en deze in verschillende materialen bestelbaar gemaakt. Hier een render van shapeways:
29f5c9w.jpg


Daarna heeft een andere Amerikaan het onderdeel daadwerkelijk in metaal laten printen:
H3Qxaxy.jpg

7Axfor5.jpg

h0DyyOF.jpg


De kosten van dit -onverslijtbare- onderdeel: €32. Voor twee stuks dus €64 zeg €70 inclusief verzendkosten. Welkom in de toekomst Motor-Forum OMA.

Helaas heb ik niet de juiste hoh afstand van de montage gaten doorgekregen maar dat zal ik binnenkort oplossen door het model te updaten. Verder is het een prachtig onderdeeltje geworden.

Hetzelfde onderdeel heb ik overigens ook via 3D hubs in ABS laten printen maar dit was geen succes omdat de hechting tussen verschillende lagen niet sterk genoeg is voor de nippel. Deze breekt dan te gemakkelijk af.
eiukg.png
 
Aan de kant Oma. Ik schop dit topic omhoog omdat er onlangs weer een 3D modelletje van (oa) mijn hand is geprint. Het verhaal is op GStwins te vinden maar hier de samenvatting in het Nederlands

Het probleem: Een plastic dopje op de carburateurs van (nieuwe model) GS500. Het plastic wordt na verloop van tijd bros en de nippel waarop een slangetje moet die breekt af.

[afbeelding]

Kan je die niet kopen dan? Ja dat kan, als je je portemonnee meeneemt en de hele carburateur deksel aanschaft ala €80 per stuk.

[afbeelding]

Vervolgens heb je een deksel met een nieuw dopje die na verloop van tijd ook gewoon weer afbreekt. Het is een klein onderdeel en 3D printen in oa RVS is tegenwoordig gewoon mogelijk voor beschaafde prijzen, dus waarom niet?

Ik heb zelf een GS500 met het oude type carburateurs dus ik heb geen last van dit probleem. Wel vind ik 3D printen cool en kan ik mijn weg prima vinden in Sketchup dus ik wilde wel helpen. Een Amerikaan heeft daarop de maten opgenomen van zijn dopje en daar heb ik een model van gemaakt.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Vervolgens heb ik dat model geupload naar shapeways.com en deze in verschillende materialen bestelbaar gemaakt. Hier een render van shapeways:
[afbeelding]

Daarna heeft een andere Amerikaan het onderdeel daadwerkelijk in metaal laten printen:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

De kosten van dit -onverslijtbare- onderdeel: €32. Voor twee stuks dus €64 zeg €70 inclusief verzendkosten. Welkom in de toekomst Motor-Forum OMA.

Helaas heb ik niet de juiste hoh afstand van de montage gaten doorgekregen maar dat zal ik binnenkort oplossen door het model te updaten. Verder is het een prachtig onderdeeltje geworden.

Hetzelfde onderdeel heb ik overigens ook via 3D hubs in ABS laten printen maar dit was geen succes omdat de hechting tussen verschillende lagen niet sterk genoeg is voor de nippel. Deze breekt dan te gemakkelijk af.
[afbeelding]

Mooi gedaan!
3D printen heeft de toekomst, daar ben ik wel van overtuigd.
 
Verander je ABS print naar eentje met gaten voor schroeftules en je afbreek probleem is verdwenen. :)

Tevens na het printen de flens op een glasplaat leggen en in een acetondamp leggen. Het oppervlak trekt dan strakker en daardoor sterker.

Mijn eerste keus zou trouwens zijn geweest om hem te printen met het pasvlak naar beneden. Dan wordt die veel vlakker. Dan heb je alleen nog de overspanning die problemen zou kunnen geven. Ik schat echter dat dat op z'n hoogst 2 cm is en dat moet wel lukken.

/edit, de stappen in het binnenwerk moet je dan ook kwijt maken trouwens. Of moeilijk met supports gaan werken. Dan is het dus van belang of er aan het binnenwerk nog wat moet aansluiten, anders zou de binnenkant ook conisch kunnen worden.

db
 
Laatst bewerkt:
Verander je ABS print naar eentje met gaten voor schroeftules en je afbreek probleem is verdwenen. :)

Tevens na het printen de flens op een glasplaat leggen en in een acetondamp leggen. Het oppervlak trekt dan strakker en daardoor sterker.

Mijn eerste keus zou trouwens zijn geweest om hem te printen met het pasvlak naar beneden. Dan wordt die veel vlakker. Dan heb je alleen nog de overspanning die problemen zou kunnen geven. Ik schat echter dat dat op z'n hoogst 2 cm is en dat moet wel lukken.

db


Het oppervlak was al behoorlijk glad en kon ik snel perfectioneren met fijn schuurpapier. De reden waarom het model zo is opgebouwd is omdat de nippel anders niet rond wordt. Ik heb er ook een 'plat' laten printen maar dan blijft er van de nippel niks over zoals ik al had verwacht.

Schroefnippel heb ik aan gedacht en dat kan ook prima werken natuurlijk. Het doel was echter een object dat je met een paar klikken kan bestellen en dan kant&klaar op je deurmat valt.


Model heb ik inmiddels geupdate en staat weer op shapeways. Voorbeelden worden nog gerenderd dus die staan er over een paar minuten pas op.
 
Laatst bewerkt:
Het oppervlak was al behoorlijk glad en kon ik snel perfectioneren met fijn schuurpapier. De reden waarom het model zo is opgebouwd is omdat de nippel anders niet rond wordt. Ik heb er ook een 'plat' laten printen maar dan blijft er van de nippel niks over zoals ik al had verwacht.

Model heb ik inmiddels geupdate en staat weer op shapeways. Voorbeelden worden nog gerenderd dus die staan er over een paar minuten pas op.


Als je de de slangaansluitinging er uit haalt en de diameter ondermaats maakt kun je vervolgens zoiets er er in draaien en lijmen.

Dan heb je perfecte tules. :)

Dit alles geld wel voor filament 3d printers. Als je een poederprinter hebt ben je veel vrijer in het ontwerp. (zoals shapeways kan bieden)

db
 
Als je de de slangaansluitinging er uit haalt en de diameter ondermaats maakt kun je vervolgens zoiets er er in draaien en lijmen.

Dan heb je perfecte tules. :)

Dit alles geld wel voor filament 3d printers. Als je een poederprinter hebt ben je veel vrijer in het ontwerp. (zoals shapeways kan bieden)

db

Ik zat net mijn eerdere reactie te editen omdat ik dat had gemist

Schroefnippel heb ik aan gedacht en dat kan ook prima werken natuurlijk. Het doel was echter een object dat je met een paar klikken kan bestellen en dan kant&klaar op je deurmat valt.

Dat dus. Als ik de onderdelen zelf nodig zou hebben dan zou ik het nu inderdaad met schroefnippels doen. De kosten van een ABS printje zijn namelijk echt heel weinig. €3,50 opstartkosten + €0,83 per dopje bij de hub waar ik het heb laten doen. Voor de prijs van 2 carbdeksels kan ik dan een stuk of 100 dopjes fabrieken.
 
Toch maar even meelezen hier :) Zelf heb ik weinig met 3d printen omdat het voor de hobby/particulier allemaal maar gepruts is. Fatsoenlijke machine`s zijn duur en alleen voor het echte bedrijfsleven van toepassing.
 
Shapeways is toch echt voor de hobby/particulier bedoelt en die hebben voor kapitalen aan machines staan. Het zijn niet bepaald titanium printers maar het stadium 'gepruts voor de particulier' zijn we al een tijdje voorbij ;)
 
Toch maar even meelezen hier :) Zelf heb ik weinig met 3d printen omdat het voor de hobby/particulier allemaal maar gepruts is. Fatsoenlijke machine`s zijn duur en alleen voor het echte bedrijfsleven van toepassing.


Ik heb wel wat met 3D printen.

Mijn hobbygepruts is al op de eerste pagina van dit topic te zien. :)

0,5 mm nozzle, Ik kan ongeveer 180 mm kubus printen. Ik print eigenlijk alleen met ABS.

db
 
Laatst bewerkt:
Ben zelf al een tijdje bezig met een meterhouder voor mn streetfighter.
Helaas is de oude verkocht voordat het ontwerp geperfectioneerd was, dus nu bezig met een ontwerp voor de nieuwe fiets.

In het verleden ook al eens een proof of concept gemaakt voor een aantal 3-delige velgen.
Planning was deze te produceren en verkopen, maar op het laatste moment haakte de investeerder af dus dat bleef helaas bij deze 4 modellen:
Helaas was abs op dat moment nog niet goed voorradig dus het is van standaard materiaal, maar met wat uren bijschuren en een paar spuitbussen ziet het er best aardig uit.
153abtg.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hetzelfde onderdeel heb ik overigens ook via 3D hubs in ABS laten printen maar dit was geen succes omdat de hechting tussen verschillende lagen niet sterk genoeg is voor de nippel. Deze breekt dan te gemakkelijk af.
[afbeelding]
Mooi verhaal, prachtig resultaat.
Maar als echte knutselaar zou ik het toch in ABS maken. Dan alleen het pijpje niet meeprinten, maar het blokje groter maken en daar een messing pijpje in lijmen/persen/smelten. Dan heb je het dekseltje echt voor een habbekrats en kan vrijwel iedereen het thuis printen.
 
hoe groot kunnen ze daar bij shapways iets maken?
ben al een poos aan het nadenken voor een enduro kuip..
als ze daar de mallen kunnen maken..?

Een jaar of 2 a 3 geleden heb ik een kuipdeel naar Shapeways geupload om te laten printen, zou me 80k gaan kosten dus toch maar niet gedaan :X

Weet niet wat t nu kost.
 
Een jaar of 2 a 3 geleden heb ik een kuipdeel naar Shapeways geupload om te laten printen, zou me 80k gaan kosten dus toch maar niet gedaan :X

Weet niet wat t nu kost.

Max afmeting is iets van 65x35x55cm en als je een kuipdeel laat printen die daar in past ben je denk ik €400-500 verder. Wordt een dure set :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan