Motor houdt in bij wegrijden

aprilia_racer

Die hard MF'er
9 sep 2004
299
4
Wijchen
Wie o wie kan mij helpen. Mijn ideeën/oplossingen zijn op inmiddels. Ik heb deze vraag al eens gesteld op het forum maar wil hem graag nog eens onder de aandacht brengen in de hoop dat iemand een oplossing heeft. Ik heb een kawasaki zx9-r uit 1997.

Inmiddels heb ik het volgende eraan gedaan:
Aangekocht op
1-8-2014 met km stand 46500

2-8-2014 met km stand 46700
Remblokken achter vervangen
Remolie vervangen + hydraulische koppeling olie vervangen dot 4

10-8-2014 met km stand 47000
Carburateurs gereinigd.

26-9-2014 met km stand 47960
Voorband vervangen. Michelin pilot power 2ct. Bougies vervangen

2-2-2015 met km stand 49095
Oliefilter vervangen (k&n). Olie vervangen (castrol power rs 10w40)
Benzine kraan gereviseerd. Koppelingsveren vervangen. Luchtfilter vervangen. Koppelingszuiger gereviseerd. Kleppen gesteld. Carburateurs gesynchroniseerd. Carburateurs ultrasoon gereinigd. Benzinefilter vervangen.

Probleem is dat de motor bij het wegrijden begint te stotteren en haperen. Als je eenmaal rijd moet ik de motor 1 keer helemaal doortrekken en dan is het probleem verholpen. Tot ik weer bij het volgende verkeerslicht aan kom. Ik ben zelf opzich best handig maar weet niet meer waar het aan kan liggen.

Ik heb zelf een hele andere (tweedehandse) carburateurbank gekocht en een ultrasoonreiniger (die overigens echt geweldig werkt!!!). Hiermee heb ik het probleem dat de motor bovenin boven de 10.500 toeren inhoud helemaal verholpen. Nu loopt de motor perfect tegen de toerenbegrenzer aan. Maar heeft iemand nog een goed idee wat ik kan proberen om het andere probleem te verhelpen.

Ben benieuwd of jullie nog goede ideeën hebben?
 
[afbeelding]

Kan ook met een tooltje van €6,- ;)

Mag ik jou hartelijk danken voor de geweldige tip! Zojuist motor hiermee gecontroleerd. Blijkt storing te zitten bij de bobine van cilinder 2 en 3. Rechtse dus. Nu dus een flinke stap dichterbij. Ik moet alleen nu dus verder gaan zoeken want bobine had ik al vervangen. Mogelijks storing in de kabels of toch de cdi kapot.
 
Mag ik jou hartelijk danken voor de geweldige tip! Zojuist motor hiermee gecontroleerd. Blijkt storing te zitten bij de bobine van cilinder 2 en 3. Rechtse dus. Nu dus een flinke stap dichterbij. Ik moet alleen nu dus verder gaan zoeken want bobine had ik al vervangen. Mogelijks storing in de kabels of toch de cdi kapot.

Wissel eerst maar de kabels van 2 en 3 met die van 1 en 4 om uit te sluiten dat het je kabel en/of dop is. Zijn alle kabels ook goed aangesloten van de betreffende bobine?
 
Wissel eerst maar de kabels van 2 en 3 met die van 1 en 4 om uit te sluiten dat het je kabel en/of dop is. Zijn alle kabels ook goed aangesloten van de betreffende bobine?

Bobines zijn in zijn geheel vervangen met nieuwe kabels en nieuwe bougiedoppen. Aansluitingen nagelopen met werkplaatshandboek. Steeds mee het idee dat het de cdi moet zijn. Lijkt me namelijk als het in de bekabeling zit dat die het altijd moet doen. En probleem bevind zich alleen bij het wegrijden bij verkeerslichten bij lage toeren. Hoge toeren zoals op snelweg loopt de motor gewoon prima.
 
Als het goed is heeft deze motor 1 of 2 ontsteking puls gever(s). Op de krukas zit een schijf met een aantal tanden.
Zodra de tand langs de (inductieve) sensor gaat geeft deze een signaal af naar de cdi.
De cdi stuurt aan de hand van dat signaal op het juiste moment de bobine aan.

De vraag is of cilinders 1-4 en 2-3 een aparte sensor hebben.
 
Als het goed is heeft deze motor 1 of 2 ontsteking puls gever(s). Op de krukas zit een schijf met een aantal tanden.
Zodra de tand langs de (inductieve) sensor gaat geeft deze een signaal af naar de cdi.
De cdi stuurt aan de hand van dat signaal op het juiste moment de bobine aan.

De vraag is of cilinders 1-4 en 2-3 een aparte sensor hebben.

Duidelijk. Dus uitstekingsdeksel even los maken en kijken of er 1 of 2 puls gevers opzitten. Als er 1 op zit dan kan ik er vanuit gaan dat deze juist werkt toch?
 
Ik zou gewoon in het werkplaats handboek kijken hoeveel erin zitten.
Als er 2 inzitten kun je over beide een weerstand meting doen en deze waarde vergelijken.

Scheelt je weer een pakking vervangen ;)

Als er 1 opzit zou je nog kunnen kijken of de afstand tussen tand en sensor gelijk is. Je hebt dan 2 tanden namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Daar zou je wel vanuit mogen gaan.

Heb je de bedrading tussen cdi en bobine al doorgemeten?

Nee nog niet gedaan. Dat kan ik het weekend nog ff doen. Ben nu naar cdi kasten aan het kijken. Maar je hebt cdi kasten voor hetzelfde model motor met verschillende codes.
Je hebt cdi's met code 1444 op het eind en met 1404. Mijn motor is voorzien van de 1444 versie. Zit hier nog verschil in of zou het niets uitmaken welke versie je erop klikt?
 
Nee nog niet gedaan. Dat kan ik het weekend nog ff doen. Ben nu naar cdi kasten aan het kijken. Maar je hebt cdi kasten voor hetzelfde model motor met verschillende codes.
Je hebt cdi's met code 1444 op het eind en met 1404. Mijn motor is voorzien van de 1444 versie. Zit hier nog verschil in of zou het niets uitmaken welke versie je erop klikt?
Iemand nog een idee met betrekking tot de codes van de cdikast?
 
Wtf. ? Wat was het nou gast.
Kapotte cdikast. Kwam erachter door toen hier iemand met de tip kwam om zoon pen te kopen om de vonken te kunnen controleren. Bleek dat cilinder 2 en 3 (bobine2) slecht en onregmatig begon te vonken als de motor warm begon te worden.

De bobine had ik inmiddels al vervangen dus dat kon het niet zijn. Als de spanningsregelaar het was geweest dan had er storing moeten zijn op beiden bobines. Vervolgens bedrading nagelopen maar dat zou in principe ook niet kunnen omdat die het alleen maar doet als die warm is.

Ik moet de nieuwe cdi kast nog testen hoor maar het kan in mijn ogen eigenlijk niets anders meer zijn.
 
En nu mag deze topic dan echt dicht. Ik ben al 2 dagen aan het rijden en de motor loopt helemaal top!!! Probleem 100 % opgelost en motor loopt als nooit tevoren.

Inmiddels aardig wat investeringen van gereedschap verder maar hier kunnen we ander mensen weer mee helpen.

Ultrasoonreiniger gekocht
Carbtune pro gekocht
En de goedkoopste maar beste van het stel. Die schijt pen van 6 euro die mij een ongelofelijk fijne aanwijzing gaf waardoor het een stuk makkelijker zoeken was.

Iedereen bedankt voor de tips en ik heb voor 29 mei circuitdagje gepland staan en daar is die nu helemaal klaar voor :):)

Wat het nu uiteindelijke echt was. Goeie vraag.......
Ik heb een aantal dingen gedaan bij de laatste keer dichtschroeven:
Bobine kabels anders neergelegd.
Uhm tja, met kunststof hamer de cdi een hersenschudding geslagen.

Het was een elektronisch probleem maar war het nu uiteindelijk is geweest. Ik heb geen idee...
 
Ik had geloof ik hetzelfde met mijn Honda MT5 brommer. Lage toerentallen reed ie makkelijk weg tot een zeker toerental waar hij pruttelde en begrensd in toeren leek. Vervolgens krijg je een zetje door een kleine heuvel om over het dipje te komen en ik kon hard ermee racen. Totdat ik weer onder het stotterend toerental kwam en het weer niet vooruit te branden was.

Vergelijkbaar? :)
 
Ik had geloof ik hetzelfde met mijn Honda MT5 brommer. Lage toerentallen reed ie makkelijk weg tot een zeker toerental waar hij pruttelde en begrensd in toeren leek. Vervolgens krijg je een zetje door een kleine heuvel om over het dipje te komen en ik kon hard ermee racen. Totdat ik weer onder het stotterend toerental kwam en het weer niet vooruit te branden was.

Vergelijkbaar? :)
Niet helemaal. Zolang ik bleef rijden ongeacht het toerental was er niks aan de hand. Het ging mis als ik stil ging staan voor bijvoorbeeld een stoplicht ofzo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan