Motor houdt in bij wegrijden

aprilia_racer

Die hard MF'er
9 sep 2004
299
4
Wijchen
Wie o wie kan mij helpen. Mijn ideeën/oplossingen zijn op inmiddels. Ik heb deze vraag al eens gesteld op het forum maar wil hem graag nog eens onder de aandacht brengen in de hoop dat iemand een oplossing heeft. Ik heb een kawasaki zx9-r uit 1997.

Inmiddels heb ik het volgende eraan gedaan:
Aangekocht op
1-8-2014 met km stand 46500

2-8-2014 met km stand 46700
Remblokken achter vervangen
Remolie vervangen + hydraulische koppeling olie vervangen dot 4

10-8-2014 met km stand 47000
Carburateurs gereinigd.

26-9-2014 met km stand 47960
Voorband vervangen. Michelin pilot power 2ct. Bougies vervangen

2-2-2015 met km stand 49095
Oliefilter vervangen (k&n). Olie vervangen (castrol power rs 10w40)
Benzine kraan gereviseerd. Koppelingsveren vervangen. Luchtfilter vervangen. Koppelingszuiger gereviseerd. Kleppen gesteld. Carburateurs gesynchroniseerd. Carburateurs ultrasoon gereinigd. Benzinefilter vervangen.

Probleem is dat de motor bij het wegrijden begint te stotteren en haperen. Als je eenmaal rijd moet ik de motor 1 keer helemaal doortrekken en dan is het probleem verholpen. Tot ik weer bij het volgende verkeerslicht aan kom. Ik ben zelf opzich best handig maar weet niet meer waar het aan kan liggen.

Ik heb zelf een hele andere (tweedehandse) carburateurbank gekocht en een ultrasoonreiniger (die overigens echt geweldig werkt!!!). Hiermee heb ik het probleem dat de motor bovenin boven de 10.500 toeren inhoud helemaal verholpen. Nu loopt de motor perfect tegen de toerenbegrenzer aan. Maar heeft iemand nog een goed idee wat ik kan proberen om het andere probleem te verhelpen.

Ben benieuwd of jullie nog goede ideeën hebben?
 
Dat was mijn gevoel ook dat het niet aan de carburateurs ligt.
Ik kan mij mogelijk nog 1 ding voorstellen. De twee buitenste cilinders hebben in de carburateur andere naaldbuizen zitten dan in de binnenste 2 cilinders.

Het enige verschil hierin is dat in de naaldbuizen van de buitenste 2 cilinders 2 extra kleine gaatjes zitten onderaan. Verder zijn de buizen identiek. Dit zal ermee te maken hebben dat op de buitenste 2 cilinders vacuüm slangen aangesloten zitten. Deze lopen naar deel van inlaat slang. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Voor mijn gevoel zou je nu dus zeggen dat de cilinders met de vacuüm slangen net iets meer benzine krijgen door de 2 extra kleine gaatjes in de naaldbuizen.

Ben benieuwd wat jullie hierover denken
 
heeft waarschijnlijk te maken met het aanstroompatroon van de lucht, vanuit de airbox naar de kelken. En wellicht ook om de middelste cilinders iets rijker te laten lopen omdat deze wat heter worden. Maar als het zit zoals standaard zou dat geen problemen mogen geven. Soms hebben de inlaatopeningen achter de rubbers een schroefaansluiting om vacuum mee te kunnen meten... misschien dat daar een schroefje uit getrild is? Had je al op valse lucht getest? (deo proef)
 
Even misschien een nutteloze opmerking van mijn kant,, is de motor al warm voor je weg rijd? Ka dat als deze nog niet warm is en met de choke open staat deze in houd?
 
Laatst bewerkt:
Beiden dank voor het antwoord.

De schroefjes onder het spruitstuk heb ik eruit gehaald om ge synchroniseren. Deze weer gecontroleerd en zitten er nog in. Vervolgens ook gecontroleerd of ergens inlaatslangen klem zitten maar dit is niet het geval. Motor doet het zowel zonder als met airbox erop. Motor doet het wel erger als die warm is.

Inmiddels de gasnaalden maar gewisseld om te proberen. Ook dit mocht helaas de oplossing niet zijn.

Ik ben nu een filmpje aan het uploaden op YouTube zodat je de motor kan horen lopen.
 
bij het wegrijden begint te stotteren en haperen. Als je eenmaal rijd moet ik de motor 1 keer helemaal doortrekken en dan is het probleem verholpen. Tot ik weer bij het volgende verkeerslicht aan kom. Ik ben zelf opzich best handig maar weet niet meer waar het aan kan liggen.

Ik heb eens een maand gestoeid met een CB750 waarvan de vlotternaalden net een beetje begonnen te lekken. Hierdoor liepen de carbs (nog) niet over, maar liep het vlotterniveau wel te hoog op waardoor hij stationair ging hoesten maar na een rondje gassen liep hij dan weer een halve minuut perfect.

Dit effect krijg je ook als de naalden wél goed zijn maar de vlotterhoogte iets te hoog afgesteld staat, maar ook niet zo hoog dat de carburateurs leeg lopen via de overloop.

Verder zou ik nauwlettend controleren op valse lucht.
 
Geef eens een klein beetje gas (met filmpje van toerenteller), als de toeren eerst inhouden voor ze stijgen draait de motor te rijk op stationair (verschillende redenen).

Als de toeren blijven hangen voor ze zakken is het stationair circuit te arm.


Voor je probleem tijdens het wegrijden:

Transitiepoortjes zeker proper (zie reeks kleine gaatje onder vlinderklep)?
 
Laatst bewerkt:
klinkt als een cylinder met ontregelmatige ontsteking.

heb je een stroboscooplamp ? kun je dat gemakkelijk mee kontroleren.
article17561042.jpg


Kan ook met een tooltje van €6,- ;)
 
Laatst bewerkt:
dat tooltje zeg nog niks over de bougie zelf, de stroboscooplamp ook niet trouwens.
wel handig, dat dan weer wel.

zegt wel heel veel. enige wat dan nog mis kan gaan is dat niet de bougie vonkt maar de vonk ergens over springt van de kabel/bougiedop naar de massa. en normaal hoor je dat, tenzij de bougiekabel direkt kortgesloten ligt aan de massa.
 
dat tooltje zeg nog niks over de bougie zelf, de stroboscooplamp ook niet trouwens.
wel handig, dat dan weer wel.

Klopt, het is geen "spanningstester", dus hij kan even goed een hele slechte vonk hebben en dan werkt het tooltje ook.

Maar, als je snel wil weten of er een kabel helemaal geen spanning krijgt zijn die dingen ideaal. Kleiner dan een ballpoint en rete goedkoop.

Er zit gewoon een elektromagnetisch systeempje in waardoor het venstertje rood wordt als er een spanningspiek voorbij komt. Hij werkt inductief, dus je duwt hem tegen de kabel aan en that's it.
 
Terug
Bovenaan Onderaan