Hoe krijg ik mijn tankdopslot schoon?

T_Gixxer

MF veteraan
11 mrt 2011
1.641
0
IJmuiden
208ka4j.jpg


Spreekt voor zich B|

Kan ik het zelf schoonmaken, of moet ik de dop naar een slotenmaker brengen?

Ik ga ervan uit dat er ook nog rotzooi binnenin zit, en wil het niet erger maken door mijn sleutel er evengoed in te steken.
 
Laatst bewerkt:
Pffffff ,Hoe lang heb je al niet meer getankt .....

2 jaar _O-

Hij woont in IJmuiden.(net als ik trouwens) :P
Dus veel strand en duinen,is dus veel zand. :+

:W

De motorruimte van mijn auto zit vol met zand _O-


Ik ga zo naar beneden om het slot flink met WD40 te behandelen. Het zal wel kalk zijn of sowieso een droog slot.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier spuitbussen Petromark en Kroonolie met MoS2 staan.
Kan het altijd proberen. :Y
PM je telefoonfoonnummer anders even dan bel ik je voor een afspraak dat ik van de week even bij je langs kom.

Groetjes van Dirk :W
 
Bedankt voor je hulp Dirk! Helaas, het is nog niet gelukt.

Ik weet het niet.. Het slot zelf verroert zich niet, en mij lijkt het dat het van binnenin de tank zit vastgerot, of dat er een tonnetje niet lekker zit.

Wist ik nou zeker dat het vastgerot is, dan zou ik er via de benzinekraan azijn in gieten en ondersteboven in de schuur laten liggen zodat alle roest/kalk oplost en de boel weer gangbaar is.

Ik ga het zien :)
 
Ja helaas. -O-
Maar omdat het mij toch niet lekker zat heb ik ff op internet rond zitten neuzen en ik vond een foto van het slot met de sleutel erin en het lijkt dat hij er wel ver genoeg ingaat.
Verder vond ik op Youtube een filmpje van eenzelfde situatie en daar bleken de palletjes die de dop vergrendelen vastgerot te zitten.
Dat heeft hij opgelost door dus wel meerdere keren kruipolie in het slot te spuiten totdat het onderuit het slot liep en bij de vergrendelpallen kwam.
Ik denk dus toch dat het de moeite loont om dat inspuiten meerdere dagen vol te houden.

Groetjes van Dirk. :W

Hmm krijg de url niet togevoegd. B|
Zoek op Youtube onder: stuck motorcycle gas cap 92 gsxr 750
 
Ja helaas. -O-
Maar omdat het mij toch niet lekker zat heb ik ff op internet rond zitten neuzen en ik vond een foto van het slot met de sleutel erin en het lijkt dat hij er wel ver genoeg ingaat.
Verder vond ik op Youtube een filmpje van eenzelfde situatie en daar bleken de palletjes die de dop vergrendelen vastgerot te zitten.
Dat heeft hij opgelost door dus wel meerdere keren kruipolie in het slot te spuiten totdat het onderuit het slot liep en bij de vergrendelpallen kwam.
Ik denk dus toch dat het de moeite loont om dat inspuiten meerdere dagen vol te houden.

Groetjes van Dirk. :W

Hmm krijg de url niet togevoegd. B|
Zoek op Youtube onder: stuck motorcycle gas cap 92 gsxr 750

bedenk wel dat met goede kruipolie geen WD40 bedoeld wordt.
dan kan je er net zou goed in pissen.
 
Eerst het slot zo goed mogelijk verwarmen met een fohn, zodat het zand goed droogt. Vervolgens met een stofzuiger zoveel mogelijk de troep er uit zuigen en dan met een goede kruipolie alles proberen los te krijgen maar eerst de troep er uit.
 
Eerst het slot zo goed mogelijk verwarmen met een fohn, zodat het zand goed droogt. Vervolgens met een stofzuiger zoveel mogelijk de troep er uit zuigen en dan met een goede kruipolie alles proberen los te krijgen maar eerst de troep er uit.
Benzinedampen en stofzuiger gaan niet samen !!!

 
Laatst bewerkt:
Kan ik ook gewoon de tank eraf monteren, alle benzine in een jerrycan overhevelen en de tank via de brandstofslang vullen met een paar liter azijn? Dan leg ik de tank met de glimmende kant onder :+ zodat de azijn de verkalking ook van binnen de tank wegvreet. Daar kom ik namelijk niet bij en het schijnt zo te. Zijn dat dat palletje wat het op slot houdt de boosdoener is. Benzine reageert natuurlijk niet met kalk.. Benzine heeft zelfs geen zuurgraad oid?
 
Kan ik ook gewoon de tank eraf monteren, alle benzine in een jerrycan overhevelen en de tank via de brandstofslang vullen met een paar liter azijn? Dan leg ik de tank met de glimmende kant onder :+ zodat de azijn de verkalking ook van binnen de tank wegvreet. Daar kom ik namelijk niet bij en het schijnt zo te. Zijn dat dat palletje wat het op slot houdt de boosdoener is. Benzine reageert natuurlijk niet met kalk.. Benzine heeft zelfs geen zuurgraad oid?

Waar zou die hoeveelheid kalk vandaan moeten komen, die het slot blokkeert? Veel gewassen is hij zo te zien niet.

Drie weken verder en nog lopen kutten met WD40 en moeilijk willen doen met azijn? Ik snap het niet waarom nu niet eens goede middels kopen?
 
Laatst bewerkt:
Waar zou die hoeveelheid kalk vandaan moeten komen, die het slot blokkeert? Veel gewassen is hij zo te zien niet.

Drie weken verder en nog lopen kutten met WD40 en moeilijk willen doen met azijn? Ik snap het niet waarom nu niet eens goede middels kopen?

Het verkalkt of het verroest (oxideert), en kalk en oxidatie lossen op in zuur als citroenzuur of (schoonmaak)azijn. Het is welliswaar meer werk om de tank af te tappen en eraf te schroeven, maar dan kan ik er wel een paar liter zuur erin gieten. Als het van buiten naar binnen kan druppelen, kan dat ook andersom, maar dan blijft er een paar liter constant op liggen, en beter zal werken in plaats van die paar druppels die in het sleutelgat blijven zitten en nauwelijks tot de binnenkant van de tank komen.

De tank moet er toch af omdat ie vast en zeker ontroest moet worden, dus zoveel extra werk is het weer niet.
 
Wanneer je de tank omgekeerd neerlegt zal via de ontluchting toch de zaak leeg beginnen lopen, heb je ook al eens geprobeerd om de tankdop GOED naar beneden te drukken wanneer je de sleutel probeert te draaien, het is zaak om de sleutel dan steeds zowel naar links als naar rechts proberen te bewegen, uiteindelijk zou er dan steeds meer ''ruimte'' moeten komen.
 
Laatst bewerkt:
Wanneer je de tank omgekeerd neerlegt zal via de ontluchting toch de zaak leeg beginnen lopen, heb je ook al eens geprobeerd om de tankdop GOED naar beneden te drukken wanneer je de sleutel probeert te draaien, het is zaak om de sleutel dan steeds zowel naar links als naar rechts proberen te bewegen, uiteindelijk zou er dan steeds meer ''ruimte'' moeten komen.

Ik durf te zeggen dat ik dat al meer dan 50 keer heb geprobeerd, en ik ben bang dat ik de sleutel breek...
 
Die complete tankdop+houder zijn toch demontabel? (meestal 3 boutjes,andere 3 zijn nep).
Ding eraf en naar een bandenzaak,spuit nozle op een compressor,en eruit blazen,evt met kruipolie :)

In de tank zelf duw je zolang een doek waar je een prop van maakt
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan