Cobrra Nemo 2 kettingsmeersysteem

Mesmer

Die hard MF'er
19 dec 2009
893
1
Groningen
Laatst bewerkt:
Niet duur? :S

In vergelijking vind ik hem toch aardig prijzig als ik het zo zie..

Ik lees op de website het volgende:

"The lubrication procedure shall be performed every 150 up to 350 km depending on drive velocity, dustiness and meteorological conditions. It is recommended to lubricate the chain after each refuelling for the purpose of regularity. After driving in rain and after cleansing the chain when the chain is free of lubricant completely, it is necessary to lubricate the chain (it is recommended to slew the NEMO 2 by ½ of revolution)

when the lubrication procedure was performed and the motorcycle is to be stopped within 3 minutes incidentally, it is sufficient to slew the device against the arrow direction into the original position and the lubrication process is stopped. After putting the motorcycle in motion, perform the lubrication procedure again."

Wat is hier precies nou het verschil met na 150-350 km met een busje na het rijden de ketting te onderhouden?
 
Mijn geval? Woon in de binnenstad, motor staat ergens in een stalling. Is het verschil tussen even een zwengel aan het palletje van de OSCO tijdens het de straat van de stalling binnenrijden.

Of motor neerzetten, afstappen, stalling in om bus met smeermiddel halen halen. Kloten met smeermiddel (geen middenbok) en dan motor terug naar binnen.

Nu ben ik mooiweer-rijder, dus 't is vooral een luxe probleem, maar lui als ik ben is het mij die 130 euro wel waard :-)
 
Mijn geval? Woon in de binnenstad, motor staat ergens in een stalling. Is het verschil tussen even een zwengel aan het palletje van de OSCO tijdens het de straat van de stalling binnenrijden.

Of motor neerzetten, afstappen, stalling in om bus met smeermiddel halen halen. Kloten met smeermiddel (geen middenbok) en dan motor terug naar binnen.

Nu ben ik mooiweer-rijder, dus 't is vooral een luxe probleem, maar lui als ik ben is het mij die 130 euro wel waard :-)

Oh ik snap het wel hoor :Y
Ik ben ook mooiweer rijder en heb ook een motor zonder middenbok (wel een paddockstand in de garage/schuur waar hij staat).
Als ik gereden heb zet ik hem op de paddockstand en pak het busje en spray hem snel even in. Op de paddockstand moet hij sowieso, dus in dat opzicht geen (extra) moeite.

Ik moet zeggen dat ik wel zit te twijfelen om zo'n ding erop te zetten. Alleen dat ding aan het stuur vind ik niks :X
 
De Cobra lijkt in gebruik dus op de OSCO?
Dus een keer per paar honderd km smeren.

Lijkt niet veel toe te voegen dus naast de andere systemen;

Scottoiler: continu smeren zodra de motor loopt
(geactiveerd door vacuum van de motor)

Pro-Oiler: smeren op basis van gereden afstand/snelheid
(gemeten door GPS/Satelliet, elektronische km teller of magneetje/sensor)
 
De Cobra lijkt in gebruik dus op de OSCO?
Dus een keer per paar honderd km smeren.

Lijkt niet veel toe te voegen dus naast de andere systemen;

Scottoiler: continu smeren zodra de motor loopt
(geactiveerd door vacuum van de motor)

Pro-Oiler: smeren op basis van gereden afstand/snelheid
(gemeten door GPS/Satelliet, elektronische km teller of magneetje/sensor)
Scottoiler heeft tegenwoordig ook een intelligent systeem (naast hun conventionele vacuüm-gestuurde), en dat werkt op G-krachten.
 
Scottoiler heeft tegenwoordig ook een intelligent systeem (naast hun conventionele vacuüm-gestuurde), en dat werkt op G-krachten.

Yep, dat noemen ze het E-system. De ouderwetse vacuüm gestuurde is de V-system. Ik rij al jaren met de elektrische, na nogal wat kwaliteitsprobleempjes in het begin met het display nu dik tevreden.
Maar evengoed vind ik dat Cobrra geval wel een leuk ding, goed bedacht.
Wie weet als de scottoiler ooit de geest geeft :P
 
De Cobrra Nemo2 vink echt de aller mooiste en lijkt me ook technisch gezien een goede kettingsmeerder, de bediening + aansluting spreekt me aan en ook de hoeveelheid olie die erin kan. Alleen issie ook bijzonder prijzig en dus (toch) een Loobman besteld (vanmorgen per post ontvangen, binnenkort monteren) Ik heb ooit een Scottoiler gehad en dat functioneert wel aardig, moet m per ongeluk aan een verkochte fiets hebben laten zitten, anders zou ik die nu gebruiken...

Edit: Loobman container lekt, wil nu ook een Cobrra Nemo 2
 
Laatst bewerkt:
Vindt hem ook duur voor wat het is.

Rij zelf al jaren met een pro Oiler, werkt gewoon zoals het hoort. Aansluiten is 3 draadjes en simpel op een aprilia.
Ben alleen al 2x keer lomp geweest zodat de nozzle afbrak. (Ding wat de olie op je achtertandwiel verdeelt). Kost nog 12 euro ook. Maar dat hebben al die systemen.
Gister vervangen door een simpel gebogen koperen buisje bij het voortandwiel, eerste 100km geen probleem en we testen verder. Lekker compact zo.
Tandwiel kapje plaats ik misschien terug, wel eerst klein hoekje uit zagen dan.
full
 
Laatst bewerkt:
Wat de Cobrra, Loobman en Osco gemeen hebben is dat je eenmalig een relatief grote hoeveelheid olie op je ketting aanbrengt, bijvoorbeeld eens per tankbeurt en je dan ook nog een specifieke snelheid moet rijden voor optimale werking/smering. Snelheid welke per oiler verschilt, van stapvoets tot boven 40mph

Als je na inschakelen (indrukken of uittrekken plunjer of kwart slag draaien) ergens voor moet stoppen zal die hoeveelheid olie blijven komen, en dus op de grond doorlekken of op je wiel etc.

Bij de Scottoiler geeft ie, al is t in kleinere hoeveelheden, altijd olie zodra de motor loopt, dus ook bij verkeerslicht/file etc

De Tutoro geeft alleen olie als je rijdt/wiebelt (1 drop per minuut is de bedoeling/std setting), bij stilstand/verkeerslicht/file niet (of hooguit nog 1 druppel?), en kun je bij hevige regen deze bv een 1/4 tot hele slag rijker zetten.

3 mooie leeslinks tegengekomen, die me hebben helpen besluiten toch ns naar 1 van de 3 Tutoro Auto varianten te kijken:

http://earth-roamers.blogspot.nl/2013/10/chains-sprockets-and-lubrication.html

http://earth-roamers.blogspot.com/2014/11/tutoro-chain-oiler.html

http://earth-roamers.blogspot.com/2015/03/fitting-tutoro-chain-oiler.html

Montage van de nozzle bij het voortandwiel, -na- het voortandwiel aan de binnenkant vd ketting begint ook steeds meer 'sense' te maken overigens.
 
Laatst bewerkt:
Wat de Cobrra, Loobman en Osco gemeen hebben is dat je eenmalig een relatief grote hoeveelheid olie op je ketting aanbrengt, bijvoorbeeld eens per tankbeurt en je dan ook nog een specifieke snelheid moet rijden voor optimale werking/smering. Snelheid welke per oiler verschilt, van stapvoets tot boven 40mph

Als je na inschakelen (indrukken of uittrekken plunjer of kwart slag draaien) ergens voor moet stoppen zal die hoeveelheid olie blijven komen, en dus op de grond doorlekken of op je wiel etc.

Bij de Scottoiler geeft ie, al is t in kleinere hoeveelheden, altijd olie zodra de motor loopt, dus ook bij verkeerslicht/file etc

De Tutoro geeft alleen olie als je rijdt/wiebelt (1 drop per minuut is de bedoeling/std setting), bij stilstand/verkeerslicht/file niet (of hooguit nog 1 druppel?), en kun je bij hevige regen deze bv een 1/4 tot hele slag rijker zetten.

3 mooie leeslinks tegengekomen, die me hebben helpen besluiten toch ns naar 1 van de 3 Tutoro Auto varianten te kijken:

http://earth-roamers.blogspot.nl/2013/10/chains-sprockets-and-lubrication.html

http://earth-roamers.blogspot.com/2014/11/tutoro-chain-oiler.html

http://earth-roamers.blogspot.com/2015/03/fitting-tutoro-chain-oiler.html

Montage van de nozzle bij het voortandwiel, -na- het voortandwiel aan de binnenkant vd ketting begint ook steeds meer 'sense' te maken overigens.

Bedankt voor de duidelijke uitleg! Moet maar eens op jacht gaan naar zo'n kitje.
 
Jawel :)

Sinds een paar weken de cobrra nemo gemonteerd.
OSCO kettingsmeersysteem Zwart | motor

Ik heb er pas een paar dagen mee gereden.
Maar het bevalt tot nu toe goed.

Montage was een beetje priegelwerk om het olie slangetje netjes achter de kuip weg te werken.
gebruiksaanwijzing en montage instructies zijn duidelijk.
Een kwartslag draaien aan het oliereservoir en de ketting is weer gesmeerd.
Dit reservoir is mooi compact, net een maatje kleiner dan het rempotje.
omdat je met dunne olie smeert moet je wat vaker smeren.
het is nog een beetje uitproberen, ik zit nu rond de 200-250 km per smeerbeurt.

Het montage blokje voor de achterbrug waar de olieleiding naar het tandwiel gaat is
een beetje iel.
En dit vast plakken leek mij geen goed plan.
Dit blokje heb ik daarom vervangen voor een aluminium strip.
En dit bevestigd aan de bout van de bobbin.

De dunne olie geeft wat meer spray op het achterwiel en achterbrug.
Maar geen dikke klodders kettingvet meer *D
 
Laatst bewerkt:
Klinkt goed, heb je er wat foto's van ?
Jawel :)

Sinds een paar weken de cobrra nemo gemonteerd.
OSCO kettingsmeersysteem Zwart | motor

Ik heb er pas een paar dagen mee gereden.
Maar het bevalt tot nu toe goed.

Montage was een beetje priegelwerk om het olie slangetje netjes achter de kuip weg te werken.
gebruiksaanwijzing en montage instructies zijn duidelijk.
Een kwartslag draaien aan het oliereservoir en de ketting is weer gesmeerd.
Dit reservoir is mooi compact, net een maatje kleiner dan het rempotje.
omdat je met dunne olie smeert moet je wat vaker smeren.
het is nog een beetje uitproberen, ik zit nu rond de 200-250 km per smeerbeurt.

Het montage blokje voor de achterbrug waar de olieleiding naar het tandwiel gaat is
een beetje iel.
En dit vast plakken leek mij geen goed plan.
Dit blokje heb ik daarom vervangen voor een aluminium strip.
En dit bevestigd aan de bout van de bobbin.

De dunne olie geeft wat meer spray op het achterwiel en achterbrug.
Maar geen dikke klodders kettingvet meer *D
 
20151002_182352.jpg


met een aluminium strip aan de bevestiging van de bobin.

20151002_182438.jpg


Aan de bevestiging van de navi.
Bij veel motoren kan het potje aan de bevestiging van de koppelings of remhandle.
In mijn geval kan dat niet omdat het kuipruitje naar beneden gesteld kan worden.

Het is altijd een beetje zoeken naar een stevige en nette oplossing. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan