Hoe krijg ik mijn tankdopslot schoon?

T_Gixxer

MF veteraan
11 mrt 2011
1.641
0
IJmuiden
208ka4j.jpg


Spreekt voor zich B|

Kan ik het zelf schoonmaken, of moet ik de dop naar een slotenmaker brengen?

Ik ga ervan uit dat er ook nog rotzooi binnenin zit, en wil het niet erger maken door mijn sleutel er evengoed in te steken.
 
Laatst bewerkt:
Meestal zit er een klepje voor die voorkomt dat er rotzooi in komt. Misschien zit je nu alleen tegen dat vieze klepje aan te kijken en is er niks mis met je slot.
Anders een stofzuiger erop zou ik zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Nee, niet met water. Zo droog mogelijk houden. Met kwastje, tandenstoker, stofzuiger en/of perslucht netjes reinigen. (en natuurlijk niet met perslucht de troep alsnog in het slot blazen) :)
Je kunt de slotcilinder daarna verwennen met een vleugje grafietpoeder.
 
Hier zal wel kritiek op komen, maar ik weet zeker dat het werkt: na schoonmaken flink doorspoelen met WD40.

slot moet droog zijn zodat er geen vuil in blijft plakken. dus niks vettigs gebruiken tenzij je het volledig uit mekaar gaat halen en helemaal uitkuisen.

droog smeren met graffiet poeder
 
Laatst bewerkt:
Slot afnemen met een doekje, klepje openduwen met een paperclip oid en even kijken of de boel nog schoon is. Zo ja smeren met grafiet of wd40, slotspray (werkt het best omdat dat door het hele slot heen bruist) of iets anders glibberigs. Grafiet en nat smeermiddel nooit combineren want dan heb je kans op klonteren.
Als het slot wel vies is schoon pulken met een paperclip en een stofzuiger.
 
en even je sleuteltje volkrassen met een podlood (grafietpoeder). Dan komt het zeker op de juiste bestemming na de schoonmaak (liefst droog als het kan) en dan gaat het sleuteltje er ook weer lekker soepeltjes in :)
 
Laatst bewerkt:
Kan je de sleutel wel ronddraaien ?

Als dat het geval is worden niet alle inkepingen gebruikt om het slot te draaien. Wordt vaak gedaan om de inbouwlengte te beperken.

Kan kloppen, net als in mijn auto gaat de sleutel maar gedeeltelijk in het dashboard kastje. Maar zelfs met indrukken kon ik de sleutel niet draaien.

Wellicht zit het vast met afzetting zoals kalk e.d.
 
Laatst bewerkt:
Kan kloppen, net als in mijn auto gaat de sleutel maar gedeeltelijk in het dashboard kastje. Maar zelfs met indrukken kon ik de sleutel niet draaien.

Wellicht zit het vast met afzetting zoals kalk e.d.

dan vol spuiten met wd40 en erin pulken met een spaak of iets duns. Daarna met klepje open op zijn kop nog is vol spuiten en zo uit laten lekken...
 
Zou er ook wat WD40 in spuiten om de boel los te weken en met wat duns de troep eruit te krijgen. Dat een paar keer herhalen. Echt wel dat dat slot dan los komt.

Eenmaal los, goed droogblazen zodat de WD40 weg is. Vervolgens netjes met grafiet poeder het slot smeren.
 
Je kunt m best schoon spoelen met wat voor middel dan ook.
Als ie weer open gaat schroef je de hele tankop er af,
daarna schroef je de tankdop open, en maakt m lekker schoon.
Vervolgens met slotspray of grafietpoeder weer netjes in elkaar zetten en monteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan