Powercommander V geïnstalleerd, motor lijkt te pingelen

CrackeRR

MF veteraan
11 nov 2014
1.236
0
omg. Helmond
Maak hier toch maar even een apart topic voor:
Vrijdagochtend heb ik bij Superpole een MotoGP demper laten maken en een PCV meegenomen die ik zaterdag heb ingebouwd.
Meteen na de eerste start viel me op dat de motor het bekende metaalachtige pingelgeluid maakt, tot 2000 toeren, daarna is het weg.

Ik heb de laptop aan de PCV gehangen om de Throttle Position Sensor te controleren, die staat netjes op 0%. Hij geeft ook aan dat hij niet bijregeld stationair.

Bij een koude start loopt de motor ongeveer 2000-2200 toeren en dan is het geluid ook echt flink aanwezig, na een halve minuut zakt het toerental tot 1200 en is het niet of nauwelijks hoorbaar. Kom ik echter een klein beetje aan het gas begint het bij de 2000 toeren weer.

Voor m'n gevoel is de motor ook veel eerder op temperatuur als voorheen, maar dit kan ook komen omdat ik nu een oorzaak aan het zoeken ben en nu op dingen aan het letten ben waar ik normaal geen aandacht aan geef.

Ik heb alle stekkers nagekeken, die zitten allemaal goed vastgeklikt.
PCV geeft ook geen foutmeldingen.

De map die erin zit heb ik van de site gehaald. Er stond er maar één tussen die de flapper mod uitgevoerd had dus heb ik die gekozen:
full

Wat me wel opvalt aan deze map is dat deze flink bijstuurt in de lage toeren, bij 2000 toeren/2% TPS al +31%. Dit lijkt me ook wel logisch omdat er door de flapper mod natuurlijk veel meer lucht beschikbaar is. Andere mappings (bijvoorbeeld Arrow full Sytem/aftermarket air) regelt dan -2% bij.

Wat is jullie mening hierover? Toen ik van Superpole afkwam was het geluid niet aanwezig dus ik ben zowieso van plan om er straks een zero-map in de laden maar het rare het bij een koude start zo nadrukkelijk aanwezig is terwijl de PCV dan helemaal niet bijstuurt.

11 april wordt de motor bij Hilltech afgesteld maar in de tussentijd moet er natuurlijk niet iets kapot lopen.

Edit:
Bedenk me nu dat ik vrijdag op de terugweg wel noodgedwongen Shell Fuelsave heb moeten tanken..dat kan het natuurlijk ook nog zijn. Heb het laatste stuk niet rustig gereden en met die rijwind valt dat ook niet op.
 
Laatst bewerkt:
Shell fuelsave is ook gewoon octaan 95, dus dat zou geen verschil mogen maken.
Pingelen hoor je bij een arm mengsel, als ik naar de tabel kijk, zie ik alleen maar rijkere waardes.

Je zou idd de zero fuel map kunnen proberen, maar gezien de mods lijkt me dat niet heel veilig. Om te vergelijken even een aan/uit schakelaartje tussen pin 1 en 2 aansluiten (en activeren in software) en zero fuel map op positie 2 laden. Dan starten tot je het geluid weer hoort. Als je dan positie 2 kiest met schakelaar en geluid is weg, weet je het.

Toch zou ik geen risico willen nemen als ik jou was en bij twijfel gewoon tot 11 april wachten. Als het fout gaat, wordt het een hele dure hobby :/
 
Ik weet dat het onwaarschijnlijk is maar ja..Shell zet het volgende op de website:

VERBETERDE VERBRANDING

Normaal gesproken is er een vertraging tussen het moment dat de brandstof in aanraking komt met hete, samengeperste lucht en verbranding. Shell FuelSave euro95 zorgt voor een snellere ontsteking en een meer volledige verbranding om zo brandstof te besparen.

Ik zal straks eens een zero-map erin zetten. Zo heeft de motor immers altijd gelopen en heb ik het geluid nog nooit gehoord. Als ik het dan nog steeds hoor pomp ik de benzine eruit.. om het uit te sluiten. Mocht het dan nog steeds zijn haal ik de PCV ertussenuit.
 
Waarom probeer je het niet eerst eens zonder PC?
Ik neem aan dat het voor straatgebruik is? Ikzelf ben er voor straatgebruik helemaal geen voorstander van om mappings te veranderen middels een PC of rapidbike module of iets dergelijks.
 
Ik snap niet zo goed dat mensen zomaar even een pc installeren en met mappings van internet aan de gang gaan.
Als je toch al geld aan het uitgeven bent laat de boel dan fatsoenlijk afstellen op een dyno
 
Aan de map te zien wordt er extra brandstof ingespoten bij de lage toerentallen. Maw als je alleen en pc-V heb gemonteerd zal de motor rijker lopen dan standaard. ( ik neem aan dat je het ontstekings tijdstip niet hebt verandert. ) Pingelen lijkt mij dan ook zeer onwaarschijnlijk.
 
Pingelen - Wikipedia

Zoals gezegd, lijkt te pingelen. Herkenbaar geluid. Bij de uitlaatbochten hoor je het het beste..

En wie schrijft op wiki???
jan en alleman...
Zoals eerder gezegd, pingelen gebeurt normaal alleen onder belasting, en vrijwelnooit bij lage toerentallen als de gasschuif/throttle nog niet bediend is, deze zorgen er voor dat het mengsel verarmt, en je binnen de critische mengsels komt...
Fuelsaver octaan 95 ontbrandt wel SNELLER dan 98, dus kan wel zijn dat je ontsteking te vroeg staat...
gooi maar wat spiritus bij je benzine, dan weet je het snel genoeg of het aan de benzine ligt
 
Waarom probeer je het niet eerst eens zonder PC?
Ik neem aan dat het voor straatgebruik is? Ikzelf ben er voor straatgebruik helemaal geen voorstander van om mappings te veranderen middels een PC of rapidbike module of iets dergelijks.

De flapper is compleet verwijderd (dus veel meer lucht onder de 5500 rpm, er zitten andere luchtfilters in, Arrow spruitstuk en nu dus een Superpole demper. De bougies die eruit kwamen waren nogal wit, en dat was voor de flapper mod en de Superpole:
full


Ik snap niet zo goed dat mensen zomaar even een pc installeren en met mappings van internet aan de gang gaan.
Als je toch al geld aan het uitgeven bent laat de boel dan fatsoenlijk afstellen op een dyno

11 april wordt de motor bij Hilltech afgesteld

Lezen...

@de rest die meedenkt:

Vanochtend heb ik de tank helemaal afgevuld met benzine die ik hier nog had staan. Daarna een stuk wezen rijden, motor staat veels te rijk in de lage toeren. Boven de 4000 rpm loopt hij goed. Bij thuiskomst was het geluid, hoe gek ook, nauwelijks hoorbaar. Gisteren was het 2x een half uur zeer goed hoorbaar. Nu had ik nog wat andere mappings gedownload, dus heb ik één ingeladen met iets minder inspuiting in de lage toerentallen.

Nu zit ik dus te wachten tot de motor afgekoeld is om straks nogmaals te kijken bij een koude start.
Mocht het geluid dadelijk weer terug zijn, wat kan het dan zijn? Ik hoor(de) een geluid dat ik alleen maar kan omschrijven als pingelen, het herkenbare metaalachtige getik. Lijkt me ook niet dat één van de uitlaatkleppen besloot om eens even extra luid zijn werk te doen (voor de mensen die mijn revisie-topic niet gelezen hebben: kleppen zijn 500km geleden gesteld..
 
Allemaal blablabla.

Hoezo staat ie te rijk onderin? Heb je er een A.F. meter in gehangen tijdens het rijden dan?
Ga dat ding nou eerst eens op een dynobank zetten dan speculeren praten we daarna wel verder.
 
Allemaal blablabla.

Hoezo staat ie te rijk onderin? Heb je er een A.F. meter in gehangen tijdens het rijden dan?
Ga dat ding nou eerst eens op een dynobank zetten dan speculeren praten we daarna wel verder.

Omdat hij enorm stottert bij lage toeren? Denk je dat ik een achterlijke ben ofzo?

Effin, heb er zojuist een schakelaar tussen gezet en een 2e map geladen die maximaal 10% verhoogd.
full


11 april naar Hilltech, topic mag op slot.

P.S:
Voordat ik de vraag nog ga krijgen waarom de kabels zo lang zijn: Ik moet de schakelaar nog ergens monteren op een makkelijk toegangbare plaats..
 
Wat ik bedoel is dat je lukraak mappen in een PC aan het schieten bent en absoluut geen flauw benul hebt van wat je nou eigenlijk aan het doen bent!

Het ding pingelt? Dat is al helemaal onderuit gehaald want dat doet ie dus alleen bij belaste motor.
Dan loopt ie weer te rijk? Heb je dat gemeten?

Haal die PC er nou gewoon tussenuit en sluit 'm pas weer aan als ie op de rol staat. Scheelt je een heleboel geneuzel.

Sommige snappen het echt niet
 
Wat ik bedoel is dat je lukraak mappen in een PC aan het schieten bent en absoluut geen flauw benul hebt van wat je nou eigenlijk aan het doen bent!

Het ding pingelt? Dat is al helemaal onderuit gehaald want dat doet ie dus alleen bij belaste motor.
Dan loopt ie weer te rijk? Heb je dat gemeten?

Haal die PC er nou gewoon tussenuit en sluit 'm pas weer aan als ie op de rol staat. Scheelt je een heleboel geneuzel.

Sommige snappen het echt niet
Waarom ertussenuit?
Je kunt er toch gewoon een 0 map in zetten..
 
Ik snap de controverse wel hoor. Je kan je blok prima om zeep helpen op deze manier. 0-map erin tot ie langs een echte tuner is geweest.

Een slot kan je aanvragen via het gele driehoekje rechts-bovenaan de pagina.
 
Ik snap de controverse wel hoor. Je kan je blok prima om zeep helpen op deze manier. 0-map erin tot ie langs een echte tuner is geweest.

Een slot kan je aanvragen via het gele driehoekje rechts-bovenaan de pagina.


Tommy begrijpt het ook al niet zie ik. ;)

Laat 'm lekker z'n blok om zeep helpen alsjeblieft. Eerst hier gaan lopen vragen, en als ie goed advies krijgt gaat ie lopen janken dat we wijsneuzen zijn die nergens verstand van schijnen te hebben.

Echt niet te geloven.... |(
 
Ik durf bijna niet te reageren, maarrr :X
Zelf heb ik me ook aardig verdiept in die pc materie. Ik heb op de R6 uit 2003 ook kleppen gesteld, thottlebodies gesynced en daarmee de basis goed gesteld.
Toen een K&N erin en een Akra slip on er op gefreubeld.

Met sommige mods (sport-luchtfilter en andere uitlaat) maak je de flow hoger en dan wil je echt meer benzine hebben. Als je dan een zero fuel map gaat gebruiken loop je kans dat ie te arm gaat lopen. In dit geval zou ik liever iets teveel dan te weinig willen hebben. Een map met 10% en zonder negatieve waardes is altijd beter dan een zero fuel map.

PC is ook voor straatgebruik dus wel aan te bevelen, mits die ook wordt afgesteld, maar dat gaat TS ook doen binnenkort. Ik heb zelf een afspraak staan op 27 maart en dan maken ze 2 maps. 1 map voor het rijden zonder db killer en 1 voor open O-)

Ik heb dat schakelaartje onder mijn buddyseat gemonteerd. Mocht het ooit nodig zijn om de DB killer er in te zetten, knopje om en alles is klaar :Y

*Edit: Misschien wil cracker het topic toch open laten, want ik vind dit opzich wel een nuttige discussie 8-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan