monteren voorwiel

kristofd13

Rookie
21 apr 2013
15
0
Mol
Goede middag.

Telkens ik mijn voorwiel terug wil monteren (Honda CBF 600 2007) heb ik het probleem dat de linkerpoot te ver naar binnen zit. Met als resultaat dat de remhouder zowat tegen de schijf komt en het groefje op de as ook te ver naar buiten zit.

Ik monteer het voorwiel dan zoals het werkplaatshandboek aangeeft:
het wiel met de afstandsbussen tussen de poten en de as erin, dan de asbout op moment aandraaien, de rechtse klembout in de poot aandraaien. Enkele keren inveren en dan de linkse klembout in de poot aandraaien.

Als ik de remhouder netjes in het midden wil moet ik de linkse poot naar buiten trekken tot aan de inkeping op de as, dan zit alles netjes uitgelijnd in het midden maar zit er wel spanning tussen de voorpoten. Dat is dan ook weer niet de bedoeling denk ik.

De voorpoten zijn er nu uit geweest om de keerringen en vorkolie te vervangen maar bij montage van het voorwiel zie ik dat het weer net zoals voordien niet netjes uitgelijnd zit.

Wat is er hier aan de hand of wat doe ik verkeerd?

full
 
Voorwiel zit er juist op.
De afstandsbussen links en rechts schelen veel in lengte dus dit kan ook niet verkeerd zitten.
De voorpoten zijn eruit geweest inderdaad, daarom had ik gehoopt dat vanaf nu alles beter in de plooi zou vallen maar dit probleem is nog steeds net hetzelfde zoals voorheen toen ik de poten er nog niet had uitgenomen.
 
je zou het wiel er nog eens uit moeten halen, dan de hartmaat van de vorkpoten meten boven de kroonplaat,
deze moet gelijk zijn aan de hartmaat op de plaats waar je wiel komt.
als dit niet het geval is is er een vorkpoot krom.

dit controleren ze meestal door de binnenpoot over een glasplaat [of iets anders wat exact vlak is] te rollen,
dan kun je meestal de afwijking wel zien.
 
De as moet verder het wiel in. Waar jij de pijl op de foto hebt staan, een tik met een rubber hamer opgeven, en dan de bout aan de andere kant nog eens aandraaien.

Aan de kant waar jij die rode pijl hebt gezet, steekt de as een stukje door de poot heen, de as heeft daar ook een verdikking, wat ook als spacer werkt. (het dikke stuk komt tegen de het busje in je velg aan)
 
Goede middag.

Telkens ik mijn voorwiel terug wil monteren (Honda CBF 600 2007) heb ik het probleem dat de linkerpoot te ver naar binnen zit. Met als resultaat dat de remhouder zowat tegen de schijf komt en het groefje op de as ook te ver naar buiten zit.

Ik monteer het voorwiel dan zoals het werkplaatshandboek aangeeft:
het wiel met de afstandsbussen tussen de poten en de as erin, dan de asbout op moment aandraaien, de rechtse klembout in de poot aandraaien. Enkele keren inveren en dan de linkse klembout in de poot aandraaien.

Als ik de remhouder netjes in het midden wil moet ik de linkse poot naar buiten trekken tot aan de inkeping op de as, dan zit alles netjes uitgelijnd in het midden maar zit er wel spanning tussen de voorpoten. Dat is dan ook weer niet de bedoeling denk ik.

De voorpoten zijn er nu uit geweest om de keerringen en vorkolie te vervangen maar bij montage van het voorwiel zie ik dat het weer net zoals voordien niet netjes uitgelijnd zit.

Wat is er hier aan de hand of wat doe ik verkeerd?

[afbeelding]

Het streeptje wat je hier op de foto bij de pijl ziet, moet net ín, of tegen de vorkpoot aan komen. Die mag je vanaf dit standpunt niet kunnen zien!

Bout aan de andere kant dus harder aandraaien, eventueel de as tegenhouden, door hem zachtjes in de poot te klemmen, of een oude schroefendraaien door de openingen aan het einde te steken..

Weet zeker dat je probleem dan opgelost is..
 


als de poot krom is en naar buiten zou staan, kan je nooit schroefdraad te kort komen.
als de poot krom is en naar binnen staat , zou je tijdens het vastzetten gewoon alles op zijn plaats trekken ondanks de kromme poot (de as zou dus uiteindelijk op zijn juiste plaats getrokken worden, en als alle originele onderdelen aanwezig zijn kan er dus niet gebeuren wat TS nu voor heeft.

kan jij zien dat het allemaal originele onderdelen zijn ? juiste bussen/as ? ik niet. stel dat er origineel een rondel achter moet (voor niet zo waarschijnlijk geef ik toe, achteraan wel) maar ze ontbreekt ? stel dat de moto ooit een accident heeft gehad en er ooit een te lange as die ogenschijnlijk paste is gebruikt ? juiste bussen ?

hoe verklaar jij dan dat de moer/as combinatie op koppel is vast getrokken en er toch nog "as teveel is" ?

't was maar een idee om te proberen hè .
 
als de poot krom is en naar buiten zou staan, kan je nooit schroefdraad te kort komen.
als de poot krom is en naar binnen staat , zou je tijdens het vastzetten gewoon alles op zijn plaats trekken ondanks de kromme poot (de as zou dus uiteindelijk op zijn juiste plaats getrokken worden, en als alle originele onderdelen aanwezig zijn kan er dus niet gebeuren wat TS nu voor heeft.

kan jij zien dat het allemaal originele onderdelen zijn ? juiste bussen/as ? ik niet. stel dat er origineel een rondel achter moet (voor niet zo waarschijnlijk geef ik toe, achteraan wel) maar ze ontbreekt ? stel dat de moto ooit een accident heeft gehad en er ooit een te lange as die ogenschijnlijk paste is gebruikt ? juiste bussen ?

hoe verklaar jij dan dat de moer/as combinatie op koppel is vast getrokken en er toch nog "as teveel is" ?

't was maar een idee om te proberen hè .
De linker poot word niet aangetrokken door de as of moer.
De poot klemt om de as en kan enkele mm\s schuiven.
Daarom is hety bij dit systeem belangrijk dat je de motor een paar keer goed in de veren drukt zodat de poot positioneerd op de as alvorens de klem van de poot vast te zetten.
Als je poot een beetje krom is blijft hij gewoon scheef staan
 
naar mijn idee uitgaande van de plaatjes en omschrijving;
als TS de linkerpoot naar buiten kan trekken en op de goede positie kan vast zetten zit de boel nog niet op de juiste plaats.[ de as zit immers niet "aan"]
dus zou je menen dat er inderdaad een [iets] te lange as in zit, of er mist een rondel/ring.
of de spacer aan die kant heeft niet de juiste lengte.
als de binnen poot krom is, wat je nog kunt bekijken door de vorkpoot los te maken en hem in het balhoofd te verdraaien, zou je juist meer ruimt moeten krijgen.
maar dat verklaard niet de ruimte tussen remklauw en schijf, dus zou je eerder aan een spacer denken die niet de goede is.
 
naar mijn idee uitgaande van de plaatjes en omschrijving;
als TS de linkerpoot naar buiten kan trekken en op de goede positie kan vast zetten zit de boel nog niet op de juiste plaats.[ de as zit immers niet "aan"]
dus zou je menen dat er inderdaad een [iets] te lange as in zit, of er mist een rondel/ring.
of de spacer aan die kant heeft niet de juiste lengte.
als de binnen poot krom is, wat je nog kunt bekijken door de vorkpoot los te maken en hem in het balhoofd te verdraaien, zou je juist meer ruimt moeten krijgen.
maar dat verklaard niet de ruimte tussen remklauw en schijf, dus zou je eerder aan een spacer denken die niet de goede is.
Je begrijpt dit systeem niet.
De linker poot kan naar binnen en buiten zolang de asklem van de onderpoot niet vast zit.
De as komt met de verdikking tegen de afstandbus maar de poot zelf niet.
 
Een plaatje van de as om het duidelijk te maken.
Honda gebruikt dit soort assen in bijna al zijn modellen.
Het verbaast me dat zelfs sleutelaars die zelf dit soort as hebben het systeem niet kennen.
full
 
Je begrijpt dit systeem niet.

:^

Janbros volgens mij ook niet. De positie van de linker onderpoot heeft niks met het aandraaien van de as te maken, de as kan gewoon vrij heen en weer schuiven in de linker onderpoot zolang de klembouten niet vast zitten. Als je de poot op spanning moet zetten om hem bij de groef te krijgen is er iets krom.
 
Een plaatje van de as om het duidelijk te maken.
Honda gebruikt dit soort assen in bijna al zijn modellen.
Het verbaast me dat zelfs sleutelaars die zelf dit soort as hebben het systeem niet kennen.
[afbeelding]

:^

Voorbeeldje,

Bij een S1000RR zit er een losse draadbus in de linkerpoot, naast het feit dat de rechterpoot vrij over de as heen en weer kan schuiven. Als de linkerbus los is geweest en verkeerd is teruggezet, vreten de schijven de remklauwen op. Meer dan eens al iemand langsgehad met gezeur.
 
Het kan ook nog een kromme kroonplaat zijn (of waarschijnlijker: het onderste T-stuk). Ik heb een keer tegen een auto gezeten. Ging met misschien 20km/u, maar toch beide voorvorken krom. Toen ik de voorvorken verving, lijnde het onderaan niet meer uit. Ik dacht eerst dat ik een kromme vorkpoot had gekocht. :( Maar het bleek dat het T-stuk een tik had gehad en de vork dus niet meer goed uitlijnde.

Het oog waar de vorkpoot doorheen gaat was ietsje verbogen. Ik merkte het pas toen ik de bout er uit had gedraaid en er weer in wilde draaien. Ik was 5 minuten aan het pielen om 'het gaatje te vinden', het gat voor de bout en het gat met het schroefdraad erachter zaten niet meer op 1 lijn.

Je kan dus eens een ander t-stuk proberen. Zelf heb ik mijn t-stuk in de werkbank gezet en opnieuw gericht (met hefbomen, en soms een hamer). Hij was maar een paar 10e millimeter uit het lood. Maar met die lange vorkpoten wordt dat meerdere millimeters onderaan bij de as.
 
Laatst bewerkt:
:^

Janbros volgens mij ook niet. De positie van de linker onderpoot heeft niks met het aandraaien van de as te maken, de as kan gewoon vrij heen en weer schuiven in de linker onderpoot zolang de klembouten niet vast zitten. Als je de poot op spanning moet zetten om hem bij de groef te krijgen is er iets krom.

dat laatste weet ik ook wel.

maar je hebt toch altijd een vast punt ? de "moer" heeft een rand en die kan dus maar in 1 positie in de vorkpoot. en dan met alle bussen en het wiel over de as draai je toch gewoon de as aan. wat maakt het dan uit of je de vork dan nog inveert of niet ? de as spant alles op in de richting van de moer die tegen haar aanslag zit.

of is dit nog een ander systeem ?
 
dat laatste weet ik ook wel.

maar je hebt toch altijd een vast punt ? de "moer" heeft een rand en die kan dus maar in 1 positie in de vorkpoot. en dan met alle bussen en het wiel over de as draai je toch gewoon de as aan. wat maakt het dan uit of je de vork dan nog inveert of niet ? de as spant alles op in de richting van de moer die tegen haar aanslag zit.

of is dit nog een ander systeem ?

De as spant alleen de wielbussen en dus het wiel tegen de rechtervorkpoot aan. De linker vorkpoot kan vrij over de as schuiven. Lees de vorige reacties van vdv en mij nog eens, ik kan het niet duidelijker uitleggen.

Aan de rechterkant draait er trouwens een bout in de as, geen moer.
 
Dat uitlijnen met het in veren is niet voor de as maar voor de "losse"vorkbeen zodat deze niet gebogen ( lees zwaarder lopen) vast gezet wordt na het invoeren van de as .
Zou er een voorpoot krom zijn dat lijkt het die "losse"poot te zijn gezien je krappe maat bij de remschijf .
Even je kroonplaatbouten van de vorkpoot losdraaien en de poot wat ronddraaien dan kan je ook gauw zien of deze krom is , je onderpoot zal dan wat verplaatsen op de as als je de poot ronddraait
 
Terug
Bovenaan Onderaan